Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Volumen i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fluffy_wabbit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Efter en række klager fra naboer er jeg begyndt i højere grad afholde øje med lydniveauet når jeg lytter til musik. I den anledning er jeg kommet frem
til at hvis jeg ligger min iPhone ved siden af mig når jeg lytter fortæller den at jeg spiller musik fra alt mellem 65-80 decibel alt efter humør (dog mest
omkring de 70-75). Boede jeg ikke i en gammel lejlighed midt i København havde lydniveauet nok været noget højere ;)

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre hvor højt musik I derude lytter til?

God lørdag,
Emil
Til top Vis fluffy_wabbit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fluffy_wabbit

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Tjooo, med SII'eren ved siden af mig i 3.5m afstand fra ht peaker den ved 95dB på det Big Fat Snake jeg lige hørte.....

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu alligevel skal måle, kunne det måske være interessant at have nogle tal i tankerne :

Ved støj på 85 dB eller mere skal du bruge høreværn, for at beskytte din hørelse.

Eksempler på lydniveauer

Hvisken 30 dB
Normal samtale 60 dB
Motorplæneklipper 90 dB
Båndpudser 93 dB
Traktor 96 dB
Boremaskine 98 dB
Bulldozer 105 dB
Sprøjtepistol 105 dB
Kædesav 110 dB
Smertegrænse 125 dB
Jetfly ved start - Take-Off   140 dB
Skud med jagtgevær 165 dB

Lille stigning - stor risiko

En lille stigning i støjniveauet, fx på tre decibel, kan være svær at bemærke. Der skal op til ti decibel til, før du virkelig oplever en forskel. Men tre decibel er alligevel nok til, at din risiko for høreskader fordobles.

Hvis man lytter til sit yndlingsnummer på fuld styrke to gange på en dag, så har man brugt hele dagens ”kvote” for høje lyde! Hvis man lytter længere, er der stor risiko for, at man med tiden vil få en støjskade i form af nedsat hørelse og/eller tinnitus.

kilde :    Høreforeningen
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det har ofte ikke noget med lydniveau at gøre, når naboerne klager. Oftest er problemet, at dybe toner vandrer længere, end høje toner. Kan de f.eks. høre når du taler i telefon, eller har gæster med tilhørende høj snak?

Hvordan er dine højtalere placeret? I gamle byggerier er gulvene ofte lavet af fjedrene planker.

Så det handler om, at bryde lydens vandring med dæmpning. Man kan dæmpe på mange måde, den nemmeste er resonans-kontrol, dvs. fjerne lydens mulighed for, at sætte andre ting i svingning, så lyden kan vandre videre.

Jeg har selv flydende parket i lytterummet - en basforstærker uden lige! Her står højtalerne på betonfliser, som bryder resonans-mønsteret, og jeg får aldrig klager fra naboerne i bygningen, trods at den får gas engang i mellem...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Hvis man nu alligevel skal måle, kunne det måske være interessant at have nogle tal i tankerne :

Ved støj på 85 dB eller mere skal du bruge høreværn, for at beskytte din hørelse.

Jeg antager det er dBa værdier du hentyder til? De her mobiltelefon "målinger" er dels forholdsvis ukalibreret og dels
repræsentere uvægtet værdier, hvis ellers mikrofonen går mod 20Hz. Derfor virker målingen i første omgang "voldsom"
men det meste er bas området som øret er "svagt" hørende overfor. Så overfor dB(A) som afspejler ørets response vil
tallene nok være noget lavere (10dB hvis der måles fra 300 og op....)

Som jeg læser det

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kopierede bare direkte fra Høreforeningen, og jeg er da enig i at Arbejdstilsynet bruger dBa.

Men jeg er også enig i at målingerne nok ikke er særlig præcise, så en vis sikkerhedsmargin er måske rimelig nok.   ;)]

Som jeg også skrev er tiden en væsentlig faktor. Du skrev ikke om du kun skruede op for dit favoritnummer, eller du gennemlyttede 10cd boksen ved den styrke.       

Mange er i dag udsat for kraftig støj på arbejdspladsen, så fritiden er der hvor ørerne skal restituere. Så virker det ekstra belastende hvis man også slapper af med høj musik. Jeg har selv været på en arbejdsplads med en del støj, hvilket måske kan læses af mit indlæg, og det har nok medvirket til at jeg har ændret lyttevaner. Jeg spiller ikke voldsomt højt, og jeg mener faktisk at jeg får mere ud af musikken på den måde da jeg får flere detaljer med.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Det med "støj" fra nabolejligheder kender jeg kun alt for godt, lige fra game-party til Kim Larsen fan.
Det kan virkelig være stressende og uudholdeligt hvis det fortsætter hver dag til ud på de små timer.
Der er vel også småfolk og medmennesker der skal på arbejde.

Du forsøger dog at tage hensyn, hvilket jeg synes er sympatisk.

Jeg er ikke nogen engel selv, men har taget mine forholdsregler, så jeg ikke behøver at gøre kål på mig selv.
1. Afkobl højttalere fra gulv med især fliser og ellers spikes, filt, gummi og pap.
2. Godt head-fi til de sene timer og natten.
3. Naboer sætter pris på moderat ro efter 22 og ikke senere end midnat.
4. Hvis der varsles om fest op til en weekend, bliver tolerancen også større hos naboerne.

Punkt 1. er det vigtigste fordi, som nævnt tidligere i tråden, bassen kan vandre igennem gulve og vægge.  Det der tit generer mest, er en rytmisk rumlen. Det tærer på nerverne.

Mvh.

Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes