Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Store studiemonitors med acceptabel lyd?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 16 December 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Den ATC er SÅ lækker... Mmmmm...
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Her er en voldsom monitor:

http://www.avbuzz.com/audio-video/200602/at25show-video/AT25 -setup/at25-setup.htm

Denne her er lige en ht'er efter min smag:

http://www.avbuzz.com/new_home/w/200412/av/aa/ATC30II/atc30I I.php

http://www.avbuzz.com/audio-video/200511/atc/index.htm

Ah, det guf! Hvad er prisen på disse aktive ATC'er? Vel en 50k? Jeg vil ned og drille min bank på mandag.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 December 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

OK - nu hvor vi snakker studiomonitors, så vil jeg da gerne for EN gangs skyld vide om de er værd at anvende i et surroundsound system? Er der nogen der kan svare på det?

Jeg har primært til hensigt at bruge studiomonitors i et rent stereo setup, men til tider, så ser vi jo lidt film i hjemmebioen!  Det som jeg måske mener er studiomonitors svaghed er, at de sender lyden direkte til ÉN person, og ikke de 4-6 andre der sidder og ser film... altså er det kun én person der virkelig får den fede lydoplevelse!

hvad siger I til det?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Sendt: 17 December 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Olsen:Nu fes den ind her Det problem med at det kun er en person der sidder perfekt for lyden,er ikke eksisterende her,med mine Tandberg Studio Monitor's.Jeg synes at de spreder lyden rigtigt godt,også selvom man sidder 'skævt' for højttalerne.Nu lavede Tandberg jo også grej til den lydinteresserede der ville ha' top-lyd i eget hjem.Det var semi-professionelt grej,og målgruppen var private husstande.Med andre ord,Tandberg har tænkt på det hele Jeg tror sagtens at et sæt Tandberg Studio Monitor's kunne indgå i et surround-setup(som fronthøjttalere).

Hvis du spørger til andre mærker end Tandberg Studio Monitor's,så er der ingen grænser for min uviddenhed

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 17 December 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hvad er prisen på disse aktive ATC'er? Vel en 50k? 

Vel nærmere en bondegård og 10% af DR's overforbrug på den nye TV-by.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 December 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

.... så er der ingen grænser for min uviddenhed

selverkendelse er en dyd man ser alt for lidt til

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 December 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Ah, det guf! Hvad er prisen på disse aktive ATC'er? Vel en 50k? Jeg vil ned og drille min bank på mandag.

Tror også du skal snakke bedre med banken, end du lige tror :P
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Tante Berg skrev:

.... så er der ingen grænser for min uviddenhed
selverkendelse er en dyd man ser alt for lidt til

Ja,det er den skinbarlige sandhed.Jeg ved ikke ret meget om ret meget andet end Tandberg.....      c", )

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

her er lidt at kikke på ,Genelec kan sagtens bruges til stereo og surr.

har selv haft 1030  den er god

http://www.genelec.com/

mvh Nilsson

OK - nu hvor vi snakker studiomonitors, så vil jeg da gerne for EN gangs skyld vide om de er værd at anvende i et surroundsound system? Er der nogen der kan svare på det?

Jeg har primært til hensigt at bruge studiomonitors i et rent stereo setup, men til tider, så ser vi jo lidt film i hjemmebioen!  Det som jeg måske mener er studiomonitors svaghed er, at de sender lyden direkte til ÉN person, og ikke de 4-6 andre der sidder og ser film... altså er det kun én person der virkelig får den fede lydoplevelse!

hvad siger I til det?

[/QUOTE]
Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 17 December 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Nilsson skrev:

mvh Nilsson

Genelec er for fede !

Dog falder de måske lidt udenfor kategorien store studiemonitors - men hvis man kan leve med det, så er det nogle af de bedste monitor højtalere jeg har hørt... de har jo efterhånden afløst JBL som kontrolmonitors, netop fordi de lyder lige så fedt, men altså fylder en del mindre, hvilket oftest er en fordel i et lille studie... om man så synes det er en ulempe at de ikke fylder mere i stuen, er jo en smagssag

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Nilsson skrev:

mvh Nilsson

Genelec er for fede !

Dog falder de måske lidt udenfor kategorien store studiemonitors - men hvis man kan leve med det, så er det nogle af de bedste monitor højtalere jeg har hørt... de har jo efterhånden afløst JBL som kontrolmonitors, netop fordi de lyder lige så fedt, men altså fylder en del mindre, hvilket oftest er en fordel i et lille studie... om man så synes det er en ulempe at de ikke fylder mere i stuen, er jo en smagssag

MVH.

Hej

de laver dem ogsår STORE hvis man har råd

mvh Nilsson

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Nogen der vil uddybe forskellen mellem studio monitore og "almindelige hifi-højttalere"? Kan de bruges til seriøst/kritisk hifi-lytning?

Min fader har bl.a. et sæt JBL Studio Monitor 4410A, og der er masser af dynamik, men diskanten er ikke ligeså velopløst som min egen højttaler. Tilgengæld kan de spille en 60m2 stue op uden problemer.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

AM-E:Igen kan jeg kun fortælle hvordan en Tandberg Studio Monitor spiller.Og jeg har aldrig selv hørt en højttaler,der spiller så klokkeklart(også i toppen) som min Tandberg gør det.Og det er helt uden at trætte ørerne! Hvis ellers lyden overhovedet er på indspilningen,så leverer Tandberg på smukkeste vis

Og mere generelt:

Pas nu på med at analysere musikken helt i stykker.......Synes at der er alt for meget fluekn*pperi omkring detaljer på diverse tråde.Det er musik det drejer sig om,og grejet er blot fremføringsmidlet som selvfølgelig kan gradueres.Det må være hele lydbilledet der skal være iorden.Og rigtigt mange kunne vinde meget,rent lydmæssigt,ved at dæmpe deres lytterum.Det kan tweaks ikke klare i et ellers næsten bart rum.......

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2006 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Tak for alle bidrag, jeg er dog stadig lige forvirret:

En løsning kan være at tage en fandens tårevædet afsked med de højttalere der har været de bedste jeg nogensinde har haft, fordi man skifter musiksmag. Det vil betyde en JBL, ACL, Genelec eller Dynaudio monitor af den tunge slags!

En anden løsning vil være en tung sub af mærket Sunfire, Velodyne eller Miller & Kreisel.

Er der nogen der vil tilbyde mig en lytteaften her i København, med studiomonitors og rødvin?

Er der andre inputs, nogle forslag til velrenomerede studiomonitors med hyperdynamik, velopløst stemmegengivelse og en maskulin bas?

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Sendt: 19 December 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hvis de må koste rigtige penge, er Montana måske sagen for dig. Hos high-performance kan du høre tre forsekllgie udgaver. XPS er efter min hørelse at dømme en
rigtig monitor, altså en af den slags som DR og pladestudioer har råd til. Den mindre EPS2 gør det dog også godt, selv om nogen vil sige, at der ikke er den afgrund
til forskel fra XPS, som prisen antyder. Selv har jeg de små, som ikke koster nær så meget, men som alligevel lyder godt og afslørende.
Forbered dig på, at nogle af dine skiver ikke er så godt indspillet, som du før mente.

http://www.high-performance.dk
Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Sendt: 19 December 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Nogen der vil uddybe forskellen mellem studio monitore og "almindelige hifi-højttalere"? Kan de bruges til seriøst/kritisk hifi-lytning?Min fader har
bl.a. et sæt JBL Studio Monitor 4410A, og der er masser af dynamik, men diskanten er ikke ligeså velopløst som min egen højttaler. Tilgengæld kan de spille en
60m2 stue op uden problemer.

Studio Monitorer gengiver al musik meget klart og uden farvning. Det betyder, at noget musik i begyndelsen kan lyde forkert, fordi den ikke er farvet, og sådan er
man vant til at høre den, hvis man har "almindelige" hifi højttalere til hjemmebrug. Mange har vænnet sig til en lyd, der er lidt mørkere eller varmere end den
egentlig er i virkeligheden. Bortset fra, at mange spiller langt højere end musikken lyder i virkeligheden, men det er en anden sag. En Studio Monitor kan normalt
også kunne spille højt. Diskant er efter min opfattelse alt for fremtrædende på nogle højttalere, hvor den ganske vist er velopløst, men virker alt for høj i forhold til
virkeligheden – det er so om delefiltret er konstrueret så man pinedød skal høre en high hat lige så højt som en solist hele tiden.
Men husk – to menneskers hørelser kan være meget forskellige, ligesom vores syn. Så andres mening om en højttaler kan kun være vejledende for dig.

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Sendt: 28 December 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd, stødte lidt tilfældigt på ordet studiomonitorer igår og gik ud på nettet for at søge lidt. Jeg fandt et review af nogle studiomonitorer hvor Dynaudios BM5A blev kåret som vinder:

http://www.musikeren.dk/artikler/vis.asp?intArtikelId=1404

Gik videre med Dynaudio og fandt et nyt review med god omtale af Dynaudios BM5A:

http://audioreviewer.wordpress.com/2006/12/06/dynaudio-bm5a- review/

Det positive her, fordi jeg lytter til en del guitarmusik, var:

"With some speakers, some of the guitar parts can get a little nasal, but with the BM5a’s the guitars are very clear and pure."

Der er nogen ting jeg er i tvivl om. Som tidligere spurgt af andre ved jeg ikke om disse Dynaudio vil lyde godt i et sorround setup med en subwoofer. Jeg ved heller ikke hvordan det virker med disse aktive højtalere, f.eks. hvordan tilsluttes BluRay eller HD-dvd til disse? Skal man bruge en sorround reciever? I så fald hvorfor når monitorerne har indbygget forstærker? Skal recieveren være en processor kun? Hvordan justeres lyden på disse Dynaudios hvis de indgår i et surroundanlæg, de har jo deres volumeknap bagpå? Måske nogen har flere ideer om hvad man skal overveje?

Hvis man skal ud og prøvelytte dem hos f.eks. (http://www.aage.dk/) hvordan er opsætningen i en butik, CD-afspiller tilsluttet direkte til studiomonitor?

Lidt spøjst men når jeg søger på de flotte, atc SCM50TSL, under google får jeg kun ca. 130 asiatiske sider, hedder modellen noget andet i resten af verden? Ok tror jeg har regnet den ud de flotte kabinetter er måske en anden producent som har smidt en SCM50TSL enhed ind i dem? Hvor kan de flotte højtalere som dfms linker til findes med prisoplysninger? Nogen der ved? Selve "monitordelen" koster vist USD 14.000 (SCM50TSL):

http://www.lasvegasproaudio.com/atcstmo.html

Sååååå AM-E du skal måske nede og drille banken med over 200.000 kr. for et sæt færdige højtallere

Update 1: Prisen ser ud til at være ca. 151.200 kr. jeg ved så ikke om det er et sæt eller pr. stk.:

http://store.yahoo.co.jp/audio-square/scm50tsi.html

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hvad koster et sæt atc scm40 højtaler?
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes