Hej med jer!
Som emnet antyder, handler mit spørgsmål omkring forstærkere til Dalis nye Zensor series gulvhøjttalere. men før
spørgsmålet kommer, vil jeg lige dele historien omkring valget af netop disse højttalere
Jeg var for nylig inde i Hifiklubben i Ålborg, for at kigge lidt efter en ny lille kompakt højttaler til mit relativt lille værelse, og
hørte ganske simpelt samtlige kompakte højttalere i hele butikken i min søgen efter "the one". Problemet var dog, at selvom
mange af de fine små højttalere gjorde et godt job med dybde (i forhold til størrelsen), ja så manglede der altså lige den lille
smule ekstra klarhed og luftige rum i toppen, som jeg søgte! Det eneste, som kom i nærheden af at have det, var den kære
lille Dali Concept 1, som så tilgengæld manglede alt hvad der kom i nærheden af dybde ... Jeg var mildest talt deprimeret,
men indstillet på at tage dem med hjem alligevel.
Den flinke ekspedient må dog have set mit småtriste ansigt, for han tog mig kyndigt i armen og gelejdede mig hen til
gulvhøjttalerne (jeg kunne ligefrem mærke min pengepung kravle dybere ned i lommen) og satte mig på en stol foran en
lille sød model fra Dali med ordene "Jeg tror du vil kunne lide den her - de er fra en helt ny serie fra Dali".
Og om jeg ikke var solgt! På nærmest magisk vis formåede Zensor 5 at bringe den klarhed og luftighed frem i de højere
tonelag, som jeg søgte, samtidigt med at en vis dybde blev holdt flot på trods af det rigeligt store rum! Jeg hørte også en
Concept 6 derinde, lige efter Zensor, men det var en absolut "muffled" lyd der var i denne i sammenligning, så der var jeg
ikke i tvivl. Da jeg kort efter hørte prisen på 2000 kr pr. stk. var jeg næsten overbevist, bortset fra at Zensor 7 kommer til
butikken i august, så de skal også høres inden valget skal tages.
Nu har jeg godt nok fået fyret en lang forklaringshistorie af, men jeg håber i stadig er med, og klar til at hjælpe mig lidt
Mit første spørgsmål lyder på, om det kan passe, at en forstærker (en ældre The Fisher RS9040) kun vil arbejde med 8
Ohm? Det synes jeg nemlig papirene til den lægger op til, men jeg synes det lyder lidt mærkeligt. Zensor højttalerne skulle
ifølge specs arbejde med 6 Ohm, så her øjner jeg altså et lille problem
Næste spørgsmål er så, hvis jeg bliver nødt til at anskaffe ny forstærker, hvilken i vil foreslå til de kære højttalere? Den skal
kunne give nok saft og kraft, men samtidigt ikke selv være for lys, da jeg ikke kunne forestille mig, at det ville gå godt
sammen med de lyse og luftige højttalere?
Jeg håber at der er nogle venlige sjæle herinde, som vil hjælpe
Med venlige og håbefulde hilsner, Wegde