Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: BI-Wiring, hvorfor ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger en int. forstærker i øjeblikket. Er BI-wiring bedre end singlewire ? Og hvad er fordelen ved evt BI-Wiring ?

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Det findes der ikke et entydigt svar for...hvis kablet er fornuftigt dimensioneret kan det let bære de små strømme som vore små forstærkere kan afgive. Men der er ligeså mange meninger om dette som der er HiFi nuts...bare vent og se

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Så lægger jeg da lige ud med min mening om det

På mit anlæg har jeg oplevet en stor forbedring, specielt i bassen efter at have startet på biwiring..

Men det er langt fra alle high-end højttalere, der har bi-wiring terminaler, så det er også lidt af en religion for fabrikanterne..

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Så kan jeg da også komme med en erfaring.

Jeg prøvede at bi-wire mine højtalere (der også er lavet til tri-wire) med et kabel til bassen og et kabel til resten.

Der blev meget mere bas. Om det var en forbedring vil jeg ikke sige. Syntes at lydbilledet blev mindre sammenhængende da det var som om der
kom for meget bas i forhold til resten. Så nu bruger jeg kun siglewire kabler.

Så det er ikke let at sige for eller imod.
Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kører bi-wire på mine, har aldrig kørt single wire.
Ej heller har jeg testet om der rent faktisk ligger en forskel i det.
Nu var der bare bi-wire og dermed skulle det altså køres således, mere skal der ikke tænkes over det :P

(det var den lette, men usaglige version)

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup
Til top Vis Real_Zeke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Real_Zeke

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring

rent elektronisk er der ingen forskel, men i praksis hører en del folk en tydelig forskel. ikke nødvendigvis en forbedring af lyden, men blot en forskel.

jeg har altid benyttet mig af bi-wiring, men udelukkende fordi jeg engang fik et rigtig godt kabel, der var beregnet til det. hvis jeg skulle ud og købe kabel idag, ville jeg vælge single-wiring af den simple grund, at det er nemmest og mest enkelt.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Man kan sige des længere kabeltræk des mere kan kablet komme til at farve lyden. Adskiller man de dybe toner(Gør Delefilteret)fra de lyse toner med Biwiring, kommer der kun lave frekvenser i kabeltrækket til bassen, og ligeledes "Kun" de høje frekvenser i kabeltrækket til mellemtone/diskant.

Nogle vælger osse forskelligt type kabel. feks. Sølvkablel til mellemtone/diskant.

min erfaring er lidt mere ro på og detaljer med biwiring. Omvendt osse en vis musikalitet ved singlewire. Men har du mulighed for at låne et kabel vil jeg da foreslå dig det og se hvad det evt. gir`eller ikk`gir af forbedringer. Prøv:-)

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:

Man kan sige des længere kabeltræk des mere kan kablet komme til at farve lyden. Adskiller man de dybe toner(Gør Delefilteret)fra de lyse toner med Biwiring, kommer der kun lave frekvenser i kabeltrækket til bassen, og ligeledes "Kun" de høje frekvenser i kabeltrækket til mellemtone/diskant.

Se det passer så ikke!

signalet vil være fuldstændigt det samme, bort set fra at i bassen er der et højere strømtræk, da denne kræver mere energi.

Det er først efter delefilteret at der ikke er det samme frekvensindhold!

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

For hvad det er værd : David Wilson, der jo unægteligt laver nogle dyre højttalere, mener at det er bedre at bruge pengene
på et godt kabel. Om han har ret, vil jeg ikke gøre mig til dommer over.

Jeg har lavet mange forsøg med singlewiring vs biwiring, og er altid kommet frem til at singlewiring er det mest homogene, og
mindre diffust i mellemtonen end singlewiring. Måske pga det fasedrej, som nogle påstår at biwiring giver. Det er så min
erfaring, som ikke nødvendigvis er den samme som andres. Men prøv dig frem. Det der virker bedst for dig, ER bedst
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

@Xcreep

kan du se hvad jeg mener

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej !

En forudsætning for eksperimentet med bi-wire er, at højttalerkonstruktionen er forberedt hertil...dvs. et sæt ht. terminaler + delefilter per sektion. Mange konstruktioner har 2(3) sæt ht. terminaler men mødes alligevel, internt, på et "fælles" delefilter.

Hvis der er 100% adskildelse vedr. delefilter, burde de fleste opleve/høre en forbedring i bas-området i form af "strammere bas".

( & så er der jo også muligheden for at eksperimentere med bi-amp. )

Bond

Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange indlæg.

Jeg har kørt Bi-amping før, med to effektrin. Det var virkelig god lyd, man kan høre enhederne for den strøm de fortjener. Desvære var jeg ved at blive tosset af, at gå og indstille dem hele tiden. F.eks kræver den ene slags musik mere diskant, og den anden slags mere bas. Til sidst måtte jeg finde mig en "gylden middelvej" indstilling. Jeg er nu gået tilbage til singlewire, og nåede aldrig at prøve Bi-wire

Skyd løs tak !!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jamen er det egentlig ikke det, som mange Hifi-enthusiaster har som mål?

Altså at man kan høre, hvad den oprindelige producer har ønsket med sin produktion? Nogle ting har hermed mere diskant end andre og andre mindre bas osv.??

Man kan jo sige, at det nok ikke er den samme producer, som har produceret alt hvad du hører?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Freddy

Ved BI-amping ændrer jeg jo på original indspilning ik'  Tror produceren ville bliv ked af det.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Det gør du jo så i samme øjeblik du ikke afspiller på præcis samme grej som produceren brugte under indspilningen, hvis du lægger eden præmis til grund for hvornår noget lyder som produceren ønskede.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ja- det er sgu ikke nemt det her LOL.

Jeg har i mange mange år kørt med to-vejs Bi-amping gennem et JBL elektronisk delefilter. På dette delefilter kunne man sætte højtonen i forhold til bunden (én gang for alle og rør det ikke mere)) -

Det lød efter grundig indstilling rigtig rigtig godt. Efter ca. 20-25 år i Bi-amping gik jeg væk fra det og holder i dag af at køre helt normalt med ét højttalerkabel mellem amp og HT - og dette lyder stadig aldeles glimragende og jeg har egentlig ikke lyst til at skifte tilbage til Bi-amping. Det kan måske være nogle få tekniske fordele ved det (atså Biamp). Hvis man gerne vil kombinere en solid forstærker med hurtig kontant og tør bas til bunden og måske have en fin fin røramp med silketop til toppen, så kan man jo kombinere sig frem til en tilfredstillende lyd.

Jeg kører som beskrevet i dag med total almindelig højttalertilslutning og er yderst tilfreds med lyden i mit set-up.  Jeg har klart bedre forudsætninger for at høre, hvordan en enkelt forstærker lyder nu end før.

Biwiring har jeg aldrig prøvet og det siger mig ikke noget -

Mht til mine tidligere bemærkninger omkring producere osv- så vil jeg bare sige, at jeg netop synes, at dette er en fis i en hornlygte - og kan tilslutte mig "Sund"'s indlæg med at man kun kan opnå dette på samme gear - og i øvrigt som en tilføjelse vil jeg nævne - også i samme akustiske miljø - ellers kan det være ligemeget.  Hvorfor skulle man dog også ville ønske at få det til at lyde som produceren ønskede det? - sæt han havde dårlig smag eller var drevet af andre interesser end vellyd og hifi?? (comp + tåbeligt mix). Næ - lad os selv bestemme, hvad vi synes er god lyd i vore ører. Virkeligheden er alligevel for langt væk til at det meste Hifi-gear i Verden er i stand til at gengive dette.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

"også i samme akustiske miljø" - præcis.

Under indspilningen af en af de senere udgivelser fra Aerosmith fes Tyler og Perry (The Toxic Twins) ud i Tylers bil for at høre hvordan produktionen lød i hans bil. Logikken og argumentet var at det var i bilen de fleste af kunderne til deres musik lyttede mest til det  bilen, så hvis det lød godt i Tylers bil var den hjemme. Begge havde i øvrigt haft noget af en fest under forløbet, de syntes det var skideskægt at fise rundt i nabolaget til studiet og spille de nye numre for fuld skrue med åbne vinduer. Muligvis var der andre faktorer der kan have haft indflydelse på "niveauet af fest"

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Det kan måske være nogle få tekniske fordele ved det (atså Biamp). Hvis man gerne vil kombinere en solid forstærker med hurtig kontant og tør bas til bunden og måske have en fin fin røramp med silketop til toppen, så kan man jo kombinere sig frem til en tilfredstillende lyd.

Jeg talte faktisk med Lars Worre (direktøren for Dali) om dette engang. At benytte forskellige forstærkere til top og bund var noget af det dummeste han havde hørt om. Først bruger de som højttaler producent oceaner af tid på, at opnå den rette sammenhængende lyd mellem alle enheder i højttaleren og så bagefter ødelægger man alt det arbejde ved, at benytte forskellige forstærkere.

I sammen forbindelse snakkede vi faktisk også om bi-wiring, hvor han personligt aldrig havde hørt forskel. 

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Men alligevel er det en feature på de fleste af deres produkter at der er mulighed for biwiring og biamping. Go figure

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Men alligevel er det en feature på de fleste af deres produkter at der er mulighed for biwiring og biamping. Go figure

Jeg har ikke skrevet noget om, at han synes bi-amping var noget skidt? Det var bi-amping med forskellige forstærkere, altså de anvendte forstærkere skal være af samme mærke/model.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes