Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb/pris på brugte højttaler ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har i min søgen på nye brugte højttaler, søgt frem og tilbage på div. sits, jeg syntes nogle folk sætter brugtprisen meget
højt. Hvor meget falder højttaler ca. i pris med tiden ??? syntes jeg har hørt noget med 2 år ca. halv pris. Feks. så jeg et par
System audio ranger, 2 år gamle til en fast brugtpris på 17000 kr. ( nypris 20000 kr.) det syntes jeg sku er lige i overkanten
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

tommelfingerreglen siger ½pris efter 2år ca. alt efter stand osv.

MVH WRONG

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Bortset fra du nok har ret i at folk ofte sætter urealistiske høje priser på deres arvesølv, er det vel også sket fordi der er gået rigtigt prutteri og skambud i tingene.

Skulle du selv sælge noget - er du vel præcis som alle andre, man vil gerne have så meget som muligt for sine ting,  andet er jo rendyrket idioti.   Får man sat prisen for højt, er der nok ikke mange der byder ind.

Men højttalere generelt taber jo ikke pris særligt hurtigt.

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Jeg har i min søgen på nye brugte højttaler, søgt frem og tilbage på div. sits, jeg syntes nogle folk sætter brugtprisen meget
højt. Hvor meget falder højttaler ca. i pris med tiden ??? syntes jeg har hørt noget med 2 år ca. halv pris. Feks. så jeg et par
System audio ranger, 2 år gamle til en fast brugtpris på 17000 kr. ( nypris 20000 kr.) det syntes jeg sku er lige i overkanten

man skal nok regne med en halvering af prisen som en grundregl efter et par år, men man skal også tage standen med i betrækning

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Halv pris efter 2 år er måske lidt i overkanten, men måske ikke hvis vi snakker de mærker der typisk sælges fra ny til en noget lavere pris end listeprisen  Det er netop det der er problemet - mange er "uærlige" vedr. købspris (ikke det samme som nypris), kvitteringen er desværre bortkommet e.l., og så starter "konspirationsteorierne" med det samme.

Jeg har selv prøvet at skulle sælge et signalkabel hvor en potentiel køber mente at vide hvor kablet kom fra og havde kostet - så det var hans forhandlingsoplæg, selv om han ikke anede hvad han snakkede om.

Til gengæld har jeg også betalt en lidt høj pris for en RIAA hvor ejeren påstod at kvitteringen dokumenterede en pris der inkluderede ibyttetagning af noget andet, men at forhandleren havde glemt at skrive dette. Jeg kendte dog udmærket prisen, der var fra en periode med det man vel kalder brandsalg, og for mig var den således prisen værd, der var under halv pris ift. normal nypris. Jeg ville gerne have varen, og gad ikke slås for en lavere pris, idet jeg mente at den var pengene værd.

Min pointe er at man må forsøge at afgøre med sig selv hvad man mener varen er værd - ikke hvad andre mener, for ligesom der er nogle der tror det er rent guld de vil sælge, så er der nogle der næsten vil have penge for at hente varen, inkl. ekstra rabat uanset hvor langt prisen allerede er nede. Det er ligesom med hussalget i dag, hvor de såkaldte eksperter siger at markedet falder yderligere, så vil ingen købe til selv fornuftige priser - således også med hifi, er der bare én der siger at den vare skal kun koste så og så mange kroner (f.eks. i denne tråd), så er der pludselig ingen der vil give mere. Man må selv vurdere, og selvfølgelig kan man bruge andres tilgangsvinkel, men i sidste ende er det mavefornemmelsen - sådan ser jeg på det.

Med en pris på ½ efter 2 år, så er højttaleren fuldt afskrevet efter 4-5 år - og de holder vel noget længere. Til gengæld må man acceptere at andre har haft dem først, og at standen sjældent er som ny. Mærkets og modellens popularitet skal dog også tages i betragtning, det har stor betydning for muligt gensalg.

Et sæt højttalere med nypris på 20.000 sat til salg for 17.000 efter 2 år... Det er dog alt for meget, helt enig. Umiddelbart ville jeg mene at 12-13.000 ikke er helt af vejen.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Den er sådam set ikke længere end udbud og efterspørgsel afgør hvor meget man kan tage for en vare.
Synes at diverse rettesnore er misvisende, da der meget ofte sælges i forhold til listepriser, selvom at produktet er købt til
favorable priser osv.
så igen: udbud og efterspørgsel afgør hvor meget man kan tage for en vare, som også en anden bruger skrev lidt lænegere
oppe i denne tråd. hvis man vil have varen, skal man afgøre med sig selv om man vil betale det den koster.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Det er vel rimeligt at afskrive dyre højttalere over en længere periode end 4-5år. Men forudsætningen er at man går ud fra den egentlige salgspris. Nogle forretninger er særdeles forhandlingsvillige og giver store rabatter til gud og hver mand (måske i håbet om at der kan komme en idiot som ikke prutter). Man kan IKKE bruge en anbefalet udsalgspris som er fastsat efter "tyrkisk tæppehandler princippet" (men den sidste idiot er selvfølgeligt ikke født endnu). En rabat ser måske tillokkende ud, men får man fuld valuta for pengene? Næppe!
Efter min mening kan det bedst betale sig at bygge selv! Selv med 10 tommelfingre. Man får en begavet maskinsnedker til at lave kabinetter, så vil de være til at sælge igen og med mindre afskrivning end en halvering på 2år.
Man skal købe enheder hvor de er billigst og ligeså med delefilter stumper. Efter som enheder stiger voldsomt i pris for øjeblikket (især gr. neo magneter) bliver selvbyg mere værdifast hvis det gøres rigtigt.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er vel rimeligt at afskrive dyre højttalere over en længere periode end 4-5år. Men forudsætningen er at man går ud fra den egentlige salgspris. Nogle forretninger er særdeles forhandlingsvillige og giver store rabatter til gud og hver mand (måske i håbet om at der kan komme en idiot som ikke prutter). Man kan IKKE bruge en anbefalet udsalgspris som er fastsat efter "tyrkisk tæppehandler princippet" (men den sidste idiot er selvfølgeligt ikke født endnu). En rabat ser måske tillokkende ud, men får man fuld valuta for pengene? Næppe!
Efter min mening kan det bedst betale sig at bygge selv! Selv med 10 tommelfingre. Man får en begavet maskinsnedker til at lave kabinetter, så vil de være til at sælge igen og med mindre afskrivning end en halvering på 2år.
Man skal købe enheder hvor de er billigst og ligeså med delefilter stumper. Efter som enheder stiger voldsomt i pris for øjeblikket (især gr. neo magneter) bliver selvbyg mere værdifast hvis det gøres rigtigt.

Har man lidt forstand eller får lidt hjælp, så kan man bygge en meget vellydende HT til rimlig pris  men også her kan alt blive bedre  selv delfilteret er jo en videnskab og de komponenter kan jo næsten havde en guldpris

jeg har hørt et par meget velspildende 2 vejs HT  de spillede som en drøm  der var alt  dog ikke det dybeste  men jeg skal love for det var ikke noget man tænke over  det er jo ikke hverdag jeg spiller kirkemusik ;-) med de dybeste tonere

så ja muligheden for gør det selv  er der......men man skal gøre sine overvejlser

jeg har selv et par HT til salg  også købt med rabat  ja det er lidt fejl at skrive vejledende pris  for i dagens danmark er det vel efterhånden vildledende ;-)

men skal da også lige regne med at jeg har fået skambud  men dem behøver man jo så ikke at svare på ;-)

jeg mener selv min pris er fair men forhandleren menere der er lav ;-)

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Den pris som System Audio Ranger udbydes til ville jeg ikke drømme om at give. Du kan sandsynligvis få det samme i kontantrabat eller en demomodel.
Prisen handler vel dybest set om hvad markedet kan bære, og fyren får næppe solgt de højtalere til den pris.

Hvis du følger godt med i den blå avis, så kan du se at produkter som er prissat højt, stort set aldrig bliver solgt. Nogle kan man følge i halve og hele år.

Et eksempel er en gut som har haft et sæt Senheiser hovedtelefoner HD-650 til salg. Han vil have 2300,- brugt. Det til trods for at de kan købes fra ny for under den pris på nettet.
Imens han har haft sine til salg, er der solgt måske ti andre par til en pris på typisk 1500,- Men han VIL have 2300,-
Måske der er en som køber en dag, men det har vist lange udsigter.
Pudsigt nok bliver de ved med at være tre uger gamle, selv om de har været på i et halvt år?

I det hele taget er brugtmarkedet gået lidt i stå for tiden, og det betyder i mange tilfælde lavere priser.

Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Kort og præcist kan man vel sige, at "varen" er det værd den kan sælges for.

En smule tålmodighed skader dog aldrig. Er varen ikke solgt dag 1 eller efter en uge betyder det ikke, at den er usælgelig til den forlangte pris. Der kan sagtens gå adskillige uger og flere genindrykninger, inden varen er solgt, vel at mærke til den forlangte pris (læs: rette tid, sted og køber).

Summa sumarum: Is i maven og bly i r....

Med venlig hilsen

PS. MN1974, jeg kan se du har fået nyt...
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg købte nogle enheder fra 1976 forleden til 7000, der i datidens mønt kostede ca 12000, hvilket korrigeret for inflation svarer til måske 24000? Det mener jeg er et fantastisk køb. Om det så kammer lidt over i antikviteter, kan vel debateres, men jeg synes dælme de fungerer godt - det  var statement produkter for 35 år siden og er måske et par trin nede af den stige i dag. Hvad koster sådan nogle ting i dag, der er et par trin nede ad stigen?  Jeg kører også i en gammel bil og forsvarer det ved enhver given lejlighed, så måske er det noget med hvad for værdier man går og praktiserer...

Sommetider ser jeg et par Focal ht eller noget Mark Levinson sat ned til det halve efter et år og tænker, fuuuck der er nogle der får smidt nogle penge efter noget grej! For afskrivningerne ligner på papiret halve millioner nærmest.

Det er det værd, man giver for det.

Mit største tab har været to Denon pick-upper der er røget i branderter. Og min største gevinst har nok været en Threshold sl 10 forforstærker, der bare er så gennemført flot og kompromisløs at se på, så det alene er mindst det halve værd af de 5000 jeg gav for den. De lavede nye kondensatorer nede i Lydbutikken og det kostede også en 7-800, hvilket er helt i orden, men de sagde også at de ikke kunne fatte, jeg gad rode med sådan noget gammelt skrammel, når man kunne få noget nyt, der slog det med flere længder til pengene idag. Jeg og min Threshold går i graven sammen, siger jeg! Elsk dit udstyr, så elsker det dig tilbage

Har i nogle ting i jeres anlæg, som bare skal fungere, fordi det har i besluttet jer for?

Til top Vis heffehurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heffehurtig

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Helt enig med mn1974 og beta - det handler om udbud og efterspørgsel, og om at finde den rigtige køber.

Jeg betalte ca. halv nypris for mine højttalere, som var 4 år gamle, da jeg købte dem. Og det var bestemt stadig et godt køb, og det billigste, jeg kunne finde dem til.

Det handler jo også RIGTIG meget om, hvor godt et køb, højttalerne var, da de var nye. Hvis flertallet mener, nyprisen var alt for høj, kan tingene ikke engang sælges for halv pris efter ét år. Og hvis noget var et godt køb, da det var nyt, og ikke kan fås mere, kan det nærmest holde nyprisen i flere år.

Men der er altid det problem, at nogle sælgere mener, at deres gamle skrammel er lavet af guld, og nogle køber mener, at de har ret til købe for ingen penge. Men den slags købere og sælgere kan man jo bare lade være med at handle med.

En god handel er efter min mening én, hvor både køber og sælger er nogenlunde tilfredse - så er det sjovt for begge parter, og så slipper man også for brok senere.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

heffehurtig skrev:

Har i nogle ting i jeres anlæg, som bare skal fungere, fordi det har i besluttet jer for?

Yes, mit ht system som benytter sig af enheder der er fra 26 til 40 år gamle (dog er mellemtone driveren fra '91). Alene af den
grund at der ikke kan findes nye enheder idag der matcher (data mæssigt set).

Så jeg forstår godt dit synspunkt. Kend dog kun din Threshold af navn men derudover er der høj samle og bygge kvalitet over
det!!!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Min gode gamle Beomaster 1400 er afgået ved døden i den ene kanal ,efter en låge fra reolen faldt ned på den.Så fandt jeg en ny i den blå til 550-kr.men sælger gik ned til 400-kr.Så det betaler sig at forhandle prisen,ligemeget hvad du skal købe. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Beomaster 1400, det var min anden stereoradio, som efterfulgte Beomaster 900, som var, ja, den første. Herefter tog hifi bacillen fat og det har den stadig...

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Beta.

Ja det er en fed radio,og nu køber jeg den fjerde (4) så har man jo lidt at høre radio på,i huset. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

Det er nemmere at sænke prisen end at hæve den ;-)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt regnestykke; en difference på 3000kr efter 2års brug er lig med 1500kr pr år, 28,85kr pr uge og 4,12kr pr dag (skudår ikke iberegnet)

Det synes da absolut rimeligt for at have højttalere til en nypris af 20.000kr i 2år, måske man burde overveje at købe et sæt B&W 803D til en nypris af 66.800kr, og sælge dem for tilsvarende procentvis 56780kr, dvs. 5010kr pr år, 96,35kr pr uge og 13,76kr pr dag.

......et RØVERKØB

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

En højtaler eller hvad det nu måtte være skal koste lige precis det du vil gi for den. Hvis man så starter for lavt i pris ja så får du den for billigt, hvis man starter for højt i pris må du jo sige det og melde ud hvad du vil give og så mødes man måske og handlen går hjem. Eller man mødes ikke måske fordi parterne ikke har undersøgt hvilke realistiske alternativer der i praksis findes til at blive enige.

Spis en tudekiks og kom videre.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

sirhish skrev:
Jeg har i min søgen på nye brugte højttaler, søgt frem og tilbage på div. sits, jeg syntes
nogle folk sætter brugtprisen meget højt. Hvor meget falder højttaler ca. i pris med tiden ??? syntes jeg har hørt noget med 2
år ca. halv pris. Feks. så jeg et par System audio ranger, 2 år gamle til en fast brugtpris på 17000 kr. ( nypris 20000 kr.) det
syntes jeg sku er lige i overkanten

En højtaler eller hvad det nu måtte være skal koste lige precis det du vil gi for den. Hvis man så starter for lavt i pris ja så
får du den for billigt, hvis man starter for højt i pris må du jo sige det og melde ud hvad du vil give og så mødes man måske og
handlen går hjem. Eller man mødes ikke måske fordi parterne ikke har undersøgt hvilke realistiske alternativer der i praksis
findes til at blive enige.

Spis en tudekiks og kom videre.

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum