Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorhauge Rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jessen_thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej til jer alle. Da jeg er ny her på forummet må i bære over med begynder fejl/mangler på info om specs til flgn problem  Undskyld den lange forhistorie men eftersom jeg regner med at komme til at være herinde en del i fremtiden kan i ligeså vide hvad jeg har osv

Jeg har været så heldig at få fingrene i nok nogen af de bedste højtalere til dags dato (hvis jeg selv skal sige det) i form af Silverline's Grandeur MK II der er blevet fintunet af selveste Sten Thorhauge. De kom til ved et tilfælde, da jeg allerede havde købt og betalt for et NAD set hvor det så var meningen at senere på ugen ville ud og investere i et par B&W 804s. Men jeg da fik hørt disse silverline's var jeg ikke i tvivl! Dem måtte jeg have, så derfor blev der gravet en del dybere i lommen og de kom hjem. Efter at have lyttet i nogle uger stod det klart at NAD settet bare ikke var godt nok til disse  højtalere. Jeg har så efterfølgende lånt Thorhauges Preamp samt hans monoblokke med EL 58 rør (er ikke helt sikker på typen) monteret til at give en effekt på 136w stykket. Dette er gået hen og blevet til en fantastísk lytte oplevelse!

Men her kommer problemet så ind: De samme højtalerer bliver også brugt i forbindelse med film (hvilket de klarede ganske fint før med en solid state effektforstærker) Men det er som om lidt af det Punch man oplevede med bassenhederne er forsvundet nu hvor rørforstærkerne er sat til. På bekostning af den suveræne musik oplevelse jeg har fået er film oplevelsen gået hen og blevet lidt mere tam (det gælder sådan set også musik især elektronisk hvor der bliver krævet lidt bass tryk; The Knife, LOC etc.)

Det er ca 50/50 fordeling mellem film og musik der bliver spillet herhjemme.

Mit spørgsmål er så: Har i erfaring med rør der kan give lidt mere punch eller skal jeg ud og lede efter en god Solid State effektforstærker med flere W end på NAD systemet? Elsker den varme lyd når jeg sidder og høre musik men til film duer det efter min egen mening bare ikke

NAD systemet bestod af Forforstærker NAD C165 BEE, 1 stk Effektforstærker NAD C275 BEE samt Cdafspiller NAD C565 BEE

Spørg endelig hvis i vil vide mere end hvad jeg har skrevet da jeg ikke helt endnu ved hvilke info i skal bruge

Til top Vis jessen_thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jessen_thomas

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Du glemmer vist at fortælle, at efter du gik over til rør, har du flyttet højttalerne en hel  væk fra side, og bagvæg, hvis du flytter dem tilbage i hjørnene, vil du få "film bas" igen, det har intet med forstærkerne at gøre, men som vi tydelig kunne høre, var der jo ingen opløsning med højttalerne placeret i hjørnene, ps. rørene i udgangen er EL 34

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

jessen_thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Det var netop det jeg ville undgå steen :) Det er dejligt at se du er herinde når jeg nu ikke har dit telefon nummer  Jeg ville gerne at det kunne stå som det gør da det placeringen til den bedste musik oplevelse som vi alle kunne nikke med på. Der må da findes 100 vis af forskellige rør der hver har sin egen klang. Ét eller andet sæt rør må da kunne gøre at lyden bliver mere ..."solid state" agtig så jeg har rør til musik og rør til film for eksempel

Til top Vis jessen_thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jessen_thomas

jessen_thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

ps Steen: Snakkede vi ikke om at der kom 136 w ud i stedet for 115 w som standard? Var det ikke fordi der var kommet et andet sæt rør i?

750es
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

jeg har oss thorhauge en i 270 int forstærker extrem god lyd :-)

Til top Vis 750es's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 750es

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas. Jo de er på 136 w, men har ikke fået det ændret på min hjemmeside, jeg er gået væk fra pentodekobling, og over til ultralineær, samtidig har jeg øget modkoblingen, som var alt for lav, det har givet en effektforøgelse, samt meget lavere udgangsimpedans, og mindre forvrængning, det kan ændres på alle de forstærkere jeg har solgt, og er blevet lavet på en stor del af dem, men mangler stadig at "finde" de sidste,

ang. lyden, nej du kan ikke finde et rør der kan få din forstærker til at lyde af trans.(heldigvis) men du kan finde en slatten rørforstærker med underdimensioneret strømforsyning, så får du den oppustede bas, som du havde da dine højttalere stod i hjørnene

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

jessen_thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

hehe :P så tror jeg bare jeg nøjes med at flytte lidt rundt på højtalerne når jeg vil have mere bass ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes