| Forfatter |
|
second Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.
Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft
Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
second skrev:
|
... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.
Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft
Mvh Martin
|
|
|
Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil uden at blinke sige et sæt Avance Dana 980 / Magnum eller JBL LS-80, min far har et sæt og skal da lige love for de kan
sparke røv når det gælder lydtryk :) Evt. kunne du supplere med subben der matcher til.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| [QUOTE=second]
... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.
Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft
Mvh Martin
|
|
|
Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne?  [/QUOT
Hovsa - glemte at være specifik omkring hvilken udgave. Men ja - det er den på billedet jeg mente
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
second skrev:
|
... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.
Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft
Mvh Martin
|
|
|
Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne? |
|
|
Allan, hvornår har du været hjemme hos mig og fotograferet mine højttalere, det mener jeg ikke at kunne huske, at konen har fortalt om.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at overveje et par gode PA højttalere - så er der helt sikkert effekt nok - og du kan spille højt med lavere
forvrængning, da højttalerne ikke er presset.
Fx JBL MRX 525 http://www.thomann.de/dk/jbl_mrx_525.htm eller et par aktive JBL PRX 625
http://www.thomann.de/dk/jbl_prx_625.htm - så kan du bruge din forstærker som forforstærker og have et anlæg som bliver
ved med at imponere (kunne også ende i en fantastisk hjemmebiograf.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!
Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.
Hvad du så skal vælge er op til dig selv.
|
|
|
Vil 8" ikke kunne gøre det? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!
Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.
Hvad du så skal vælge er op til dig selv.
|
|
|
Vil 8" ikke kunne gøre det?
|
|
|
Er da sikker på 4 x8" er nok hvis eller der er 150-200 watt pr kanal
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 September 2011 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
allanowich skrev:
second skrev:
|
... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.
Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft
Mvh Martin
|
|
|
Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne? |
|
|
Allan, hvornår har du været hjemme hos mig og fotograferet mine højttalere, det mener jeg ikke at kunne huske, at konen har fortalt om.
carsten |
|
|
Du sku' bar' li' vide..........  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 14 September 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 14 September 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!
Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.
Hvad du så skal vælge er op til dig selv.
|
|
|
Vil 8" ikke kunne gøre det? |
|
|
Jeg har ihvertfald ikke problemer med at spille 50 kvm. op med 4x8" passer og et par hundrede watt.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximilian skrev:
Hvad med at overveje et par gode PA højttalere - så er der helt sikkert effekt nok - og du kan spille højt med lavere
forvrængning, da højttalerne ikke er presset.
Fx JBL MRX 525 http://www.thomann.de/dk/jbl_mrx_525.htm eller et par aktive JBL PRX 625
http://www.thomann.de/dk/jbl_prx_625.htm - så kan du bruge din forstærker som forforstærker og have et anlæg som bliver
ved med at imponere (kunne også ende i en fantastisk hjemmebiograf. |
|
|
Heh....skal vi ikke lige spise brød til! Et rum på 50-55 kvm. er jo ikke en kæmpehal. Det er bare en pænt stor stue. Masser af højttalere vil kunne yde fint i sådan et rum. Ud fra beskrivelsen, er jeg dog lidt 'bekymret' mht. akustikken i rummet... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |