Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er efterhånden mange TV-kanaler der kan ses i HD kvalitet, men åbenbart ikke DR1. Kan det virkelig passe (har Stofa net)?
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DR1 sendes også i HD. Jeg kan i hvert fald modtage den i HD både via antenne og via kabel-tv (YouSee).
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo da men kun 720 hd.....også på sattelit..... (y)
|
Til top |
|
|
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også se DR 1 i HD, men hvor ser man om det er 720p eller 1080i ? Har Canal Digital.
__________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk er langt de fleste HD TV-kanaler i 720 formatet, svarende til HD-ready TV'er. Man kan vist få visse i det højere format, svarende til Full HD (BluRay) - men så skal tegnedrengen frem. Forklaringen er båndbredde - de højere opløsninger æder båndbredde, og plads koster.
Desuden benytter udbyderne sig af alskens tricks for at komprimere de højere formater, igen p.g.a. plads. Det går sommetider godt, andre gange, nåh ja... Ingen kæde er stærkere end det svageste led, og der er en lang vej fra optagelsen til os brugere.
En slags sidebemærkning: Ser man på en teknisk veludført DVD, vist på en BluRay afspiller og ditto TV, med en god opskalering, ser det faktisk godt ud. Naturligvis kan man stadig se forskel, hvis man tester op mod den ægte BluRay optagelse, men den er mindre, end man skulle tro - den faktiske, tekniske udførelse betyder (mindst) lige så meget som fine papirspecifikationer.
Jeg har selv DR-HD, og andre HD-kanaler via Stofa, og jeg synes, at kvaliteten varierer en del. Og i denne weekend har der været nogen pixelering .
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 06:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
1080i er netop valgt med tanke på en laver båndbredde og er ikke i FULL HD som ligge på en Blu-ray som er i 1080i (selv om man er begynd at se især dansk film på Blu-ray i 1080i, men så er hele fordel ved FULL HD ligesom gå af).
Så hvorfor at DR har valgt 750p i sted for 1080i er nok ikke båndbredde, men nok mere et spørgsmål om interlaced eller progressive se bedste ud når 1080i skal deinterlacing, og her er det op til tv hvor god det er til at deinterlacing, så et tv med en ringe deinterlacing kan gøre mere skade en at skulle upscale 720p til 1080p, og ville man enden om med en ringe billede i forhold til 720p.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
DR-HD sender i hvert fald alle direkte udsendelser i HD. Det gælder både Tv-Avisen som Aftenshowet. Husk også på, at DR3 også er i HD. Egentligt vil jeg mene at 720P er at foretrække til en hver tid, frem for 1080i, som jo er 2 halv billeder, hvor 720P optegnes i én arbejdsgang. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at se mere TV på projektor (ca 100"). Her er det tydeligt at kvaliteten svinger fra dag til dag og fra udsendelse til udsendelse.
Vi entusiaster er nok tilbøjelige til at fokusere meget på billedkvalitet. Når vi ønsker bedre billedkvalitet er det grundlæggende fordi vi ønsker at se "flotte billeder" (a la Avatar). Imidlertid har mange filmproducenter ikke flotte billeder som første prioritet. De bruger bevidst defokusering, overblænding, grumset billede o.a for at give et bestemt indtryk. Prøv f.eks. at se hvor mange scener i "Arvingerne" hvor personerne er filmet op mod blegt vinterlys.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at de sidste mange danske tv serier, er optaget i en kedelig "grønlig" tone. Hvad skal det til for hver gang?
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg synes at de sidste mange danske tv serier, er optaget i en kedelig "grønlig" tone. Hvad skal det til for hver gang? |
|
|
Måske er det sådan instruktørerne ser det danske hverdagsliv
|
Til top |
|
|