Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forbinde pc og forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Kunne godt tænke mig noget internet radio på anlægget og har overvejet at forbinde pc'en til nad forstærkeren.

Har dog læst på hifiklubben's website at det kan ødelægge forstærkeren: http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/lyd/2113.htm

eksempelvis:

"Hvis du afbryder pc’en, mens forstærkeren er tændt, risikerer du et kraftigt smæld i højttalerne. Pc’en kan nemlig generere en kraftig spændingspuls på lydudgangen, idet den lukker ned. Dette kan i værste fald tage livet af en eller flere enheder i højttalerne – eller indgangstrinet i forstærkeren."

det er jo tit at man bare slukker computeren - og hvis man ikke lige har fået slukket for forstærkeren først kan dette være skadeligt ifølge ovenstående.

så ville lige høre om i tager forholdsregler, eller om i blot har tilsluttet pc'en til anlægget.
Til top Vis mach3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mach3

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

I princippet har de ret; men i virkeligheden har jeg ikke oplevet problemet. Men sjovt nok sælger HiFi Klubben jo lige en boks, som kan forhindre problemet 

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Kunne godt tænke mig noget internet radio på anlægget og har overvejet at forbinde pc'en til nad forstærkeren.

Har dog læst på hifiklubben's website at det kan ødelægge forstærkeren: http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/lyd/2113.htm

eksempelvis:

"Hvis du afbryder pc’en, mens forstærkeren er tændt, risikerer du et kraftigt smæld i højttalerne. Pc’en kan nemlig generere en kraftig spændingspuls på lydudgangen, idet den lukker ned. Dette kan i værste fald tage livet af en eller flere enheder i højttalerne – eller indgangstrinet i forstærkeren."

det er jo tit at man bare slukker computeren - og hvis man ikke lige har fået slukket for forstærkeren først kan dette være skadeligt ifølge ovenstående.

så ville lige høre om i tager forholdsregler, eller om i blot har tilsluttet pc'en til anlægget.

Tror det skal være ekstreme tilfælde før der direkte gør noget i stykker. Havde en overgang en pc der sendte vildt meget støj ud på lydkortets udgang når den VAR slukket (aka i standby). Og derudover er det typisk onboard lydkort der er de værste syndere.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

jeg har aldrig oplevet det ovennævnte problem med min bærbare acer aspire. den er ofte tilsluttet min forstærker via mini jack til phono. men skal ikke kunne afvise at andre computere kan være problematiske. har dog aldrig hørt fra andre, at de har oplevet noget lignende.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
I princippet har de ret; men i virkeligheden har jeg ikke oplevet problemet. Men sjovt nok sælger HiFi Klubben jo lige en boks, som kan forhindre problemet 

Inden alle jer der ikke har oplevet problemer får sagesløse til at ignorere problemet, så har jeg en anden erfaring som sælger fra 1999 - 2003. Og jeg har set mange forstærkere med afbrændte indgangstrin, og jeg har selv prøvet det (selvom om jeg godt kendte til problemet).

Den sikre metode er galvanisk adskillelse. Enten i form af en boks, eller ved at bruge lyslederkabel. Bluetooth og anden trådløs overførsel, burde heller ikke give problemer.

Ellers er løsningen, at sætte kabler i med alle apparater slukkede, og aldrig slukke sin PC før forstærker (Så er det bare ærgeligt hvis automatiske opdateringer selv lukker PC'en ned og genstarter).

Jeg har haft en del PC'er og bærbare og problemet varierer meget.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen forholdsregler taget , hverken med pc´eren eller eeeboxen der er tilsluttet Accuphasen , intet der knalder ved nedlukning her  Men jeg kobler aldrig noget sammen der er tændt

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

tak for svarene.

ja den mest oplagte med at pille ved tilslutninger mens pc/forstærker er tændt er nem at overholde.

det er mere den med at forstærker altid skal slukkes før pc'en - den bliver ikke nem at overholde.

Kjeldsen >> hvordan forbinder med lyslederkabel til en nad forstærker?
Til top Vis mach3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mach3

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
tak for svarene.

ja den mest oplagte med at pille ved tilslutninger mens pc/forstærker er tændt er nem at overholde.

det er mere den med at forstærker altid skal slukkes før pc'en - den bliver ikke nem at overholde.

Kjeldsen >> hvordan forbinder med lyslederkabel til en nad forstærker?

med en ekstern DAC som sikkert også giver bedre lyd end andre former for galvanisk adskillelse

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Inden alle jer der ikke har oplevet problemer får sagesløse til at ignorere problemet, så har jeg en anden erfaring som sælger fra 1999 - 2003. Og jeg har set mange forstærkere med afbrændte indgangstrin, og jeg har selv prøvet det (selvom om jeg godt kendte til problemet).

Den sikre metode er galvanisk adskillelse. Enten i form af en boks, eller ved at bruge lyslederkabel. Bluetooth og anden trådløs overførsel, burde heller ikke give problemer.

Ellers er løsningen, at sætte kabler i med alle apparater slukkede, og aldrig slukke sin PC før forstærker (Så er det bare ærgeligt hvis automatiske opdateringer selv lukker PC'en ned og genstarter).

Helt enig. Jeg har skiftet mange indgangskredse der har været brændt af. I de tilfælde hvor jeg har fået en forklaring på hvordan fejlen er opstået har det dog oftest været fordi ejeren har rodet med kabler uden at slukke først.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:

eksempelvis:

Hej

Jeg har brændt en NAD forstærker af ved tilslutning til PC.

Men som nævnt er det jo en super løsning med en DAC - det giver bedre lyd og sikre forstærkeren og computeren.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden, tilsluttede jeg min PC til min forstærker via. line-kabler, imens begge enheder var tændt (dum ide). Det resulterede i, at den ene kanal forsvandt.

Det viste sig senere, at det var nogle lodninger på nogle transistorben, som var gået løs (jeg vil gætte på, at det var p.g.a. for megen varme).

Jeg gennemgik alle printene i forstærkeren, og fik loddet de steder, hvor lodningen var gået løs. Heldigvis virkede forstærkeren igen som før, og har gjort det lige siden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes