Emne: "Oversættelse" af TV-stik... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 07 Marts 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er ved at bygge en HTPC, baseret på et Via Epia MS bundkort http://www.viaembedded.com/product/epia_ms_spec.jsp?motherbo ardId=281 . Den har en 10 pin TV-out-connector på kortet (ikke nogen stik bagpå), som jeg har tænkt mig at koble til et SCART-stik. Jeg har dog lidt svært ved at descifrere betydningen af de forskellige pins, så jeg håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at oversætte følgende betegnelser til noget brugbart:
1: +2,5V 2: Key 3: B_Pb 4: Yh_G 5: GND 6: GND 7: CVBS 8: C_R_Pr 9: CSO 10: NC
Jeg går ud fra, at _ betyder, at den enkelte pin kan have forskellige funktioner, afhængig af, hvordan bios er indstillet, så pin 3 enten kan være B eller Pb. I bios kan TV-layout indstilles til: Default, COMP.+S-video, S-video+S-video, COMP.+RGB, COMP.+YCbCr, COMP.+SDTV-RGB, COMP.+SDTV-YPbPr. Jeg ved dog ikke, om alle disse muligheder kan laves med stikket, eller om det bare er dem, der understøttes af chippen...
Mit ønske er om muligt at forbinde via SCART-RGB, men dels ved jeg ikke, om Vias "RGB" er SCART-kompatibel (så vidt jeg kan forstå kræver det en selvstændig sync), dels ved jeg ikke, hvilke pins, jeg skal bruge, hvis den er. Jeg gætter på, at R, G, B er 8, 4, 3, men hvilken er Sync, og hvad med GND - kan man bruge en "fælles" GND til alle 4 forbindelser?
Alternativt, hvilke pins skal bruges til hhv. s-video og composite?
|
| Til top |
|
| |
dreamon Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det lyder jo lovende, men jeg forstår ikke helt dit svar!
På den ene side skriver du, at jeg kan lave det kabel, jeg ønsker (RGB), men på den anden side skriver du, at jeg skal bruge 3 GND (hvad med GND til sync?)!
I det layout, jeg postede, er der jo kun 2 GND, så det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen...
Hvis det kan lade sig gøre, hvilke pins skal jeg så bruge?
|
| Til top |
|
| |
dreamon Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville forsøge følgende:
EPIA &n bsp; Scart GND
3B &nbs p; 7 &nb sp; 5
4G &nbs p; 11 9
8R &nbs p; 15 13
9C &nbs p; 16 18
Med hensyn til GND så vil jeg bruge fælles for RGB (evt pin 5) og så pin 6 for clock.
Svhs burde være pin 3 til pin 4 på Svha eller pin 15 (13 GND) på scart og pin 4 til pin 3 på Svhs eller pin 20 (18 GND).
Det letteste for at bare se et billede er at tage pin 7 til RCA center og pin 6 til RCA skærm for compistie.
Alt dette er uden garanti. Jeg går ud fra at du forsøgt at google dig til svaret?
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslaget.
Ja, jeg har googlet og skrevet i Vias officielle supportforum - uden held. Det eneste jeg har fået ud af det, er SCART-beskrivelser og forbindelser fra VGA til SCART. Jeg har dog lige fået et svar i recordere.dk/forum, som minder om dit, men med sync på ben 7 i stedet for 9, så jeg må jo bare prøve med begge muligheder...
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkedes det (efter 3 uger) at vriste et svar ud af Via's support , og Epia-kortet kan tilsyneladende godt levere SCART-RGB:
EPIA MS JTV SCART Cable
----------------------------------------------------------Pin1 (+2.5) Pin16
Pin2 (NC) NC
Pin3 (B) Pin7
Pin4 (G) Pin11
Pin5 (Gnd) Pin21, Pin17, Pin13, Pin9, Pin5
Pin6 (Gnd) Pin18, Pin14, Pin8
Pin7 (NC) NC
Pin8 ( R ) Pin15
Pin9 (CSO) Pin19 , Pin20
Jeg vender tilbage med en kort melding, når jeg har haft mulighed for at teste det (maskinen er splittet i atomer p.t. )
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|