Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan min forstærker trække det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik_serup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har en Marantz PM-80, som jeg er godt glad for :)

Hvordan ville den have det med at trække et par Dali 870'ere? :)
Til top Vis Frederik_serup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik_serup

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik.

PM-80 er da en ældre sag. 2x100W eller noget i den stil?
Marantz plejer nok at kunne lave "fornuftige" watt.

Så selv om 870 ikke ligefrem er små højttalere, så tror jeg nok Marantzen kan følge med.

Jeg har selv trukket B&W 604 (samme størrelse som 870), med færre watt med et godt resultat

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det skulle undre mig meget, hvis du ikke kan trække dem. Din Marantz er ganske fin - se data her se data her

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Hej Frederik.

PM-80 er da en ældre sag. 2x100W eller noget i den stil?
Marantz plejer nok at kunne lave "fornuftige" watt.

Så selv om 870 ikke ligefrem er små højttalere, så tror jeg nok Marantzen kan følge med.

Jeg har selv trukket B&W 604 (samme størrelse som 870), med færre watt med et godt resultat

/Stefan

Hejsa!

Om en højttaler er stor eller lille har intet at gøre med, om en given forstærker kan "trække" den. Det handler udelukkende om elektriske og akustiske egenskaber - kaldet følsomhed eller effektivitet.

En lille forstærker på 5w kan snildt håndtere et par kæmpehorn på flere hundrede liter, hvis det bare er konstrueret følsomt nok.

En stor forstærker (= mange watt) kan have alvorlige problemer med et par små reolhøjttalere, hvis de bare er ineffektive nok.

Marantz'en klarer det meste.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hejsa!

Om en højttaler er stor eller lille har intet at gøre med, om en given forstærker kan "trække" den. Det handler udelukkende om elektriske og akustiske egenskaber - kaldet følsomhed eller effektivitet.

En lille forstærker på 5w kan snildt håndtere et par kæmpehorn på flere hundrede liter, hvis det bare er konstrueret følsomt nok.

En stor forstærker (= mange watt) kan have alvorlige problemer med et par små reolhøjttalere, hvis de bare er ineffektive nok.

Marantz'en klarer det meste.

Vh

Freddy

Dét er jeg med på.

Det er heller ikke så meget den fysiskestørrelse som enhederne.
870 har 4 enheder hvoraf de 2 er 8" basser.
Jo mere der fysisk skal flyttes, jo flere watt kræves der.
Men der er stor forskel på HVOR meget (følsomheden, som du nævner).

B&W er generelt meget sultne efter effekt. Dali er (så vidt jeg ved) noget lettere at trække.
B&W 604 er bestykket med samme antall enheder som Dali 870. Så en forstærker der kan trække 604 bør også sagtens kunne trække 870.

Dét er grundlaget for hvad jeg skrev tidligere.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at du skal smide et ohm-meter på højttalerterminalerne og skabe dig et indtryk af, hvor mange ohm den samlede højttaler belaster forstærkeren med. Både hvad angår Dali'en og B&W'en.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med "trække" - Mener du, om det ville kunne spille "højt nok"? - eller mener du, om højttalerne udgør så drilsk en ohm's belastning for Marantz'en, som får den til at svede ihjel ved selv moderat lydstyrke?

Marantz´en kan sikkert spille på begge højttalere uden de store problemer. Jeg tror - dog uden at vide det, at B&W'erne er en større mundfuld for Marantz'en end Dali'erne (effektivitet), men det må du jo kunne se på et datablad for begge højttalertyper.

Antal enheder har ingen betydning - kommer an på, hvordan de koblede. Sæt et ohm-meter på - eller se evt. på et datablad.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Frederik_serup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Mit spørgsmål gik på om det var forsvarligt at spille på mine højtalere med min Marantz, alt lige fra meget lav styrke og op til
85% på forstærkeren :)
Dali'erne er jo 4 ohm, så 140 watt burde vel kunne gøre det? :)
Til top Vis Frederik_serup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik_serup

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

1. Som fredmarantz har fortalt dig, er det vigtigere hvor følsom højttalerne er, end hvor mange watt der står på din forstærker.
2. Watt-betegnelsen på din forstærker kan du sjældent bruge til ret meget, end bedre indikator er måske trafostørrelse,
ladelytkapacitet og udgangstransistorer.

En tommelfinger-regel, er at du ikke bør skrue højere op på forstærkeren end til kl12. Ikke noget definitivt, men skruer du så
meget op at forstærkeren ikke kan følge med længere (højttaleren forvrænger) skader du enhederne, og i sidste ende
ødelægger højttaleren.

Men ja, din Marantz kan sagtens trække Dali'erne
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Det er absolut forsvarligt at spille med den kombination du har.

Problemet kommer på den kombination, som på alle andre, hvis du spiller så højt at det lyder dårligt.

Det sker som regel et sted mellem kl. et og kl. to på volumenknappen, afhængig af kildematerialets input 5til forstærkeren. Der er forskel på hvor meget signal der kommer fra forskellige cd'er og på hvor højt niveauet for indspilningen af en cd er. Derfor er det meget svært at give et præcist og bestmt punkt for hvornår noget spiller "for højt".

Din sammensætning burde i øvrigt spille ganske højt hvis du skruer så højt op som nævnt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

avekat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at kapre tråden med et lignende spørgsmål sv.t. trådstarters:

Jeg har anskaffet mig et par dali evidence 870.

Min forstærker er en marantz SR4320, 80w i 8 ohm, se mere info: http://us.marantz.com/Products/342.asp

Mit problem er, at musikken hurtig kommer til at lyde lidt 'mudret', når der er mange instrumenter/højt tempo - det virker mest som om problemet er fra mellemtonen og diskanten. Jeg har også oplevet det med mine gamle dali 606.

Jeg forestiller mig at problemet kunne være min forstærker?
Er der nogen der kan anbefale en god og kraftfuld stereoforstærker/receiver til dali evidence 870?
Jeg tænker selv man skal op i 120w?
Evt. sorroundreceiver, da jeg overvejer et par 470'ere som baghøjtalere.

Jeg køber gerne brugt, pris op til omkring 5.000.

Mvh
Avekat

Til top Vis avekat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avekat

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

avekat skrev:
Jeg tillader mig lige at kapre tråden med et lignende spørgsmål sv.t. trådstarters:Jeg har anskaffet mig et par
dali evidence 870.Min forstærker er en marantz SR4320, 80w i 8 ohm, se mere info: http://us.marantz.com/Products/342.aspMit
problem er, at musikken hurtig kommer til at lyde lidt 'mudret', når der er mange instrumenter/højt tempo - det virker mest
som om problemet er fra mellemtonen og diskanten. Jeg har også oplevet det med mine gamle dali 606.Jeg forestiller mig at
problemet kunne være min forstærker?Er der nogen der kan anbefale en god og kraftfuld stereoforstærker/receiver til dali
evidence 870?Jeg tænker selv man skal op i 120w?Evt. sorroundreceiver, da jeg overvejer et par 470'ere som baghøjtalere.Jeg
køber gerne brugt, pris op til omkring 5.000.MvhAvekat

Til 5000 er der rigtig mange gode bud, især hvis brugtmarkedet tælles med. Find en forstærker med masser af muskler, selv
spiller jeg på en NAD 208 (kig evt også efter 218) som holder mine proacs i et jerngreb :) findes til 3000-4000 på
brugtmarkedet
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk en NAD 218 til salg på DBA pt. 

Ps.: Beklager også herfra for ikke at holde mig til trådens indhold

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:
Det er heller ikke så meget den fysiskestørrelse som enhederne. 870 har 4 enheder
hvoraf de 2 er 8" basser.Jo mere der fysisk skal flyttes, jo flere watt kræves der. Men der er stor forskel
på HVOR meget (følsomheden, som du nævner)./Stefan

Så du mener, at hvis jeg bygger en højttaler med fire 10-tommer basser i hvert kabinet + to mellemtoner + 1 diskant,
så vil den kræve en større forstærker? Hvordan synes du det hænger sammen med at den er meget mere
følsom, altså spiller meget højere for 1W end en mindre model?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes