| Forfatter |
|
LQmmel Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et par Eltax Monitor III , 2-vejs højtalere. Til dem har jeg tilsluttet en gammel forstærker som jeg bruger når jeg høre
cd. Men der er jo to indgange bag på højtalerne, så jeg kunne godt tænke mig at tilslutte min Denon reciever, som jeg bruger til
tv, ps3, bluray osv, således så de to forstærkere er tilsluttet det samme højtalersæt. Vil det virke? Er der nogle forholdsregler?
Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at have de to forstærkere tændt på samme tid.
TIA
/LQmmel
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg turde ikke gøre det.
Første gang du, ved en fejl, kommer til at have begge forstærkere tændt kan du brænde dem begge af.
Om det virker hvis du altid husker at slukke den ene før du tænder den anden, afhænger af forstærkerens konstruktion. Men lad hellere være.
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal du ikke gøre! De to "indgange" bag på din højttaler er biwire terminaler. Læs mere om biwire her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring
Sætter du 2 forstærkere til uden en "kontakt"/"omskifter" mellem dem, vil du med stor garanti ende med at brænde begge
forstærkere af fordi effekten fra den spillende forstærker vil gå ind i den anden forstærkers indgang. Om den er tændt eller ej
vil nok stadig dræbe den!
Hvorfor ikke bare sætte din CD-afspiller til din Denon reciver i steder?
|
| Til top |
|
| |
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepe dårlig ide , køb hellere en omskifter så du kan skift mellem de to forstærker.
madmax
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Det skal du ikke gøre! De to "indgange" bag på din højttaler er biwire terminaler. Læs mere om biwire her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring
Sætter du 2 forstærkere til uden en "kontakt"/"omskifter" mellem dem, vil du med stor garanti ende med at brænde begge
forstærkere af fordi effekten fra den spillende forstærker vil gå ind i den anden forstærkers indgang. Om den er tændt eller
ej
vil nok stadig dræbe den!
Hvorfor ikke bare sætte din CD-afspiller til din Denon reciver i steder? |
|
|
Biwiringstermialer kan altså også bruges til biamping, ellers er der da et aller andet helt galt.
Han kan såment godt sætte begge forstærkere til, men skal så skrue præcis lige meget op og ned for begge to, så det vil
være en uhåndterlig løsning.
Er der PRE OUT på den ene kan det gøres meget nemt og styres fra den ene forstærker
Hvilke forstærkere er der tale om ???
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Biwiringstermialer kan altså også bruges til biamping, ellers er der da et aller andet helt galt.
Han kan såment godt sætte begge forstærkere til, men skal så skrue præcis lige meget op og ned for begge to, så det vil være en uhåndterlig løsning.
Er der PRE OUT på den ene kan det gøres meget nemt og styres fra den ene forstærker
Hvilke forstærkere er der tale om ??? |
|
|
Du misforstår hans spørgsmål.
Det er ikke biamping han ønsker. Han vil bruge en forstærker når han hører cd og en anden når han hører andre lydkilder. D.v.s. at bøjlerne bliver siddende så han har det fulde frekvensområde fra begge forstærkere. Altså en ren kortslutning mellem de to forstærkere, og så er vi nok enige om at det ikke kan anbefales ? 
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 14 August 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
bantan skrev:
Biwiringstermialer kan altså også bruges til biamping, ellers er der da et aller andet
helt galt. Han kan såment godt sætte begge forstærkere til, men skal så skrue præcis lige meget op og ned for begge to, så
det vil være en uhåndterlig løsning. Er der PRE OUT på den ene kan det gøres meget nemt og styres fra den ene forstærker
Hvilke forstærkere er der tale om ??? |
|
|
Du misforstår hans spørgsmål.
Det er ikke biamping han ønsker. Han vil bruge en forstærker når han hører cd og en anden når han hører andre
lydkilder. D.v.s. at bøjlerne bliver siddende så han har det fulde frekvensområde fra begge forstærkere. Altså en ren
kortslutning mellem de to forstærkere, og så er vi nok enige om at det ikke kan anbefales ? 
|
|
|
Arh ok.
Jamen så kan han jo bare sætte et phonokabel fra TAPE OUT fra den ene forstærker til TAPE IN / CD / TUNER OSV på den
anden
|
| Til top |
|
| |
LQmmel Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 15 August 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ONKYO Intergrated Stereo Amplifier model: A-801 - den er af ældre dato, men den spiller som en drøm(I mine øre, hvilket
jo er det der tæller).
Jeg kunne da godt prøve at sætte min CD afspiller til min Denon forstærker, det har jeg faktisk ikke tænkt på, men jeg
tvivler nu på at den kan give den samme gode lyd som min ONKYO - men det skal da prøves. EDIT: Efter en test må jeg
konkludere at det ikke er en holdbar løsning. Lyden er ganske enkelt ikke ligeså god igennem Denon forstærkeren - øv, det
ville ellers have været smart.
@madmax og FreZh - I nævner en omskifter. Kan I finde et eksempel på sådan en?
Ellers har jeg selv tænkt at jeg kunne købe nogle af de der stik til højtalerkablerne, så jeg hurtig kan skifte imellem dem.
Det ville naturligvis være til lidt besvær, men det har jeg ikke noget imod.
Tak for Jeres råd, det er en sand fornøjelse at modtage hjælp fra Jer.
|
| Til top |
|
| |