Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 21:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Anbefaling af højt. til kæmpe stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Glostork
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 10 September 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej experter!

Jeg fået sat et par Dali Ikon 6 (mk1) op i vores stue, og det du'r sgu ikke! Vores stue er ca. 50-55m2 inkl åben køkken. Der er desuden et kæmpe vinduesparti, så det at få dybde i musikken er umulig - især for ikonerne.

Derfor skal jeg have nogle andre. Jeg har prøvet et par Grand Diva og det virkede bare heller ikke. Derfor tænker jeg at de som minimum skal have 8" enheder, da jeg ikke vil ha sub på.

Jeg har tænkt: Dali 850/Evi870/Grand/40/40SE da de falder inden for det budget jeg har. De skal kunne styres af min forstærker NAD375BEE, og jeg tænker at den har råstyrke nok til de ovenstående højt.(?) Jeg hører meget Rock og til tider Heavy og grind-core, hvor der sker en hel masse komplekst oven i hinanden, og det kan være svært at få det ordenligt opløst. Men på den baggrund skulle jeg måske overveje B&W med deres roste bas og midrange?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, for jeg er lidt i vildrede - bor endda i Esbjerg, så jeg er ofte langt fra en "lytter" når de bliver sat til salg i dba...

vh Thomas



__________________
Thomas Støchkel
Til top Vis Glostork's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glostork
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 10 September 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Glostork

Du skulle lede efter et par Snell C5 eller Snell B Minor. Disse kan spille din stue op med god varme og bas formåen. Og så er de til at trække for mange gode forstærkere. Snell B Minor  

 Snell C5 De spiller begge to med stor opløsning både med store lydtryk og ganske lave niveauer. Komplekse passager i musikken klares også ret godt. Ingen lyttetræthed overhovedet.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Glostork
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 10 September 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det gode råd. begge modeller kunne godt bruges. Hvad er max brugtpris for dem hver især i god stand, vil du sige? Har kun fulgt Dali, så er lidt lost på Snell...



__________________
Thomas Støchkel
Til top Vis Glostork's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glostork
 
kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 10 September 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

jbl 4333 samt en ordentlig forstærker
Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 10 September 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder i Esbjerg, og jeg kunne godt komme forbi med nogle Focal og Avance gulvhøjttalere, som jeg har stående lige nu - bare for sjov. Det er ikke noget, jeg har til salg, men du kunne måske bruge det til at blive klogere på nogle andre mærker...

Send mig en PM, hvis du er interesseret.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 10 September 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Glem alt om Dali og se istedet at få lyttet på, og købt disse her, der må være uden konkurrence til prisen:

http://www.dba.dk/snell-b-minor/id-77194806/

De kostede 13000 kr pr stk, i halvfemserne. De priser Hifiklubben kørte med på Snell var i forvejen meget lave og her får du et tilmed velholdt sæt for kun 6000 kr! Det er virkelig billigt og noget under det man normalt ville forvente på brugtmarkedet! En 55 kg højttaler der nok skal få spillet din stue op. Nu kender jeg ikke din NAD, men jeg ved der kræves en kraftig kvalitetsforstærker der matcher, det her er en kræsen højttaler man bestemt ikke byder hvad som helst!

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Britney
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 10 September 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke Snell, men jeg har selv et Dali Grand, som du nævner i første post. De har en dejlig lyd og ville også med lethed kunne spille stuen op. Jeg hører selv en masse rock, dog ikke helt så hårdt som dit, og det gør de glimrende - og hårdtslående...

Til top Vis Britney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Britney
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 10 September 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke JTR speakers ud deres triple 8 højttaler http://jtrspeakers.com/home-audio/triple-8ht/ - der både kan anvendes
professionelt og hjemme (gerne i en hjemmebiograf) skulle spille fantastisk godt - 3 8tommer enheder - hvoraf den ene er en
coaxial konstruktion med diskant - pris ca. 6000 pr. stk - og de sender til Dk.
Den trives bedst med en subwoofer - gerne en JTR Captivator, som får fantastiske anmeldelser i USA.

Prøv at se på linket om du tænker det er tilstrækkeligt i 55m2 åben stue og køkken.

http://www.youtube.com/watch?v=qWznxY4CmI4

Anvendeligt output - 129db - følsomhed 98db
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 726
Sendt: 10 September 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

JBL's LS-Serie: http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=1654&fkLounge=2
De vil spille r*ven ud af bukserne på de andre højttalere du har nævnt.

Du vil dog stadig mangle bas, men det er de færreste højttalere du kan finde, som kan levere fyldestgørende bas i en 55m^2
åben stue.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 10 September 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet om det er akustikken i stuen den er gal med. For mig indikerer beskrivelsen: stort, åbent køkken og glas parti, et rum med Efterklangstid på +1sek, det vil give problemer for alle højttalere. 

Hvis du giver en mere detaljeret beskrivelse af rummet kan man hurtigt afgøre om det er der problemet ligger, det drejer sig om reduktion af hårde overflader og tilføje åbne porøse materialer såsom tekstiler og isoleringsmaterialer.
Advarsel! det koster kassen, men man starter med gardiner og gulvtæpper over møbler med stof betræk og ender nok med akustikplade lofter.

Der er måske også en mulighed i at lytte i nærfelt, men så er det nok helt andre højttalere og stadig bedre i et andet rum. 

Tænkte at vi mangler en indsigts artikel om emnet, men de er der allerede.
Akustiske overvejelser vedr. gulve
Akustiske begreber
Akustik - hvad er det?

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 10 September 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Glostork skrev:

Mange tak for det gode råd. begge modeller kunne godt bruges. Hvad er max brugtpris for dem hver især i god stand, vil du sige? Har kun fulgt Dali, så er lidt lost på Snell...

Snell B minor kan fås, som Taurus siger, til 6-8000kr/sæt. Snell C5 kan fås for 5000kr/sæt. Når nu skal lytte til musik, så træk gardinerne til for at dække ruderne. Eller persiennerne ned og drej dem op ad, så reflekserne ikke rammer din lytte position. Og få lidt gulvtæppe på gulvet her og der. Det vil hjælpe meget.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 11 September 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Lige for at uddybe, så har firmaet Troldtekt en fin beskrivelse om Akustik samt en Akustikberegner den kan give et fingerpeg om hvilke Efterklangstider man kan forvente, desværre kan den ikke møblere et rum, og Absorbenterne er firmaets egne, men man kan godt få ideer med den.

Du må iøvrigt have andre lydkilder i stuen, hvordan lyder tv'et f.eks?

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 11 September 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

En Dali 850 kan fint spille 50 kvm og mere op. Så de højttalere der bliver nævnt bør også kunne klare det. Hvad der er bedst er svært at sige, og noget du selv skal svare på. Så det er bare at få prøvet noget igennem, indtil den er der 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 11 September 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt Dynaudio Contour S 5.4 tror de kan spille din stue op

__________________
VH
Henrik.E
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E
 
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 11 September 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Henrik.E skrev:
jeg har et sæt Dynaudio Contour S 5.4 tror de kan spille din stue op

Tillykke med det

Håber at trådstarter kan bruge den oplysning til noget.

Ironi kan være anvendt i ovenstående

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 13 September 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Prøv at se på et par Dali Lektor, de er et godt køb til prisen, og de elsker at spille højt, har selv haft et par til en stue på 26m2, det var ikke nogen god løsning da de 4 x 8" basser fyldte det hele når der blev spillet højt, men på en måde lød det fedt alligevel, jeg er også til heavy, metal og hård rock. Hvis du vil kaste flere penge efter noget bedre, så er jeg enig med ham der anbefaler JBL LS, men det skal være LS80 , de spiller fedt, specielt rock, dance og metal, igen snakker vi 4 x 8" basser.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 13 September 2011 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Den her type højtaler ville være bedre:

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 September 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Til rock og metal generelt skal du da have Cerwin Vega af en den gamle slags 

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 13 September 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Membranareal, membranareal, membranareal!

Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.

Hvad du så skal vælge er op til dig selv.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 928
Sendt: 13 September 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

dali helicon 400 eller 800 ville kunne gøre det rigtigt godt
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes