Jeg håber da ikke der er nogen der er sure. Men vi kan godt være uenige om prioriteringerne.
Min påstand er at du ikke kan bruge text book-filtre som de er sammen med "vilkårlige" enheder og forvente at de kan få systemet til at opføre sig som et samlet, lineært system.
Fordelen med de aktive filtre - analoge som digitale - er at du ikke behøver at have enhedernes impedansforløb med i beregningen af komponenterne. Men filtret skal under alle omstændigheder tilpasses de enkelte enheders frekvens-, sprednings- og afrulningskarateristik for at ende med et brugbart system.
Det kræver rigtig meget arbejde og også en del grundlæggende viden om filterkonstruktion og -justering, hvis du vil gøre det med analoge filtre.
Nu er jeg ikke helt bekendt med hvor erfaren du er i højttalerkonstruktion eller hvilken tilgang du ønsker. Nogle foretrækker at lytte og justere med en komponent ad gangen andre bruger målinger som et væsentligt værktøj til at få det basale på plads.
Spørgsmålet er hvad du er parat til at kaste dig ud i. For hvis du vil bruge de analoge filtre, bør du faktisk i forvejen være i stand til at kunne udvikle et komplet højttalersystem.
Jeg har aldrig benægtet at Behringeren anvender komponenter af mindre lødig kvalitet set med hifi-øjne (smps og op-amps), så der er et "loft" for hvor langt man kan nå med den, som den er. Men man kan til gengæld ret nemt komme meget tæt på toppen.
Omvendt er det helt op til din kunnen at få et analogt filter til at fungere perfekt.
Jeg husker i en tidligere tråd - måske min egen - hvor der også nævnes andre digitale filtre af højere kvalitet, men der var prisen også oppe omkring 20.000 kr svjh. Husker desværre ikke mærker eller mere.
Du antyder at du er lidt usikker på det med digitaliseringen. Det tyder på at du anvender analoge kilder. Derfor vil jeg være lidt forsigtig med at anbefale en anden mulighed. Men en måde at angribe det på med digitale kilder er afspilning fra harddisk og så et softewarebaseret filter/korrektionssystem og et godt eksternt lydkort. Prøv at se hvad brugeren MHenckel anvender. Han har også et dipolt system. |