Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: kinesiske rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Kinesiske rør
Efter måneders internet søgning står der nu er ny forstærker i stuen, og jeg fik lyst til at dele nyheden med jer alle.
 Jeg ønskede naturligvis bedste kvalitet til færrest penge. Valget faldt på Bewitch 6550.
Nogle mærker er allerede repræsenterede i vor del af verden, med medfølgende omtale og højere pris, og nogle har deres fan-skare (music angel og yaqin).
 Jeg kune ikke finde noget negativt om Bewitch så jeg tog chancen.
 Der er mange advarsler om problemer med kvalitet og garantiforpligtelser, der fragten taget i betragtning er noget illusorisk. Men jeg tog chanchen Det er oftest gamle konstruktioner og altid temmelig enkle, så det kunne vel ikke være "rocket science".
 Nå, dyret kom, blev pakket ud og efter akklimatisering til rumtempratur sat til. Lyden ændrede sig noget de første 10 timer, og konklusionen er -forbavselse!
 Mine tillærte fordomme m.h.t. rørlyd og de vidunderlige triodekoblinger kunne jeg putte i papirkurven.
 Forstærkeren spiller lige godt i triode som i ul kobling, og den kører nu i ul kobling da mine højtalere er tungtdrevne. (magnaplan  0.6)
 Lad mig lige nævne de dårlige sider. Ingen manual/data, men hvad,- en forstærker er jo kun en ledning med gain. Phono-bøsningerne var stramme og en blev rykket ud da jeg fjernede ledningen.
Samle kvaliteten kunne være bedre.
 Tilbage til lyden. Mod forventning var der ingen varme stemmer eller hyggelig harmonisk(2'nd) atmosfære. Det her er præcis kirugi. Når stemmer lyder dårligt er det fordi de er dårlige. Detaileringsgraden førte mig tilbage til mine gamle Quad Els57, -forhåbentlig uden deres præsenspeak.
Mit hidtidige anlæg var med en 2 x 200 w denon  og MK subbas. Nu er sub'ben overflødig! Der er hvad der skal være i Magnapanerne.
 Og den indsvøbende rørhygge? tja hvis den er der på cd'en så hører man den også. Med  Leonard Cohen "ten new songs" står du med et varmt band inden i en mund på størrelse med en flyhangar.
Pris 300£ + transport 130£  og formentlig en regning til told/skat. Ialt 4-4.5 kkr. Til den pris skal jeg vel også sætte lidt til side til rep og rør.
 I alle tilfælde må det være en alvorlig overvejelse for mange!

Til top Vis ketilskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ketilskp

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den...må den tjene dig længe og godt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej!
Tillykke med "dyret"!
Man KAN være heldig og få fat i en kineser der er alle pengene værd (+lidt til).
At en Pp rørspille med 6550 rør trækker Magnepan 0,6 uden problemer undrer mig ikke. Der skal ikke ret mange watt til når impedanskurven er forstærker venlig.
Music Angel XD845se er ikke en af dem, men den kan da bygges om så det duer. Trafoerne er gode, men forforstærkerdelen er noget skrammel.

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er yderst tilfreds med min Music Angel XD-800 Mk. III (KT88). Jeg foretrækker også UL drift på den. Der er meget at hente ved tuberolling på
indgangsrørene. Det er iøvrigt et aktivt Norsk forum for Music Angel forstærkere her:
http://kongarne.com/maforum/
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den. Jeg har også en. Er helt enig med dig, mht hvordan den spiller. Ikke klassisk rørlyd, men den gør det som velkonstruerede rørslæder kan. Virkelig et fund til pengene IMHO.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Et lille sidestep. Bewitch 6550 har en strømforsyning med ensretter rør. Jeg har fundet to holdninger til det.  En mener at, det er et levn fra gamle tider og at ensretterrør bør erstattes af dioder, fordi rørene bliver slidte og skal skiftes tit. En anden mener at netop i en rørforstærker er ensretterrør en gevinst fordi sådan en forstærker har et højt strømforbrug og under sådanne forhold giver rør en "glattere"strøm.
 Er der nogen erfaringer m.h.t. lyden?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Ensretterrøret forlænger netop udgangsrørenes levetid da med sin egen opvarmning langsomt starter alle rørene op. En diodeensretning giver fuld spændning på rørene med det samme eller chokstarter dem - hvis jeg må være så fræk. Det første må da være klart at fortrække men også det dyreste.

Jesper

ketilskp skrev:
Et lille sidestep. Bewitch 6550 har en strømforsyning med ensretter rør. Jeg har fundet to holdninger til det.  En mener at, det er et levn fra gamle tider og at ensretterrør bør erstattes af dioder, fordi rørene bliver slidte og skal skiftes tit. En anden mener at netop i en rørforstærker er ensretterrør en gevinst fordi sådan en forstærker har et højt strømforbrug og under sådanne forhold giver rør en "glattere"strøm.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Ensretter-rørene er også de første som vil skabe problemer i denne forstærker fordi de er direkte opvarmede (glødetråden er katode)...ikke særlig holdbare. God ide at have dem i reserve

BTW. Der er allerede solid-state dioder indblandet i denne forsyning, men der er ikke spænding på før rørene er varme. Det er dog en sandhed med modifikationer idet ensretter-rørene er direkte opvarmede og dermed 4 X hurtigere i omdrejninger end de ind-direkte opvarmede udgangs-rør. Bare kig på gløde-tråden...når den er rød er der fuld strøm på...

mvh

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

tak for svarene, så vil jeg roligt nyde gløden fra ensretterne, -så længe de varer.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Ensretterrøret forlænger netop udgangsrørenes levetid da med sin egen opvarmning langsomt starter alle rørene op. En diodeensretning giver fuld spændning på rørene med det samme eller chokstarter dem - hvis jeg må være så fræk. Det første må da være klart at fortrække men også det dyreste.

Jesper

ketilskp skrev:

En tredie mening herunder. @ tube mania: har du en mening om nedenstående?

An article in an English Hi Fi magazine said that "Power supply (with solid state rectifier) are painfully crude drawing pulse of current from the mains instead of drawing current steadily"

Whilst this is true, it will mislead most Hi Fi enthusiast !

I think the writer should have mentioned that "most (but not all) power supplies (using valve rectifiers) are also painfully crude drawing pulse of current from the mains instead of drawing current steadily".

You have the same problem, regardless of whether you are using valve rectifiers or solid state rectifiers!

I think the writer should have mentioned that you can use valves (or solid state rectifiers!) to draw current from the mains steadily, if you use a "choke (inductor) input filter".

Unfortunately, the "choke input filter" only works properly, when you are drawing a fair amount of current from it (by using "bleeder resistors"). If anything went wrong with a "choke input filter", the voltage could increase by about 40%.

I thought about this point, looked at all the safety aspects of how can I design an amplifier, that could cope with 40% increase in voltage + another 10% increase from "legal" fluctuation in mains voltage and I gave up on "choke input filter" after a few months!

That is why we do NOT use "choke input filter". We use a choke (inductor) in power supply (in a safer configuration). Our power supply is a capacitor, bypass capacitor, choke, capacitor.

People who go on and on about Black Gate and Jensen capacitors should try the traditional method of bypassing big capacitors (with lousy high frequency performance) with small plastic film capacitors (with good high frequency performance), and adding a small choke (better high frequency performance than most big chokes) plus more capacitors and listen to the difference. I can hear the difference, and 90% of our customers, who keep our amplifiers, like the difference !

Our choke (inductor) is 1 Henry, which is the "choke" equivalent of 1,000,000 micro Farad.

Please remember the mF marking found on capacitors means micro Farad (and NOT milliFarad)! So, the 10,000 micro Farad capacitors found in transistor amplifier is very small, when compared to 1,000,000 micro Farad or 1 Henry!

Let us look at the practical side of valve rectifiers versus solid state rectifiers..

Old stock of old valve rectifiers are disappearing rapidly.
Old stock "popular" valve rectifiers are incredibly expensive (due to scarcity, not necessarily quality!)

Valve rectifiers have to provide power to 2 or even 4 power valves + a few small valves.

Valve rectifiers are "stressed" 2 or even 4 times more than the power valves, so modern valve rectifiers have a terrible reputation for reliability.

Our solid state rectifiers and high quality EL34 valves & KT88 valves are reliable, with 2 years guarantee (when you buy the amplifier) and 1 year guarantee when you buy replacement valves.

Please ask the person selling valve rectifiers to give you 2 years guarantee!

We do NOT use modern valve rectifiers because we do not trust the reliability of modern valve rectifiers.

We do NOT use "popular" old stock valve rectifiers because the prices are insanely expensive (due to scarcity, not necessarily quality!), and the supplier will not give us a 2 year guarantee on old valve rectifier. It is stupid to pay a lot of money for an old valve rectifier, if the supplier has no confidence in the reliability!

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Vedr den omtalte  forstærker ville jeg nok nyde ensretter rørene så længe de virker...derefter ville jeg lade dem sidde og koble en diode i serie med 18ohm over hver rør og aldrig bekymre mig om dem mere. Alm. diode i choke kobling fungerer aldeles udmærket som påpeget i ovenstående indlæg blot man husker på elektrolytterne skal kunne klare spændingen i starten.

Der hævdes også (ovenstående indlæg) at rør såvel som dioder giver strømpulser...det er korrekt og derfor er choke kobling god i begge tilfælde idet en choke bløder pulserne op...en kondensator gør det modsatte. 

mvh

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Under alle omstændigheder er de ensretterrør ikke det stor problem. Når det er tid, kan du bruge nogle 5U4G, der er direkte ekvivalent (IKKE 5U4GB. Det er ikke samme rør).

Iøvrigt behøver du ikke få stress over at det er kineserrør i indgangen. Det er NOS militærrør, af høj kvalitet. Også lydmæssigt. Har prøvet med højtbesungne NOS rør, og foretrækker de medfølgende.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

ketilskp skrev:
tak for svarene, så vil jeg roligt nyde gløden fra ensretterne, -så længe de varer.

Hvilken type ensretterrør bruges i denne Bewitch-forstærker?

Mvh.
Niels

PS. I øvrigt vil lyden til enhver tid profitere af rørensretning. Lav endelig ikke om på dét!
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2010 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

5Z39
73VIII

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

ups 5Z3P
73 VIII

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2010 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/bewitch%206550/IMG _5576.jpg

jeg har et diagram, men kan ikke skanne det p.t.
Ovenstående link er vist det samme.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
I øvrigt vil lyden til enhver tid profitere af rørensretning. Lav endelig ikke om på dét!

Jeg fik nedenstående svar fra en fagmand på spørgsmål om de enkelte rørs indflydelse på lyden, så det er vist mere et spørgsmål om humør, mode, temperament, om man lige fik noget dén dag...osv, om der sidder rør eller diode som ensretter. 

"Ensretterøret betyder ikke så meget, med mindre strømforsyningen er underligt dimensioneret. Men de øvrige rør har en stor indflydelse på lyden. Hvor stor de forskellige har afhænger også af konstruktionen."

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

til tweaker o.a.  i'ts a jungle out there  :

http://beisheng.en.alibaba.com/productshowimg/228556641-2007 49237/SL_6550_Integrated_HI_FI_tube_Amplifier.html

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

ketilskp, linket virker ikke.

ketilskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

< http-equiv="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="OpenOffice.org 3.0 (Win32)">< style ="text/css">

http://beisheng.en.alibaba.com/productshowimg/228556641-2007 49237/SL_6550_Integrated_HI_FI_tube_Amplifier.html

mærkeligt, når jeg forsøger det link jeg skrev først, ender det blindt, men dette virker. De er da ens?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes