Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 13:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell kanter??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 26 September 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ikke tænkt mig at smide penge efter sådan en "suitable replacement" uden at vide hvad det er jeg får. Men det kunne være interessant at vide, hvilket firma der laver dem "custom made".
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 September 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på alt er som før, det er bare et andet firma, der leverer. Enhederne fremstilles hvor de plejer. Der er nok nogen, der bestiller enheder og som fortæller her på hf4all hvad de har modtaget hen ad vejen......mon ikke.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 27 September 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at erstatnings enhederne er "kinøjsere", da Vifa produktionen er flyttet (og solgt) til Kina. De kan muligvis erstattes med SEAS enheder, men det er nok næppe tilfældet, SEAS enheder er blevet temmelig dyre selv ved store styk tal. Der er ingen som sliber uden vand og en salgspris på USD 128,- levner ikke nogen fortjeneste når der skal tages højde for transport, lager og distributions omkostninger.
De originale skum bølger er produceret af Dr. Kurt Muller, hvis man kan finde ud af katalog nummeret hos dem, kan det jo være?

MvH
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 27 September 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener kun at det er Seas og Scan Speak som er i stand til at producere enheder, der matcher de originale. Jeg tror ikke det er muligt at producere enheder i så lave styktal i Kina, og de har næppe værktøjer til at lave de originale.

Katalognummeret på det rigtige ophæng er ikke et problem (det står på de originale ophæng). Problemet er at få lov at købe dem. Det virker ikke som om at hverken Scan Speak eller Seas gider beskæftige sig med salg af kantophæng, og producenten sælger næppe i lave styktal.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 September 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

I Snells tid og senere, der købte man et større antal af en given enhed. På Snell fabrikke blev disse så gennemmålt for at udvælge dem, som var tættest på referencen. Derefter blev enhederne så tilpasset i filteret. Denne måde med at købe et større antal, kan jo sagtens foregå med de Vifa og Seas enheder, som fremstilles i Kina. Hos Hirezservice måler man dem i gennem på samme måde. Det har jo aldrig været fabrikken til de anvendte enheder hos Snell, der lavede denne måling. Her blev enhederne med udvalgte modificeringer/ændringer lavet i større styktal.

Fabrikken til de anvendte enheder kunne så forsætte med, at producere de let ændrede/forbedrede enheder og sælge til andre. På den måde kunne Snell få enhederne billigere, da fabrikken så ikke skulle lave enheder ved siden af den normale produktion.

Jeg tror ikke kineserne er så besværlige, så de ikke vil producere i mindre serier. Som det er nu, bliver enhederne jo nok ikke så billige, men af få sine kære sneller spilleklare efter et uheld, tror jeg de fleste gerne vil betale den ekstra pris. Audio Note er trods prisen heldigvis en god redningplanke, hvis man vælger denne vej og skifter skumkanter i stedet.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 September 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Jeg har heller ikke tænkt mig at smide penge efter sådan en "suitable replacement" uden at vide hvad det er jeg får. Men det kunne være interessant at vide, hvilket firma der laver dem "custom made".
Det passer da meget godt det, der står (suitable replacement). Der menes jo, at det er en tilpasset enhed, altså udmålt og med udmålte filter komponenter. Det er jo ganske som det plejer at være. Det er bare måden det er skrevet på, at man måske får en anden betydning ud af det.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
angute
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 28 September 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har fundet denne site med Snell-kanter, og disse kommer meget tæt på de
mål der blev skrevet, bortset fra udv. bølge diameter.
De er her
Mvh.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 28 September 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

angute skrev:
Hej!

Jeg har fundet denne site med Snell-kanter, og disse kommer meget tæt på de
mål der blev skrevet, bortset fra udv. bølge diameter.
De er her
Mvh.

Jeg er ret sikker på at der er tale om de samme kanter som sælges af andre på Ebay. Den udvendige diameter af bølgen afviger 7 mm fra originalen, hvilket er for meget. Den indvendige diameter ser ud til at være ok, men her skal der ikke megen afvigelse til for at det går galt. Der står også at de passer til Snell K, selv om membrandiameteren er 7 mm større end på Snell E/J!

Stivheden af ophængene kan man ikke afgøre ud fra billederne, men de er formentlig stivere end de originale.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 28 September 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

De viste kanter er lavet af indfarvet op skummet polyester-gummi, hvilket er meget tungere og stivere end det oprindeligt brugte polyurethan skum "gummi". En ca. 5-10mm tyk plade presses i et værktøj under varme og svejses sammen til en 1-2mm tyk lufttæt bølge. Det eneste problem er at det nedbrydes af UV stråler (ca. 10år). En tynd smøring med indfarvet (kønrøg) svensk bogbinder lim forhindrer at bølgen nedbrydes. Løsningen er at få fat i katalog nummeret fra DR. Kurt Muller og finde den passende størrelse. Hvis man smører med ovennævnte blanding holder bølgen nok i 50 år eller mere!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 28 September 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Er det virkelig nødvendigt at beskytte ophængene mod UV-stråling, hvis højttalerne ikke står i direkte sollys og der er frontstof foran enheden?
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 28 September 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun for at beskytte mod UV lys, som vel at mærke påvirker direkte eller indirekte når belysningen er dagslys. Tobak, mad os nedbryder også!
Ved kraftig lysindfald er holdbarheden 5 år, ved moderat 10år. Smøres kanterne med UV "blokker" som beskrevet har forsøg med meget kraftig UV lampe 24/7 i 90 dage ikke medført nedbrydning. Dette svarer til 50 års normal brug.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 September 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er ikke kun for at beskytte mod UV lys, som vel at mærke påvirker direkte eller indirekte når belysningen er dagslys. Tobak, mad os nedbryder også!
Ved kraftig lysindfald er holdbarheden 5 år, ved moderat 10år. Smøres kanterne med UV "blokker" som beskrevet har forsøg med meget kraftig UV lampe 24/7 i 90 dage ikke medført nedbrydning. Dette svarer til 50 års normal brug.

hej der!

er der nogle stedre man kan købe det der man kan smøre på her i lille danevang ( svensk bogbinder lim ), er der en hjemme side ???

skal man også smøre bag på ophænget ???

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 28 September 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

SEAS bruger det ved fremstilling at Jantzen 8008 enhederne. Jeg kan ikke huske hvem der laver det. Prøv at lede på nettet! Det SKAL smøres tyndt på og kun på de originale skumkanter, ellers bliver det alt for tungt.
MvH
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 28 September 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet frem til denne dispersionslim fra Boesner, som jeg mener er velegnet. Jeg har dog ikke prøvet den endnu :

http://www.boesner.dk/boesner/servlet/~dk/frontendDK/article Detail.html?btUid=bt_Article&iDf_id=c0a81ea:377ac0:fe238 9ce18:-4f42

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 28 September 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Er det virkelig nødvendigt at beskytte ophængene mod UV-stråling, hvis højttalerne ikke står i direkte sollys og der er frontstof foran enheden?
UV-stråling trænger fint igennem stof som det fronter er beklædt med, og det er også mærkeligt, at tænke på at Snell type A basser er ret skjulte og alligevel mørner de.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 28 September 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Boesener limen ser velegnet ud, da den i følge spec. er egnet som bogbinderlim. Husk at købe sort farve (til vandbaseret) hos farveladehandleren og spar ikke på det. Limen tørrer ikke helt ud og forbliver flexibel (ellers er det ikke en bogbinderlim!)

MvH
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Flere forskellige lim og silicone produkter kan bruges til at coate skum bølger med. Jeg undre mig over hvorfor ingen
producenter har fundet ud af at sende bølgerne (før montage) igennem en automatiseret male kabine, hvor man kan spraye
dem med lim eller et andet passende produkt, men så tiger prisen nok til mere en gummi bølgen.
Mange tør heller ikke investere i en højttaler med skum bølge idag!! Selv om man fortæller man har fundet en holdbar
løsning....

Snell E & J "Vifa enhederne" som kan købes af David Logvin er produceret af Scan Speak og efter helt samme opskrift og med
de gamle værktøjer og leverandøre, som da enhederne blev udvikle i 1980´erne.

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hylle skrev:
Snell E & J "Vifa enhederne" som kan købes af David Logvin er produceret af Scan Speak og efter helt samme opskrift og med
de gamle værktøjer og leverandøre, som da enhederne blev udvikle i 1980´erne.

Det lyder da godt. Nu er Snell og David Logvin jo "out of business" så jeg håber at Hi-Rez Service beholder Scan Speak som leverandør.

Du ved vel ikke om Hi-Rez bestiller erstatningsenheder til Snell K (Vifa M21WG-00-08) hos Scan Speak?

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hylle skrev:
Flere forskellige lim og silicone produkter kan bruges til at coate skum bølger med. Jeg undre mig over hvorfor ingen
producenter har fundet ud af at sende bølgerne (før montage) igennem en automatiseret male kabine, hvor man kan spraye
dem med lim eller et andet passende produkt, men så tiger prisen nok til mere en gummi bølgen.
Mange tør heller ikke investere i en højttaler med skum bølge idag!! Selv om man fortæller man har fundet en holdbar
løsning....

det hanler om kroner og øre det hele, og lave en enhed der holder i 50 år er der ikke penge i, de skal jo også sikker sig sin pension ikke  sådan er livet i dag
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nesdam

Jeg tror godt du kan regne med, at enhederne fremstilles som de plejer. Det er blot Hi-rez service, der står for salg ganske som da Logvin stod for det. Det ville da være underligt andet.

Skriv til joyce@hireservice.com

Eller steven@hireservice.com  og spørg ad angående enheder til orginale type K.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes