Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 09:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvad er det næste jeg skal have? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Her for et par måneder siden udskiftede jeg mine gamle højtalere med et sæt Dali Concept 6. Et valg, som jeg har været
utroligt glad for. Dog vil man hurtigt have mere og da jeg også bruger højtalerne til når jeg ser film, så tænkte jeg lidt over
hvad det næste jeg skulle have var. Jeg er i stor tvivl om det skal være en sub eller en center jeg skal investere i, hvis det
skal gøre min film oplevelse bedre. Hvad siger I?

Jeg har kigget på disse 2, da jeg ikke er bange for ting der er brugt:
Sub: Dali Concept 12 sub
Center: Dali Concept Center

Da jeg ikke har voldsomt meget forstand på HIFI endnu, var jeg lidt nervøs for om min receiver også kunne blive et
problem? Det er en Sony STR-DE225

På forhånd tak for hjælpen

Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej... jeg ville købe en sub til at få alle de seje film bulder frekvenser med :) det hæver imo oplevelsen mere end en center.


hvis du synes din forstærker magter opgaven, så er den vel god nok. kan du skrue op uden de mister taget på højttalerne.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Din forstærker er en stereoforstærker. Dvs den kan kun trække 2 højtalere - centeren er derfor nytteløs for dig.

Du kan sikkert godt tilslutte sub'en. Og det vil give dig bund - om det er en fordel afhænger nok af din smag og dit rum.

Hvis du vil have surround så ville jeg starte med at skifte forstærkeren. Og køb noget ordentligt, som kan trække det højtalersæt du regner med at ende med - i steddet for at være nødt til at skifte igen senere. Mange af Denons gamle modeller er billige på brugtmarkedet - måske efterhånden nogle med HDMI? Harmon kardon, marantz og onkyo er andre billige surroundforstærker mærker.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret begge to. Ang. Surround så er det ikke mig lige nu. Opstillingen af mine møbler og rummet, gør det svært at lave
ordentligt surround her tror jeg. Så derfor ville jeg starte med fronterne og så tilslutte sub/center senere hen. Mit problem er
dog bare hvad jeg skulle starte med først.

Nisse > Ja, så er det jo ret nytteløst at tilslutte en center. Tak for det :) Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde de mærker
brugt.

Hvis det er en sub, skal jeg så kigge efter en i samme mærke eller er det lige meget? Og hvilke kan anbefales? Stuen er ikke
særlig stort, jeg tror at vi snakker vel en 25-30 m2.
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

En center er en del af et surround - så hvis du ikke vil have dette, så er centeren (og surroundforstærkere) et meget dumt køb!

Sub behøver ikke at være samme mærke. audiopro (mener jeg de hedder) og B&W laver (efter sigende) bedre subs end dali.

I dit rum ville jeg nok hellere bruge pengene på en ny stærkere stereoforstærker end en sub. Men jeg hører også primært musik. med film giver sub'en mere mening.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 09 Oktober 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Dengang jeg købte højtalerne i HIFI klubben, fik jeg bare af vide at det nok ville være en god idé, at udbygge det med en
center til når jeg ser film. Og at jeg bestemt ikke behøvede at tænke på baghøjtalere bare fordi at jeg købte en center.
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
Bugses
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Nissemanden > Nu tjekkede jeg lige manualen og den siger altså at der er mulighed for bagtøjtalere, center og sub tilslutning
på min nuværende receiver. Så det skulle vist være muligt.
Til top Vis Bugses's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bugses
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej Bugses

Først - tillykke med dine nye højttalere - jeg håber de spiller som du ønsker det.
Hvis jeg skulle komme med et forslag - så ville det ligge lidt op af Nissemandens. (Næsten) Uanset hvad, så ville en ny
surroundreceiver fra et anerkendt mærke fx. onkyo, marantz, yamaha eller denon - give et stort løft (tror jeg) til både
stereolyd men også til andre højttalere ifm. tilføjelse af øvrige højttalere eller en subwoofer.
Det er helt klart trin et - og jeg tror du vil blive overrasket over, hvor meget bedre dine højttalere kan lyde.

Dertil kunne du lægge en skitse ind af dit rum - så kunne det være, at du kunne få gode plads til at få et komplet system endda
med baghøjttalere til at fuldende systemet.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hans forstærker er da en surround forstærker, ikke stereo.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det primært er dig selv, der ser film, og du sidder nogenlunde midt mellem højtalerne m. TV'et foran, så kan du godt undvære en center lidt endnu. I så fald er en anstændig sub nok et bedre sted at lægge pengene. Men husk, du skal have indstillet din receiver, så den så spiller 2.1, når du ser film - det gøres i dens menu. Ellers mister du for meget information p.g.a. manglende højtalere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes