Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: MWBRxx - stadig intet nyt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 33
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Bjarke,

Det er nu ikke fordi det fylder så meget, en plastpose, et stykke slange og en lille vacuumpumpe. Det pres du får svarer til en 6-8 tons per m2!! Så det er noget der virker :)

Mvh,

Karsten

Ok, jeg kan bare ikke helt så hvordan, man kan "styre" fineren hvis den skal lægges på med kant ud over sidderne. Vil vacummet ikke bare flytte materialerne efter godt befindende, når posen suges helt tæt omkring træet (det er vist tydeligt at jeg ikke har leget med så meget vacum i min tid ).

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Det kan da hurtigt blive omfattende i udstyr og pris hvis man handler med det firma.
Altså tanken er jo god nok, men så meget tryk (eller træk som det vel bliver) af vacum, det lyder lidt vildt. Det er ikke lige noget jeg har regnet igennem, men vil det så sige at vacumpakket mørbrad også ligger i 6-8 tons tryk? Så er der jo ikke meget at sige til det bliver mørt

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ja, umiddelbart er det en lidt halv peberet affære! Når vi tuder snot over at sidderne buler, så må Witzel punge ud 

- BR

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

God indstilling !

Jeg kan ikke helt huske rollerne i projektet, er du bare med som byggesagkyndig (altså Bjarke)

/hansson

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Man kunne sætte højtaleren i en kasse - og så placere en oppustelig pude mellem højtaler og kassevæg - men kassen skal være stabil og "puden" skal kunne lave tryk og ellers have de rigtige mål - nok ikke så nemt og lidt fantasifuldt

En anden og måske praktisk bedre mulighed er at lave nogle rammer som passer udenom højtaleren - så kan du spænde fineren med små kiler - og de skal spænde på brikker med underlag af neopren eller lignende for ad kunne tilpasse sig højtalerens buede flader - der er noget arbejde i det 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
God indstilling !

Jeg kan ikke helt huske rollerne i projektet, er du bare med som byggesagkyndig (altså Bjarke)

/hansson

Ja, noget i den stil. Witzel står for kapitalerne og højttalerne ender, sjovt nok også af denne grund, til at stå hos ham

- BR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Man kunne sætte højtaleren i en kasse - og så placere en oppustelig pude mellem højtaler og kassevæg - men kassen skal være stabil og "puden" skal kunne lave tryk og ellers have de rigtige mål - nok ikke så nemt og lidt fantasifuldt

Så er vi igen ude i en løsning ala vacum, bare omvendt Og så koster det desværre hurtigt nogle klejner.

musicus skrev:

En anden og måske praktisk bedre mulighed er at lave nogle rammer som passer udenom højtaleren - så kan du spænde fineren med små kiler - og de skal spænde på brikker med underlag af neopren eller lignende for ad kunne tilpasse sig højtalerens buede flader - der er noget arbejde i det 

Sådan som jeg forstå det, så er det jo faktisk lidt det vi har gang i. Vi laver en halv-form som vi kan spænde på, hvor der oven på fineren ligger en bøjelig plade som dækker hele finer stykket. Herved skulle der meget gerne komme et tryk over hele fladen når vi presser den bøjelige flade ned med fastspændte remme.

- BR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Det er lidt ala det her vi præver på med fineren:

Lånt fra Bech og Nørds tråd om deres flotte højttalere.

- BR

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Ok, jeg kan bare ikke helt så hvordan, man kan "styre" fineren hvis den skal lægges på med kant ud over sidderne. Vil vacummet ikke bare flytte materialerne efter godt befindende, når posen suges helt tæt omkring træet (det er vist tydeligt at jeg ikke har leget med så meget vacum i min tid ).

- BR

Vacuumet vil trykke jævnt over hele fladen, så der er ikke noget der burde rykke sig. Hvis der i værste fald skulle ske en forskydning (hvilket jeg tvivler på) så er posen gennemsigtig så du kan slukke for pumpen og afværge skaden.

Ellers synes jeg at kontaktlims metoden virker troværdig, det burde virke til husmandsbehov.

Ingen tvivl om at det er svært at opnå et stort jævnt pres over en buet flade.....

Hjørnerne bliver også svære at få pæne, når man ellers finerer en kasse så lægger man typisk fineren på før samling så den går lidt ud over kanten og så skærer den af så de to stykker finér passer i smig. Det kan I jo i sagens natur ikke gøre med jeres konstruktion.

Mvh,

Karsten

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

BjarkeNR skrev:

- BR

Vacuumet vil trykke jævnt over hele fladen, så der er ikke noget der burde rykke sig. Hvis der i værste fald skulle ske en forskydning (hvilket jeg tvivler på) så er posen gennemsigtig så du kan slukke for pumpen og afværge skaden.

Ok!

StudioSound skrev:
Ellers synes jeg at kontaktlims metoden virker troværdig, det burde virke til husmandsbehov.

Jeg tror bare ikke på det, når vores finer er så bulet som den er.

- BR

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

StudioSound skrev:

Jeg tror bare ikke på det, når vores finer er så bulet som den er.

- BR

Hvis fineren er meget bulet kan du evt. give den godt med vanddamp og så lægge den i pres mellem 2 stykker krydsfiner et par dage, det burde rette den op.

Mvh,

Karsten

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hvis fineren er bulet bør den i.flg. gammel snedker rettes ved at fugte fineren og læggen den i pres

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Måske der er et problem med at spænde en plade ned mod fineren...pladen vil helst følge en jævn kurve....

Du kunne lave en "måtte" af lister ved at trække en snor igennem nogle huller i listerne...men du skal stadig tage højde for at du har et stykke plan flade hvor remmene ikke laver tryk...så der skal lægges noget imellem

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Du kunne lave en "måtte" af lister ved at trække en snor igennem nogle huller i listerne...men du skal stadig tage højde for at du har et stykke plan flade hvor remmene ikke laver tryk...så der skal lægges noget imellem

Det med "måtten" har vi prøvet. Vi lagde lister på ca. 50 mm tæt opad hinanden (på højttalerens højde led). Det blev bare ikke rigtig godt, da der ikke være nok remme på til at stramme listerne ind med. Listerne blev også skubbet ind over hinanden når der blev strammet til, det var ikke rigtig optimalt. De skulle nok være holdt sammen på en måde så de ikke kunne rykkes fra hinanden.

Vi satser på at pladen og ekstra remme klare tjansen denne gang.

- BR

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Når du har spændt pladen ned med remmene....så læg en ekstra lægte på det flade stykke og spænd denne med et par ekstra remme....så tror jeg også det går.

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Når du har spændt pladen ned med remmene....så læg en ekstra lægte på det flade stykke og spænd denne med et par ekstra remme....så tror jeg også det går.

Det er helt klart det flade stykke der burde give problemet ved brug af remme. Men det skulle vel være mulighed for bare at smække et par skruetvinger på her, eller som musicus siger en lægte og en rem eller to.

/hansson

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
musicus skrev:

Det er helt klart det flade stykke der burde give problemet ved brug af remme. Men det skulle vel være mulighed for bare at smække et par skruetvinger på her, eller som musicus siger en lægte og en rem eller to.

/hansson

Ja, et par skruetvinger oven på det flade stykke, det må kunne klare opgaven (satser vi på )

I går aftes, fik jeg lige lavet en MDF klods med godt med spartel på i et tyndt lag. Vi er kommet i tvivl om, hvorvidt trælimmen egenligt binder på den spartelmasse vi har brugt. I aften bliver der limet en strimmel finer på.

"Prøvefineren" vi lavede, der virkede det ikke som at fineren sad særlig godt fast (eller om den overhovedet gjorde det), på de områder der var spartlet ud. Dette må komme til en afgørelse, inden at vi begynder at lime på de buede sidder.

- BR

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Kontaktlim må være svaret, det burde lime på de steder hvor der spartelmasse. Det bliver spænende at se det færdige resultat, jeg tror det bliver flot.

m@dsen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvilken type spartelmasse har i brugt?

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Kontaktlim må være svaret, det burde lime på de steder hvor der spartelmasse.

Det er det vi forhåbenligt har svaret på i morgen. Altså om hvorvidt trælimen kan klare jobbet.

m@dsen skrev:

Det bliver spænende at se det færdige resultat, jeg tror det bliver flot.

m@dsen

Tak - det tror vi også

- BR

<< Forrige Side af 33 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum