Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Badehotellet - billedformat? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte lige på hvilken udbyder du har. Jeg har YouSee og mit fjernsyn oplyser at det modtager et 720p/50 Hz 16:9 billede på jeg tror det var 386 kHz (kanal/mux).

Der stod også at lyden var i Dansk Dolby Digital 3/2.1

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Hallo StarTrek og andre - hvordan ser "Badehotellet" rent faktisk ud på jeres fjernsyn?
En tv-tekniker fra TV-2 skriver til mig at "Badehotellet" sandelig er optaget og vises i 16:9 formattet - og at der må være noget galt med mit fjernsyn

Jeg har nu få dette svar:

"vi har valgt at lægge sorte strege ind i top og bund i postarbejdet for at opnå et mere filmisk udtryk. Ligesom også Borgen gør det.

Det stille nu mere spørgsmål end svar, nemlig at "Badehotellet" er optage i 4K som jo per automatik ville give sorte strege i top og bund, og hvis man så lægge strege ind i top og bund i postarbejdet, ville man så skulle havde zoom ind i billede for derefter skære billede information af i top og bund, hvor man så ved at zoom ind i postarbejdet også har miste billede information i sider for at få billede til at passe til 16:9.

Derved har man skåret billede information hele vejen rundt, dette miste billede information passe i % med god med tv´s overscan, så hvis man så har slået overscan til på sit tv, ja så mister man endnu mere billede information.

Derfor prøve jeg at finde en logis forklaring, hvis man virkelige har ønske at skære så meget billede information, hvor der igen grund er til det, hvis man ønske strege ind i top og bund af "Badehotellet" kunne man havde valgt at bibeholde 4K format.

Så at "tv-tekniker fra TV-2 skriver til mig at "Badehotellet" sandelig er optaget og vises i 16:9 format", er ikke korrekt, har har sikke se "Badehotellet" med overscan slået til (derved mister man billede information i siderne), og hvor mange ved noget om overscan, da overscan alt er slået til slået man købe en nyt tv.

Derved enden man ud i to gruppe der se "Badehotellet", med eller uden strege ind i top og bund, nemlig dem der har slået overscan og dem der ikke har.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Meget interessant Startrek- hvem er kilden til dit svar?

At man vil give et mere filmisk udtryk - hm, måske genskaber man bare folks irritation over at selv det "nye" fjernsynsformat (16:9) ikke passer til det der bliver sendt.

Selv må jeg jo vedgå at jeg er CIH (constant image height) entusiast - da det er det som giver mig den rigtige biograffornemmelse.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Meget interessant Startrek- hvem er kilden til dit svar?

At man vil give et mere filmisk udtryk - hm, måske genskaber man bare folks irritation over at selv det "nye" fjernsynsformat (16:9) ikke passer til det der bliver sendt.

Selv må jeg jo vedgå at jeg er CIH (constant image height) entusiast - da det er det som giver mig den rigtige biograffornemmelse.

Jeg kan desværre ikke oplyse min kilde, og andre oplysninger før at jeg har fået tilladelse til dette, men jeg har en rigtig god dialog, og venter bare at få et ok om hvor meget og hvordan at jeg må formidle oplysninger vedr. dette emne, da jeg ikke ønske at træde nogen over tæerne, men jeg ligge inden med en god forklaring som jeg desværre ikke endnu kan formidel til jer.

Jeg ville også kalde mig for en CIH (constant image height) enthusiast, men desværre har jeg ikke plads til at dyrke denne hobby fuld ud (ikke ude at skulle ud i de rigtig biografer), men jeg kan ikke se hvordan at "Badehoteller" skulle passe ind her, for denne serie er jo ikke i ægte "Scope" 2.35:1 men i "Flat" 1.85:1 og man derfor ikke ville få den stor glæde af en 2.35:1 lærred eller at bruge en Anamorphic Lenses.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke optimalt at se "Badehotellet" som cinemascope. Men der bliver klippet så lidt af top og bund at det faktisk fungerer ok. Jeg foretrækker det fremfor det sorte striber. jeg synes at TV-serier bør passe i formatet til den skærmstandard man nu engang har vedtaget.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Nej, det er ikke optimalt at se "Badehotellet" som cinemascope. Men der bliver klippet så lidt af top og bund at det faktisk fungerer ok. Jeg foretrækker det fremfor det sorte striber. jeg synes at TV-serier bør passe i formatet til den skærmstandard man nu engang har vedtaget.

"Der er lagt sorte strege ind i top og bund for at opnå et mere filmisk udtryk", det sige vel alt.

Men se hele ikke film i biografer med sorte strege ind i top og bund, og det såkaldte filmisk udtryk holde ikke til en TV-serien, ved minder at den i først omgang er laver til biografer og ikke til tv, det ville sige at man har "pynte sig med lånte fjer", med undskyldningen "for at opnå et mere filmisk udtryk".

Men har du prøve at slå overscan til og se om det ikke hjælper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes