Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ny Dire Straits LP Box (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det er jo dejligt, at Brothers in Arms og On Every Street lyder godt i boxsættet, når det samtidig er Dire Straits ringeste
udgivelser

Nu har vi jo alle forskellig smag og jeg glæder mig til at få hele sættet igen.
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jep Munkebo og Analoguemann... Smag er heldigvis forskellig Og Brother in arms behager mig ganske vist på en positiv måde Ofte går
folk i selvsving over, er det ikke mainstream det kaldes? den musik mange hører på, og nedgører den og mishager det der skaber glæde og fornøjelse
for andre... Synd og skam... Hørte Helene Fischer på DVD for et par år siden i en bus til Prag... Ikke lige min musik smag, men øjeguf, der gjorde
motorvejen til en oplevelse... Kiggede en dag på James Last i fjernsynet... Var lige ved at skifte væk, da det heller ikke normalt er i min smag, men
blev hængende fordi den energi der udsprang sig fra det store band er fascinerende, på den fede måde... Og mange af de musikere der spiller med,
kan faktisk spille... Og det er netop sådanne oplevelser der kan flytte musiksmag, give en på opleveren... Kan huske dengang fil,magasinet Bogart var
til... Meget af det der blev præsenteret, især franske film... Var netop til de få... De udvalgte... Ak ja... Kan ikke huske navnene på dem... For det var
mest for de få...
Nå... Dagens træning veloverstået, lidt løb, lidt vægtflytning afsluttende med svømning... Skulle man så ikke lige nuppe en rejemad inden dagns
øvrige anstrengelser skal overståes...
Struktøren...
Rart med en Hifi side med et sådan sprudlende liv og velmenende råd og dialog... Var inde på en anden i går... Der tales der højttalerkabler...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:
truef skrev:
Boydk skrev:
OK...... Øv Bøv....... Som Struktøren spurgte.... Er det et "must have"???Mit umiddelbare svar må blive
NOOOOOOOOO. Har indtil nu
kun hørt de 2 første "Dire Straits" og "Communique", og der er på mit setup ingen tvivl.... de originale LP´er er så langt mere musikalske end "boxen"
er. Det er nærmest en kæmpe skuffelse, imponator effekt de første 5 sekunder og så nedtur. Lover at lytte de sidste i morgen, men har ikke den store
forestilling om, at det skulle blive ret meget anderledes, så mit råd er efter de 2 første..... spar pengene og gå på jagt efter LP´erne som brugte i
stedet. ØV, hvis der er nogen der vil købe "BOXEN" for de 895,- jeg gav tidligere i dag, er I mere end velkomne 

Okay...high end sound påstår at boxen er bedre ??!!

Ikke kun HES der påstår dette, jeg gør også

Jeg ved ikke hvilke originale boydk har hos sig. Men mine de gamle almindelige kan ikke hamle op med den nye box. Communicate har jeg også i en
nyere version (et par år gammel) og her er boxen også en lille smugle bedre.

Jeg ed godt at der findes dem som sværger til de gamle originale fra deres barndom/ unge dage. Og fred være med det, det var også gode tider.
Men jeg finder mange af de nye udgivelser bedre end de gamle. Selvfølgelig er der også ups'er imellem og det er træls.
Beatles boxen er fantastisk eksempel på hvad man kan idag.gider ikke lytte til de gamle udgivelser, når de kan fåes nye og med sådan en lyd og
kvalitet.

Jeg må give Pac man ret, den er rigtig godt indspillet.Der er sgu hul i gennem på det boxset og jeg når jeg sammenligner med de gamle versioner er der helt
sikkert mere dynamik og klang i -On ever street - som vel og mærke er den jeg lige har nået at hører.endnu. Jeg er totalt tilfreds med købet, selv om det er
mange penge når man har det i forvejen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev senere i tråden, On Every Street & Brothers in Arms er fuldstændig perfekte, men vent nu, til du hører de 4 første. Hul igennem jow da, men klangbalancemæssigt skulle det undre mig, hvis du ikke bedre kan lide de "gamle". Det kan selvfølgelig ha´ noget at gøre med, at det er dem man har hørt i mange år, men så er der jo også lige den lille hurdle, at man har brugt et halvt liv på at perfektionere sit anlæg for at høre tingene, som kunstnerne havde tænkt sig, det dengang skulle lyde, eller?????? Når der nu kommer en ny version, der har ændret klangbalance i forhold til de gamle, hvad er så det rigtige??? Uanset, er de 8 LP´er perler udi pefekte presninger, totalt fravær af støj, og alle de andre superlativer man kan sætte på sådan en nyudgivelse. (Jeg kan bare stadig ikke helt forlige mig med, at der skulle ændres EQ på de 4 første), kald mig bare XXXXXXXXX

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk

jo du har da ret i at klangballancen er totalt ændret på de 4 første og om jeg synes om det gamle eller nye er svært at sige endnu, jeg tror jeg er nød til at hører den
nogle flere gange inden jeg ved det. Er det ikke sådan at nogle gange skal man hører tingene flere gange før man får øjnene eller rettere ørerne op?

En ting er da helt sikkert, hold op hvor Brother in arms lyder for fedt, jeg tabte kæberne totalt da jeg lige hørte hvordan de har fået ændret indspilningerne og
faktisk synes jeg den er i referenceklasse, ikke mindst nummeret -Ride across the river- det er fænomenalt.

Jeg tror ikke albummet er kommet ud på cd, mon de udsender det?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Here Hermann goes again, det er  ikke korrekt, hvad du skriver. Har for længe siden købt LP´er af
dig, har også set, hvad du har at gøre med med hensyn til vinyl, du har åbenbart aldrig hørt et ordentligt vinylsetup......
"Brothers in arms" lyder decideret forfærdeligt på CD, meget mere organisk på LP, og er sikker på, at det ikke er blevet
ringere med den nye BOX

Det er nok lige overkanten bare at konkludere at Brothers in arms lyder forfærdelig på cd, eftersom den faktisk findes i
adskillige forskelige cd udgaver efterhånden, hvoraf den dyreste er jvc´s XRCD2 udgave fra 2000.

Så hvilken cd udgave snakker vi om her, for jeg kan ikke genkende det lydbillede der beskrives her, så måske nogen også
skulle forbedre deres digitale Setup

Om den dog skulle lyde bedre på vinyl vil og kan jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig har ejet vinyl udgaven af den, men
Brothers in arms er en ren digital produktion hele vejen igennem, faktisk en af de første af sin art i 1985 og burde egentlig
slet ikke passe til lp mediet.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Den er i referenceklasse, det sker sommetider, når der bliver lavet en speciel master netop beregnet til vinyl. Den første "digitamaster" vinyl var faktisk Ry Cooders "Bop Till You drop", den klarer sig ganske glimrende selv i 2014.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Genopliver lige tråden, da jeg er blevet nysgerrig efter at høre, hvor jeres Dire Straits bokssæt er presset henne?

Når jeg er blevet nysgerrig efter at få den information, så skyldes det primært, at der på diverse tyske internetfora i øjeblikket er livlig debat om lyd- og pressekvaliteten på det nye bokssæt - præcis som her.

En foreløbig og forsigtig konklusion på debatten er, at bokssættet fås i en presning fra GZ i Tjekkiet og i en presning fra Pallas i Hamborg (Tyskland). I kan næsten selv gætte, hvem der får de verbale tæv for dårlig lyd- og pressekvalitet! Hvis I ikke kan, så er det altså tjekkerne ...

Det stemmer meget godt overens med mine egne erfaringer, hvor Pallas generelt leverer fremragende kvalitet, mens GZ til tider er hovedrystende ringe med masser af overfladestøj og pressefejl "krydret" med en skærende øvre mellemtone/diskant med masser af fremhævede s- og t-lyde.

Og det er altså ikke mit anlæg, der betoner den del af frekvensområdet. Jeg hører tonsvis af opera og andet vokalmusik, så det ville jeg sandsynligvis have lagt mærke til, hvis det var tilfældet.

I mit pladepresningshierarki står Pallas som en suveræn nr. 1 i verden - ingen af "amerikanerne", som fx RTI, der ellers på bedste amerikanske vis hamrer sig på brystet som selvudnævnt markedsleder, når i nærheden af Pallas. Og jeg er ikke tysk, så jeg har ikke noget behov for at holde den nationale fane højt, hvad det angår.

Nå, men hvor vil jeg så hen med alt dette? Tjo, nogle af de beskrevne forskelle i opfattelsen af lydkvaliteten af bokssættet kunne måske hidrøre fra, at det var presset forskellige steder ... blot en tanke ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Fedt initiativ, Analogueman.
Nu gjorde du mig s´gu nysgerrig, så ud af reolen med boxen, den står der så ikke noget på. Så ud med en af skiverne, og pokkers, imellem udløbsrillen står der s´gu GZ. Det kan jeg så ikke få til at hænge sammen med din beskrivelse. Presningerne er alle 8 fuldstændig fejlfrie med totalt fravær af overfladestøj og andre unoder. Det eneste jeg stadig er lidt utilfreds med, er den ændrede klangbalance på de første 4, og det kan vel ikke ha´ noget med GZ at gøre, da man vel må formode, at de respektive "pressing plants" arbejder med de samme masters, eller?????

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ja-men-det-var-da-herligt, at GZ er lykkedes med projektet. Jeg udtalte mig også ud fra mine generelle erfaringer - der var ikke tale om en absolutisme.

Jeg vil formode, at forskellige pressing plants arbejder med kopier af det samme masterbånd, men hvis de efterfølgende skærer deres egen matrice, så kan eventuelle forskelle i lydkvalitet måske forklares med det. Jeg aner det ikke.

Man må ikke desto mindre til stadighed undres over, hvor hhv. fremragende og rædselsfuldt lp'er kan lyde. Hvorfor kan alle ikke bare gøre det ordentligt

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det er jo dejligt, at Brothers in Arms og On Every Street lyder godt i boxsættet, når det samtidig er Dire Straits ringeste udgivelser

At være den ringeste af noget ekstrem sublimt, er da heller ikke så dårlig..... ;)

Jeg savner sgu Dire Straits.......

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Cadeau her fra for din entusiasme

Musikalsk er den pivringe og holder lige så meget vand i dag som Frederik Fetterleins sangtalent og sans for privatøkonomi ...

Som de siger i UK: "You can't polish a turd." ... og det kan selv verdens bedste remastering ikke rette op på ...

Happy listening!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hver sin mening, men Brothers in Arms er da klart det Dire Staits album der har solgt best. Og så er der vidst ikke ret
meget dire straits der er dårligt rent musikalsk, men du kan selvfølgelig gøre det meget bedre ikk Analoguemannnnn.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Øh, det her handler da ikke om, hvad jeg kan ... hvilket jeg da vist heller aldrig har postuleret. Det var da et mystifistisk indslag i debatten. Jeg har
tilkendegivet min holdning til, hvad jeg synes om Dire Straits samlede output ... uden på noget tidspunkt at blive personlig ... så dér synes jeg faktisk
ikke, vi
skal bevæge os hen.

Jeg kan da også godt udtale mig om fx køreegenskaberne i en bil uden selv at kunne bygge en ...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Øh, det her handler da ikke om, hvad jeg kan ... hvilket jeg da vist heller aldrig har postuleret. Det
var da et mystifistisk indslag i debatten. Jeg har
givet min holdning til, hvad jeg synes om Dire Straits samlede output ... uden på noget tidspunkt at blive personlig ... så dér
synes jeg faktisk ikke, vi
skal bevæge os hen.

Jeg kan da også godt udtale mig om fx køreegenskaberne i en bil uden selv at kunne bygge en ...

Hvis du er i stand til at bedømme om noget er musikalsk eller ej, så går jeg stærk ud fra at du er noget ved musikken, ellers
syntes jeg faktisk man skal holde sig fra den slags diskituioner. Smag er noget er noget andet og kan ikke diskuteres.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
men du kan selvfølgelig gøre det meget bedre ikk Analoguemannnnn.

Den synes jeg o¨gså var UNDER LAVMÅLET på en ellers go´ debat. Slipsemus, det kan du gøre bedre(og nej, jeg er ikke enig med Analogueman om vurderingen af "Brothers in Arms")

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
men du kan selvfølgelig gøre det meget bedre ikk Analoguemannnnn.
Den
synes jeg o¨gså var UNDER LAVMÅLET på en ellers go´ debat. Slipsemus, det kan du gøre bedre(og nej, jeg er ikke enig
med Analogueman om vurderingen af "Brothers in Arms")

Helt ærligt, hvis man udtaler dette: Musikalsk er den pivringe og holder lige så meget vand i dag som Frederik Fetterleins
sangtalent og sans for privatøkonomi .....Så skal man farmene have noget at have det i.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Har aldrig hørt noget dårligt musikalsk fra Dire Straits eller Mark Knopfler for den sags skyld. Det må være fordi jeg er totalfan. Har de originale tryk, bla førsteoptryk af Dire Straits første LP. Very nice. Har desuden nogle genoptryk fra Simply Vinyl i England.. De er alle meget fine. Den nye boks kender jeg ikke, men hvad forventes egentlig ? De originale presninger er supergode. Men det er da uheldigt hvis den nye presse kvalitet svigter. Mangler der en kvalitets kontrol eller er man ligeglad ? Eller er det en subjektiv mening/skuffelse i forhold til de originale. Var der forventninger om "det helt vilde" og at dette udeblev ? Musikken fortjener kun det bedste. CD pladerne er i øvrigt supegode. Har Brothers in Arms på SACD...fremragende. Man kan jo vende sig mod det digitale, hvis vinylen generer. Hej herfra. Længe leve musikken og LP`en og musikken og de formater det nu ligger på. Hold kæft hvor er vi heldige.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Analogueman skrev:
Øh, det her handler da ikke om, hvad jeg kan ... hvilket jeg da vist heller aldrig har postuleret. Det
var da et mystifistisk indslag i debatten. Jeg har
givet min holdning til, hvad jeg synes om Dire Straits samlede output ... uden på noget tidspunkt at blive personlig ... så dér
synes jeg faktisk ikke, vi
skal bevæge os hen.

Hvis du er i stand til at bedømme om noget er musikalsk eller ej, så går jeg stærk ud fra at du er noget ved musikken, ellers
syntes jeg faktisk man skal holde sig fra den slags diskituioner. Smag er noget er noget andet og kan ikke diskuteres.

Jo, smag kan netop diskuteres. Det er verden da konstant fuld af. Teater, musik, kunstudstillinger og litteratur handler da i høj grad om at diskutere
smag, så selvfølgelig kan det diskuteres.

Jeg har sagt, at jeg synes, On Every Street er hamrende kedelig og pivringe at lytte til - det behøver jeg vel ikke at "være noget ved musikken" for at
synes? Det
næste er vel, at jeg også selv skal producere mine egne fødevarer for at kunne have lov til at synes, om noget mad smager bedre end andet.

Du synes noget andet, og det må du hjertens gerne - hvad enten du er noget ved musikken eller ej.

Nå, tilbage til trådens emne - jeg har også alle 1. pres, så jeg håber da, at jeg på et tidspunkt kan få en smuglytter på bokssættet for
sammenligningens skyld. Jeg er generelt skuffet over lydkvaliteten fra Love Over Gold og fremefter. Deres første tre plader lyder efter min bedste
vurdering - selv om jeg ikke er lydtekniker! - bedst. Love Over Gold har sine øjeblikke, men instrumenterne klinger aldrig rigtig frit, og især
afslutningen på Telegraph Road bliver lidt rodet at høre på. Til gengæld er Love Over Gold - tør jeg næsten sige det - musikalsk spændende, når der
lige ses bort fra nummeret Industrial Disease, der på en eller anden måde bare ikke passer ind i det samlede album.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også det er træls at de covers på den nye boks viker så billig. Men jeg synes Dire Straits er fedt musik, og jeg
ærger mig over jeg aldrig fik set/ hørt dem live.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes