Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Billig rør-(for)forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har valgt at prøve noget andet i stedet for transistor grej. I hvert fald i pre-sektionen. Dvs. jeg holder mig nok til transistor til effektdelen. Men jeg er villig til at prøve rør hele vejen rundt, hvis det kan lade sig gøre på mine højttalere - uden at det koster en bondegård vel og mærket.

Jeg har en JBL 4410A, som har en 10" bas. Selvom det er en relativ letdreven højttaler, så skal der vel en del effekt til at rykke i de basser? Jeg hører ikke tordnende høj musik, men lydbilledet skal bare ikke 'falde sammen'. Det må ikke blive for mudret.

Her er lidt info om højttalerne:

Følsomhed: 91dB
Impedans: 8ohm (nominel, kender ikke minimumsværdien)
Frequency Range: (-6 dB)35Hz - 27 kHz
Frequency Response: (+/- 2 dB)45Hz - 20 kHz
Power Rating: 125 W 

Kan man overhovedet køre med en integreret rørforstærker på den JBL?

Mit budget er maks 5-6000kr, så der skal nok handles brugt, og det bliver nok også kinesisk i den prisklasse.

Nogle bud på en "god" rørforstærker (integreret) eller rør-forforstærker?

Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

8 Ohm og 91 db er en rimelig høj følsomhed, men med en 10" bas, tror jeg du skal have en push pull intg. forstærker. Hvor mange watt ved jeg ikke, men det er der helt sikkert andre rør kyndige i dette forum som gør.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
8 Ohm og 91 db er en rimelig høj følsomhed, men med en 10" bas, tror jeg du skal have en push pull intg. forstærker. Hvor mange watt ved jeg ikke, men det er der helt sikkert andre rør kyndige i dette forum som gør.

Jeg burde nok sætte mig mere ind i det rør-halløj inden jeg startede denne tråd, men hvad gør en Push/Pull konstruktion anderledes? Og kan de fåes indenfor mit budget? De fleste Push/Pull jeg har set, ligger over 20.000kr

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes absolut at du skulle snuppe denne her Music Angel me KT88 i valgfri PP/ultra linear eller triode drift. Ideen med den er at skifte
indgang
rørene ud med nogle New-Old-Stock (NOS) vintage rør, det løfter den ganske gevaldigt. De kinesiske KT88 der sidder i den lyder sådan set bedst
til
lige dén konstruktion som Music Angel'en er lavet efter.

På det Norske avforum.no har Kjell B. testet mange rør og modifikationer som du kan læse om her:
http://avforum.no/forum/receivere-
forsterkere/64721-music-an gel-god-kinesisk-ror-forsterker.html

Og her er en forklaring på hvilke vintage rør der passer bedst til Music Angel:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66902-gode-sma -ror-music-angel-xd-800-kt88.html

Jeg har selv en Music Angel version III med de in ovenstående tråd nævnte vintage rør. Den lyder fantastisk og kan nemt spille mine tunge Snell
op,
baskontrol er dog ikke i topklasse, men det er et kendt problem på de Snell. Dine JBLer vil ikke være noget problem at trække. De store
kvaliteter
ved en Music Angel er dens utrolige finkornethed. Sammenligned med transistor forstærkere er det her noget helt andet, uhyrlig detaljeret lyd.
Kanalseperation er også i top, og er med til at skabe et meget bredt lydbillede. Dynamik er også virkelig overbevisende. Sæt noget big band på
og
hop i stolen af overraskelse. Absolut det bedste køb jeg har gjort. Man får utrolig god lyd for pengene.

http://www.hi-
end.on9mart.com/cart/Music%20Angel%20-%20XDSE% 20KT88_bk.html

Jeg købt min Music Angel i ovenstående butik. Der var ingen problemer.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 December 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Vi er nogle stykker der har leget lidt med Dynavox VR 70 e. Det er en kinesisk klon af en klassisk pushpullert; Dynaco st 70. Her er en tråd om forstærkeren:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73054&K W=kinesisk+hyggepejs

Tube mania, der er "the man!" på feltet fører en tråd om rørforstærkeren generelt, den er god at læse. Der er bla. en forklaring på push pull koblingen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77337&K W=tube+mania

Hvorfor jeg bringer Dynavoxen ind her, det er der flere grunde til.
  • Konstruktionen er en klassiker - og den er iorden
  • Den er grim - men den er billig, ca. 3000 kr.
  • De dyreste og vigtigste komponenter: Trafoerne! De er 100% i orden, rigtig god kvalitet.
  • Den er ok out of the box, men for ca 500 kr og lidt loddearbejde, så kan den blive rigtig god!
  • Alt dette har tube mania dokumenteret med sit måleudstyr i tråden om kineseren.
Altså en billig mulighed for at få ægte rørlyd til en billig penge, som reelt kan slæbe et sæt JBL'ere. Den yder 37 w, men rørwat skubber altså lige lidt mere

Der findes andre kinesiske forstærkere som er til at betale, men hvor gode er de reelt? Nogen gange er det masser af børstet aluminium, messing og andet øjelir, men så kan man f.eks. ikke justere bias på rørene - katastrofalt dårlig konstruktion...

Held og lykke

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Jeg syntes absolut at du skulle snuppe denne her Music Angel me KT88 i valgfri PP/ultra linear eller triode drift. Ideen med den er at skifte indgang
rørene ud med nogle New-Old-Stock (NOS) vintage rør, det løfter den ganske gevaldigt. De kinesiske KT88 der sidder i den lyder sådan set bedst til
lige dén konstruktion som Music Angel'en er lavet efter.

På det Norske avforum.no har Kjell B. testet mange rør og modifikationer som du kan læse om her:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/64721-music-an gel-god-kinesisk-ror-forsterker.html
Og her er en forklaring på hvilke vintage rør der passer bedst til Music Angel:
[URLhttp://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66902-gode-sma-ror-music-angel-xd-800-kt88.html[/URL]

Jeg har selv en Music Angel version III med de in ovenstående tråd nævnte vintage rør. Den lyder fantastisk og kan nemt spille mine tunge Snell op,
baskontrol er dog ikke i topklasse, men det er et kendt problem på de Snell. Dine JBLer vil ikke være noget problem at trække. De store kvaliteter
ved en Music Angel er dens utrolige finkornethed. Sammenligned med transistor forstærkere er det her noget helt andet, uhyrlig detaljeret lyd.
Kanalseperation er også i top, og er med til at skabe et meget bredt lydbillede. Dynamik er også virkelig overbevisende. Sæt noget big band på og
hop i stolen af overraskelse. Absolut det bedste køb jeg har gjort. Man får utrolig god lyd for pengene.

http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Music%20Angel%20-%20XDSE% 20KT88_bk.html
Jeg købt min Music Angel i ovenstående butik. Der var ingen problemer.

Hej Eggers

Det lyder spændende med den Music Angel. Har læst lidt om den på Nerds (eller var det Hifi4All?). Synes jeg læste om nogle problemer med brum eller kortslutninger, men er ikke helt sikker på om det var denne model.

Hvad koster de rør du bruger? Og hvor meget måtte du slippe i alt for forstærkeren?

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Sendt: 28 December 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ja den har vist været nævnt i et par tråde her på forum. Men ellers er det på de Norske fora det foregår.

Jeg kan ikke huske hvad jeg betalte i moms og told, men luftfragt er inkluderet i prisen fra on9mart. Ingangsrørerne kostede omkring 1000 for de
fire. Det kan muligvis gøres billigere. Den sværeste øvelse er at finde rør af den rigtige type der samtidig er så gamle som muligt (ældre = bedre)
til en god pris.

Og selvfølgelig er det et sats at købe disse kina rørslæder, oftest hvis der er tale om brum er det defekte rør. De kinesiske udgangs rør er ret
billige og nemme at få fat på. Der har været andre mindre problemer med visse produktions serier, men de var nemme at løse, og er løst fra
fabrikken på de forstærkere der leveres nu.

Den store fordel ved Music Angel er nok at den er relativ følsom overfor indgangs rørene, men ikke så følsom overfor udgangs rørene. Det
betyder at man rimelig billigt kan 'tune' sin forstærker til en klangkarakter der passer ens øvrige komponenter. Jeg ved at mange brugere køber
billige brugte indgangsrør som de eksperimenter med. Det er sådan 'ny' forstærker for en hund agtigt. Nu har du den hidsige JBL titanium diskant
og mellemtonen er vist ret kold i lyden, så måske var noget Mullard værd at prøve. De giver en mere 'fed' mellemtone og knap så analytisk
diskant.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Ja den har vist været nævnt i et par tråde her på forum. Men ellers er det på de Norske fora det foregår.

Jeg kan ikke huske hvad jeg betalte i moms og told, men luftfragt er inkluderet i prisen fra on9mart. Ingangsrørerne kostede omkring 1000 for de
fire. Det kan muligvis gøres billigere. Den sværeste øvelse er at finde rør af den rigtige type der samtidig er så gamle som muligt (ældre = bedre)
til en god pris.

Og selvfølgelig er det et sats at købe disse kina rørslæder, oftest hvis der er tale om brum er det defekte rør. De kinesiske udgangs rør er ret
billige og nemme at få fat på. Der har været andre mindre problemer med visse produktions serier, men de var nemme at løse, og er løst fra
fabrikken på de forstærkere der leveres nu.

Den store fordel ved Music Angel er nok at den er relativ følsom overfor indgangs rørene, men ikke så følsom overfor udgangs rørene. Det
betyder at man rimelig billigt kan 'tune' sin forstærker til en klangkarakter der passer ens øvrige komponenter. Jeg ved at mange brugere køber
billige brugte indgangsrør som de eksperimenter med. Det er sådan 'ny' forstærker for en hund agtigt. Nu har du den hidsige JBL titanium diskant
og mellemtonen er vist ret kold i lyden, så måske var noget Mullard værd at prøve. De giver en mere 'fed' mellemtone og knap så analytisk
diskant.

Aha, man bliver klogere hver dag

Hvor plejer I at købe rør? Og hvor lang tid holder de som regel? Jeg kan ikke se nogen steder, om man kan justere bias på den Music Angel? Hvor vigtigt er det?

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Vi er nogle stykker der har leget lidt med Dynavox VR 70 e. Det er en kinesisk klon af en klassisk pushpullert; Dynaco st 70. Her er en tråd om forstærkeren:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73054&K W=kinesisk+hyggepejs

Tube mania, der er "the man!" på feltet fører en tråd om rørforstærkeren generelt, den er god at læse. Der er bla. en forklaring på push pull koblingen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77337&K W=tube+mania

Hvorfor jeg bringer Dynavoxen ind her, det er der flere grunde til.
  • Konstruktionen er en klassiker - og den er iorden
  • Den er grim - men den er billig, ca. 3000 kr.
  • De dyreste og vigtigste komponenter: Trafoerne! De er 100% i orden, rigtig god kvalitet.
  • Den er ok out of the box, men for ca 500 kr og lidt loddearbejde, så kan den blive rigtig god!
  • Alt dette har tube mania dokumenteret med sit måleudstyr i tråden om kineseren.
Altså en billig mulighed for at få ægte rørlyd til en billig penge, som reelt kan slæbe et sæt JBL'ere. Den yder 37 w, men rørwat skubber altså lige lidt mere

Der findes andre kinesiske forstærkere som er til at betale, men hvor gode er de reelt? Nogen gange er det masser af børstet aluminium, messing og andet øjelir, men så kan man f.eks. ikke justere bias på rørene - katastrofalt dårlig konstruktion...

Held og lykke

Den Dynavox ser også ret interessant ud. Du siger den koster 3000kr. men den er da vist steget en del i pris siden?

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 28 December 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvis du er frisk på at købe brugt, kan du få meget mere for dine penge, end hvis du køber noget billigt skrammel fra Kina. Jeg er ked af at sige det, men de forstærkere jeg har hørt fra Kina, navneligt de billige rør modeller, har lydt virkelig skidt. Køb noget ordentligt fra starten af, det bliver du galdere for. Se for eksempel denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140193 den ligger næsten inde for dit budget, og jeg vil våge den påstand at den banker alt hvad du kan få i Kina til samme pris eller mere. Jeg har selv haft den, og jeg var meget tilfreds med den, til prisen er der i mine øjne (øre) ikke nogle konkurrenter, og da slet ikke fra Kina. Jeg forstår ikke hvorfor folk gider at købe skrammel fra Kina, når det kan gøres så meget bedre for samme pris. Men vi er jo heldigvis alle forskellige

Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 28 December 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke forsvare kinøjser-forstærkere...blot sige at der er både godt og skidt fra den kant..man kan ikke entydigt sige det er skidt altsammen. Ovenstående brugte forstærker tror jeg vil være et godt bud til JBL højtalere.

Lidt indføring i rør;

Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;

Dioder:2 elektroder (ensrettere/forsyning)

Trioder(845/6B4G): Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.

Tetroder og pentoder(KT88/EL34): 4/5 elektroder...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i  udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.

Rør kan kobles som single ended hvor et  enkelt udgangs-rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).

Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling

Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Perfekt til HIFI

Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Pita skrev:

Den Dynavox ser også ret interessant ud. Du siger den koster 3000kr. men den er da vist steget en del i pris siden?

Som en af de mange ejere af en Dynavox, kan jeg helt tilslutte mig BoPtiljudrop's anbefaling. Det er en gennemprøvet klassisk konstruktion. Der er enkel at tweake, så den blive endnu bedre, og de anvendte udgangsrør er meget almindelige, og derfor til at finde til en god pris.

Lige nu kan den erhverves til 2.995 kr hos Elektronik Lavpris i Århus.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Ikke for at flame nogen, men vi har jo netop målt Dynavoxen igennem fra ende til anden, og som skrevet er de vigtige ting altså i orden - og det er dokumenteret. Og for dynaen gælder det samme som med andre rørforstærker, man kan justere med valg af især indgangsrørene. Det er et super einsteiger gerät, men naturligvis er der grænser for hvad man kan få for 3 af de lange:

http://www.elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_i d=91837

Lige meget hvad, så får man meget for pengene.

Men hvad halter så på dynaen?
  • Den er overkompenseret, dette klares på 3 min. ved at tage to kondensatorer ud af kredsløb. Allerede her kravler den klasser op...
  • Den har en rimeligt dårligt konstrueret strømforsyning, der er brugt serielle lavvoltslytter. Dette kan man selv fikse hvis man er æh.. fiks på fingrene. To nye 500volts lytter, ready to rock!
  • Så er volumenpotentiometret kun på 20 K, mindre issue...
  • Den er lidt svær at justere bias på, da trimmerne er billige, kan skiftes med lidt fingerfærdighed, hvis man gider.
  • Den bruger printmonterede rørsokler, de er i sagens natur lidt føsomme over for heftig tuberolling.
  • Den har "kun" diodeensretter, den originale konstruktion har rørensretter.
Jeg mener at den følger ret godt med den originale st 70'er, men alt afhænger af de benyttede rør. Alt er beskrevet på min tråd, også hvordan man gør noget ved det på en forsvarlig måde. Og tak til forum her, for hjælpen med det

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

pigol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2009
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

jeg har selv rør i min pre del og jeg har et par jbl L100
med et par nad 3020i som effekt det spiller classe :D

jeg vil klart anbefale den kombi synes det giver en flot lyd.
Til top Vis pigol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigol

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

@Pigol...lyder som en fin combination.

Jep...dynavoxen spiller fint når den blir gearet lidt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Den omtalte Dynavox, er det den der var med på rør/vintage træffet?

Mvh. Morten.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:

Ja.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Morten014 skrev:

Ja.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej,

I så fald tror jeg, stadig trådstarter vil være bedre tjent med en Rogue Audio Cronus. Den koster lidt mere men, du slipper for at rode med den og jeg tror der skal noget seriøs tweaking til, før Dynavoxen bare lyder halvt så godt som en Rogue Audio Cronus. I øvrigt sidder der en ganske god riaa i den, hvis du er til vinyl.

Mvh. Morten.

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Er ikke meget for at pille, så Dynavox bliver det nok ikke, medmindre jeg kan betale mig fra at tweake selv.

Cronus lyder spændende, men over mit budget og ret dyr ift. at den er 3år gammel.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Pita skrev:
Er ikke meget for at pille, så Dynavox bliver det nok ikke, medmindre jeg kan betale mig fra at tweake selv.

Cronus lyder spændende, men over mit budget og ret dyr ift. at den er 3år gammel.

En ny koster pt. 16.000,- så 6600,- er vel ikke dyrt. Giv ham et bud på 6000,- så passer det.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes