Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 21:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reol- eller gulvhøjttalere 5000,-? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 16 September 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Da min kæreste og jeg skal flytte i en ny lejlighed med en mindre stue på ca. 22 kvm. er
mine nuværende højttalere (jamo d590) blevet lidt for store. Derfor overvejer jeg nogle reol højttalere eller mindre gulv højttalere.

Jeg har kigget på XTZ 99.26 kontra XTZ 99.36 der koster ca. 5000,- og 8000,- fra nye pr. par

Hvad har i af holdninger til reol eller standerhøjttalere og har i nogle
yderligere forslag til hvilke modeller i ville vælge hvis i var mig?

Mine krav:

Højttalerne skal være nogenlunde stilrene.

De skal spille godt både til musik og film (prioritet ca.: 65%  musikdygtighed 35% filmdygtighed)Da jeg senere skal tilkøbe baghøjttalere, center og eventuelt sub skal de også kunne fungerer godt i 5.1 setup.

De skal have en stram bas og et detaljeret lydbillede

Håber meget i vil hjælpe :-)
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 16 September 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

BM6A 2Hvad med sådan nogle Dynaudio her. De er meget præcise med masser af info. Der er også Dynaudio Excite X12.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 17 September 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

mange tak for buddet. De vil helt klart komme med på listen. Men de ser ud til at være dyrerer end mit budget

Højttalerne må meget gerne være stærke og kontante i bassen.
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 19 September 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Stuen bliver på 20kvm..

Bør jeg vælge stander- eller gulvhøjttaler?

Jeg sætter stor pris på at bassen skal være kontant og kraftig til både film og musik. Vil en stander som XTZ 99.26 kunne levere det?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
Daniel90
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 19 September 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Du virker mest lun på stander ht'ere ? :) .. så er det ikke bare det du skal springe ud i ? ..
hvis du syns der mangler bas, kan der vel suppleres med en sub, så du får et 2.1 system..
For hvis der er lidt trangt med pladsen, så er det nok nemmere, at få det til at lyde ordenligt, da du selv kan bestemme hvor dybt subben skal spille med..
på den måde vil jeg tro, at du kan undgå det meste bulderbas, som en gulvhøjttaler desværre godt kan lave hvis ikke den bliver placeret korrekt ..

Det skal lige siges at aldrig selv har haft et 2.1 system.. har dog lyttet til et par gode opsætninger, så jeg ved at det kan lade sig gøre ;)
Til top Vis Daniel90's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel90
 
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 988
Sendt: 19 September 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

har du overvejet et sæt Vinna Hayden, de kan fået brugt til 4-5.000, de spiller fantastisk
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg er lun på. Jeg kunne bare godt tænke mig noget mindre end det jeg har nu og der må gerne være noget slag i.
Har hørt meget godt om xtz og der er jeg blevet anbefalet 99.26 og 99.36. Men der skriver de fleste at det er dumt ikke at købe gulvhøjttaleren
hvis man har plads til det. På den 20 kvm rektangulærer stue er der plads til 99.36. Men spørgsmålet er så bare hvad jeg skal vælge. I første
omgang har jeg et budget på 7000,- for højttalere og reciever. Derudfra vil jeg bruge 2000,- for reciever og ca. 5000,- på 2 fronthøjttalerer. Jeg
søger varm og detaljeret lyd med god kontant bas. Det skal senere opgraderes til 5.1. Men starter med et 2.0 sæt. Jeg ved at lyd er subjektivt men
føler at jer herinde giver et godt indblik i hvad man skal kigge efter. Og spørgsmålet er så. Iforhold til rum og krav. Hvad bør jeg tage ud og lytte
til?
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
Kiis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 September 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har par haydn grand derhjemme på et ca 20m2 værelse, så de kan varmt anbefales og kan sagtens spille mit rum op
Til top Vis Kiis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiis
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Okay. Du er den trejde der skriver det. Tak for al hjælpen so far. Ved du hvor man kan høre dem henne? Er de gode til film og rockmusik? :-)
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle det være dumt ikke at købe gulvhøjttaleren? En standerhøjttaler kan sagtens spille 20 kvm op.

Personligt ville jeg vælge en gulvhøjttaler, da en standerhøjttaler skal have en stander (duh), hvilket gør at de kommer til at
fylde det samme alligevel. Så rent fysisk bliver det nok ikke mindre af den grund.

Stander vs. Gulvhøjttaler er langt mere et spørgsmål om præference end noget andet.

Hvis du til gengæld søger en reol-højttaler, fordi du gerne vil have dine højttalere til at stå i en reol eller evt hænge op på
væggen, tror jeg du skal finde noget andet end XTZ's 99.26 (eller måske en af deres mindre modeller), da det er en seriøs
standerhøjttaler med gods i og store dimensioner.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 September 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

En dansk forhandler har et sæt brugte Vienna Bach til at stå til 3500.- det er en super fin pris. Det er storebroren til Haydn.
Kan ikke lige huske forhandlerens navn pt.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 September 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Måske kunne man foreslå dig disse her. Ved ikke lige hvor de kan høres/købes og heller ikke pris, men de er ret seriøse. De lystrer navnet IS8 pro mk/ll

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kiis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Der er masser af folk som har dem til salg til de omkring 4000 kr, haydn har et virkelig godt stereoperspektiv efter min mening, men tror at hvis det hovedmæssigt er rock du hører at du så skal have en gulvhøjtaler der kan gå lidt dybere, det er slet ikke fordi haydn ikke kan levere en god stram bas, men det er da bare at tage ud og lytte til nogen der har dem til salg og finde ud af om det er noget for dig :D
Til top Vis Kiis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiis
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

rskriver: Jeg tror ikke det bliver reol alligevel. Som du skriver syntes du ikke at det skal være 99.26 til reol da de har de
dimensioner og gods de har. Og jeg vil nemlig gerne have en højttaler der kan spille lidt igennem.

Thuekay: Tak for rådet. Ved du eventuelt hvor jeg kan lytte til disse vienna alle skriver så godt om? :-)

allanowich: tak for buddet. Det er ikke et mærke jeg er bekendt med. Den ser ret monotom og kantet ud. Desværre vil den
nok ikke falde i damens smag. Men ved du eventuelt hvor jeg kan lytte til dem eller købe dem hvis nu "musik-siden" opvejer
dette?

Kiis: Jeg bruger mine højttalere til hver gang jeg ser fjernsyn, film, spiller playstation og hører musik.. Jeg kan godt lide når
der er lidt smæk på lyden i en god actionfilm. Af musik er min smag blandet. Men dog er jeg mest til blød rock: Robbie
williams, dire straits osv..


Men da det er en lejlighed min kæreste og jeg skal flytte i må vi jo heller ikke larme alt for meget altid. Derfor er det faktisk
også vigtigt at højttaleren kan spille godt på et lavt lydniveau. Jeg havde før Jamo D590. Den syntes jeg lød ret vattet når
lydniveauet var for lavt. Desuden så var bassen slet ikke kontant nok til mig.
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Simonlund52

Nej, jeg ved ikke hvor de kan høres, desværre og heller ikke pris. Du nævner, at højttaleren gerne må være informativ også ved lav niveau. Her er der ihvertfald et mærke, som er helt suveræn på dette punkt. Ja, de bevarer kvaliteten ved alle de lydstyrker de kan klare. Og det er Snell. Det kunne være et sæt brugt og velholdte Snell type E/2. Eller den mindre K model også brugt. (stander) Snell E/2  Snell type K de første originale.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Allanowich: Det lyder som at disse snell er et ret godt valg til mig rent lydmæssig sådan som du beskriver dem. Men rent
designmæssigt så er det en "no-go". Den der får jeg aldrig damen med på desværre.. men mange tak for buddet :-).

Kender i nogen gode steder at lytte til højttalere som ikke er hifiklubben.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lytte til noget dynaudio, Xtz og vienna!!!
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 988
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Vienna her Jensen i Odense, XTZ har dans hifi og Dynaudio har de mange steder, nogle expert, mener også tape connection har dem
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Kanon. Så må eg sgu rundt og lytte. Jeg havde ellers håbet på at jeg ikke skulle helt til københavn for at høre XTZ. Som jeg
måske hælder en lille smule til.

Jeg kan ikke rigtigt finde XTZ 99.36 og 99.26 på gul og gratis, DBA og her i KSB. Nogen idéer til hvor man ellers kan søge
henne for at finde brugt? :-)
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

"vienna her Jensen i Odense"

er det en butik i Odense der hedder "her jensen" eller hvad? :-)
Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52
 
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 988
Sendt: 20 September 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nej ville have skrevet "Vienna har Jensen i Odense"
-oversat til: Jensen (Rene Jensen) forhandler Vienna, biksen hedder Vassagohifi og ligger i Odense
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes