| Forfatter |
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 26 September 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har heller ikke tænkt mig at smide penge efter sådan en "suitable replacement" uden at vide hvad det er jeg får. Men det kunne være interessant at vide, hvilket firma der laver dem "custom made".
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 September 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er sikker på alt er som før, det er bare et andet firma, der leverer. Enhederne fremstilles hvor de plejer. Der er nok nogen, der bestiller enheder og som fortæller her på hf4all hvad de har modtaget hen ad vejen......mon ikke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 27 September 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at erstatnings enhederne er "kinøjsere", da Vifa produktionen er flyttet (og solgt) til Kina. De kan muligvis erstattes med SEAS enheder, men det er nok næppe tilfældet, SEAS enheder er blevet temmelig dyre selv ved store styk tal. Der er ingen som sliber uden vand og en salgspris på USD 128,- levner ikke nogen fortjeneste når der skal tages højde for transport, lager og distributions omkostninger. De originale skum bølger er produceret af Dr. Kurt Muller, hvis man kan finde ud af katalog nummeret hos dem, kan det jo være?
MvH
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener kun at det er Seas og Scan Speak som er i stand til at producere enheder, der matcher de originale. Jeg tror ikke det er muligt at producere enheder i så lave styktal i Kina, og de har næppe værktøjer til at lave de originale.
Katalognummeret på det rigtige ophæng er ikke et problem (det står på de originale ophæng). Problemet er at få lov at købe dem. Det virker ikke som om at hverken Scan Speak eller Seas gider beskæftige sig med salg af kantophæng, og producenten sælger næppe i lave styktal.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Snells tid og senere, der købte man et større antal af en given enhed. På Snell fabrikke blev disse så gennemmålt for at udvælge dem, som var tættest på referencen. Derefter blev enhederne så tilpasset i filteret. Denne måde med at købe et større antal, kan jo sagtens foregå med de Vifa og Seas enheder, som fremstilles i Kina. Hos Hirezservice måler man dem i gennem på samme måde. Det har jo aldrig været fabrikken til de anvendte enheder hos Snell, der lavede denne måling. Her blev enhederne med udvalgte modificeringer/ændringer lavet i større styktal.
Fabrikken til de anvendte enheder kunne så forsætte med, at producere de let ændrede/forbedrede enheder og sælge til andre. På den måde kunne Snell få enhederne billigere, da fabrikken så ikke skulle lave enheder ved siden af den normale produktion.
Jeg tror ikke kineserne er så besværlige, så de ikke vil producere i mindre serier. Som det er nu, bliver enhederne jo nok ikke så billige, men af få sine kære sneller spilleklare efter et uheld, tror jeg de fleste gerne vil betale den ekstra pris. Audio Note er trods prisen heldigvis en god redningplanke, hvis man vælger denne vej og skifter skumkanter i stedet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Jeg har heller ikke tænkt mig at smide penge efter sådan en "suitable replacement" uden at vide hvad det er jeg får. Men det kunne være interessant at vide, hvilket firma der laver dem "custom made". |
|
|
Det passer da meget godt det, der står (suitable replacement). Der menes jo, at det er en tilpasset enhed, altså udmålt og med udmålte filter komponenter. Det er jo ganske som det plejer at være. Det er bare måden det er skrevet på, at man måske får en anden betydning ud af det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har fundet denne site med Snell-kanter, og disse kommer meget tæt på de
mål der blev skrevet, bortset fra udv. bølge diameter.
De er her
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
angute skrev:
Hej!
Jeg har fundet denne site med Snell-kanter, og disse kommer meget tæt på de mål der blev skrevet, bortset fra udv. bølge diameter. De er her Mvh.
|
|
|
Jeg er ret sikker på at der er tale om de samme kanter som sælges af andre på Ebay. Den udvendige diameter af bølgen afviger 7 mm fra originalen, hvilket er for meget. Den indvendige diameter ser ud til at være ok, men her skal der ikke megen afvigelse til for at det går galt. Der står også at de passer til Snell K, selv om membrandiameteren er 7 mm større end på Snell E/J!
Stivheden af ophængene kan man ikke afgøre ud fra billederne, men de er formentlig stivere end de originale.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
De viste kanter er lavet af indfarvet op skummet polyester-gummi, hvilket er meget tungere og stivere end det oprindeligt brugte polyurethan skum "gummi". En ca. 5-10mm tyk plade presses i et værktøj under varme og svejses sammen til en 1-2mm tyk lufttæt bølge. Det eneste problem er at det nedbrydes af UV stråler (ca. 10år). En tynd smøring med indfarvet (kønrøg) svensk bogbinder lim forhindrer at bølgen nedbrydes. Løsningen er at få fat i katalog nummeret fra DR. Kurt Muller og finde den passende størrelse. Hvis man smører med ovennævnte blanding holder bølgen nok i 50 år eller mere!
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det virkelig nødvendigt at beskytte ophængene mod UV-stråling, hvis højttalerne ikke står i direkte sollys og der er frontstof foran enheden?
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kun for at beskytte mod UV lys, som vel at mærke påvirker direkte eller indirekte når belysningen er dagslys. Tobak, mad os nedbryder også! Ved kraftig lysindfald er holdbarheden 5 år, ved moderat 10år. Smøres kanterne med UV "blokker" som beskrevet har forsøg med meget kraftig UV lampe 24/7 i 90 dage ikke medført nedbrydning. Dette svarer til 50 års normal brug.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Det er ikke kun for at beskytte mod UV lys, som vel at mærke påvirker direkte eller indirekte når belysningen er dagslys. Tobak, mad os nedbryder også! Ved kraftig lysindfald er holdbarheden 5 år, ved moderat 10år. Smøres kanterne med UV "blokker" som beskrevet har forsøg med meget kraftig UV lampe 24/7 i 90 dage ikke medført nedbrydning. Dette svarer til 50 års normal brug. |
|
|
hej der!
er der nogle stedre man kan købe det der man kan smøre på her i lille danevang ( svensk bogbinder lim ), er der en hjemme side ???
skal man også smøre bag på ophænget ???
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
SEAS bruger det ved fremstilling at Jantzen 8008 enhederne. Jeg kan ikke huske hvem der laver det. Prøv at lede på nettet! Det SKAL smøres tyndt på og kun på de originale skumkanter, ellers bliver det alt for tungt. MvH
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Er det virkelig nødvendigt at beskytte ophængene mod UV-stråling, hvis højttalerne ikke står i direkte sollys og der er frontstof foran enheden? |
|
|
UV-stråling trænger fint igennem stof som det fronter er beklædt med, og det er også mærkeligt, at tænke på at Snell type A basser er ret skjulte og alligevel mørner de.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boesener limen ser velegnet ud, da den i følge spec. er egnet som bogbinderlim. Husk at købe sort farve (til vandbaseret) hos farveladehandleren og spar ikke på det. Limen tørrer ikke helt ud og forbliver flexibel (ellers er det ikke en bogbinderlim!)
MvH
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere forskellige lim og silicone produkter kan bruges til at coate skum bølger med. Jeg undre mig over hvorfor ingen
producenter har fundet ud af at sende bølgerne (før montage) igennem en automatiseret male kabine, hvor man kan spraye
dem med lim eller et andet passende produkt, men så tiger prisen nok til mere en gummi bølgen.
Mange tør heller ikke investere i en højttaler med skum bølge idag!! Selv om man fortæller man har fundet en holdbar
løsning....
Snell E & J "Vifa enhederne" som kan købes af David Logvin er produceret af Scan Speak og efter helt samme opskrift og med
de gamle værktøjer og leverandøre, som da enhederne blev udvikle i 1980´erne.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
Snell E & J "Vifa enhederne" som kan købes af David Logvin er produceret af Scan Speak og efter helt samme opskrift og med de gamle værktøjer og leverandøre, som da enhederne blev udvikle i 1980´erne.
|
|
|
Det lyder da godt. Nu er Snell og David Logvin jo "out of business" så jeg håber at Hi-Rez Service beholder Scan Speak som leverandør.
Du ved vel ikke om Hi-Rez bestiller erstatningsenheder til Snell K (Vifa M21WG-00-08) hos Scan Speak?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
Flere forskellige lim og silicone produkter kan bruges til at coate skum bølger med. Jeg undre mig over hvorfor ingen producenter har fundet ud af at sende bølgerne (før montage) igennem en automatiseret male kabine, hvor man kan spraye dem med lim eller et andet passende produkt, men så tiger prisen nok til mere en gummi bølgen. Mange tør heller ikke investere i en højttaler med skum bølge idag!! Selv om man fortæller man har fundet en holdbar løsning....
|
|
|
det hanler om kroner og øre det hele, og lave en enhed der holder i 50 år er der ikke penge i, de skal jo også sikker sig sin pension ikke   sådan er livet i dag
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nesdam
Jeg tror godt du kan regne med, at enhederne fremstilles som de plejer. Det er blot Hi-rez service, der står for salg ganske som da Logvin stod for det. Det ville da være underligt andet. 
Skriv til joyce@hireservice.com
Eller steven@hireservice.com og spørg ad angående enheder til orginale type K. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |