Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 15:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brugte hifi-perler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Lux550 Freak skrev:

Mr. High Fy skrev:
Jeg har sgu lige købt mig en Luxman L-525. Aner ikke hvordan den lyder, men jeg MÅTTE have en gammel lux igen  (bare kald mig skør!)

(og vil jeg sammenligne med Accuphase, så sætter jeg bare en til )

eeejj.... hvad?? købt den lige nu???

Jep. Men jeg skal lige have den tilsendt før jeg kan sige noget om den. Gad vide om den også har lys ved volume knappen? Det havde 510 vist ikke..

...og så vil jeg godt lige se een mere der påstår at der ikke er følelser involveret når vi taler gammelt hi-fi...

man kan da kun have respekt for den slags spontanitet

Men for gud skyld - pas på med at gå forbi en bil-handler når du er i dét hjørne, ikke?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Mr. High Fy skrev:
Lux550 Freak skrev:

Mr. High Fy skrev:
Jeg har sgu lige købt mig en Luxman L-525. Aner ikke hvordan den lyder, men jeg MÅTTE have en gammel lux igen  (bare kald mig skør!)

(og vil jeg sammenligne med Accuphase, så sætter jeg bare en til )

eeejj.... hvad?? købt den lige nu???

Jep. Men jeg skal lige have den tilsendt før jeg kan sige noget om den. Gad vide om den også har lys ved volume knappen? Det havde 510 vist ikke..

...og så vil jeg godt lige se een mere der påstår at der ikke er følelser involveret når vi taler gammelt hi-fi...

man kan da kun have respekt for den slags spontanitet

Men for gud skyld - pas på med at gå forbi en bil-handler når du er i dét hjørne, ikke?

Man er vel kun en stakkels mand
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er ret morsomt at Lux 550 nævner en masse, men glemmer sin egen KSA 80 som skulle lyde betydelig bedre end KSA 100, dette er ikke noget jeg selv har konstateret men udelukkende hvad jeg har læst mig til i det svenke blad Hifi og Musik hvor skribenten skamroste KSA 80 iforhold til KSA 100

Når vi snakker om klasikkere så kan vi vel ikke komme uden om ERA pladespillerne monteret med SME 3009 eller Micro og Luxman for den sags skyld alle pladespillere som holdt i evigheder eller hvis vi lige går 10 år længere bagud hvor Finn har hentet sine forslag til klasikkere så har vi ju også vores egen Mørk som stort set var det samme værk i 20-30 år  eller hvad med Oles (Muvic) spolebåndoptager fra 60erne med rør, hvor der ju også var Revoxes G36 eller det Sweisiske mærke Nakra der lavede den der lille spolebådoptager vi alle kender fra James Bond filmene

Vi må heller ikke glemme Dynacos klassiske rør forstærkere eller deres Stereo 400/410 kraftværk hvor man kunne begrænse dynamiken

400 som blev modifiseret af Van Allenstein så den lød himmelsk

eller hvad med Decas bånddiskanter og deres pickup, eller Rogers mini monitor som blev lavet til BBC

Oh ja der er virkelig tonsvis af klasikkere

kom bare med dem alle

Hilsen René

Til top Vis Renesemann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Renesemann

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Til alle de Luxman egere der har L520-L530-L540-L550 og sidst L560 så har jeg hørt de er extremt følsomme over for temperatur svingninger, altså hvis man åbnede en dør eller vindue, så skulle de galopere der ud af i selvsving og derefter skulle samtlige transer skiftes er det noget nogen kan bekræfte eller er det bare en enlig svale som jeg har hørt om

Hilsen René

Og i øvrigt L525 den har jeg aldrig hørt om, har du et billede

René

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Renesemann skrev:

Det er ret morsomt at Lux 550 nævner en masse, men glemmer sin egen KSA 80 som skulle lyde betydelig bedre end KSA 100, dette er ikke noget jeg selv har konstateret men udelukkende hvad jeg har læst mig til i det svenke blad Hifi og Musik hvor skribenten skamroste KSA 80 iforhold til KSA 100

...øøhhh.... og så er der jo osse... Krell KSA-80...

men det er rigtigt - jeg har hørt, at KSA-80B'eren (vist sammen med KSA-200) er den sidste generation af det som flere opfatter som de "rigtige" Krell'er, altså dem uden Sustained Plateau Bias. The pedal to the metal all the way.....

Her er et link til dem der vil have et ovrerblik over Krell'erne...

http://hem.passagen.se/xayide/krell/KrellAmplifiers.html

iøvrigt kan man vist lave en KSA-80B om til en KMA-160B, altså en 160W monoblok.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Renesemann skrev:

Til alle de Luxman egere der har L520-L530-L540-L550 og sidst L560 så har jeg hørt de er extremt følsomme over for temperatur svingninger, altså hvis man åbnede en dør eller vindue, så skulle de galopere der ud af i selvsving og derefter skulle samtlige transer skiftes er det noget nogen kan bekræfte eller er det bare en enlig svale som jeg har hørt om

Hilsen René

Og i øvrigt L525 den har jeg aldrig hørt om, har du et billede

René

Jeg har ikke haft de temperatur problemer med min L-550'er, og jeg har tit haft min dør til altanen stående åben. Der har været rigeligt med svingninger her hos mig...

Her er et link til billeder af nogle af Luxman-modellerne..

http://www.audioinnovationen.de/html/luxman_l-525.html

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Takker for linket

Vi må endelig ikke glemme, hvis man vil ha en kl.A luxman,  til en billig penge, så importerede Rossing i starten af 80erne en serie som i Japan blev solgt som et Luxkit, men i Danmark blev solgt som Advance,(kun færdigsamlet) jeg tror det var en preamp en tuner og 2stk slaver:Z506 på 2x20watt 0g Z508 på 2x30watt som skulle være identiske med de effekttrin som sider i L500 serien er ikke lige sikker på hvad typpebetegnelsen er på de ovennævnte preamp og tuner, men disse effekttrin er til at købe for en rimmelig penge, har selv haft Z508

Hilsen René

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Renesemann skrev:

Hejsa

Når vi snakker om klasikkere så kan vi vel ikke komme uden om ERA pladespillerne monteret med SME 3009 eller Micro og Luxman for den sags skyld alle pladespillere som holdt i evigheder eller hvis vi lige går 10 år længere bagud hvor Finn har hentet sine forslag til klasikkere så har vi ju også vores egen Mørk som stort set var det samme værk i 20-30 år  eller hvad med Oles (Muvic) spolebåndoptager fra 60erne med rør, hvor der ju også var Revoxes G36 eller det Sweisiske mærke Nakra der lavede den der lille spolebådoptager vi alle kender fra James Bond filmene

Vi må heller ikke glemme Dynacos klassiske rør forstærkere eller deres Stereo 400/410 kraftværk hvor man kunne begrænse dynamiken

400 som blev modifiseret af Van Allenstein så den lød himmelsk

eller hvad med Decas bånddiskanter og deres pickup, eller Rogers mini monitor som blev lavet til BBC

Oh ja der er virkelig tonsvis af klasikkere

kom bare med dem alle

Hilsen René

Inden der går ged i de klassiske danske produkter

Båndoptagerfabrikken MOVIC lå i Rødove (startet af en ingeniør fra Philips Danmark) Ole Augustenborg (Movic Ole) var sælger hos Movic og overtog restlageret da fabrikken lukkede. Oles forretning på lå på Rødovrevej til han pensionerede sig selv for nogle år siden.

Den transportable Movic A2 må idag siges at være en ægte klassiker og en bedre maskine end G36'eren. Movic'ens eneste problem er at den "kun" kan bruge spoler op til 7". Til gengæld "vender den rigtigt" for en opretstående båndmaskine. Kun Lyrec har mig bekendt brugt samme udformning til en transportabel maskine, så den ergonomisk korrekte (stående) båndmaskine er en dansk specialitet.

En veltrimmet Movic kan selv idag være sig selv bekendt - og lidt til.  

Hans Henrik Mørck overtog resterne af pladespillerfabrikken Delphon og den gamle model med fast chassis og sort metalplint må også siges at være en klassiker 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om den er nævnt før, men en uddød race hvor der findes en perle er vel Nakamichi's Dragon kasette-båndoptager...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

vi kan da heller ikke komme uden om Harman/Kardon's gamle Citation 22 amp

mvh marthin

Eller deres Citation 16 (sixteen)

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Luxman L-560 og L-510 Har haft dem begge og det var guf. Specielt 560eren. Desværre har de et dårligt ry for holdbarheden. Af en eller anden grund, er det som regl 550eren man ser til salg, og priserne er ikke helt lave på dem. 550eren var måske mere stabil? Nogen der kender noget til det??

Ja nogle af Luxmans forstærkere har haft problemer med holdbarheden. Har selv haft en M120A, der også havde heat-pipe rørene som køling. I den ene kanal blev røret utæt. Jeg har dog ikke hørt om lignende problemer med de større integrerede forstærkere som L-550. Avance serien var også med heat-pipe. Hifidelity testede vist en Avance på et tidspunkt i 80'erne, hvor der ovenpå var placeret en rist med råt kød. Nogle af dem havde også problemer med holdbarheden.

Jeg har selv Luxman C-05/M-05 sættet, som er med aluminiumskøleplader og to 12cm blæsere. De fleste af deres dyreste effektforstærkere har iøvrigt haft køleplader, bl.a. M-05, M-07, M-08. Jeg mener også M-06 blev lavet med køleplader. Jeg er meget tilfreds med C-05/M-05 sættet. Specielt mellemtonen.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen

Tak skal du ha Bjørn for at korigere mig, jeg vidste verken at Ole eller at Mørk havde købt sig til rettighederne, når man snakkede med Ole, var det ju altid ham der havde udviklet, eller lavet dit og dat, men man bliver ju klogere.

Når nu Nakamichi bliver draget ind i denne tråd vil jeg lige nævne, hvor glad jeg selv var for min Nakamichi 700MK2 det var helt fantastisk hvad man kunne få ud at et kasettebånd.

Hilsen René

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Thorens TD124

Alt Hiraga

Naim Nap 250

Mission Cyrus one & two

Dali 104 og 7

NAD 3020

Rega Planar 3

Sugden A21

Leak Stereo 20 og TL12

Garrad 301 og 401

Quad 2, ELS63 og ELS57

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Mine farvoritter:

Avance Dana MKII
Denon DCD S10 MKI
Denon DCD 1650AR
Denon PMA 2000R
Thule PA200
Densen DM10
Peak Consult Illustrator
Audio Technology X-eed MKII (af Peak Consult)

... og kun den sidste handles for markant OVER 3000,- på brugtmarkedet. Der er mulighed for at kombinere sig til et uhyre velspillende anlæg for under 10.000,-  

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Forøvrigt... Til dem der ikke liiige har billedet af en Luxman L-500 i hovedet, synes jeg da lige at den osse skal vises frem.. :

og eet mere... ?

den er da bare smuk...

Den L-500 kender jeg ikke, men den er flot. Hvornår er den fra?. Den ser nyere ud end L-550. Kan den stilles om mellem klasse A og AB?.

Mvh

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

http://page.freett.com/knisi/m-05.htm

Jeg har kun ovenstående link til M-05. Synes den spiller fantastisk. Har også hørt om nogle, der har kombineret den med en rørforforstærker.

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Mine farvoritter:

Avance Dana MKII
Denon DCD S10 MKI
Denon DCD 1650AR
Denon PMA 2000R
Thule PA200
Densen DM10
Peak Consult Illustrator
Audio Technology X-eed MKII (af Peak Consult)

... og kun den sidste handles for markant OVER 3000,- på brugtmarkedet. Der er mulighed for at kombinere sig til et uhyre velspillende anlæg for under 10.000,-  

Er PMA2000 en klassiker?

Men enig i at det er en KANON forstærker....er ikke vild men Denon normalt, men denne lækre sag er virkelig et scoop

De kan sku godt når de vil/må....

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

RCA mono-trin fra 1956 spiller som en drøm:

Dette eks. er med EL34 i udgangen og GZ34 i strømforsyningen , original sidder der KT66 og GZ32 i den .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hey

Hvad med alle Radfords rørtrin

Hilsen René

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

PederM: Den er måske ikke helt en klasikker endnu... der skal måske nok lidt mere end de 10 år under huden, før noget kan gøre sig fortjent til det prædikat. Jeg er dog helt sikker på at den og de andre stadig er eftertragtede brugtkøb om 10 år... netop pga. sine enestående kvaliter til pengene.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes