Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector, B&W og hvad så nu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 August 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hvad med at låne et sæt AV og et sæt B&W med hjem og prøve det på dit eget anlæg og rum? Hvis du kan leve med brugte højttalere, så kan du faktisk få et sæt B&W 802D for omkring de 50.000. Det er jo en af referancerne indenfor lyd. Bliver imponeret hver gang jeg hører dem ved min kammerat som har sådan et sæt.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

B&W 802D er et stærkt brand, men ikke efter min mening en reference inden for lyd    

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

hej,

hvis jeg havde den slags penge, ville jeg lytte til tannoy og audio note. det er to ret forskellige mærker, hvor tannoy nok er ret præcise/nøjagtige og dynamiske og audionote er mere musikalske/naturlige, men stadig ret hurtige.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 August 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Næ men nu er det j oogså en højttaler som afslører alle dårligheder i dit system.. Så det er nok det du har lyttet på i virkeligheden. Og nu er du sikker på at det var 802D og ikke 802N du lyttede på?

Søren skrev:
B&W 802D er et stærkt brand, men ikke efter min mening en reference inden for lyd    

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 05 August 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Næ men nu er det j oogså en højttaler som afslører alle dårligheder i dit system.. Så det er nok det du har
lyttet på i virkeligheden. Og nu er du sikker på at det var 802D og ikke 802N du lyttede på?

Søren skrev:
B&W 802D er et stærkt brand, men ikke efter min mening en reference inden for lyd    smileys/smiley36.gif">

Jeg har kun hørt 802D i Hifiklubben på Frederiksberg. Det lød fladt og kedeligt men det er korrekt at udstyrret ikke var det
fineste. Lyden var også alt for hysterisk i mellemtonen for min smag.

Hvad er formålet med en højttaler som er meget svær at få til at lyde godt? Hvorfor ikke gå efter en højttaler som lyder godt
med det meste grej og som så bare lyder helt sublimt på det helt rigtige udstyr?

Smag og behag, men de der B&W skal man altså prøve på sit eget udstyr i sin egen stue før man køber - efter min mening...    

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 August 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Ja, det er noget underligt noget at man laver højttalere, der kan være helt umulige at få til at lyde godt. Samtidigt gør man også meget ud af, at gøre højttaleren så besværlig at trække for andet end tilslutning direkte til et atomkraftværk. Så jeg vil give dig ret i den udlægning, om hvordan en højttaler bør være lavet.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 August 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville forsøge med Genelec 8260 - har selv Genelec 8040 - som jeg synes spiller langt bedre end væsentligt dyrere B&W og
Audiovectorhøjttalere. De er oprindeligt studiehøjttalere, men fungere fantastisk i en almindelig stue - de er dertil aktive og har
150w til basenheden og 2x120w til mellemtone og diskant. (Så kan du sælge dine effekttrin, eller bruge dem til noget andet).

Læs en anmeldelse:
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2293617.ece
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Maximilian skrev:
Jeg ville forsøge med Genelec 8260 - har selv Genelec 8040 - som jeg synes spiller langt bedre end væsentligt dyrere B&W og
Audiovectorhøjttalere. De er oprindeligt studiehøjttalere, men fungere fantastisk i en almindelig stue - de er dertil aktive og har
150w til basenheden og 2x120w til mellemtone og diskant. (Så kan du sælge dine effekttrin, eller bruge dem til noget andet).

Læs en anmeldelse:
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2293617.ece

Jeg ville nok bruge de overskydende effekttrin til at stille i vejen, så man ikke kunne SE højttalerne. For hvis konen... eller kæresten... eller naboen... eller vennerne ser det der, så...

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 07 August 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg følger med stor interesse tråden, og har lagt mærke til noget for mig lidt underligt...

At anbefale/fraråde en højtaler på baggrund af et bette lyt i en butik synes jeg er mindre seriøst.
Selvfølgelig kan man måske i bedste fald danne sig et billede af hvor vi er henne af i udtryk.
Men jeg ved af egen erfaring at det ofte kræver stort arbejde at finde det rigtige grej at spænde for.
Rent faktisk kan det betyde forskellen på fremragende og decideret dårligt.
Og det gælder også selv om det er toptestet udstyr der skiftes med.

Hifiklubben har det problem at de har et ret begrænset udvalg af udstyr at spænde for deres højtalere.
Heldigvis kan man lave en aftale og bringe noget med selv.
Måske man også kan låne med hjem?
Det er klart det jeg vil anbefale, altså låne med hjem.

Vi har alle forskellig indstilling til hvordan god lyd skal lyde.
Derfor er sådan en tråd her også, begrænset i sin anvendelse. Den kan give inspiration til hvad man evt. selv skal lytte på, men det er nok også det.

Jeg synes det var skønt at se en kompetent fortælling af lytteindtryk af B&W.
Det ses sjældent her inde.
Én skrev om B&W 802 Nautilus at det var det dårligste køb han nogen sinde havde gjort.
Hvad siger sådan et udsagn mig?
1. At han ikke har formået/haft mulighed for at parre dem med passende udstyr.
2. At han ikke bryder sig om det lydbillede B&W rammer med den model.
3. At smag ikke kan diskutteres.
Det er HANS oplevelse, og fuldt gyldig, og bør respekteres.

Den rummer så også lige den pointe at andre ikke kan vælge højtaler for dig, eller fortælle hvad du skal se efter.

Der er kun én måde der dúr, ud og brug lyttebøfferne, og så hjem i stuen.
Det er også den dyre måde, men det er en anden historie.

MHT. B&W 804, så opfatter jeg dens lydbillede som mere naturligt end så meget andet.
Virkelighedens små bands, uforstærkede, lyder noget der henad, siger MINE ører.
Og så er jeg overfølsem over for øretrættende tendenser.

Snell?
Jeg er selv ved at hoppe på vognen, og glæder mig.
Dog har jeg ikke plads til A
Men andet kan også gøre det, også hvis der står Audio Note på dem.

Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 August 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

PS. Tænker mit indlæg ikke ødelægger noget, da tråden er død for en evighed siden?

Ellers undskylder jeg.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
PS. Tænker mit indlæg ikke ødelægger noget, da tråden er død for en evighed siden?

Ellers undskylder jeg.
Du er tilgivet.  Da du ,som du siger, ikke har plads til et par A'er, hvis det f.eks er All, så kan jeg anbefale dig type C orignal med den skrå top. Den er meget lig type A akustisk såvel som teknisk. Her får du en A uden af have dens størrelse. Man All fungerer fint i rum ned til 15m2, bare du kan have mindst 1 meter til nærmste sidevæg. Både med A og C, skal du dog sidde mindst 3 meter fra dem og lytte pga den stor afstand mellem mellemtone og bas.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 August 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun har hørt højttalerne i en butik, så kan jeg ikke ta det seriøst. Desuden, hvad er formålet med at lave en højttaler som farver lyden så meget i samme retning uanset hvad udstyr eller musikindspilning man sætter på? Så har det ikke længere noget med hifi at gøre. Så køb en equalizer og en kompressor. Så kan du sætte din MP3 afspiller til og få det til at lyde behageligt uanset hvad.

[/QUOTE]

Jeg har kun hørt 802D i Hifiklubben på Frederiksberg. Det lød fladt og kedeligt men det er korrekt at udstyrret ikke var det
fineste. Lyden var også alt for hysterisk i mellemtonen for min smag.

Hvad er formålet med en højttaler som er meget svær at få til at lyde godt? Hvorfor ikke gå efter en højttaler som lyder godt
med det meste grej og som så bare lyder helt sublimt på det helt rigtige udstyr?

Smag og behag, men de der B&W skal man altså prøve på sit eget udstyr i sin egen stue før man køber - efter min mening...    [/QUOTE]

Hi-fred
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 August 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Der er lige gået nogle dage siden jeg har været på så der er lige en masse der skal svares

Men jeg har lyttet og lyttet på et sæt Focal 1028BE som jeg har lånt hjem i stuen. De har bevist overfor mig at min begrænsning klart var mine højtalerer. Sikke en rum gengivelse og detaljerne er uendeligt flere i hele frekvensspektret. Mine Kef Reference 2 (som jeg synes var dejlige at lytte til) lyder nu som to meget små højtalere der spiller inde i hver sin dåse og med utroligt meget forvrængning i specielt mellemtonen.

Dejligt at få det konkluderet

Så er det bare videre med finde ud af om det skal være Focal højtalerne... Men listen er foreløbig som følger ud fra det jeg har hørt:

1. Focal 1028BE (hørt hjemme)
2. Audiovector Si-3 Avantgarde Arreté (hørt i butik)
3. B&W 804D (hørt i butik)
... Lytningerne fortsætter

@kvickly
Kender butikken på H. C. Ørstedvej og skal helt sikkert ned og høre hvad de kan tilbyde i mit prisleje.
Også AB er et godt bud... Jeg går derned her i løbet af næste uge og giver en melding

@chilipepper
Ja det er liiige det. Den der varme rørlyd er ikke rigtigt mig. Det må gerne være lidt mere skarpt i lyden
(ved ikke helt om jeg får beskrevet det godt nok)

@Jørgen
De Focal højtalere jeg har lånt er med 2 effektive 6,5" basenheder i hver og det skal ikke blive større. 802D... Det kan mit lytterum simpelthen ikke bære

@Vibe
Tannoy... jeg kunne vildt godt tænke mig at høre deres Definition DC8T. Kender du til et sted hvor man kan høre dem?

@Maximilian
Jeg er ikke ude efter en aktiv højtaler og mine ICEPower moduler ryger ikke. Men tak for tippet.

@FelixTheDane
Jeg er helt enig med dig Jeg skal høre højtalerne jeg er interreseret på mit eget setup og i min egen stue.

Jeg startede ikke denne tråd for at få dikteret hvad jeg skulle købe men til at få inspiration. Der er så mange med så meget erfaring derude og det er bare dejligt at der så er så mange der vil dele ud af deres erfaringer. Det med at lyd er en individuel fortolkning, er det der gør det så dejligt, alle har en mening og man bliver aldrig helt enig :)

Nu nævner du også Snell og det er en del der har gjort... Det kunne være jeg skulle lytte til dem. Ved du hvor jeg kan gøre det henne?
Til top Vis Hi-fred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-fred

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 August 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal lytte til snell, så skal du nok låne nogen privat, eller høre dem privat.
Snell er ikke længere hvad det var engang (dengang Peter Snell levede).
Du skal være meget opmærksom på hvilken version af en højtaler fra Snell du lytter til. De seneste er i mine ører de ringeste.

Du har dog den mulighed at smutte ind til Audio Consult på H.C. Ørstedsvej. Her forhamdles Audio Note, og de laver højtalere efter Peter Snells principper.
Det kan også ses på dem.
Det fede ved dem er at de kan opgraderes næsten i det uendelige.
Prisen er så ret høj for en tovejs som ligner en kasse. Men ser man efter så er de ret så lækre.
Tager man pris og ydelse i betragtning falder de ikke igennem. Det er skam fornuftigt nok.

Smut ind og få et lyt. Lydbilledet er lidt anderledes end man oplever mest i dag.
De har en høj virkningsgrad, og kan trækkes af ganske små forstærkere, som dog gerne må være i topklasse, selv om mindre sagtens kan gøre det.

God fornøjelse.

PS. Allanowitch, jeg overvejer et par A.
Men skal jo helst have A eller AII, og det er vel det sværeste at finde, hvis alt skal være i orden?
Er nu også varm på Audio Note E... Den er altså for lækker, og så kan den trækkes med en 7 watter :D

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 August 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

PS.

Så så jeg lige en Audio Note E, en eller anden Sogun-model.
Pris: 1.500.000 kr.
Det er dog for et sæt
Jeg gad faktisk rigtig godt høre dem. Det er mange penge for en tovejs kasse uden alt muligt design-øjefanger-tendenser.

Meen satser på de Knap så udbyggede modeller, feks. basismodellen.

Med venlig hilsen.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 10 August 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jamen mht. bud på kandidater så mangler du da helt klart at få lyttet noget Audio Physic.

Focal spiller da dejligt men ikke særligt åbent. Hmm måske er det fordi jeg er vandt til AP der får det meste til at lyde noget
lukket

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 10 August 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

NightRhyme skrev:
Jamen mht. bud på kandidater så mangler du da helt klart at få lyttet noget Audio Physic.

Focal spiller da dejligt men ikke særligt åbent. Hmm måske er det fordi jeg er vandt til AP der får det meste til at lyde noget
lukket

Hørte et sæt Focal hos en bekendt (1027 S mener jeg)  Det  lød faktisk som om de ikke var blevet pakket ud af kasserne endnu    har dog ikke hørt de nyere BE-modeller....

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane

Personligt bryder jeg mig ikke om Audio Note, af den grund,at de lever alt for højt på de gamle sneller. Priserne er helt uhyrlige, tænk du kan få et par K'ere til næsten 80000kr. Det eneste jeg ville bruge AN til, er muligheden for nye skumophæng, men stadig til en alt alt for høj pris. Men når alt håb er ude, er det der man kan få sine kære snell k,j og e op på dubberne igen. Med hensyn til type A, så kan du godt vælge A3, men den der kom allerførst, ikke de senere eller A3i. Det er den A3, Peter Snell nåede at få klar til produktion, men døde dog før. Mern om der nogle i DK, ved jeg ikke. Men hører jeg noget om A, A2, ja det bliver jo nok den (A2), så ligger jeg en besked til dig.

Hi-fred
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Så er jeg igang med næste kapitel. Jeg skal jo prøve lidt af det hele indenfor alle typer af lyd så nu lytter jeg til et sæt ProAc Response D28. Det her er noget helt andet og har været lidt af en øjenåbner. Ved første lyt var de utrolig mørke i forehold til Focal 1028 BE, men efter et par timers lytning og en masse skiften frem og tilbage imellem Focal og ProAc kommer Focal højtalerne til at fremstå som meget spinkle i lyden. Specielt diskanten har en tendens til dåselyd og mellemtonen er ikke lige så ren som hos ProAc.

Lydbilledet på Focal højtalerne er helt vildt 3 dimensionelle og det er lige før det lyder som om der er baghøjtalere tilsluttet til tider (har checket at Lexicon processoren står i 2 kanals mode ). ProAc højtalerne langt mindre 3 dimensionel lyd, men gengiver i stedet en fin scene foran lyttepositionen. Problemet med Focal højtalerne er at alt den 3D lyd ødelægger præcisionen i forehold hvor instrumenterne er i lydbilledet. Det hele bliver ligesom blandet sammen og man har fornemmelsen af at sidde inde i instrumenterne i stedet for at lytte til dem. På ProAc højtalerne derimod kan man ligefrem "se" instrumenter foran sig og pege de enkelte dele ud i trommesættet og høre hvor de enkelte musikerer i orkestret står.
Det var lige en kort status så nu skal der lyttes videre...

@NightRhume
Jeg synes de prøver at spille så åbent at det lidt ødelægger pæcisionen i lydbilledet. Kan se at Nordic Audio forhandler mærket. Jeg har noget famillie i Hjallerup så hvis jeg skal derop i år så svinger jeg lige forbi dem

Til top Vis Hi-fred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-fred

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 10 August 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hi-fred skrev:

@NightRhume
Jeg synes de prøver at spille så åbent at det lidt ødelægger pæcisionen i lydbilledet. Kan se at Nordic Audio forhandler mærket.
Jeg har noget famillie i Hjallerup så hvis jeg skal derop i år så svinger jeg lige forbi dem

Spændende med Proac. Har desværre aldrig lyttet.
Mht. til AP kan jeg ikke genkende din beskrivelse. Spiller selv på virgo25 og synes netop deres force er nærmest uhyggelig 3D
præcision koblet med en lækker organisk lyd.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes