Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: for meget bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

hey

sidder med den fornæmmelse at der er for meget bas i mit system. det lidt generende ved musiklytning. søger i forvejen nogle nye HT-kabler. er
der nogle af sådanne der vil kunne styre bassen lidt bedre, eller skal der andre midler på bordet?

hvis vi snakker kabler, regner jeg med et prisleje fra en 1000-2000 for et par på 3m.

so long
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

For meget bass skyltes tit at højtaleren står for tæt på bagvægen og sidevægen. SÅ prøv først at flytte dine højtalere ud i rummet og der snakker jeg altså ikke 5-10cm men måske en meter ud fra bagvægen.

Prøv først og se om det ikke hjælper (det er jo gratis). Højtalerenes plasering er noget af det vigtigste i ens setup

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde

Jeg behøver vel ikke fortælle at placering af ht kan ændre meget, samt akustisk behandling af rummet. Det sagt så en af de mest bas fattige ht kabler jeg har hørt er nordost flatline gold.

der er et til salg på KSB http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=142600

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

At tweake sine kabler for at tæmme bas resonanser er at som at slukke vulkaner med spyt.

Du skal, som de andre brugere nævner, se på akustikken i dit rum samt placeringen af din lytteposition og dine højttalere. Den triste sandhed er at næste alle rum har deres kamp med resonanser i bassen. Placeringen af lyttepositonen vil betyde mere end placeringen af højttalere, men højttalernes placering også en del.

En fremgangsmåde til placering ville være:
1. Placer højttalerne ca. der hvor de skal stå.
2. Flyt lytteposition frem og tilbage langs en centerakse mellem højttalerne indtil bassen er så god som muligt.
3. Finjuster placeringen af dine højttalere.

Hvis dette slet ikke giver et acceptabelt resultat må du overveje stærkt alternative placeringer eller begynde at se på egentlig akustisk tilpasning af rummet.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

tænkte nok at det var noget med HT'ernes placering at gøre. jeg er desværre så uheldig at jeg ikke har mulighed for at flytte dem længere ud i
rummet
derfor jeg lige ville høre om evt kabelskift kunne have en indflydelse.

er det ikke noget med at man kan smide en sok eller lign om bag i basporten? eller er det bare en urban legend...

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

5 cm har du vel plas til at flytte dem ud, nogle gange skal der ikke mere til
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Til inspiration: I mit lytterum oplever jeg klar forskel på bas niveauet afhængigt af hvor jeg lytter fra. Rummer er ca 4 x 7 m og
jeg lytter på langs. Højttalerne er placeret ca 1/2 m fra hver væg, og den bedste bas (ikke kun niveau men også "punch") er
klart i de modsatte hjørner, men her er resten af oplevelsen jo klart ikke optimal. Jeg overvejer at forsøge med "på tværs"
lytning.
Er der erfaringer med tilsvarende hos andre?
Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

neumann.8700:

Nu er den bedste bas ikke nødvendigvis karakteriseret ved hverken niveau eller punch.

Hvis du er så uheldig at dit rum er domineret af basudslukninger langs midteraksen vil du nemt opleve det som om hjørnerne er de eneste steder i rummet hvor der faktisk er egentlig bas. Til gengæld er denne bas som oftest oppustet til mange dB over det egentlige niveau i musikken. Derudover vil det pga. hjørnernes noget uheldige reflektionskarakteristik være umuligt at oplevel nogen form for rumlighed og perspektiv her.

Til gengæld er det oplagt at i et 4 x 7 rum vil udslukninger langs den tværgående akse ikke være ved samme frekvenser som langsgående akse. Derfor kan du sikkert med fordel spille på tværs. Derudover har du på den tværgående led flere muligheder for at flytte lydgengivelsens midterakse væk fra rummets absolutte midterakse, hvilket kan være en stor hjælp, hvis intet andet virker.

Bonde1985:

Med fare for at gentage mig selv - lyttepositionens placering betyder mere end højttalernes placering. Hvis du endnu har prøvet at placere dig selv længere fremme og tilbage i rummet og nøje bemærket hvordan det har påvirket basgengivelsen så er det ved at være tiden.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
tænkte nok at det var noget med HT'ernes placering at gøre. jeg er desværre så uheldig at jeg ikke har mulighed for at flytte dem længere ud i
rummet
derfor jeg lige ville høre om evt kabelskift kunne have en indflydelse.

er det ikke noget med at man kan smide en sok eller lign om bag i basporten? eller er det bare en urban legend...
Det har du fuldstændig ret i,smid et par sammenrullede sokker i hver basport....det tager i hvertfald det værste

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

mine HT'er står omkring 30-40 cm ude i rummet. og det er alt de kan få. desværre. har smidt en sok om bag i basporten, og det tog faktisk en hel
del. så indtil videre nøjes jeg nok med det.

har prøvet at flytte mig lidt rundt i lokalet, men der hvor min lytteposition er gør desværre at det ikke er muligt at placere noget som helst
anerledes. so for a starter I keep the socks tight :)

skal også snart have skiftet til nogle nye HT'er, der ikke er så basstærke. det sku for meget når man kun bor i lejlighed. hehe

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Bonde < en flise under dine højttalere, KAN muligvis gi' en renere bas (ikke så booomy) og samtidig minimere resonans. Der er ingen garanti, men det er da billigt at forsøge

Her i min 2.sals lejlighed har det betydet bedre bass og ingen naboklager, og det er endda med særdeles bassstærke højttalere

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

Bonde < en flise under dine højttalere, KAN muligvis gi' en renere bas (ikke så booomy) og samtidig minimere resonans. Der er
ingen garanti, men det er da billigt at forsøge

Her i min 2.sals lejlighed har det betydet bedre bass og ingen naboklager, og det er endda med særdeles bassstærke højttalere

det tror jeg da lige jeg vil prøve - pt står de på et flamingo låg. dette er jo ikke særlig stabilt, og kan måske godt være medvirkende til en lidt
løs bas.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

hej,
synes da at det kunne være interessant at høre hvilken højttaler emnet omhandler, ligeledes hvad de spiller sammen med. Ikke mindst hvor stort et lytterum drejer det sig om?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes