Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Transmissionslinje og driftseffekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er på ingen måde den store tekniker.

Har dog læst mig til, at transmissionslinje højttalere kræver mange watt at drive.

Kan nogle af jer give mig en forklaring på hvorfor det forholder sig sådan?

Hvis I samtidig kan forklare mig princippet bag en transmissionslinje højttaler, så er bidrag meget velkomne. Jeg har forstået det så langt, at det er noget med den kvarte længde af noget resonanshalløj, der så udmønter sig i dyb bas

Go' sommer til alle.
Til top Vis vifarmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vifarmi

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Kig forbi her ... der finder du teori, eksempler og meget mere
LINK

Basalt set kunne man godt lave en TL højttaler med høj følsomhed, men de mest egnede enheder har oftest TL parametre der giver en lavere følsomhed. F.eks. har de ofte høj bevægelig masse for at få egenresonansen ned - det giver lavere følsomhed. Desuden kræves lang membranvandring = en lang svingspole i et kort magnetfelt. Igen noget der ikke er befordrende for følsomheden.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

vifarmi skrev:
Jeg er på ingen måde den store tekniker.

Har dog læst mig til, at transmissionslinje højttalere kræver mange watt at drive.

Det er lidt en sandhed med modifikationer -  de foretrukne enheder er som regel årsagen , da man ønsker bestemte parametre , som f.eks en meget lav Fres - altså enhedens egenresonans - gerne 20-25Hz

konstruktionsprincippet medvirker også, da bagsiden af enheden ikke bidrager til outputtet i nævneværdig grad -  højttaleren spiller ind i en "uendelig dæmpet linie" - som i realiteten gerne skal dæmpe enheden perfekt,  derved får man en fanstastisk dyb bas, og en stram, men utroligt præcis en af slagsen

KEF B139 er en af de meget brugte enheder i en TL, udgået i dag, men der findes gode substitutter.

Citér:

Kan nogle af jer give mig en forklaring på hvorfor det forholder sig sådan?

Delefiltret bærer som regel sin del af skylden - men basenheder der kan gå dybt, er sjældent voldsomt effektive

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Delefiltret bærer som regel sin del af skylden - men basenheder der kan gå dybt, er sjældent voldsomt effektive

Dog er følsomheden blevet "bedre" idag på enheder der kan bruges.

Det er lidt den omvendte verden -> før i tiden var højttalere sværere at få liv i og der ibland transmissionslinien og man
havde FÅ watt til rådighed til at drive dem.

Idag har mange enheder højere følsomhed og man har oseaner af watt for meget få penge.

Men transmissionslinien er nok ikke det man vælger for at få høj følsomhed, men der imod for at få ekstrem dyb bas, hvad
det princip er super til.

Kunne jeg bare finde ud af at beregne det selv   
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

konstruktionsprincippet medvirker også, da bagsiden af enheden ikke bidrager til outputtet i nævneværdig grad -  højttaleren spiller ind i en "uendelig dæmpet linie" - som i realiteten gerne skal dæmpe enheden perfekt,  derved får man en fanstastisk dyb bas, og en stram, men utroligt præcis en af slagsen

Hvad er det mere præcis ved princippet der giver den dybe bas, jeg har sgu lidt svært ved at forstå det, da jeg på ingen måde har nogen teknisk baggrund?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
jan_stevns skrev:

Dog er følsomheden blevet "bedre" idag på enheder der kan bruges.

Det er lidt den omvendte verden -> før i tiden var højttalere sværere at få liv i og der ibland transmissionslinien og man
havde FÅ watt til rådighed til at drive dem.

Det ved jeg da ikke helt - f.eks havde Audioscan, der bl.a solgte IMF's TL højttlere da en del temmeligt kompetente forstærkere på programmet dengang -   da de første byggesæt ( KEF Bailey kaldet) kom frem i midt 70'erne , var 80-100w pr kanal da ikke en sjældenhed

Citér:

50% er beregninger, resten er erfaring, eksperimenteren :)     Der findes en række gode tegninger , der er værd at arbejde ud fra - f.eks Radford'en

fint passende enheder, og den konstruktion spiller rigtigt god, og så dybt at en subwoofer bliver arbejdsløs.

Er man rigtig sofistikeret er ARIEL gudehøjttaleren, men den er bøvlet :

http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

vifarmi skrev:
Hvad er det mere præcis ved princippet der giver den dybe bas, jeg har sgu lidt svært ved at forstå det, da jeg på ingen måde har nogen teknisk baggrund?

Min erfaring (!) siger mig, en veltilpasset transmissionline løser det problem en højttalerenhed har når den skal til at gengive toner, hvis frekvens ligger tæt omkring dens egenressonans,  TL'en's dæmpning lader til at snyde enheden til at opføre sig om dens Fres (egenresonnans) ligger lavere.

( og det koster på effektiviteten )

De fleste højttalere spiller sjældent "under" basenhedens egenresonnans .....

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bantan skrev:
jan_stevns skrev:
Delefiltret bærer som regel sin del af skylden - men
basenheder der kan gå dybt, er sjældent voldsomt effektive
Dog er følsomheden blevet "bedre" idag på enheder
der kan bruges. Det er lidt den omvendte verden -> før i tiden var højttalere sværere at få liv i og der ibland
transmissionslinien og man havde FÅ watt til rådighed til at drive dem.

Det ved jeg da ikke helt - f.eks havde Audioscan, der bl.a solgte IMF's TL højttlere da en del temmeligt kompetente
forstærkere på programmet dengang -   da de første byggesæt ( KEF Bailey kaldet) kom frem i midt 70'erne , var 80-100w
pr kanal da ikke en sjældenhed

Citér:

50% er beregninger, resten er erfaring, eksperimenteren :)     Der findes en række gode tegninger , der er værd at
arbejde ud fra - f.eks Radford'en

fint passende enheder, og den konstruktion spiller rigtigt god, og så dybt at en subwoofer bliver arbejdsløs.

Er man rigtig sofistikeret er ARIEL gudehøjttaleren, men den er bøvlet :

http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

100 watt findes jo i TV nu.

Jeg prøvede bare at lave en sammeligning.

Førhen = lav følsomhed & få watt
Idag = høj følsomhed og sindsygt mange watt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Nej ... meget høj følsomhed og 10-15 SE triode watt!

TL kan vel i princippet siges at "loade" membranen ved lavere frekvenser så hele "linien" spiller med. Det kræver noget motor og noget effekt. TL bas er dog meget anderledes fra f.eks. store basrefleks systemer eller lukkede systemer. Det er bestemt helt i den modsatte grøft i forhold til åbne bafler og horn. TL er mere blødt, fyldigt, varmt og lækkert. Til gengæld har jeg ikke hørt nogen TL-systemer der var hurtige, impulsvillige og ikke på en eller anden måde lød af "kabinet".

Hvis man skal have TL så under 100 Hz - kun som sub.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Ok, er PWM, brokobling, PA helt udgået

Kan godt følge dig.

"middel" følsomhed (ca 92 db) og tri amping (300 + 150 + 150 watt)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

TL er mere blødt, fyldigt, varmt og lækkert. Til gengæld har jeg ikke hørt nogen TL-systemer der var hurtige, impulsvillige og
ikke på en eller anden måde lød af "kabinet". Hvis man skal have TL så under 100 Hz - kun som sub.

Det var også lige min tanke. Netop hvordan er "attack" villigheden etc.. Lav resonansfrekvens ( = stor membranvandring, hvis
membran areal er lille) bør begrænses i at skulle spille for langt op i frekvens, således at der ikke introduceres unødigt
forvrængning (IMD).

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

TL kan vel i princippet siges at "loade" membranen ved lavere frekvenser så hele "linien" spiller med. Det kræver noget motor og noget effekt. TL bas er dog meget anderledes fra f.eks. store basrefleks systemer eller lukkede systemer. Det er bestemt helt i den modsatte grøft i forhold til åbne bafler og horn. TL er mere blødt, fyldigt, varmt og lækkert. Til gengæld har jeg ikke hørt nogen TL-systemer der var hurtige, impulsvillige og ikke på en eller anden måde lød af "kabinet".

Hvis man skal have TL så under 100 Hz - kun som sub.

Nu aner jeg ikke hvilke TL systemer du har hørt - men jeg kan absolut ikke genkende din udtalelse om at de ikke skulle være impulsvillige, eller hurtige.

Jeg har hørt en del horn, og bryder mig bestemt ikke om deres tynde lyd :)

Når det så er sagt, er det vel mest ørene der hører, der fortæller hvad man foretrækker :)

I min musikalse verden dur triodewatt og horn ikke ......... de går hverken højt eller dybt nok, og er i mine øren farvede, eller skal man kalde det ~har kasselyd

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

M.h.t. udregningen af liniens længde, er det ikke så vanskeligt. Liniens længde skal være den kvarte bølgelængde af den laveste frekvens, som ønskes gengivet. F.eks. er kvartbølgelængden ved 50 Hz. 1,7 meter, ved 25 Hz det dobbelte, 3,4 meter. Det bliver hurtigt voldsomt, hvis rigtigt lave frekvenser ønskes gengivet. Derfor anvender mange klassiske TL-bokse et trick, hvor linien fyldes med et dæmpemateriale med en vis tæthed, som sænker de laveste frekvensers hastighed gennem linien. Er det gjort godt, kan man næsten halvere linielængden, og dermed boksstørrelsen.

Med det rigtige dæmpemateriale og korrekt dosering af samme, skulle en 2,5 meters linie kunne bringes til at gå pænt under 30 Hz.

Desværre kan TL-kabinetter heller ikke undgå den hårde lov, at dybbas uden 'snyd' (i form af equalising) koster både plads og følsomhed.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

vifarmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle svarene, det kastede lidt mere lys over emnet.

Jeg har allerede kastet mig over transmissionslinjeprojektet og endda med en fuldtoneenhed

Det er et par højttalere til min datters værelse, men jeg fik ikke helt gennemtænkt det med den ekstremt lave følsomhed inden jeg gik igang.

I morgen eller overmorgen skulle de dog gerne blive helt færdige, så jeg glæder mig til at lytte på dem.

Interesserede kan se billeder fra processen her pico lino 2

Der er iøvrigt tale om min debut inden for hjemmebyg.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

vifarmi skrev:
Mange tak for alle svarene, det kastede lidt mere lys over emnet.

Jeg har allerede kastet mig over transmissionslinjeprojektet og endda med en fuldtoneenhed

Det er et par højttalere til min datters værelse, men jeg fik ikke helt gennemtænkt det med den ekstremt lave følsomhed inden jeg gik igang.

I morgen eller overmorgen skulle de dog gerne blive helt færdige, så jeg glæder mig til at lytte på dem.

Interesserede kan se billeder fra processen her pico lino 2

Der er iøvrigt tale om min debut inden for hjemmebyg.

Har kigget fornøjeligt - det ser nydeligt ud - så tøsen bliver vel glad :)

re transmissionline er det lidt en huskeregel at porten ud for enden af linien har samme tværsnit son membral-arealet -  den port jeg ser virker umiddelbart for lille - og kan måske i uheldigste fald fløjte.

men ok -  man skal jo starte et sted.

Og man skal da ikke kimse af fuldtone-enheder, visse er ok - selv mærkværdigheder som autoøjttalere kan bruges til sjov.  

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Fløjte/turbulenslyde kan være et problem, men næppe med det lydtryk, denne konstruktion kan levere. Med den valgte kulør, må højtalerne nok kunne blive nominerede i kategorien 'Mest nuttede TL-højtaler'. Og tak for forkortelsen 'TAF' .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes