Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Hjemmelavet Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ja, så kan jeg jo starte min tråd herinde om min hjemmebiograf og mig. Jeg kan jo starte lidt med mig selv, jeg er ikke særlig prof, men har også den holdning at alt kan læres hvis man blot bruger nok tid på det. Og det er også meningen da jeg har tænkt mig at lave det meste af det selv.

Det hele startede med at min far anskaffede sig nogen nye JBL L80 højtaler, så skulle vi jo have et anlæg der passede til dem og siden hen har jeg været lid fascineret og få en optimal lydeeffekt på de film jeg så så jeg koblede en masse indgange på forstærkeren så jeg både havde lyd til fjernsyn, video og DVD.

Siden hen fik vi en projektor af min fætter, i starten så vi film på væggen det var ok, mne lærred ville have været bedre, så jeg var ude og finde nogen gamle mørklægningsgardiner på loppemarkedes som jeg så lavede mit eget lærred ud af. Idag ser der således ud:

Citér:
Billede kommer snart

Siden er vi kommet igang med at bygge nyt, og det har hele tiden været tiltænkt der skulle være hjemmebio i huset. Nu er der så sket det i mellemtiden at jeg har bestilt en lysekrone i krystal (utrolig dyrt derfor førsteprioritet) som står lidt i vejen for projektoren.

Det skulle være placeret i et rum i loftet og kunne sænkes ned sammen med mit IHC system der også sørger for gardiner og dæmpningen af lyset i rummet med kun et tryk på knappen. Men det blev der ikke plads til ØV ØV ØV.....

Anyway den anden plan er at lave hjemmebioen i min udestue, jeg har lagt rør så jeg kan få pustet varmt luft fra resten af huset ind her, så det skulle også kunne lade sig gøre at være der i vintermånederne, ellers må jeg have bygget en pejs eller noget senere hen :D

Her er lige et billede af hvordan setup'et skulle have været og hvordan det kommer til at være nu med grønt.

En ulempe er nu at jeg har fået lagt kable i væggen, og at de ikke er forbundet til udestuen, men dem må jeg så skjule i kabelbakker eller noget som går et sted hvor man ikke kan se dem eller noget, gider nemlig ikke have synlige kabler.... ser ikke godt ud :D

Her er et billeder ad udestuen indtil videre:

Et billede af hvordan det ser ud indefra...

Som i nok også har lagt mærke til har jeg ikke skrevet noget omkring mit udstyr det er fordi jeg endnu ikke har noget udstyr. Jeg har tænkt mig at få bygget et TV-bord som også skal fungere som Kabinet til PC'en. Dennes lydudgang vil jeg så tilslutte til forstærkeren via HDMI kabel så jeg undgår støj. Har også overvejet et ekstern USB lydkort som har fået rigtig god anmeldelse men så mister jeg det digitale så derfor hælder jeg stadig til HDMI outputtet.

Med hensyn til forstærkere (Nu skal jeg jo have et til stue og et til udestuen) så modtager jeg gerne forslag det skal ikke være sindsygt dyrt men derfor skal det heller ikke være totalt skod, hvis jeg kan sætte en prisklasse på det så snakker vi maks 5000 (Er det for lavt sat???)

Med hensyn til højtalerne tror jeg jeg bygger dem selv, har en kammarat som har lavet flere højtaler og bruger en del tid på beklædningen af disse og lave forsøg med at teste hvordan de forskellige materialer virker så med hans assistance tror jeg helt sikkert vi nok skal få bygget nogen flotte højtaler, men forslag og ideer og gode råd modtages gerne.

Da det er en udestue skal jeg også have nogen meget meget tykke gardiner som er sort det giver både en lyddæmpning, og et flot udseende, ligeledes skal jeg også have dækket lys fra oven, og da der er ca. 3.6m deroptil skulle det gerne være en motorstyret....... Er der nogen af jer der har erfaringer med dette.

Kort sagt, alle gode ideer og forslag modtages... :D

Til top Vis PKS_SDBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PKS_SDBG

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det bliver en spændende tråd at følge !
Jeg er spændt på hvordan du løser div. små problemmer, men fedt at du har mod på det... Det skal nok blive godt når bare du klør på.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Er kablerne muret ind i væggen i udestuen? for det ville være mere praktisk at vende setup'et en hark til venstre så du har mere længde i rummet til at få afstand til billedet og få bedre udnøttelse af baghøjt. ved ikke at have dem i nakken men med afstand.

Bliver en spændene tråd at følger

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jo det kunne self. være en mulighed, har faktisk tænkt på det. Jeg vil gerne have et så bredt billede som muligt, men jeg har anrettet et lukket rum i loftet på huset så jeg kan få projektoren længere bagud, derved får jeg den ekstra længde som jeg ville få hvis jeg placerede den på den anden side.

Selve rummet er jo 6.38 meter bredt og 538 i dybden, så ved lige og flytte den det stykke ind i loftet bliver den faktisk placeret længere bagud.

Jeg har ikke fået lagt kabler i væggen i udestuen, men i selve stuen. At biografen skulle placeres i udestuen blev først besluttet for ikke så længe siden da jeg så hvordan det ser ud med lysekronen. Men skal baghøjtalerne placeres længere bagud?? Hvis det er kan jeg jo bare flytte sofaen lidt længere frem.

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Så er der ved at ske lidt fremskridt i projektet. Jeg tror alligevel efter nærmere overvejelser at jeg vil følge Mr. Andersons råd og vende biografen en kvart omgang. Det giver et bedre billede, og også bedre placering til højtalerne.

Lige nu sidder jeg og tænker på hvilken forstærker jeg skal købe, og kom i tanke om at sådan nogen erfarne folk som jer kan da helt sikkert hjælpe mig med det. Så jeg lister lige nogen af min krav op her:

Der skal være HDMI ind- og udgange

Det skal være Surroundforstærker

Er det egentlig muligt og få 2 sæt højtalerudgange på en surroundforstærker?? Så kan jeg jo nøjes med en til både stuen og udestuen, men kan få sådan noget på surrundforstærkere???

Det er sådan set de krav der er..... Kan i anbefale nogen??

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Der er jo nogle af de større modeller fra Onky der har noget "Zone 2" udgange ,em om det er til samtlige kanaler det ved jeg ikke.

Ellers meget spændende projekt, glæder mig til at se flere billeder!

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Nu er det kun nogle ret basale krav du lister så det kan jo passe på mange producenter.

De første på markedet med understøttelse af de nyere lydformatter var Onkyo og Denon.... da jeg har købt har jeg ikke fuldt op på om de andre fabrikanter har introduceret deres - Harman K, Marantz, Yamaha, NAD, ....

Mht musik i stuen så tilbyder Onkyo/Denon/andre det de kalder zone 2.

Et par links
http://www.csn-teknik.dk/Produkt%20sammenligning%20receivere .pdf

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ok, grunden til jeg ikke skrive mere er fordi jeg faktisk ikke kender til mere, jeg har haft kigget på en marantz 8001 eller 7001 (den store forskel var blot at 8001 havde 125W output og den anden 100W)

Men jeg ved ikke hvad jeg skulle kigge efter yderligere. Jeg kan se nogen af jer har Harman Kardon, og andre Denon osv. Jeg har egentlig ingen hæmninger mod nogen af dem fordi jeg intet forhold har til nogen.

Det eneste er blot de overnævnte krav, samt at det ikke skal være mere end 10k jeg skal bruge på dem, de skal helst være i den billige ende af de 10k... men derfor skal det ikke være noget crap heller :D

Så hvis nogen har nogen forslag til en forstærk så bare kom med dem.

@Slate&HenrikW: Tak for de fine forslag, jeg vil undersøge nærmere på de anbefalde mærker.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du smutter over grænsen kan du gå en klasse op i model til samme penge
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lidt opdateringer og billeder efter meget lang tid, da det ikke kun er hjemmebiograf jeg er ved at bygge men et helt hus er processen ikke så hurtigt som hos jer andre.

Men her er der da lidt billeder fra stuen, som også skal fungere som hjemmebiograf

Dette er så stuen, selve det tekniske alter skal placeres til venstre i billedet her.

Selve den side hvor i til højre kan se selve forbindelserne, til venstra har jeg øverst oppe placeret stik til væglamper, og i midten har jeg placeret højtaler udtag.

Det røde tomrør skal bruges til at kablerne oppe til fjernsynet, derudover har jeg fået lavet stik til strøm, antenne, internet, samt forbindelser til Front/Rear højtalerne

Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud

m.v.h

Ronni

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ja det ser ud til at godt. Men du skal gøre som jeg siger

Og køb så den rose Nappi ding dong

ulleergud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Det ser sku godt ud hele dit hus.

Jeg glæder mig til at følge med i din tråd

Mvh Ulle

Til top Vis ulleergud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulleergud

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Ha Ha..... Capslock... self. er du min sparringspartner med hensyn til det hele..... og det ender nok med at det bliver som du siger..... :)

Jeg skal nok købe den rose.... :D,

Men der går nok noget tid endnu før der sker mere....for jeg mangler stenene jeg har bestilt til gulvene, og jeg kan først gå videre med dem efter det bliver lagt...... Men jeg er da hele tiden på udkig efter det rette udstyr :D

Tak for kommentarene alle sammen :D

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Ok, nu har jeg været lidt rundt og set på de forskellige ting, højtalerne tror jeg alligevel ikke jeg laver selvom det kunne være et fint projekt, men jeg tror aldrig jeg bliver færsig og de vil nok ikke komme til at lyde ligesågodt som købte alligevel udfra flere eksperters råd.

Derfor vil jeg meget gerne hører jeres meninger om følgende produkter:

http://www.hififreaks.dk/index.focal.sib.asp

Spørgsmål til disse:

Kan de spille så det begynder og ryste når der springer en bombe?? Eller passer det når man siger jo større jo bedre når det skal bruges i en stue??

Kan de udvides med nogen andre bas enheder?? Altså hvis jeg bare køber højtaler enhederne og så udvider den med en anden bas enhed??

Jeg har også set på Bose Aqustimass 10, men den har fået lidt hug hvor der bliver skrevet det kun er designet der er fint, men at rent lydmæssigt er de her overlegne, hvad siger i??

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373931

En af spec'sene der slog mig var der stod 65W udgangseffekt, og til det sagde forhandleren at det var fordi det blev målt når forstærkeren var varm, og ved andre firmaer hvor der står 100W var fordi de målte på den når de var kolde, og han sagde hvis man målte på de andre når det var varmt ville det svare til 30W eller sådan noget i den retning??

Er det her en ok forstærker hvis den skal bruges til at kunne koble op til en Computer der bruges som mediecenter?

Kort sagt er det en ok forstærker, og har jeg mulighed for at kunne tilslutte GRANDE højtaler til dem hvis jeg vil??

Jeg håber eksperterne kan hjælpe mig lidt med dette, så jeg kan komme lidt videre i projektet.

Batemandk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 19 April 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

HK forstærkeren tør jeg fint anbefale. Har tidligere haft årgangen lidt ældre ( 430 ) Den havde / Har samme effektdel. Og som der så fint blir oplyst er små 18 kg og en strømforsyning på + 1000 watt ikke helt ringe.. Andre producenter skriver i stedet 7 x200 watt og så vejer forstærkeren 6 kg. ( det hænger ikke helt sammen )

Højttalerne kan jeg ikke sige noget om - ( har ikke hørt dem ) Men som sagt. HK'en er god kandidat i det prisleje.. Dog bør du nok overveje en af de nye Onkyo'er.. De får en hulens masse ros og har flere frække features end HK'en.. Personligt kan jeg bedst lide HK's design

Mvh Tim

Til top Vis Batemandk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batemandk

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 19 April 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

PKS_SDBG skrev:

Ok, nu har jeg været lidt rundt og set på de forskellige ting, højtalerne tror jeg alligevel ikke jeg laver selvom det kunne være et fint projekt, men jeg tror aldrig jeg bliver færsig og de vil nok ikke komme til at lyde ligesågodt som købte alligevel udfra flere eksperters råd.

Derfor vil jeg meget gerne hører jeres meninger om følgende produkter:

http://www.hififreaks.dk/index.focal.sib.asp

Spørgsmål til disse:

Kan de spille så det begynder og ryste når der springer en bombe?? Eller passer det når man siger jo større jo bedre når det skal bruges i en stue??

Kan de udvides med nogen andre bas enheder?? Altså hvis jeg bare køber højtaler enhederne og så udvider den med en anden bas enhed??

Jeg har også set på Bose Aqustimass 10, men den har fået lidt hug hvor der bliver skrevet det kun er designet der er fint, men at rent lydmæssigt er de her overlegne, hvad siger i??

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373931

En af spec'sene der slog mig var der stod 65W udgangseffekt, og til det sagde forhandleren at det var fordi det blev målt når forstærkeren var varm, og ved andre firmaer hvor der står 100W var fordi de målte på den når de var kolde, og han sagde hvis man målte på de andre når det var varmt ville det svare til 30W eller sådan noget i den retning??

Er det her en ok forstærker hvis den skal bruges til at kunne koble op til en Computer der bruges som mediecenter?

Kort sagt er det en ok forstærker, og har jeg mulighed for at kunne tilslutte GRANDE højtaler til dem hvis jeg vil??

Jeg håber eksperterne kan hjælpe mig lidt med dette, så jeg kan komme lidt videre i projektet.

Jeg tror nok at der er rigeligt med kræfter i den HK, dog som bateman siger understøtter den ikke alle de nye formater, så det kunne være du skulle kigge over i mod Onkyo, eller Denon hvis du er til den slags... Ang. højtalere, så vil jeg anbefale dig at købe nogle gulvhøjtalere til foran og så nogle væghøjt til bagi, du vil blive skuffet med det satelitsæt der.. Du vil givetvis føle at der er et kæmpe hul midt i frekvensregistret.. Hvis det ikke skal koste mere end omkring de 6k, så ville jeg nok anbefale dig et sæt Dali Concept så kan du supplere med en sub, så har du et rimelig habilt surroundsæt, startede selv med sådan et sæt, og det er ganske fint..

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 April 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Du vil aldrig få et ordenligt resultat med små satellitter, dertil er din stue for stor. Hvis du vil have god lyd må du af med det det koster. Kan anbefale det her sæt.

http://www.audiosound.dk/product.asp?product=911&sub=0&a mp;page=2

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

PKS_SDBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene omkring forstærker og højtaler....Hvilken model er det lige du tænker på med de nye Onkyo'er?? Som sagt har ejg ikke meget erfaring med dette, så hvis du kunne give mig et model nummer vil det være fint.

Hurin: Det er en klasse for meget til mig tror jeg.. :D Jeg tror ikke jeg skal over 15000 for et komplet sæt, altså højtaler woofer, forsærker.... så har jeg regnet med en 4000k på en PC.... og det skulle så være det...

Men jeg er stadig lidt i tvivl med de der SIB... fordi der er mange der roser den, og hvis de virklig er gode nok, men så kan suppleres på BASS siden med en SVS PB10 nsd, eller PB12 nsd..... den skulle nemlig være rigtig god efter hvad en kammarat fortalte mig...

Deeablo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Sendt: 21 April 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej PKS

Hvorfor smutter du ikke ud i AV-Connection og lader dig rådgive af dem? De ved hvad de snakker om og brænder for det de laver...man kan se det på dem Tongue

Det ligger ude ved det gamle forbrænding

Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
Til top Vis Deeablo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deeablo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum