Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken nearfield monitor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Smaj, Thuekay: Har I hørt nogle af de nye efterligninger fra spendor, harbeth osv. ?

Dennisk: Acoustic Energy AE1 er også et interessant bud  Dem må jeg lige se om jeg kan få hørt.

Kjeldsen: Dem må jeg lige holde øje med på brugtmarkedet. En af de ting som dali generelt gør godt, er spredningen af lyden og jeg tænker at det må være en fordel ved nearfield?

Eggers: kan du beskrive lyden fra KRK ? neutral, varm, analytisk, kontant osv.

Vincent: Det er klart at jeg skal ud at lytte... Jeg prøver blot at indskrænke listen, da der er utroligt mange valg og mange af valgene passer sikkert slet ikke til den lyd jeg søger... Jeg må lige se lidt nærmere på  de Adam S3A

Jensby: Lige nu har jeg en Luxman R1050 på kontoret... Hvad testede du ud over Tangent ?
Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Da der ikke er angivet økonomisk loft, vil jeg sige ATC PCM 7 eller PCM 11. Koster hhv 7 og 10K.

Det er RIGTIGE monitors, ikke wannabe ting med overbetoninger og alt det der fis. Har hørt at Gato Audio har lidt udsalg på
dem, tag derud og blive skuffet over hvordan din musik lyder i noget der minder ret meget om virkeligheden:-)

Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Jensby: Lige nu har jeg en Luxman R1050 på kontoret... Hvad testede du ud over Tangent ?

Super - Luxmann R1050 er en dejli sag til det formål

Referancen var mine gamle JBL 4412 studiemonitorer, som har fulgt mig i mange år.
Efter konen's indtog, fik de ikke længere lov at ligge på skrivebordet som PC monitorer, så idag tjener de til føden hos en kammerat.

udover referancen lagde jeg ører til Genelec, Adam, JBL Control 1 (den gl. originale)

Tangent EVO5 var måske ikke den perfekte neutrale studiemonitor - men mit set-up er ikke til studiebrug, men til lytning af hifi på kontoret - og her synes jeg bare de giver fabelagtig værdi for pengene. Idag har jeg dem også i køkkenet og på badeværelset, samt i garagen  ... og så synes konen de er pæne, hvilket jeg må medgive hende - finish'en er imponerende, set i forhold til prisen. Har du budget til mere end de 1.000,- kr stykket, har jeg også et sæt Tangent Lounge L6, som jeg bruger som en af referancerne til mine DIY projekter. (Når ikke de er fremme til test lytninger, lever de et stille liv under dobbelt sengen...) Jeg har egentlig ikke testet den i dette set-up, men den baserer sig på en Vifa (nu SS) DX25 diskant, som jeg lige nøjagtig er glad for qua dens spredning og en 6,5" basenhed, så besøger du en forhandler med Tangent i sortimentet, kunne den også være et lyt værd .... eller du er velkommen i Skive, hvor begge forefindes i tilspillet tilstand

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jensby: Jeg kan se at der findes en tangent Evo E5,hvad du hvad forskellen er? Jeg overvejer stærkt at købe tangent og bruge den som reference indtil jeg finder noget jeg syntes er bedre... den koster jo intet  ud fra hvad jeg lige kan læse, skulle lyden være behagelig og naturlig på tangent evo 5, hvilket passer mig glimrende.

Jeg har også overvejet selvbyg med en fuldtoneenhed... måske fostex eller audio nirvana...

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at jeg har haft mine dali Lektor 2 inde på kontoret og de var for store til rummet.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Er B&W MM1 værd at samle på? De har lige fået en ret positiv anmeldelse i Toneaudio magazinet, netop anvendt som nearfield monitor...

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

ROGERS... FOR SIDSTE GANG

Nej har ikke lyttet til harbeth spendor chartell versionerne. Dog Rogers 11ohm..... 15 ohm er bedst af de 2. mine er black badge 15ohm

Igen Atc er også godt, gerne med forstærker i

hvad er dit budget?

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
Jensby: Jeg kan se at der findes en tangent Evo E5,hvad du hvad forskellen er? Jeg overvejer stærkt at købe tangent og bruge den som reference indtil jeg finder noget jeg syntes er bedre... den koster jo intet  ud fra hvad jeg lige kan læse, skulle lyden være behagelig og naturlig på tangent evo 5, hvilket passer mig glimrende.

Jeg har også overvejet selvbyg med en fuldtoneenhed... måske fostex eller audio nirvana...

My mistake  Det er selvfølgelig EVO E5 jeg har... Samme som EVO 5, de opdaterede blot navnet på et tidspunkt da de introducerede en EVO 5L til vægmontering.

Jeg har også kigget på selvbyg - men alene en Fostex driver vs. en EVO 5E prismæssigt gjorde udslaget for mig - der hvor jeg bygger selv er de større/dyrere højtalere ala min PMS klon...

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Ellers er der jo de små Dynaudio, de er også gode. ATC er også et stærkt bud. Adam lød altså ringe, men ikke så ringe som
Genelec. Genelec – utroligt så dårligt de lyder – de små billige af dem altså. NS10 lyder varmt og behageligt, men diskanten
brænder man nemt af, bas har de ikke, og detaljer kommer ikke rigtigt helt frem.
Den lille Yamaha NS10 er ikke til at lytte efter fejl i optagelsen. Den har være fremme i mange år nu og er til at lave det færdige mix på. Denne højttalers lyd ligger på et nivau, som de fleste højttalere, som folk typisk har i hjemmet. Hverken for detaljeret, åben eller dynamisk, men på ingen måde dårlig heller. Når det færdige mix lyder godt med focus på sangen på denne NS10, ja så lyder det også ok hjemme hos folk, som ikke går specielt op i gengivelsen som sådan.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Et par Snell Q kunne muligvis bruges som near field. Meget afslørende.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Smaj: Jeg skal nok, jeg skal nok Jeg vil helt sikkert prøve at få arrangeret en lyttetest igen, så jeg kan høre dem i et nearfield miljø. De er desværre ikke så nemme at få fat I, da jeg meget gerne vil se og høre dem før et evt. køb.

Mit budget strækker sig til omkring 5000kr. Jeg vil meget gerne købe brugt.

Allanowich: Snell er også et meget interessant bud... dem har jeg før kigget efter

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
Eggers: kan du beskrive lyden fra KRK ? neutral, varm, analytisk, kontant osv.

KRK VXT er fyldige i lyden og har en god rumgengivelse og stereoperspektiv – til prisen. VXT4 har en 4" mellemtone/bas. Den
har selvfølgelig de obligatoriske løft i bassen før den ruller af og det gør dem varme i lyden. Diskanten er lidt fremhævet,
men af langt bedre kvalitet og med bedre sammenhæng/integration med mellemtone end konkurrenterne i prisklassen. Til
hjemme nærfelt er den strålende til prisen. Jeg har en Behringer FCA202 Firewire DAC med balanceret udgang til KRK's
balancerede indgang – det virker fint.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Eggers: Tak for beskrivelsen. Det lyder egentlig lydmæssigt, som det jeg søger...

Jeg har også overvejet peachtree audio DS 4.5 og i høj grad Harbeth P3-ESR eller HL-P3ES-2 (brugt)
Nogle der har hørt disse højtalere? Spendor har jeg også altid fundet spændende...
Eneste problem er at jeg ikke kan lytte til overstående før en evt. køb, da jeg bor i midtjylland og nærmeste butik ligger langt væk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes