| Sendt: 25 Januar 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
boholm skrev:
| Du skal vælge en forstærker, der har en øvre grænsefrekvens på min 100 kHz og et fasedrej ved 20 kHz på max 5 grader. Desuden skal den have en dominerende 2. harmonisk forvrængning. |
|
|
alle har ret til sine meninger, men jeg vil bare undre mig lidt. Hvordan er fasen på en normal god højttaler op igennem hele spektret?Hvilke højttalere ligger på eller under de omtalte 5 grader?For mig handler det meget mere om forstærkerens 'egenlyd', magt og så brum i mit eget anlægs tilfælde Jeg kan ikke hører 100KHz alligevel og fasedrejet er klart over 5 grader og mon ikke forvrængningen visse steder er over en procent og så siger de ikke meget under 40Hz. Egentlig er jeg meget godt tilfreds med lyden (hvis ikke det var for lidt brum)Det er bare så svært at stille lighedstegn mellem lyd og målinger. |
|
|
Højttalerens egen fase svinger garanteret ret meget op gennem spektret - ingen tvivl om det. Men derfor kan forstærkerens fase vel godt være ret . . . ? Jeg har "bare" læst mange steder og kan konstatere, at fasen spiller en meget stor rolle . . . også effektforstærkerens fasegang. Den kan høres. Spørg mig ikke om de mere specifikke detaljer - dem kan jeg ikke huske. Men det er min konklusion og dermed et ultimum, at effektforstærkerens fase er så ret som muligt i hele lydspektret. At sætte den øvre grænseværdi til 100 kHz sikrer netop, at fasedrejet ved 20 kHz ikke er særligt stort - i modsætning til at sætte værdien til lige 20 kHz, hvor du således vil få et fasedrej på 45 grader, hvis du nøjes med et simpelt RC-led, som man som regel (?) gør i effektforstærkere ( på dens indgang).
Hvis du er tilfreds med dine forstærkere (undtaget brummen), så fuldt tillykke med det. Vi har alle vores erfaringer (egne og andres), principper og ønsker.
Er det forstærkeren selv, der ikke siger meget under 40 Hz - eller er det højttaleren? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|