| Forfatter |
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan Dennis 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke sådan, Dennis! Der er altså dømt almuestil over de fødder! Resten af kabinettet har du jo fået suverænt skarpt, de fortjener at stå på noget
bedre. Hvad med en 5mm stålplade, der dækker bunden, med 4 udløbere med gevind til spikes?
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman. Det er vel et spørgsmål om smag, og hvis man som jeg, ikke vil have spikes under, så er den fod da pænere, en hvis den var en 5mm stålplade. Desuden er det heller ikke hensigtsmæssigt at placere en magnetisk bundplade tæt ved delefilteret.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzaman -> jeg er glad for at du giver din mening til kende, det bliver jo ikke bedre uden lidt kritik. Hvad angår dit forslag om en stålplade er jeg desværre ikke vildt god til metal-arbejde, og vil nok hellere holde mit til træet i denne omgang ( - at det samtidig er bedre pga. delefilteret er jo kun et plus). Jeg har også lidt svært ved at forestille mig hvordan det vil se ud med en stålplade, men det er jo bare at prøve  Lige foreløbigt er min plan dog at fortsætte med sidste eksempel vist, men meget kan jo nå at ændre sig.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
|
Desuden er det heller ikke hensigtsmæssigt at placere en magnetisk bundplade tæt ved delefilteret.
Mvh
|
|
|
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm fra konstruktørens eget bibliotek - se nederst
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan nok lade sig gøre, men da delefilteret (i hvert fald i mit tilfælde) kommer til at være omkring 3 cm fra bundpladen vil jeg mene, at der alligevel kommer en mindre effekt. Da der i delefilteret til mellemtone + diskant er tale om 3 spoler vil det være oplagt at sætte dem både horisontalt og vertikalt for at undgå "forstyrrelser". Det vil dog medføre at dem der er sat vertikalt bliver påvirket af bundpladen. Der er formegentlig tale om småting - men hvis vi følger troelsgravesens målinger er det knap så let at overholde begge anbefalinger af placering af spoler i forhold til hinanden og spoler i forhold til alu-pladen.
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var sådan noget her jeg havde i tankerne. Kan osse bruges med alm. fødder isf.
spikes! her
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, er helt med på at det er den type fod du tænkte på Jazzman. Den er også rigtig praktisk mht. til at justre højttalerne korrekt ind. Pænt synes jeg dog ikke det er. lidt som at sætte Mercedes fælge på en BMW men igen, det er jo en smags sag. Men det er rigtigt godt med forskellige idéer og meninger, ellers havde dette forrum jo ingen berettigelse. Idéen med stilleskruer, har jeg ihvertfald tænkt mig at bruge, så jeg vil lave en MDF fod lidt á la den sidste fod Dennis tegnede, og så integrere nogle stilleskruer i den, ved at lave foden en lille smule bredere lige der hvor skruerne skal være. den skal dog efter min mening, stadig være kantet, for at matche kabinet designet.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kæret...Super flotte kabinetter, på hver sin måde har du bygget begge sæt?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ... nej jeg har ikke bygget noget DIY endnu men er ved at samle mod/info og er meget begejstret for designet på ekta grande, jeg mangler blot det vigtigste nemlig at høre disse vidunder inden jeg beslutter mig. (håber at der bliver mulighed for at høre Dennis HT ), billederne er fundet på nettet og det er med fokus på bundplade at jeg uploade billederne.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nye opdaterede billeder af mine egne, beskedne fødder, på nedenstående 3-vejs scanspeak!
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt at uploade lidt billeder osv med gennemgang af byggeriet. Der er lidt kommentarer her og der - det er dog ikke læst igennem  Jeg har billederne + en del flere liggende hvis nogle skulle være interesseret i noget specifikt. Jeg er i øvrigt næsten færdig med højttalerne, der mangler kun lidt slibearbejde + det endelige finish (ved I hvor man kan købe billig højglans-maling? Det var noget dyrt i silvan). Dennisfrie.dk
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dennis.
Det er godtnok lækkert og gennemført byggeri du har gang i det.
Kan se du er en tålmodig type, som laver alle delene klar inden du begynder at montere, god ide.
Jeg selv er lidt mere utålmodig, og går nogen gange for hurtigt igang, hvilket kan føre til nogle udfordringer en gang imellem.
Kunne godt tænke mig at høre dem, når engang de er færdige.
vh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
Hej Dennis.
Det er godtnok lækkert og gennemført byggeri du har gang i det.
Kan se du er en tålmodig type, som laver alle delene klar inden du begynder at montere, god ide.
Jeg selv er lidt mere utålmodig, og går nogen gange for hurtigt igang, hvilket kan føre til nogle udfordringer en gang imellem.
Kunne godt tænke mig at høre dem, når engang de er færdige.
vh.
Anders |
|
|
Tålmodig er jeg sjælden blevet kaldt - men jo, dette projekt har helt sikkert krævet lidt tålmodighed  . Jeg valgte af praktiske årsager at lave næsten alle delene inden limning, da jeg lånte af værksted af et familiemedlem. Al limning osv er dog foregået hjemme, ligesom siderne, slibning osv. også er blevet lavet herhjemme. Jeg kan se at du bor i København, så du er meget velkommen til ved lejlighed at tage et smut forbi og høre dem spille. De skal dog lige slibes ned og have en gang maling før de er helt spilleklar  jeg sætter enheder osv i. __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dennis.
Ja det er sjovest når de er helt færdige, man hører jo lidt med øjnene også.
Haha, du er også utålmodig. Jeg var helt slem da jeg var yngre, og ville helt sikkert ha samlet en højtaler uden lim hvis jeg stod og manglede det.
Nu har jeg fået lidt mere styr på det:)
vh.
Anders
Ps. har lige lagt noget finer, tjek min diy i bunden.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tålmodighed er måske noget der kommer med alderen  Jeg er selv 20 år - så hvis jeg er heldig er det blevet lidt bedre om en 10 års tid. Jeg har også fulgt lidt med i dit projekt som ser rigtig spændende ud. Hvad angår finish har jeg faktisk selv indkøbt finer som skulle være brugt i stedet for maling - men jeg fik lidt kolde fødder ved tanken om aldig før at have lagt finer og skulle finere en front som Ekta Grande. Jeg har derfor valgt at holde mig til malingen i første omgang. Så kan jeg altid overveje at slibe dem ned og lege med finer hvis jeg en dag keder mig. Har du fået filter osv. på plads i dine egne højttalere? __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superflot, Dennis. Blot er jeg bange for at du har for meget dæmpeskum i! Det kan gøre bassen overdæmpet og for "tør". Er det for sent at tage
noget af ulden ud af baskammeret?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Superflot, Dennis. Blot er jeg bange for at du har for meget dæmpeskum i! Det kan gøre bassen overdæmpet og for "tør". Er det for sent at tage
noget af ulden ud af baskammeret? |
|
|
Dæmpning af højttaleren har været noget af det jeg har været meget i tvivl om - det stoppede faktisk min byggeprocess et par uger  Jeg valgte at spørge den oprindlige konstruktør Jesper og dæmpede på samme måde som ham (ikke helt, men næsten) Det hele er dog skåret så "pænt" til at det holder sig selv fast idet kabinettet buer. Eller sagt på en anden måde, pånær nogle meget få steder som ellers er umulige at komme til (f.eks. toppen) så er der ikke noget af det der er limet, hvorfor jeg altid kan eksperimentere lidt med at fjerne noget af det. Så jeg kan altid eksperimentere lidt hvis det er helt galt. __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dennis.
Ja fronten er sku svære at finere. Jeg har lavet en front ala. din, men maler den sort, det kunne du overveje.
Syntes sort front og så træ på siderne er så flot i klassisk forstand.
Nej har ikke fået filter endnu. Den anden højt står nede i DAT og er ved at blive spillet til. Håber på filter senere på ugen.
Nå vil ikke kabre tråden her:)
Rigtig god arbejdslyst til alle.
mvh.
Anders
|
| Til top |
|
| |