Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker i et surround setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej H4A

Jeg har et Monitor Audio GS surround setup, med GS20 som fronter. Jeg er super tilfreds med sættet i surround, hvor det bliver styret af en Denon AVR-4308A surround reciever. MEN i stereo er jeg ikke synderligt imponeret, og da jeg hører meget musik, vil jeg gerne have mere ud af denne del.

Sammensætningen af Denon og MA bliver meget lys og til tider skinger i lyden, så jeg tænkte på at sætte en rørforstærker foran, da jeg altid gerne ville prøve noget rør, og lyden kan jo blive dejlig varm, hvis man sætter nogle gode rør til.

Jeg overvejer en Rogue Audio Cronus, men kan jeg overhovedet sættet den sammen med mit Surroundsetup?
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter lige med på tråden da jeg har Monitor Audio GR20 som fronter og godt kender problemstillingen.
Jeg har et biamped sæt Arcam-forstærkere spændt på i stereo, som er længder bedre end min Marantz
surroundreceiver. Dog overvejer jeg at opgradere dette Arcam-setup til en endnu bedre forstærker, men
gerne også noget med lidt 'rør-agtig' lyd (pga varmen kan jeg ikke have en rigtig rørforstærker - tror jeg)

Det vigtige er i hvert fald, at stereoforstærkeren har en home cinema bypass funktion (går under forskellige
navne), så den blot fungerer som ren effekt når der spilles i surround (via preouts fra din Denon)

- en ting du også kan tænke over er, at kan give en uharmonisk overgang mellem fronter og centerhøjttaler,
hvis sidstnævnte bliver trukket af Denonen. Jeg har en Arcam-effekt på til også at biampe centeren.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

hvis i er tilfredse med jeres setup og i synes det i rent stereo performer som det skal, men savner lidt varme i toppen, så kan en evt rør-buffer
anvendes - det er et passivt stykke hardware man sætter imellem cd/dvd og forstærker, eller forstærker og effekt.

kig evt på flg link: rør-buffer

der har også været en til salg på KSB. det skulle eftersigende være rigtig godt. har ikke selv prøvet det, men overvejede det inden jeg fik et godt
tilbud på en rør forstærker.

Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Vanderlay: Ved du om man kan finde en rørforstærker med home cinema bypass? Og ja, jeg kan godt se at man får et andet problem, ved at sætte en forstærker til fronterne, lyden vil blive betydelig anderledes i centerhøjtaleren så. Du kører så med en forstærker til fronterne og en effekt til centeren? 

Bonde: Tak for dit input, det kan jeg overveje, måske det giver hvad jeg søger. Men jeg vil ikke sige, jeg er tilfreds med stereodelen i Denon'en, så der skal nok en decideret forstærker til. Jeg har faktisk selv overvejet lidt samme løsning, dog i en DAC med røroutput (Xindak DAC-8), som jeg også vil forsøge mig med i første omgang.  

Den mest optimale løsning for mig ville være, hvis man kunne tilslutte en rørforstærker til højtalerne direkte, og så kun bruge den i stereo og så surroundrecieveren til film. Men jeg har ikke lyst til at sætte begge til højtalerne direkte, da jeg ikke vil brænde noget af . Men kan man få en form for switch, hvor det er muligt, uden at den foringer lyden?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg sige at jeg selv har en Rogue Audio Cronus og også en tilhørende effekt; Atlas.

Jeg er meget tilfreds med lyden, og synes man får rigtigt meget for pengene der. Er meget tilfreds med min.

Du burde kunne tilslutte den Cronus til et surround setup.
Hvis du har en surroundforstærker med output til fronthøjttalerne, kan du sætte et RCA kabel i fra din surroundforstærker og ind i f.eks. AV på Cronus'en.
Når du så kører surround, skifter du over på AV på din Cronus, og så fungere den som effekt til dine fronthøjttalere.

Der vil dog komme lidt justering, da du skal skrue op for din Cronus, så dens niveau passer til resten af setup'et. Men det skal kun justeres en gang, og er ekstra nemt, hvis du har målemikrofon til din surroundforstærker. Har du først fundet det rigtige niveau, kan du bare markere hvor højt der skulle skrues op for Cronus'en og gøre det hver gang.

Jeg gør faktisk sådan med et Cyrus setup jeg har til surround, hvor jeg bruger en Doxa effekt til fronterne, så jeg har stereo setup til stereo.

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Først vil jeg sige at jeg selv har en Rogue Audio Cronus og også en tilhørende effekt; Atlas. 

Der vil dog komme lidt justering, da du skal skrue op for din Cronus, så dens niveau passer til resten af setup'et. Men det skal kun justeres en gang, og er ekstra nemt, hvis du har målemikrofon til din surroundforstærker. Har du først fundet det rigtige niveau, kan du bare markere hvor højt der skulle skrues op for Cronus'en og gøre det hver gang.

Niveauet skal vel justeres på Cronus´en hver gang der skrues op eller ned på Denon´en.

Så er det nok smartere at anskaffe sig en effektforstærker i stedet for en integreret, når man alligevel skal ud at købe.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ideen med en AV-indgang må vel være, at man netop ikke skal justere volumen på rørforstærkeren når den funktion bruges?

Eller det er måske bare en helt almindelig linjeindgang med navnet AV?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Når man skruer op og ned på volumen på surroundforstærkeren, skulle der også gerne blive skruet op og ned på AV udgangen.
Tror da ikke det er fuldt knald på hele tiden. Har jeg da ikke været ude for.

AV er en helt almindelig linjeindgang. Kunne også bruge CD f.eks.

Kommer egentlig an på hvordan din surroundforstærker justere volumen på sin udgang til fronthøjttalerne. På min surroundforstærker reguleres volumen på linjeudgang i takt med volumen på surroundforstærkeren. Så jeg skal kun stille volumen på min stereoforstærker en gang.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ok, så er der ikke tale om AV bypass (eller hvad de nu kaldes).

Ja, der skal gerne skrues op og ned på AV-udgangen (på surroundreceiveren), men helst ikke i
rørforstærkeren. Hvis sidstnævnte derimod fungerer som ren effekt (hvilket det ikke lyder til at
den specifikke Rogue-model kan), så betyder det jo netop, at man kører helt uden om volumen-
kontrollen på rørforstærkeren, således at surroundforstærkeren kontrollerer volumen.

Selvfølgelig kan man gøre det manuelt, men så er det vel bedre at finde et bestemt sted at stille
volumenkontrollen på rørforstærkeren hver gang, hvor den passer i niveau med center osv.?

Ideelt set kunne jeg godt tænke mig en forforstærker med rør (og AV bypass-funktion), og så
kunne jeg lade både fronter og center trække af ensartede effektforstærkere, så lyden hænger
sammen. Nåja, og så måtte den også gerne lige være balanceret (og billig!)

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg har forstået det skal du kun 1 gang finde den rigtige volume på cronus, for det signal den får fra pre out på din surround forstærker er vel også variable, så når du skruer ned for din surround vil den også skrue ned på din cronus.

Så finder du ud af at din volume passer på feks. kl 12, så sætter du din volume på kl 12 hver gang du skal bruge den sammen med din surround forstærker.

Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

@indomitus
Lige præcis!

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. I sådan et setup, hvor jeg bruger Cronus på pre out fra Denon'en, ser jeg to problemer:

1 jeg får et uharmonisk lydbillede i surround, da center og fronter kommer til at lyde forskelligt. 2 hvis jeg bruger Cronus uden Denon'en i stereo, skal jeg ændre lyden igen på Cronus'en før jeg kan bruge den som effekt i surround, da lydforksellen ellers vil være forskellig - ikke? Eller har jeg overset noget? 

Tilgengæld vil jeg få et fantatisk lyd i stereo! Overvejelser overvejelser

Vanderlay: Ja, jeg kunne også godt tænke mig at vide om Rogue Audio Cronus helt sikkert kan fungere som ren effekt i surround via preout, således at jeg ikke behøver at tænke på volumeforskelle. Og ja, i bagklogskabens lys, kan jeg godt se, at det idelle ville være pre og effekt, men nu har jeg desværre en integreret surroundforstærker. Men en Marantz AV8003 til surround og så en lækker tube preamp til stereo, og så en satan til effekt (måske flere) ville være ideelt imo.

Vanderlay måske Doge 8 tupe preamp ville være noget for dig? Den får gode ord med på vejen!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

@Arete
1.
Det er klart at bruger du rør til fronterne og transistor til surround, så vil der være en anden klang - men jeg vil nu ikke kalde det uharmonisk. Det er jo fra fronterne og center at klart det meste lyd kommer.

2.
Ikke forstået: "ændre lyden"??
Du skifter bare over på f.eks. CD hvis du vil høre CD på din Cronus og så regulere du lydstyrken efter hvad niveau du vil lytte på. Kan ikke se noget problem der.

Generelt:
Du sætter din Cronus til power og fronthøjttalerne. Tilslutter CD/SqueezeBox/Pladespiller etc. til din Cronus.
Nu kan du høre god stereolyd.

Så sætter du din Denon til power, center og baghøjttalere. Tilslutter DVD/Bluray etc. til denne - det du bruger til filmdelen.
Så tager du et RCA kabel fra din Denon til front-out og sætter til din Cronus i AV-in.

Så er du kørende. Jeg benytter denne fremgangsmåde på mit stereo/surround-setup.

Mit setup:
(Jeg har to anlæg, dette og mit Cronus-setup).
Stereo:
Cyrus Pre
Doxa effekt
Cyrus CD
Squeezebox
Fronthøjttalere tilsluttet.

Surround:
Cyrus Surround processor.
Cyrus effekt (3-kaneler)
Bluray afspiller.
HTPC.
Centerhøjttaler tilsluttet.
Baghøjttalere tilsluttet.

Så har jeg et RCA kabel fra min Cyrus Surround til AV in-put på min Cyrus Pre.

Dette setup virker overbevisende godt, og jeg har helt separeret surround-delen, når jeg hører stereo.

Rogue Audio Cronus har ikke et effekt input, så den kan ikke bruges som ren effekt.
Den har to pre-udgange, en så man kan sende signalet videre med fuld styrke, og en så man kan bruge volumen i Cronus'en til at styre endnu et effekttrin.
Sidstnævnte benytter jeg med mit Rogue Audio Atlas effekttrin, så har jeg 4x55W røreffekt og kan biampe mine højttalere.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Arete
1.
Det er klart at bruger du rør til fronterne og transistor til surround, så vil der være en anden klang - men jeg vil nu ikke kalde det uharmonisk. Det er jo fra fronterne og center at klart det meste lyd kommer. Men centeren vil komme til at lyde anderledes end fronterne, da den stadig trækkes af Denon - uharmonisk er måske en overdrivelse. Jeg må teste det. Det kan sagtens være, at det ikke er et problem

2.
Ikke forstået: "ændre lyden"??
Du skifter bare over på f.eks. CD hvis du vil høre CD på din Cronus og så regulere du lydstyrken efter hvad niveau du vil lytte på. Kan ikke se noget problem der. Sorry det var forkert formuleret, jeg mener ændret lydstyrke. Hvis jeg skal sætte Cronus på en bestemt lydstærke, før den passer til resten af surround setuppet, skal jeg vel altid ændre lydstyrken tilbage til dette punkt, når jeg skal bruge den i surrounddelen. Jeg går ikke ud fra, at jeg vil bruge præcis samme lydstyrke i stereo også. Jeg er ikke sikker på dette er et problem, da jeg ikke ved om Denon'en kan styre det således, at lydstyrken sat på Cronus'en er uoverflødig.

Generelt:
Du sætter din Cronus til power og fronthøjttalerne. Tilslutter CD/SqueezeBox/Pladespiller etc. til din Cronus.
Nu kan du høre god stereolyd. Ja det lyder godt!

Så sætter du din Denon til power, center og baghøjttalere. Tilslutter DVD/Bluray etc. til denne - det du bruger til filmdelen.
Så tager du et RCA kabel fra din Denon til front-out og sætter til din Cronus i AV-in.

Så er du kørende. Jeg benytter denne fremgangsmåde på mit stereo/surround-setup.

Mit setup:
(Jeg har to anlæg, dette og mit Cronus-setup).
Stereo:
Cyrus Pre
Doxa effekt
Cyrus CD
Squeezebox
Fronthøjttalere tilsluttet.

Surround:
Cyrus Surround processor.
Cyrus effekt (3-kaneler)
Bluray afspiller.
HTPC.
Centerhøjttaler tilsluttet.
Baghøjttalere tilsluttet.

Så har jeg et RCA kabel fra min Cyrus Surround til AV in-put på min Cyrus Pre.

Dette setup virker overbevisende godt, og jeg har helt separeret surround-delen, når jeg hører stereo.

Rogue Audio Cronus har ikke et effekt input, så den kan ikke bruges som ren effekt.
Den har to pre-udgange, en så man kan sende signalet videre med fuld styrke, og en så man kan bruge volumen i Cronus'en til at styre endnu et effekttrin.
Sidstnævnte benytter jeg med mit Rogue Audio Atlas effekttrin, så har jeg 4x55W røreffekt og kan biampe mine højttalere.
Hvis Rogue Audio Cronus reelt kan sende signalet videre, så er problemet vel løst? Så kan jeg bruge den i surround uden at tænke på volumekontrol. Det lyder sgu godt!

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Når du alligevel skal indsætte din dvd/bluray så stiller du lige din cronus til kl 12 (eller hvad du nu har fundet ud af der passer) så vil den passe med lydstyrken til resten af dine højtalere og du skal kun skrue op og ned på din surroud for at dæmpe lyden på ALLE dine højtalere.

Når du så tager din DVD/bluray ud og ikke vil se film mere skruere du ned på 0 på din cronus som man jo alligevel altid gør inden man slukker for sit hifi. Hvis du glemmer og skrue ned på din cronus så vil du sikkert komme til at spille meget højt når du feks. vil høre en CD

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

1.
Korrekt. Men tror nu ikke det kommer til at lyde dårligt.

2.
Du bør vel reelt kunne sætte din Cronus til den volumen du vil bruge i stereo som udgangspunkt, og så skrue op for Denon'en på udgange. Men ved ikke hvor højt du kan skrue op på Denon'en, om der kan skrues højt nok op.
Jeg er vant til at sætte min stereo-pre til klokken 10, så passer den med mit surround-niveau.

Den forstår jeg ikke...
Hvor vil du sende signalet videre til?
Du er jo nødt til at have signalet fra din DVD/BluRay gennem din surround og bagefter gennem Cronus'ens effektdel.

Så nej, jeg kan ikke se hvordan det skulle løse volumenproblemet? Som jeg skriver har Cronus'en IKKE et effektinput som kan gå uden om volumenkontrollen.

Prøv lige at læse hvad jeg skrev tidligere igen, for jeg tror der er lidt misforståelser omkring tilslutning af alle stumperne.

Dit eksempel:
Cronus
CD
Fronthøjttalere.

Denon.
DVD/BluRay.
Centerhøjttalere.
Baghøjttalere.

Kabel fra Denon fronthøjttalereudgang til AV på Cronus.

Der er ikke nogen måde at omgås volumenkontrollen i Cronus.

I gamle dage havde mange integrerede forstærkere både en Pre out og Effekt in, så man kunne adskille effekt og pre, og dermed bruge den som ren kontrolforstærker eller rent effekttrin. Disse var så forbundet med hinanden via lus/små kabler.
Det er nogen tid siden jeg sidst har set integrerede forstærkere med Pre-out og Effekt-in.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

@indomitus
Netop!

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Arete, jeg ved ikke om du kører med effektforstærkere ? i så fald, vil jeg råde dig til at kigge på rogue audio perseus. den koster det samme som
en Cronos. denne har dog en dedikeret bypass funktion.

men selvfølgelig kræver det en effektforstærker. jeg ved at Rotel laver nogle rimelige fornuftige effektforstærkere, hvis man ikke er interesseret i
at ofre en bondegår??
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Det er heller ikke særlig smart at bruge en ældre integrerede forstærker, fordi man vil bruge effekt delen til fronterne i sit surround, da man så skal bytte rundt på kablerne/jumperne når man vil høre stereo igen - Det kan lade sig gøre men rimelig besværligt.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen! Jeg er da bestemt blevet klogere, som I nok kan høre, er jeg ikke helt styr på det hele endnu.

Daniels: Ja, jeg har nok misforstået dit indlæg - hvor du skriver:
"Rogue Audio Cronus har ikke et effekt input, så den kan ikke bruges som ren effekt.
Den har to pre-udgange, en så man kan sende signalet videre med fuld styrke, og en så man kan bruge volumen i Cronus'en til at styre endnu et effekttrin."

Jeg læser det med pre-udgangen, hvor den sender signalet videre med fuld styrke, som at man dermed ikke behøver at ændre på volumen på Cronus'en. Da man via Adyessey fra Denon automatisk vil skrue ned eller op for volumen til fronterne. Hvor man på den anden pre-out ændrer volumen. Dvs. hvis man sætter Denon til den pre-out, hvor den altid vil sende max ud, er det vel ikke nødvendigt at ændre volumen.     

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes