Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 7.1 mix (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver vi ofte snydt for 7.1 mix'et på danske bluray udgivelser?
Senest på den herlige "Vilde Rolf". På den amerikanske udgave er der et DTS Master HD lydspor i 7.1. format. Men ikke på den danske udgave. Øv!
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2013 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Tjah, det er nok en kommerciel beslutning, om man gider lægge det ind på bluray'en. Det menes åbenbart ikke, at det kan betale sig på danske (europæiske) udgivelser.

Det er ikke så usædvanligt, heller ikke indenfor andre formater (DVD, CD, o.s.v.), at USA (og Canada) har adgang til bedre udgaver, desværre - og jeg er enig i 'øv'.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2013 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Ærlig talt hvor mange har plads til et 7.1 setup

Tro ikke der er så mange ægte hjemmebiograf med et 7.1 setup i Europa i forholde til Amerika, i Amerika har man altid udgivet film til hjemmebrug med den bedte overførelse på Billede og lyd siden, sådan er det med DVD så mund ikke dette gælde også for Blu-ray udgivelser (man skal så leve med Amerika forholde til censur), derfor er der flere der holder sig til Amerika udgivelser med god ret, at der så på nogle Amerika udgivelser er dansk underteksten (og er reg. kodefri) er bare et bonus.

Så for at værre på den sikke side, så holde men sig til Amerika udgivelser, for her i Europa skal vi åbenbare leve med ringe lyd, der er så galt også Dolby Digital og i 1080i på nogle af disse Blu-ray udgivelser, især Dansk BD udgivelser kan være stor slem (med god hjælp af bl.a. Nordisk Film).

Tør slet ikke tænk på hvad der der sker med når vi få et lyd format med 32.4 kanaler til hjemmebrug og Blu-ray i 4K, og man så blander Nordisk Film i dette, så kan der gå rigtig meget galt, og hvor mange er parat til at smide 32 højtaler og 4 sub bas højtaler i et normalt dansk hjem.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at der absolut er grænser for hvor mange højtalere man kan smide ind i en hjemmebiograf. Jeg synes dog at et 7.2 setup fungerer udmærket på mine 16 kvadratmeter.
Det er næsten konsekvent at det danske lydspor på animationsfilm altid er i et mindre højopløst format end det originale amerikanske. men at man ikke bare kan kopiere det oprindelige 7.1 mix - det forstår jeg ikke rigtig.

Jeg har som Startrek også konstateret at danske BD udgivelser nærmest over en kam er ringere end amerikanske.
Nogle af dem ligner en alm.DVD m.ht. billedkvalitet.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Jeg er helt enig i at der absolut er grænser for hvor mange højtalere man kan smide ind i en
hjemmebiograf. Jeg synes dog at et 7.2 setup fungerer udmærket på mine 16 kvadratmeter.
Det er næsten konsekvent at det danske lydspor på animationsfilm altid er i et mindre højopløst format end det originale
amerikanske. men at man ikke bare kan kopiere det oprindelige 7.1 mix - det forstår jeg ikke rigtig.

Jeg har som Startrek også konstateret at danske BD udgivelser nærmest over en kam er ringere end amerikanske.

Har du prøvet at samle alt dit membranareal i 2 højtalere, og en ordentlig forstærker, og en surround pre der kan mikse
lysporet ordentligt.?

Jeg lover dig du slipper for en del udfasning, og timingsproblemer.

Flere kanaler till hjemme surround er lige så ubrugeligt som 4K til en alm TV.. Markedtings BS som forbrugere som regel
hopper på uden betænkelighed.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Batman skrev:
Jeg er helt enig i at der absolut er grænser for hvor mange højtalere man kan smide ind i en
hjemmebiograf. Jeg synes dog at et 7.2 setup fungerer udmærket på mine 16 kvadratmeter.
Det er næsten konsekvent at det danske lydspor på animationsfilm altid er i et mindre højopløst format end det originale
amerikanske. men at man ikke bare kan kopiere det oprindelige 7.1 mix - det forstår jeg ikke rigtig.

Har du prøvet at samle alt dit membranareal i 2 højtalere, og en ordentlig forstærker, og en surround pre der kan mikse
lysporet ordentligt.?

Jeg lover dig du slipper for en del udfasning, og timingsproblemer.

Flere kanaler till hjemme surround er lige så ubrugeligt som 4K til en alm TV.. Markedtings BS som forbrugere som regel
hopper på uden betænkelighed.

Du mene ikke at man skal nedmixe 7.1 (der er ikke noget det hedder 7.2) eller 5.1 (der er ikke noget det hedder 5.2) til stereo , og derved at gå glip at surrund, ved god at to gode stereo højtaler er beder en 7 dårlige højtaler.

For det først skal surround receiver eller forstærker værre super god til det, der ud over skal man havde 2 fuldtone højtaler, for at kunne gengive det fuldt tone frequency område fra Blu-ray film, og med sikkerhed ville man komme mangel en SW til de helt lave områder.

Du udtale dig uden af havde set ægte 4K , der er ingen butikker der vise tv med ægte 4K som demo, da der ikke endnu er noget tilgængelig 4K materiale at vise, der udover at alle de 4K tv der nu blive solgt forælde, da de i fremtiden skal havde HDMI 2.0 indbygge og dem der blive solgt nu har kun HDMI 1.3, som kun kan vise 4K med 24 fps. om når der der komme 4K tv udsendelser så blive det med endte 50 eller 60 Hz.

Men vel vi havde den samme debat at 1080p Blu-ray kom på marked, at dette netop var Markedtings BS for at sælge noget HD Tv, der er stadig dem der ser Blu-ray og 3D som rent Markedtings BS.

Men 4K er nu det format sem Film og TV industrien har taget som den ny standart for fremtiden biografer og tv udsendelser, og ja jeg kan god sen forskel i biografer om filme er i 4K eller ej, og i takt med at tv til hjemmebrug blive større og større, så ville 4K TV havde sin berettigelse, for bare 10 år side var et 32 tommer tv til hjemmebrug meget stort, i dag kan man få et 50-60 tommer tv til samme pris som et 32 tommer koste fra 10 år siden, så inden for de næste 10 år ville vi se at 60-100 tommer tv blive det normale, og set i det lys passe 4K nu meget fint ind, for ikke at tale om hjemmebiograf fans, hvis mål at få prisis samme lyd og billede som i de rigtig biografer og ville betale for det.

Men suk 4K er snart ved at værre forælde, da men seriøse er ved at teste 8K
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes