Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: passer forstærker og højtaler sammen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all :)

Jeg står og skal til at købe noget lyd til mit fjernsyn og jeg har set på disse to
Harman Kardon - HK-980 - forstærker
SYSTEM AUDIO 1280 MKII - højtalere
men jeg ved bare ikke om det passer sammen, jeg håber i kan hjælpe mig :)
Til top Vis lrass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lrass

lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

og hvilke alternativer er der i en prisklasse på 7000? :)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Altså anlægget vil sagtens kunne sættes sammen og spille, hvis det er det du mener? Om lyden er noget for dig, det er noget sværere at svare på for os andre.

Der er mange alternativer i prisklassen, og hvad man bør kigge efter afhænger kraftigt af hvad man selv forventer af anlægget, samt størrelsen af stuen og evt. udseende på udstyret osv. Hvis du er villig til at se på brugt udstyr, er der tit mulighed for at købe grej til halvdelen af nyprisen, og som kan holde i 10, 20, 30 år eller mere. Så det vil jeg klart anbefale dig at gøre, hvis du gerne vil få mest ud af pengene.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

stuen er ca 20 kvm, og det skal primært bruges til film og musik i alle genre. Jeg er villig til at købe brugt, men hvad ville ellers
være godt at købe? :)

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er fin fin, men højttalerne vil nok mangle noget til filmbrug og rock/pop ved højere lydtryk.
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

hvad vil du så foreslå istedet for? :)

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

lrass skrev:
hvad vil du så foreslå istedet for? :)

Højttalere er nok noget af det sværeste at anbefale andre da vi hver især ønske forskellig lyd.

Men skal højttalerne bruges til film (=god dyb bas) og alle genre musik ville jeg nok vælge noget med en 8" bas eller større
eller en mindre højttaler og så en aktiv subwoofer.

Men mit bedste bud til dig er at prøve at lytte til forskellige højttalere og evt en højttaler/aktiv subwoofer kombination, da
sidstnævnte kan justeres efter behov.

Hvis du f,eks synes der er for meget bas til almindelig musik, men fin bas til film, kan du så skrue op/ned for subwooferen
som
du har lyst

lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

okay tak for hjælpen :)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2011 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke afskrive mig fra SA 1280'erne! Der er ikke bas som fra en kæmpe gulvhøjtaler, men mere end fra en reolhøjtaler:)
En midlertidig surroundanlæg bestående af et sæt 1280'ere og et sæt 1550'ere som jeg havde da drengene og jeg så Star Wars (1-3) manglede i hvert fald ikke bas i en 40m2+ (gæt er 60 m2 3½ meter til loftet) stue, og det selvom suben der var koblet på var en l**te 500,- kr model.

Men det afhænger meget af din smag samt hvor dominerende (læs store) højtalerne må være.

HK og SA kører fint sammen, ekspert har sprøjtet dem ud sammen i mange år. Hvis du har lidt flere penge så kig på Primare, det er super med SA, men også dyrt. Ellers har jeg brudt Cambrigde og NAD begge med succes på både SA 1550 og 1280.

Til hverdagsbrug er min fars 1280'ere også fine i det før omtalte rum, men billederne vibrerer ikke på vægene!
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg ville ikke afskrive mig fra SA 1280'erne! Der er ikke bas som fra en kæmpe gulvhøjtaler, men
mere end fra en reolhøjtaler:)
En midlertidig surroundanlæg bestående af et sæt 1280'ere og et sæt 1550'ere som jeg havde da drengene og jeg så Star
Wars (1-3) manglede i hvert fald ikke bas i en 40m2+ (gæt er 60 m2 3½ meter til loftet) stue, og det selvom suben der var
koblet på var en l**te 500,- kr model.

Men det afhænger meget af din smag samt hvor dominerende (læs store) højtalerne må være.

HK og SA kører fint sammen, ekspert har sprøjtet dem ud sammen i mange år. Hvis du har lidt flere penge så kig på
Primare, det er super med SA, men også dyrt. Ellers har jeg brudt Cambrigde og NAD begge med succes på både SA 1550
og 1280.

Til hverdagsbrug er min fars 1280'ere også fine i det før omtalte rum, men billederne vibrerer ikke på vægene!

Ja det er jo det der er så svært.

Nogle folk har 4 stk Cerwin Vega med 15" i hver på 25 kvm, men synes der mangler bas, mens andre mener der er rigeligt
bas i et sæt højttalere med 2 stk. 6,5"

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 August 2011 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Nissemanden skrev:
Jeg ville ikke afskrive mig fra SA 1280'erne! Der er ikke bas som fra en kæmpe
gulvhøjtaler, men
En midlertidig surroundanlæg bestående af et sæt 1280'ere og et sæt 1550'ere som jeg havde da drengene og jeg så Star
Wars (1-3) manglede i hvert fald ikke bas i en 40m2+ (gæt er 60 m2 3½ meter til loftet) stue, og det selvom suben der var

HK og SA kører fint sammen, ekspert har sprøjtet dem ud sammen i mange år. Hvis du har lidt flere penge så kig på
Primare, det er super med SA, men også dyrt. Ellers har jeg brudt Cambrigde og NAD begge med succes på både SA 1550
og 1280.

Nogle folk har 4 stk Cerwin Vega med 15" i hver på 25 kvm, men synes der mangler bas, mens andre mener der er rigeligt

Forskellen er vel egentlig bare hvor meget luft den enkelte person mener der skal flyttes før det er tilpas. Skal det kunne
føles i brystkassen og i glassene i skabet når der er ting der eksploderer skal enhederne være store. Hvis det blot er lyden
der er interessant, er det ikke så vigtigt med størrelsen på basenhederne (og nej, størrelsen på enheden er ikke alt-
afgørende for hvor dybt den kan spille )
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
bantan skrev:
Nissemanden skrev:
Jeg ville ikke afskrive mig fra SA 1280'erne! Der er ikke bas
som fra en kæmpe
gulvhøjtaler, men

og 1280.

Forskellen er vel egentlig bare hvor meget luft den enkelte person mener der skal flyttes før det er tilpas. Skal det kunne
føles i brystkassen og i glassene i skabet når der er ting der eksploderer skal enhederne være store. Hvis det blot er lyden
der er interessant, er det ikke så vigtigt med størrelsen på basenhederne (og nej, størrelsen på enheden er ikke alt-

De færreste højttalere kan være med mht DYBBAS kontra en subwoofer.

Og nej, størrelsen afgør ikke hvor dybt bassen går, men magten over det.

Som regel går de små enheder dybest, men hvad nytter det hvis de slår i bund og ødelægges under en god film

Og man kan ikke sige - hvis blot lyden er interessant - for dybbassen afgør mange gange rummet og lyden

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Derfor beskeden til lrass, du skal prøve 1280'erne (gerne hjemme) inden du fravælger dem :)

lrass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Tak Nissemanden, det vil jeg gøre så :)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 August 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
rskriver skrev:
bantan skrev:
Nissemanden skrev:
Jeg ville ikke afskrive mig fra SA 1280'erne! Der er ikke bas
som fra en kæmpe
gulvhøjtaler, men

og 1280.

Og nej, størrelsen afgør ikke hvor dybt bassen går, men magten over det.

Som regel går de små enheder dybest, men hvad nytter det hvis de slår i bund og ødelægges under en god film

Og man kan ikke sige - hvis blot lyden er interessant - for dybbassen afgør mange gange rummet og lyden

Jeg er ikke enig i hvad du skriver. Magten over bassen, kan sagtens kontrolleres af mindre enheder, uden problemer. Der skal typisk bare et større antal til, ellers skal de have en større slaglængde for at flytte samme mængde luft.

Og så mener jeg heller ikke at det som regel er de små enheder der går dybest. Hvorfor bruger man ikke diskanter som basenheder så?

Og små enheder behøver ikke nødvendigvis være ringere til at klare høje lydtryk end store enheder. Der skal igen bare være et større antal af dem, for at flytte den samme, eller en større mængde luft end en stor enhed.   

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Desuden er de mange små enheder pænest

Jeg vil mene at et eksempel på det Ascari siger kan være SA7k master SA opgiver den til at starte fra 30 hz (samme med explorer), hvilket vel er udemærket? Ved godt at nogle vil have 20 hz med, men det er der også mange fabrikanter med store enheder, som heller ikke kan klare.

Men nu er det vel ikke det diskussionen handler om, Lrass selv har jo slet ikke givet udtryk for forventninger til bas.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 August 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg HK 980 er for mørk og svampet i lyden. Ikke ligeså musikalsk som jeg havde håbet da jeg hentede den
hjem i sin tid. Den System Audio jeg selv har haft hjemme til lytning var også varm i lyden, med hævet svampet bas, denne SA
var dog i den billige ende, og kan næppe sammenlignes med 1280 mkII.

Jeg ville personligt vælge en anden forstærker. Det bedste ville dog være hvis du havde mulighed for at låne det hele med
hjem og lytte i egen stue. Er dig og dine ører tilfredse er det ret ligegyldigt hvad vi andre mener
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes