Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: MWBRxx - stadig intet nyt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 33
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Hvilken type spartelmasse har i brugt?

Der står ikke præcis hvad det indeholder, men sundt er det ikke. Vi tænkte, der måske var noget kemi i, som trælimen ikke binder på?!?!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Så blev klodsen med spartel limet sammen med trælim og finer...

Det bliver spændende at se hvordan fineren sidder på, når limen har hærdet i løbet af i morgen.

- BR

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

huh, den spartelmasse kender jeg godt..... Jeg formoder du har godt med hård hud på fingerene nu for den er en bitch at slibe.. Desuden tager det en evighed for hvert lag at tørre.

Jeg havde klart valgt noget 2-komponent polyesterspartelmasse som det der bruges til biler, det er let at arbejde med og det synker ikke.

Det du burde gøre nu er at tjekke om overfladen er helt perfekt. Køb en spraymaling i f.eks matsort, sprøjt et MEGET tyndt lag på, det behøver ikke at dække men hele fladen skal have fået lidt. Så tager du et plant brædt det passer i højttalerens højde og sætter sandpapir på med tæppetape (grain P120 er fint). Derefter lader du dit slibebrædt følge rundingen på højttaleren, der hvor malingen bliver slebet af er "bakketoppene" som skal adresseres før finering.

Hvis der skal spartles mere vil jeg anbefale at du lukker MDF overfladen med trælim tyndet op i vand først, det skal være helt tyndt som mælk og det skal måske have et ekstra lag når det første er tørt alt efter om mdf overfladen stadigt er sugende. Hellere flere tynde lag end bare at poste på, du må ikke gøre mdfen for våd!

Når det så er gjort så brug polyesterspartel og kom det på med en spartel der er bred nok til at dække hele fladen fra top til bund, fedtspartling med en lille spartel duer ikke. Derefter er det bare at følge proceduren med et tyndt markeringslag af maling, slibning etc. indtil du kan se at fladen er helt plan.

Mvh,

Karsten

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

huh, den spartelmasse kender jeg godt..... Jeg formoder du har godt med hård hud på fingerene nu for den er en bitch at slibe.. Desuden tager det en evighed for hvert lag at tørre.

Synes faktisk det er ret let at slibe i, ikke noget der virker skræmmende. Tørretiden ser jeg heller ingen problemer i. Ved stuetemperatur, hærder den ret hurtigt.

StudioSound skrev:
Jeg havde klart valgt noget 2-komponent polyesterspartelmasse som det der bruges til biler, det er let at arbejde med og det synker ikke.

Det må vi huske til næste gang.

StudioSound skrev:
Snip... en masse om at få en plan flade...

Det er ikke noget problem at få en plan flade - det store spørgsmål går på, hvorvidt trælimmen vil binde eller ej på spartelmassen. Det finder vi ud af i morgen, når test-klodsen har hærdet.

- BR

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Bare rolig, det bliver mahogni med tiden

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:

/hansson

Ja, det er god værkstedshumor

- BR

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
hansson skrev:

/hansson

Ja, det er god værkstedshumor

- BR

FASAG.....

Tak for aftens griner

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

de er virkelig flotte. jeg ville prøve også at lave nogle stativ højtalere med 'buede' sider, men hvordan regner man så liter inholdet ud? de skal være ca. (indvendige mål i cm) 37.5 høj 20.5 bred og gerne 40 dyb, men kun på 17.4liter... havordan gør jeg lige det? skal man bare proppe det med afstivning? 
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
de er virkelig flotte. jeg ville prøve også at lave nogle stativ højtalere med 'buede' sider, men hvordan regner man så liter inholdet ud? de skal være ca. (indvendige mål i cm) 37.5 høj 20.5 bred og gerne 40 dyb, men kun på 17.4liter... havordan gør jeg lige det? skal man bare proppe det med afstivning? 

vi har brugt AutoCad til at designe højttalerne, og det program kan også udregne areal. når man så har arealet af højttaleren indvendigt, er det bare at gange op med højden.

prøv at søge lidt rundt i selvbyg forummet, der er mange gode tråde om højttalerbyg.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Så gik der lige en rum tid før vi kom lidt videre. Der kom en begravelse og arbejde i vejen...

Efter at højttalerne har haft stået og spillet uafbrudt i 8 døgn hos Witzel skulle der arbejdes videre med kabinetterne. Det har dog vist sig, at kabinetter er langt fra færdige med at "arbejde" mht. fugt og udtørring. En lille revne der var kommet i kabinettet fordi vi ikke havde været grundig nok med at forbore til de skruer der skulle bruges ved Seas enheden, er blevet til en RET stor en nu Den strække sig ca. 10 cm henad kabinettets side. Kabinettet arbejder stadigvæk en stor del på højde ledden. Da vi skulle have basenheden ud, sad den voldsomt meget i spænd og derved er kabinettet trukket fra hinanden ved det svageste punkt - altså den lille revne der blev lavet grundet skruet.

Vi måtte prøve at fylde noget lim i revnen, og spænde sammen på højttaleren. Forhåbenligt kommer det til at virke, så revnen ikke bliver størrere. Vi har besluttet at lave alt finer arbejdet færdigt undtagen fronten, hvorpå vi lader konstruktion stå og "tørre" en månedstid mere. Så kan vi igen fræse ud til basenheden, så den igen kan sidde i. Vi håber på at dette er en mulig løsning.

Basenheden bliver således også drejet engang, så der kommer til at være så meget materiale som muligt ud til kanten, de steder hvor enheden skrues fast. Og denne gang skal forboringen være lige i skabet så skruen kun lige griber fat i MDF'en.

Den ubehageligt store revne

Efter limning og i pres.

Sat godt i spænd.

Vi fik også leget lidt med frontafdækningen og dertil hørende fastgørings mekaniske.

Som det ses på ovenstående billede, er skabelonen til en af de 4 frontrammer lagt på fronten. Placeringen af magneterne som skal holde rammen på plads, er blevet markeret i fronten. Disse skal nemlig ligge under fineren, så de ikke bliver synlige. Vi har fået fat i nogle ret hæftige magneter, som uden problemer viker gennem de 0,7 mm finer. Vi skulle bare lige bruge et 10 mm bor, og vi havde kun et sløvt 8 mm. Montering af magneterne må således vente til næste byggemøde.

Det var alt for nu!

- BR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Det bliver spændende at se hvordan fineren sidder på, når limen har hærdet i løbet af i morgen.

Og den sad rigtig godt fast, så det tyder ikke bare at blive noget problem, forudsat at fineren bliver spændt helt fladt op ad kabinettet.

- BR

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok ærgerligt med den revne, men sådan er det jo nu engang at arbejde i træ.
Er det mig der ser forkert, eller er det monteringshul boret lige i en samling af to MDF-plader? Lige umiddelbart virker det da lidt risikabelt.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:

Er det mig der ser forkert, eller er det monteringshul boret lige i en samling af to MDF-plader? Lige umiddelbart virker det da lidt risikabelt.

/hansson

Ja, det er dig der ser forkert. De to sorte streger på hver sin side af skruehullet er samlinger. Nu er det jo heller aldrig i samlingen der går, det er altid materialet ved siden af. Lim samlingen er ikke til at få fra hinanden - materialet ved siden af bukker først under.

- BR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ser revnen ud til at være reddet.

Væsentlig pænere nu end i går. Nu har det bare med at lade være med at revne mere

- BR

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Uha...hvilken gyser
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

det var da ærgeligt med den revne... er der ellers sket noget nyt i sagen?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
det var da ærgeligt med den revne... er der ellers sket noget nyt i sagen?

ja men sådan er det jo en gang imellem.. men jeg tror vi har reddet den med limen.

intet nyt, tiden har ikke lige været til det, men som planen er nu, skulle der være nyt på søndag.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Dagens finer-tal: 7/14-dele

Dagens finer opstilling:

Vi er RET spændte på hvordan fineren ser ud i morgen når limen har fået lov at tørre.

Inden fineren blev lagt i dag, fik vi lavet det sidste på "skallen" til højttaleren, således at fineren kan stikke ud over kanten på højttaleren, for derefter at blive skæret og slebet pænt til.

Her ses kanten der er passet til højttalerens krumning.

Inden fineren blev limet fast, blev den dampet. Det blev den blød og medgørelig af. Absolut et fif som er brugbart, hvis fineren har ligget længe og blevet "sprød".

Fineren på siden, blev lagt i et stykke med to stykker finer lagt og tapet sammen med malertape helt op ad hinanden. Vi fik desværre ikke et billede af hvordan det så ud.

Men som sagt - vi er meget spændt på at se resultatet i morgen...

- BR

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Interessant med en "dampet højttaler"

Bliver spændende at se hvordan finéren ser ud.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

jeg glæder mig også til at se resultatet.. Bjarke lader ikke til at være hjemme, eller måske vil han bare ikke løfte sløret for hvordan det ser ud. Det er ulempen ved at lade en anden lægge værksted til projektet

<< Forrige Side af 33 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes