Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Badehotellet - billedformat? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Er der andre end mig der undrer sig over det underlige billedformat "Badehotellet" er optaget i?
Det er tilsyneladende hverken 16:9 eller cinemascope. Der er smalle sorte striber i top og bund på 16:9 skærmen.
Mærkeligt at lave en serie beregnet til TV, der ikke passer til det vedtagne TV-format.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Det da fordi det er optaget for mange år siden
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:

Nåå... selvfølgelig!

Er der mon andre bud på en forklaring?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at finde er forklaring og dette er hvad jeg lige for tide har fundt ud (dette gør at jeg skal komme lidt ind på de nye digital billede formater) og "IMDB" har ikke være til nogle hjælp:

"Badehotellet" er med næste sikkerhed skud med et Sony F55 kamera, dette kamera kan optage i 4K og 2K, og netop 4K og 2K ville give sorte kanter i top og bund på et 16:9 tv.

Jeg ville skyde på at "Badehotellet" original RAW format er i 4K og master format er i 2K, eller også er "Badehotellet" den først ægte 4K produktion fra TV2 side (det ville sige at den også er master i 4K og dette samme er CGI effekter, og tv format så er i 2K).

For lige at få de nye tv formater på plads er her en gennemgang af disse.

For at få ting på plads, så er der ikke noget der hedder 4K tv, så længe tv er i 16:9 format, for så skulle tv'et være i 17:9.

Den korrekt betegnelse for de nye ultra hd tv er "UHD-TV" og ikke 4K UHD-TV eller 4K TV, men ville korrekt kunne skrive UHD-TV (4K kompatible), dette ville sige at hvis man viser et 4K signal på disse tv, ja så blive det nedskaleret og med sorte kanter i top og bund.

HDTV er 1920x1080, 2K er 2048x1080.

UHD er 3840x2160, 4K er 4096x2160.

Så når man skrive som eksempel, at en mobiltelefon kan optage i 4K så er det forkert, så længe at opløsning kun er i 3840x2160 (UHD), men hvis det også kan optage i 4096x2160 (4K), så er det korrekt (men 4K ville så stadig give sorte kanter i top og bund på et UHD-TV.

4K ligge sig i mellem 19:9 og 21:9 TV, så det er op til en selv hvordan man ville havde billede nedskaleret.

UHD-TV 21:9 er i 5120 x 2160 (Aspect Ratio: 2.37:1) og 4K er i 4096x2160 (Aspect Ratio: 1.89:1).

4K format er nok valgt med tanke på anamorphic (Cinemascope) og her ville et 21:9 UHD-TV passe perfekt til dette format.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:

Optaget for mange år siden? Den virker nu frisk i kvaliteten, selv om historien er fra lidt tidligere - intet halløj her.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

efterklang skrev:
Struktøren skrev:

Optaget for mange år siden? Den virker nu frisk i kvaliteten, selv om historien er fra lidt tidligere - intet halløj her.

Det er helt forkert, det er netop "Halløj på Badehotel"   

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Må indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor billedets opløsning har indflydelse på billedformatet.
Nu har jeg rent faktisk mulighed for at se Badehotellet på et cinemascope set-up - og det gør jeg så. Det ser godt ud, men faktisk må der vel så være skåret lidt af billedet i top og bund.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

efterklang skrev:
Struktøren skrev:

Der findes noget der hedder humor, Hr. Efterklang.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Må indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor billedets opløsning har indflydelse på billedformatet.
Nu har jeg rent faktisk mulighed for at se Badehotellet på et cinemascope set-up - og det gør jeg så. Det ser godt ud, men faktisk må der vel så være skåret lidt af billedet i top og bund.

Billedets opløsning har indflydelse på billedformatet, det er grund til de sort kander i top og bund, kan kan selvfølgelige zoom ind, man så skære men billede info i begge sider i sted for, derfor er der ikke skåret lidt af billedet i top og bund.

Har tjekke en video fra bag om optagelsen af "Badehotel", hvor man se en monitor som er i 16:9, også her er der sort kander i top og bund, derfor er jeg komme frem til at denne serie er optage enten i 4K eller 2K, og når men se på det brugt kamera passe tinge samme, hvorfor man har valgt at gå væk fra 16:9 format ved tv serie, det så blive lette at laver en biograf udgaven.

Det må værre sjov at se Badehotellet på et cinemascope set-up, da det hele blive lidt fladtrykt.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Så er der nyt vedr. "Badehotellet - billedformat?"

Jeg har få bekræfte at "Badehotellet", er optage i 4K med en opløsning på 4096x2160 (1:85).

1:85 er den normal biografformat, så hvorfor man er begynde at optage tv serie med dette format ved jeg ikke (endnu), da det passe mere til en biograf end til et tv.

Der kom nok flere oplysningen, når jeg fremskaffe dem.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Du er vist på retter spor StarTrek. men hvorfor laver man en tv-serie der ikke helt passer til den gængse tv.standard.

Man ser i øvrigt også en del tv-programmer der vises i scopeformatet. Men producenterne vel sikkert skyde sig ind under begrebet "kunstnerisk frihed", hvis man spørger hvorfor.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Du er vist på retter spor StarTrek. men hvorfor laver man en tv-serie der ikke helt passer til den gængse tv.standard.

Man ser i øvrigt også en del tv-programmer der vises i scopeformatet. Men producenterne vel sikkert skyde sig ind under begrebet "kunstnerisk frihed", hvis man spørger hvorfor.

Jeg prøve at finde svaret "Fra hestens egen mund".

Der kan jo værre mange grund, så som at tv film og dokumentarer ved at blive mere og mere integreret i hinanden, man dele mere og mere det teknisk udstyre, hvor i mode at direkte tv spille efter en anden regel og med et anden teknisk udstyrs standard, derved har netop tv serie og dokumentar en større kunstnerisk frihed.

Men det hele kan jo bygge på en misforståelse, nemlig at de først UHD-TV er blive solgt som 4K tv, derved skulle disse tv havde en anden format end 16:9, hvor den misforståelse er komme fra ved jeg ikke, men da 1080p tv kom frem, blive de aldrig solgt som 2K tv   

Ellers er UHD standarden komme for at blive, blande anden er Sony gået helt UHD amok (kan også se som Sony dødskamp), alle nye TV, Video kamera og mobiltelefoner mere mere fra Sony, skal alle kunne optage i UHD også i 4K (som så igen ville give de sorte kander i top og bund på et UHDTV-TV (16:9) plus alle også ville få high resolution lyd (DSD).

Man kan så håbe at UHD (4K) tager live af 3D, men det blive nok en drøm, for det sidste jeg har hørt er at James Cameron´s Avatar II og III blive skud i 4K 3D med en High frame rate (HFR) på 60 fps eller måske højre.

Gang i 4K HFR 60 fps produktion i Japan

Doug Trumbull VFX troldmanden fra "2001: A Space Odyssey", "Blade Runner", "Star Trek - The Motion Picture" douglastrumbull.com er manden bag High frame rate (HFR) på 60 fps, med opfindelsen af showscan, er nu ved at teste 4K 3D 120 fps.

Og vi stoppe ikke ved 4K 3D 60 fps, den næste der er på vej er 8K, de først 8K tv og kamera er ved at blive teste, der er sikker et 8K setup ved vinter OL (OL er det sted hvor man tester nyt teknologi).

Måle må altid blive at opnår en digital og forbrder udgave af 65 (70) mm biograf film, og i det lys kan jeg let se at 8K (måske i 12K) med Ultra Panavision 70 - (2.76:1) 3D med en fps på 120, som fremtiden for de digital biografer.

Problemer er at udvikling gå alt for hurtig, 4K var kun beregnet til biograferne, men før at alle biografere har skifte til 4K udstyre, kan man få en mobiltelefon med UHD (4K), og svaret fra biograferne bliver så 4K (3D) med High frame rate (HFR) på 60/120 fps.

Og alt dette har gjord din biograf billet super dyre og i fremtiden blive den endnu dyre, så længe at biografere igen og igen skal udskifte udstyr for at følge med den teknisk udvikling.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Ja udviklingen kan synes alt for hæsblæsende. Engang var vi glade for VHS-film. Derefter syntes vi at DVD var en revolution (laserdisken var en efter min mening en lidt for hypet forbedring af VHS for en lille gruppe entusiaster - mig selv inklusive ).
Nu hvor vi er endt med Bluray som standard, synes jeg vi er nået et stadie hvor man i hvert fald ved de teknisk set bedste overførsler kan nyde filmen i fulde drag. At have et 4K billede på en mobil telefon virker direkte absurd.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan slet ikke se fidusen i, at have UHD til hjemmebrug og da slet ikke på en Smartphone/iPad, som Batman nævner. Det vil jo først være en fordel på meget store skærme på stadions og biografer.       

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 10 Februar 2014 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Ja udviklingen kan synes alt for hæsblæsende. Engang var vi glade for VHS-film. Derefter syntes vi at DVD var en revolution (laserdisken var en efter min mening en lidt for hypet forbedring af VHS for en lille gruppe entusiaster - mig selv inklusive ).
Nu hvor vi er endt med Bluray som standard, synes jeg vi er nået et stadie hvor man i hvert fald ved de teknisk set bedste overførsler kan nyde filmen i fulde drag. At have et 4K billede på en mobil telefon virker direkte absurd.

Ja det er rigtig at det kan synes lidt absurd at det er UHD (4K) billede på en mobil telefon, men når men tænke på at video kamera i mobil telefon også blive i UHD (4K), og skærme i mobil telefon derfor skal bruge som video monitor, så er det ikke så absurd, menige er selvfølgelig at dine optagelse skal ses på UHD (4K) 60 tommer faldskærmes tv der hjemme.

Derudover blive skærme på mobil telefon, jo større år efter år.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 10 Februar 2014 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg kan slet ikke se fidusen i, at have UHD til hjemmebrug og da slet ikke på en Smartphone/iPad, som Barman nævner. Det vil jo først være en fordel på meget store skærme på stadions og biografer.       

Har du set ægte UHD (4K), husk at de demo der blive kørte i butikker er opskaleret fra 1080p

Jeg har set ægte 4K på en JVC DLA-X500R projektor, som ikke en gang er Native UHD (4K) og det se god ud, vente så at se Sony VW1000ES eller VW500ES projektor som jo har Native UHD (4K), har dog set en test mellem Sony UHD (4K) og JVC UHD (4K) projektor og her kan man let se at Sony er en Native UHD (4K) projektor som derved vinder på skarphed.

En anden ting der skal tages med er at 50-60 tommer tv falder i pris, så det kan ikke være mange år før at, selv et 50 tommer UHD (4K) tv er det normale, se bare på et år er UHD (4K) tv falde fra 50.000 kr. til omkring 20.000 kr. så om et år kan vi få et 50 tommer UHD (4K) tv til omkring 10.000 kr.

Men med UHD (4K), får som standart en større farve dybt, og det er noget der kan ses og noget der skulle havde værre indført brugt samme med Blu-ray (deep color), og som først komme for alvor med UHD (4K) og dette blive i 12 bits.

Jeg ville slet ikke købe et ny tv eller en ny projektor i prisklasse omkring 20-30.000 kr. uden at det er med UHD (4K), og det skal værre med HDMI 2.0, så man ikke er udlukke når UHD (4K) Blu-ray komme på marked en gang i 2015 (måske i slutning af 2014), venter også at den nye AppleTV komme med HDMI 2.0 og der komme en mark II udgaven af Sony PS4 også med HDMI 2.0.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hallo StarTrek og andre - hvordan ser "Badehotellet" rent faktisk ud på jeres fjernsyn?
En tv-tekniker fra TV-2 skriver til mig at "Badehotellet" sandelig er optaget og vises i 16:9 formattet - og at der må være noget galt med mit fjernsyn

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

På mit er billedet helt fyldt ud. Der er noget på mit Panasonic, der hedder overscan. Kan det ikke være dette du skal slå til, Batman?

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

16:9 perfekt fit her, Sony tv.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Kan det mon være fra tv-udbyderens (stofa) side at der sker en utilsigtet manipulation af billedet? De sorte striber er meget smallere end når cinemascope vises på 16:9 skærmen. Fænomenet er ens på mit tv og min projektor.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes