Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Optimering af el-forsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har for nyligt investeret i nogle opgraderinger (højttalere og DAC) og forsøgt at forbedre lyden ved f.eks. at flytte lidt rundt så jeg kunne afkorte højttalerkablerne, lytte til testtoner og flytte højttalerne lidt rundt indtil en 440 Hz tone lød rent og med god kanalseparation og med korrekt balance mellem de 2 sider og lavet kontrollytninger med musik hvor jeg også kunne bekræfte et bedre stereosperspektiv.

Nu har jeg læst lidt forskellige meninger om optimeringer af elforsyningen til anlægget og vil gerne høre lidt meninger om det. Som udgangspunkt vil jeg ikke bruge ret mange penge på det, men lave alle de gratis optimeringer først og derefter prøve at finde ud af om jeg har brug for at investere og i hvad (måske bliver det slet ikke indenfor forsyning).

Jeg vil helst undgå en religionskrig om det her og vil også gerne høre fra de mere videnskabeligt/skeptisk tænkende hvilke optimeringer i mener rent faktisk mener giver mening.

Hvis vi så kunne undgå at være alt for kritiske overfor anderledes tænkende og mere fokusere på hvad vi selv mener virker, end hvad andre tager fejl i, tror jeg vi kan få en mere frugtbar diskussion. Så må folk selv dømme hvad de mener er bullsh*t.

Jeg vil også gerne høre hvilke optimeringer i mener giver en kæmpe gevinst og hvilke der hører til kategorien finoptimering.

1. Separat elgruppe til anlægget.

2. Orden i kabler - forsyning for sig, væk fra signaler og højttalerkabler. Antennekabler væk fra signal- og højttalerkabler. Antennekabler væk fra elkabler??? Er det ok at trække de enkelte apparaters forsyningskablerne i et bundt eller skal de også fra hinanden.

3. Samme, korrekte fase på alle apparater. I min verden er det spændingsforskel mellem fase og nul der driver strøm/magnetfelt ind i en trafo, og jeg forstår ikke hvordan orienteringen af fase og nulleder kan betyde noget. Men jeg er jo ikke elektroingeniør så måske er der noget jeg ikke forstår. Med audio kan selv meget beskedne forskelle jo ofte høres.

4. Jordforbindelse. Mange stik/ledninger i DK har ikke jord. Er det OK at køre helt uden jord hvis alle apparater er uden jord? Hvis nej, er det så bedst at jorde alle apparater eller kun 1 (jord til de andre via signalkabler/skærme)?

5. Afskærmede forsyningskabler. Bliver de irrelevante (eller af meget ringe betydning) hvis man har styr på pkt 2?

6. Stjernetopologi i fordelerstik. For mig virker det som mindre vigtigt ligesom jeg ikke kan se hvorfor det skulle være vigtigt f.eks. at bruge hul 4 fremfor hul 5 i et fordelerstik. Har en mistanke om at folk kan have fejlobserveret effekten af at flytte stik i lyttetests fordi forskellen reelt skyldes oxiderede kontaktflader i det "dårlige" stik.

7. Sikringer. Kan det virkelig passe at de kan forringe lyden hørbart?

8. Dårlige stikpropper. Har selv hørt effekten af et dårligt stik i højttalerkabel, men kan det virkelig betyde noget på forsyningssiden? Kan man få noget ud af at lodde kablerne sammen og så bare have 1 enkelt uoxideret stik til væggen? Så er der i hvert fald elimineret en masse kontaktflader.

Ville de ovenstående optimeringer være af mindre betydning hvis man havde apparater med bedre design af strømforsyningen? Jeg synes det virker svært at få kontrol over hvad der kommer ind på forsyningen og ville umiddelbart tro at det meste kunne løses ved godt design af strømforsyninger. Men der er mange som sværger til at optimere så måske er det ikke så enkelt?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
Hej Jeg har for nyligt investeret i nogle opgraderinger (højttalere og DAC) og forsøgt at forbedre
lyden ved f.eks. at flytte lidt rundt så jeg kunne afkorte højttalerkablerne, lytte til testtoner og flytte højttalerne lidt rundt
indtil en 440 Hz tone lød rent og med god kanalseparation og med korrekt balance mellem de 2 sider og lavet
kontrollytninger med musik hvor jeg også kunne bekræfte et bedre stereosperspektiv.Nu har jeg læst lidt forskellige
meninger om optimeringer af elforsyningen til anlægget og vil gerne høre lidt meninger om det. Som udgangspunkt vil jeg
ikke bruge ret mange penge på det, men lave alle de gratis optimeringer først og derefter prøve at finde ud af om jeg har
brug for at investere og i hvad (måske bliver det slet ikke indenfor forsyning).Jeg vil helst undgå en religionskrig om det her
og vil også gerne høre fra de mere videnskabeligt/skeptisk tænkende hvilke optimeringer i mener rent faktisk mener giver
mening.Hvis vi så kunne undgå at være alt for kritiske overfor anderledes tænkende og mere fokusere på hvad vi selv
mener virker, end hvad andre tager fejl i, tror jeg vi kan få en mere frugtbar diskussion. Så må folk selv dømme hvad de
mener er bullsh*t.Jeg vil også gerne høre hvilke optimeringer i mener giver en kæmpe gevinst og hvilke der hører til
kategorien finoptimering.1. Separat elgruppe til anlægget.2. Orden i kabler - forsyning for sig, væk fra signaler og
højttalerkabler. Antennekabler væk fra signal- og højttalerkabler. Antennekabler væk fra elkabler??? Er det ok at trække de
enkelte apparaters forsyningskablerne i et bundt eller skal de også fra hinanden.3. Samme, korrekte fase på alle apparater.
I min verden er det spændingsforskel mellem fase og nul der driver strøm/magnetfelt ind i en trafo, og jeg forstår ikke
hvordan orienteringen af fase og nulleder kan betyde noget. Men jeg er jo ikke elektroingeniør så måske er der noget jeg
ikke forstår. Med audio kan selv meget beskedne forskelle jo ofte høres.4. Jordforbindelse. Mange stik/ledninger i DK har
ikke jord. Er det OK at køre helt uden jord hvis alle apparater er uden jord? Hvis nej, er det så bedst at jorde alle apparater
eller kun 1 (jord til de andre via signalkabler/skærme)?5. Afskærmede forsyningskabler. Bliver de irrelevante (eller af meget
ringe betydning) hvis man har styr på pkt 2?6. Stjernetopologi i fordelerstik. For mig virker det som mindre vigtigt ligesom
jeg ikke kan se hvorfor det skulle være vigtigt f.eks. at bruge hul 4 fremfor hul 5 i et fordelerstik. Har en mistanke om at folk
kan have fejlobserveret effekten af at flytte stik i lyttetests fordi forskellen reelt skyldes oxiderede kontaktflader i det
"dårlige" stik.7. Sikringer. Kan det virkelig passe at de kan forringe lyden hørbart?8. Dårlige stikpropper. Har selv hørt
effekten af et dårligt stik i højttalerkabel, men kan det virkelig betyde noget på forsyningssiden? Kan man få noget ud af at
lodde kablerne sammen og så bare have 1 enkelt uoxideret stik til væggen? Så er der i hvert fald elimineret en masse
kontaktflader.Ville de ovenstående optimeringer være af mindre betydning hvis man havde apparater med bedre design af
strømforsyningen? Jeg synes det virker svært at få kontrol over hvad der kommer ind på forsyningen og ville umiddelbart
tro at det meste kunne løses ved godt design af strømforsyninger. Men der er mange som sværger til at optimere så måske
er det ikke så enkelt?

Hurtige skud fra hoften (mest en beskrivelse af hvad jeg selv gør):
1. Ikke nødvendig.
2. God ide, jeg har oplevet bedre 3 D ved dette. Gratis. Brug evt. kabelstrips til at folde kabler op med.
3.Ekstremt god ide, som man ikke kommer uden om. Gratis
4.Lad være med at jorde.
5.Har selv bedst lyd med uafskærmede strømkabler (simple strømkabler fra nordisk kabel og tråd = NKT). Klip for guds
skyld ikke ledninger/stik af apparater med påstøbte stik.
6. Her er jeg endnu uafklaret, har hørt super lyd med såvel stjerneboks som med simple plastikstikdåser.
7. Gem det med sikringer til en dag hvor du keder dig. Hvis du vil lege med det, vil jeg foreslå at du køber nogle almindelige
2 kroners sikringer i forskellige udførelser (viklede/lige/med sand)
8. Den bedste stikprop jeg har hørt er en billig plastfidus fra LK. To for 15 kroner i Spar og Silvan. Lodning = ekstremt
upraktisk og ulovligt (tror jeg nok).
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Går ud fra du så har set denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81112&PN=2

Jeg får lavet de sidste ting i min installation på mandag, hvor en elektriker får lavet det sidste og godkendt det hele.

Jeg lægger alle højttalerkabler ovenpå fodpanelerne i små holdere, så de er separeret fra el og datakabler. Desuden bruger jeg en skærm uden om højttalerkablerne, så de er skærmet.

I sidste ende har jeg to "strømrensere" - dvs. stikdåser med filter, hvor CD, PRE, effekt etc. adskilles, så der f.eks. ikke er filter på effekt men kun på de andre komponenter.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er i det store og hele meget enig med ulrikmm. Det lyder som om du snart får styr på de vigtigste ting i dit anlæg.

God fornøjelse :)

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

1. Har ikke prøvet det, men teoretisk burde det jo være en fordel.

2. Helt klart. Alle kabler så adskilt som muligt.

3. Det giver en forskel. Prøv f,eks at høre efter højden på lydbilledet.

4. Glem det. Det vil i de fleste tilfælde kun give problemer.

5. Jeg har det generelt heller ikke godt med skærmede netkabler, på nær Supra, som jeg bruger pt. Men udstrålingen er en
potientiel kilde til forringelse, men bruger man signalkabler der er godt beskyttet imod lavfrekvent støj, som f,eks Blue
Jeans, burde det ikke være noget større problem. Man kan også få uskærmede kabler der har lav udstråling, som f,eks et
DH Labs jeg har liggende, og skal have prøvet snart. Men glem endelig ikke NKT. Det de laver i dag er rigtigt godt.
Kobberkvaliteten svarer meget til almindelig ofc, og man kan få dem PVC og Halogen fri. De bliver også viklet så
udstrålingen bliver formindsket. Brug gerne 2,5 kvadrat til integrerede og effektforstærkere, og 1,5 kvadrat til andre
apparater. Jeg lodder iøvrigt mine netkabler. Har det ikke godt med skrueforbindelser, hvor korerne ligger og kvadrer inde i
stikket.

6. Teoretisk vil det give mindre kobling imellem apparaterne, men godt grej burde være ganske immune over for det. Ikke
noget jeg ville bekymre mig om.

7. Ja, det ville være bedst om de ikke var der. Men nok er jeg hysterisk med alle detaljer, men mht guld eller sølvsikringer,
der er jeg stået af.

8. Samme her. Sidder stikket ordentligt fast, er det ok for mig.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

1: Klart en forbedring med separat gruppe

2: Kabler bør føres adskilte

3: Korrekt fase er et must( jeg kender heller ikke forklaringen )

4: Ægte jord er at foretrække. (eget jordspyd, under 5 ohm)

5: Har bedst erfaring med ikke skærmet kabler

6: Stjerneforbindelse er at foretrække

7: Sikringer har indflydelse, specielt dem der sidder i din elektronik.

8: Stik også betydende. Personligt har jeg god erfaring med kobber/guld-stik( Oyaide ).

Strømrensere(filtre) er ikke et plus her i setupét. Ovenstående gør jobbet..

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hvad er den hurtigste måde at finde korrekt fase? Jeg har 3 apparater i signalvejenog 5 huller i stikdåsen, så det giver lidt for mange kombinationer at lytte sig frem til hvis jeg skal eksperimentere med både rækkefølge og fase (begge dele skulle påvirke lyden så det bliver svært at adskille). Mine apparater har faste ledninger så jeg kan ikke bruge reglen om at venstre side er fasen og højre er nul.

Er der en standard for hvordan det ser ud hvis jeg åbner låget? Så kunne jeg måske bare kigge ind i apparaterne og markere fasen på stikket.

Fasen på stikkontakten kan jeg vel finde med multimeter eller lytte mig frem til ved at vende stikket hvis bare alle apparater sidder rigtigt?

Hvad er forskellen på fase og nulleder egentlig i apparaterne? Ingen af delene er vel forbundet til stel og efter apparatets interne trafo i forsyningen burde apparatets elektronik vel være helt væk fra stel?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Se min nye tråd om korrekt fase. Det er jo et spørgsmål, der kommer op igen og igen.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81641&PN=1& TPN=1

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Havde lige en observation. Jeg fedtede lidt rundt med tingene og prøvede mig frem med kablerne liggende løst for lige at se hvad det kunne gøre for mig, og det hjalp på lyden (ordnede kabler, støjende apparater med switch mode strømforsyning lidt væk fra de andre. Da jeg havde hørt at det hjalp monterede jeg mig så et fordelerstik til hifi med et lidt tykkere kabel i et par meters længde, for lige at tage det med også (havde 0,75 på før), og satte det hele pænt sammen med kabelstrips og så videre. Det lød forfærdeligt bagefter (lyden virkede "tyndslidt" og hård).

Her skal jeg lige indskyde at jeg kun har 1 lysgruppe indenfor rækkevidde så den er delt med diverse andre apparater bl.a. en computer. I operationen havde jeg flyttet mit hifi over i en 1:2 fordeler delt med computeren for at få lidt mere orden på kablerne.

Det viste sig at mit hifi slet ikke brød sig om at sidde i en 1:2 fordeler (en af dem uden ledning der sidder direkte i stikket) sammen med min computer. Det kom til at lyde fint med den forventede forbedring (som jeg havde hørt tidligere) da jeg flyttede hifi kablet over i en anden stikkontakt på samme lysgruppe. Så det ser ud til at afstanden mellem støjkilder betyder noget. Sjovt nok sidder hifi længere væk fra målerskabet end computeren, men det er åbenbart ikke et kæmpe problem. Det er tilsyneladende meget værre hvis den sidder for tæt på computeren.

Det lød fint når hifi delte strøm med TV'et på det gode vægstik via samme 1:2 fordeler så den har ikke skylden og TV'et er åbenbart ikke så slemt. Det lød også fint ud af 1:2 fordeleren på det stik der havde været dårligt før. når computeren ikke var sat til. Så nu har jeg afsat et stik i væggen til hifi og samlet alt det beskidte og ufølsomme elektronik på det andet stik (alt med switch mode, TV DVD computer). Jeg begynder at se hvorfor folk får monteret separat gruppe til hifi. Det ville jeg også gøre hvis jeg havde high end grej. Tror dog jeg vil få mere ud af pengene ved at købe en bedre forstærker med den standard af udstyr jeg har nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes