| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Juni 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 23 Juni 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Planen endte med at jeg ville købe et sæt WBT, men så kom jeg til at købe et Canon EOS 1000D  Og så er pengene ligesom brugt  Men i hvert fald så er jeg endt med at montere disse, som jeg "tilfældigvis" havde til at ligge: (Så kan jeg altid skifte dem ud med et rigtigt sæt WBT)
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så har jeg fået gang i mine Ekta Grande . Har dog lige et "problem" der står i byggevejledningen at basportene skal være 19 cm længde, men jeg har lavet kabinetterne på 55 liter, altså lidt mindre volume en efter vejledningen. Skal portene så være kortere eller længere ????? det vil være fedt hvis der er nogen der kan hjælpe med det.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PTHJ.
Porten skal formentlig forlænges en anelse. Et større problem kan være, at du ved at ændre på kabinetvolumen samtidig bevæger dig væk fra originalens afstemning. Det kan medføre behov for justering i delefiltret.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
|
Hej
Så har jeg fået gang i mine Ekta Grande . Har dog lige et "problem" der står i byggevejledningen at basportene skal være 19 cm længde, men jeg har lavet kabinetterne på 55 liter, altså lidt mindre volume en efter vejledningen. Skal portene så være kortere eller længere ????? det vil være fedt hvis der er nogen der kan hjælpe med det.
Mvh
|
|
|
Hey..
Efter mit portberegningskema, skal begge porte forlænges med 4 cm, for at ramme samme portresonans..
Men du skal være opmærksom på, at det også afhænger af, om du har dæmpet kabinettet lige så "hårdt" som den originale, om du præcist rammer den samme portresonans..
mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brok
Det mindre kabinetvolumen ændre vel kun på hvor dybt systemet kan gå i bassen. Forøvrigt var det USXX, der så vidt jeg ved, har haft en finger med i udviklingen af 18W/8531G00 der gav mig et volumen på 45 L som værende optimalt. Jeg har så valgt at lave kabinetterne på 55 L, da jeg ikke kunne ændre så meget på kabinetterne, uden det ville ødelægge designet.
brok skrev:
|
Hej PTHJ.
Porten skal formentlig forlænges en anelse. Et større problem kan være, at du ved at ændre på kabinetvolumen samtidig bevæger dig væk fra originalens afstemning. Det kan medføre behov for justering i delefiltret.
Hygge, Brok |
|
|
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sidste sætning som brok skrev lyder også i mine øre, som noget ævl, men ellers har han ret i at porten skal være længere. Jeg har også selv reduceret volumen til 55 liter, for ikke at ofre for meget af bassen.
Du kunne evt prøve at forespørge her: http://forum.speakerbuilder.dk/ om der evt er en som kan hjælpe med en måling i nordjylland.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej UBL
Dine kabinetter er samme volumen som mine.... Hvad er du kommet frem til mht port diameter og længde ????
Mvh
ubl_ skrev:
Jeg har også selv reduceret volumen til 55 liter, for ikke at ofre for meget af bassen.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ, du lyder opsat på perfektion - en god ting. Find et paprør, der lige passer ind i din port og lav en teleskop-
udgave, så du kan variere længden mens du lytter! Længere port giver dybere, men mere dæmpet bas. Omvendt med
kort port.
Og ubl_ - brok har ret. Tjek facts inden du bruger stærke ord
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ:
Så langt er jeg ikke kommet endnu. Jeg har bare samlet den ene for "sjov" + jeg har et testkabinet fra tidligere.
Med hensyn til bestemmelse af den endelige portlængde, så kan den på
rimelig vis bestemmes ud fra en impedansmåling. (Skal lige have rigget måleudstyret til og have lånt en B&K mic på arbejdet)
Derudover er problemet ikke så meget at ramme en bestemt
tuningsfrekvens, problemet er nok nærmere at få afstemt bassen så det
lyder "mest rigtigt".
jassman: Hvorledes er det at du mener at ændring af volumen af kabinettet til bassen kan medføre at det er nødvendigt at ændre på delefilter? Som jeg har forstået det: Ændring af volumen og portlængde påvirker primært hvorledes en enhed ruller af ned af til.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ : hvis bassen er stram og hårdt dæmpet, kan man blive nødt til at sænke diskanten 1dB.
Der er en gammel "regel" (som jeg abonnerer på) der siger at afrulningen op- og nedadtil skal være
symmetrisk for at en HT lyder afbalanceret.
Endeligt påvirker bassens seriespole dens Qe og dermed afstemningen - men seføli ikke omvendt.
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... selv med en volumen på 55 liter bliver bassen på EG næppe stram eller hårdt dæmpet, så det går nok.  Edit: Ups.. kan se at jeg er endt med 59 liter istedet
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ift. det teoretiske vil jeg henvise til Jazzman's indlæg ovenfor. Om det i praksis er nødvendigt, må man bruge noget musik og en hyggestund foran højttalerne for at afgøre. Da jeg havde Ekta Grande hjemme til anmeldelse ( Jesper Spohr's originale) var det heller ikke netop hård dæmpning i basområdet, der faldt mig ind som det første. Men hillemænd, hvor de kan spille, de skøre kasser
Forøvrigt kan jeg oplyse, at forskellen mellem Ekta Grande og TNT S7 fra DAT er ganske beskeden, og hvilken man vil synes er bedst, må komme an på den enkeltes præferencer. Med ens bestykning mht. enheder er det måske ikke årets største overraskelse. Der er flere lighedstegn end forskelle mellem de to konstruktioner. Jeg har dd. købt et sæt af sidstnævnte, meget let brugt, da mine evner udi træsløjd og lodning lader en del tilbage at ønske. Men der skal da leges med delefilterstumper fra Duelund, for at se hvor langt enhedernes ydelse kan strækkes.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa! så er jeg måske ude i noget "snavs" ? de basspoler der følger med til Jantzen delefilter kittet, har jeg afmonteret og erstattet med Jantzen waxcoil på samme værdi, men den ohmske modstand er jo ikke den samme. Gør det en stor forskel ? Lige et andet spørgsmål: hvor meget dæmpemateriale skal der i mellemtonekammeret ?
Mvh
jazzman skrev:
ubl_ :
Endeligt påvirker bassens seriespole dens Qe og dermed afstemningen - men seføli ikke omvendt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvilke kabler bruger i inden i jeres Ekta Grande ? Jeg vil gerne have fat i noget der både er vellydende og nemt at have med at gøre. Og, så gør det heller ikke noget, at det er til at betale
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til indtern ledningsføring fra delefilter til enheder har jeg brugt det kabel der følger med når man køber delefilter-pakken hos Jantzen audio. Det virkede ganske fornuftigt, men der kan formegentlig fås bedre kabel. Fra terminaler til delefilter har jeg brugt lidt højere kvalitets kabel (Helix 8). Det har indtil nu fungeret helt perfekt, og det bliver nok heller ikke skiftet lige foreløbig.
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok og jazzman:Kan kun fremhæve at i følge troels hjemmeside så er frekvensresponsen for EG ned af bakke fra de lave oktaver til de høje. Så igen, mon ikke det går. I følge USXX så skal man ned omkring de 20 liter/stk +korrekt fyld og afstemning for at få en stram bas fra 18W8531.
Dennis Frie: Jeg vil så gerne hilse at sige at der til mit "kit" fra jantzen ikke fulgte kabel med. (var nok bare lidt for tidligt ude).
PTHJ: Jeg har brugt en gang Supra Ply 2.0 og 3.4S.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvordan går det ? Står projekterne stille her i sommerperioden ? Har fået gang i mine, men synes basserne spiller med lidt for meget nivau i deres mellemtone område. Jeg lavede jo også kabinetterne ca. 50 L så måske passer filteret ikke helt ? Synes dog også at XT25 godt måtte sige lidt mere. Hvad er jeres indtryk, jer der har fået lyd på ?
Hvis der er nogen der har et sæt prøvekabinetter på de "originale" 65 L stående, vil jeg gerne enten købe eller låne dem.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed tråd, jeg står selv og skal igang med et projekt, dog ikke med de eksakt samme enheder og med lidt små ændringer på volumen. Jeg vil i
samarbejde med en skibstømre få bikset nogen kabinetter sammen inden længe. Synes der er massere inspiration at hente i tråden. Vil høre om
der er nogen der har et par arbejds tegninger i en ordentlig opløsning de kunne uploade, eller maile mig? (primært fronten)
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen der ligger inde med nogen detaljerede arbejdstegninger af afstivninger, og målsætningen på dem? Det er vel ikke ligegyldigt hvilke
afstivninger der bliver brugt, hvor mange og hvor de bliver placeret?
Mvh Mathias
|
| Til top |
|
| |