Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Et ekstra sæt højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

samlet set får du lidt mindre effekt ud af forstærkeren

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Okay. Tja, det er til overvejelse. Mange tak for alleinputsne! Måske den bedste løsning er en 2700 mere. de hænger bare ikke
på træerne.
Til top Vis Casper_W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_W

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Du får godt nok lidt mindre effekt ud af din forstærker, men tilgengæld har du så 4-stk højtalere der råber, så alt i alt får du væsentligt højere lyd.

Da jeg selv har rodet/byttet/brokoblet på næsten alt  hvad der hedder NAD incl. NAD 2700 så har denne forstærker ingen problemer med 2-sæt 4-ohm´s højtalere.

Jeg har banket afsted på et sæt 4 ohm´s højtalere brokoblet (det giver samme belastning som du bruger 2-sæt 4 ohm´s i stereo) uden problemer,   kender en gut der bruger 2-stk NAD 2700PE på et sæt DC-15 brokoblet, de har en minimum impedans på 2,5 ohm, og selvfølgelig bliver de varme da det jo ikke er diskoteks forstærkere.

Det samme gælder også NAD´s  effektforstærker NAD 2600A, NAD 2200PE, NAD 2100PE, jeg har aldrig haft vrøvl med at brokoble på 4 ohm´s højtalere.

Vil du seriekoble, så er det næsten nemmere at købe en lille boks hvor du kan bruge 2-sæt højtalere på, og skifte fra det ene til det andet imens du spiller + du kan spille på begge sæt samtidig.

Den eneste model fra NAD der ikke er glad ved 4-ohm´s højtalere brokoblet, er deres ellers meget roste gamle Effektforstærker NAD 2155 & den integrerede NAD 3155, de klare ikke 2-sæt 4ohm´s højtalere i stereo eller et sæt Brokoblet, de slår fra så snart man vil have det lidt sjovt og der skrues lidt op.

Hvad skal du bruge af højtalere.??.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

I min Manual til min NAD 2600A som er forgængeren til NAD 2700PE, står der at man godt må bruge en 4-ohm´s højtaler i Bridge mode ( Brokoblet), så denne forstærker ville heller ikke have problemer med 2-sæt 4 ohm´s højtalere i Stereo.

NAD 2700PE er en tro kopi af NAD 2600A.

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de megetfyldige indlæg! :) Jeg har tænkt mig at bruge mine nuværede Cerwin Vega AT-100 og så hænge et sæt
evt. CV A-10 ELLER et sæt andre mindre CV op i den anden ende af rummet. Men mine AT-100 er 4 ohms og så vidt jeg ved er
A-10 8 ohms.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Altså da jeg gik i skole... hmm hmm (violinspil i baggrunden).... var det ved serie forbinding noget med modstand + modstand = samlede modstand

Ved parallel forbinding modstand*modstand divideret med modstand + modstand = samlede modstand

eks.    serie: 8ohm + 8ohm = 16ohm samlet modstand

eks. parallel: 8ohm * 8ohm (64) divideret med 8ohm + 8ohm (16) = 4ohm samlet modstand

Ved dog ikke om det gælder for højttalere ?? er det ikke noget med nogle højttalere har variabel modstand og impedans dyk osv ?

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Altså da jeg gik i skole... hmm hmm (violinspil i baggrunden).... var det ved serie forbinding noget med modstand + modstand = samlede modstand

Ved parallel forbinding modstand*modstand divideret med modstand + modstand = samlede modstand

eks.    serie: 8ohm + 8ohm = 16ohm samlet modstand

eks. parallel: 8ohm * 8ohm (64) divideret med 8ohm + 8ohm (16) = 4ohm samlet modstand

Ved dog ikke om det gælder for højttalere ?? er det ikke noget med nogle højttalere har variabel modstand og impedans dyk osv ?

Du har vidst fulgt rimeligt godt med i skolen :)

Grunden til jeg nødigt parallel kobler 2 højttaler systemer er ofte at der hen over impedanskurven kan opstå temmeligt uheldigt fasekurver og impedansdyk -  ikke alle forstærkere er glade for det

tidligere skrev en at man samlet får mere lyd ud af det, når man kobler højttalere i serie - selv om effekten er faldet lidt -  well - evighedsmaskinen er nu stadig ikke opfundet :)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Du får godt nok lidt mindre effekt ud af din forstærker, men tilgengæld har du så 4-stk højtalere der råber, så alt i alt får du væsentligt højere lyd.

i heldigste fald får du samme lydtryk - du får ikke højere lydtryk

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Dvs. i mit tilfælde vil jeg i en paralelforbinding få 2,67 ohm (4*8)/4+8) og i serieforbinding få 12 ohm?

Min 2700 kan indstilles til at tage enten 4-8 ohm eller 8-16 ohm. Dvs jeg vel ikke kan paralelforbinde men kun serieforbinde?

Hvordan vil mit lydoutput ændre sig når jeg så går fra 4 ohm i øjeblikket til 12 ohm?

MVH
Casper

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:
Dvs. i mit tilfælde vil jeg i en paralelforbinding få 2,67 ohm (4*8)/4+8) og i serieforbinding få 12 ohm?

Min 2700 kan indstilles til at tage enten 4-8 ohm eller 8-16 ohm. Dvs jeg vel ikke kan paralelforbinde men kun serieforbinde?

Hvordan vil mit lydoutput ændre sig når jeg så går fra 4 ohm i øjeblikket til 12 ohm?

MVH
Casper

Hej Casper,

Det er ret underligt det hvad der står bag på forstærkene,  man bliver ikke vejledt tværtimod.

feks. opgives mine gamle NAD 3080 til 2 * 80/130/180 i 8/4/2 ohm, og det er kontinuerligt, ikke en spidsbelastning på et 1/4 sekund.

Når man så kigger bag på den så står der, at på denne forstærker må der ikke tilsluttes højtalere under 8 ohm,  alså er man forvirret eller hvad,  først så råber man ud at den er 2 ohm´ stabil, og bagefter må du kun tilslutte en højtaler hvis den er på 8 ohm.

De gamle NAD 3080 har jeg også brugt brokoblet på et sæt 4-ohm´s højtalere uden problemer.

Jeg kan ikke se at du skulle få problemer med 2,67ohm på din NAD 2700PE hvis det skal bruges hjemme til almindeligt brug, og med noget smæk på engang imellem.

Da jeg selv har prøvet at have 2-sæt højtalere på en forstærker, mener jeg selv at der er hørbart mere lydtryk på end med et sæt, men jeg har selvfølgelig ikke målt det.

Casper_W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej Poul-erik, ja det er sgu ikke nemt så!! :) Jeg bruger dem jo primært til noget stille en gang i mellem og så nogle fester hele
natten hvor det får alt hvad remmer og tøåj kan holde :) og det er her jeg bliver nervøs for om udgangene går?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Casper_W skrev:
Hej Poul-erik, ja det er sgu ikke nemt så!! :) Jeg bruger dem jo primært til noget stille en gang i mellem og så nogle fester hele
natten hvor det får alt hvad remmer og tøåj kan holde :) og det er her jeg bliver nervøs for om udgangene går?

Ja så er det nok ikke en god ide med 4 højtalere men det er en god forstærker du har selvom det er en ældre svend.

Har selv forgængerne NAD 2200PE, NAD 2600PE & NAD 2600A, tager du låget af de 3 effektforstærkere her, så er de så at sige 100% identiske indvendig med en NAD 2700PE.

feks er en NAD 2200PE kun opgivet til 2 * 100watt, men ydelses mæssigt er den på højde med en NAD 2700PE, da den yder væsentligt flere watt end den er opgivet til.

Så hvis du engang mangler en forstærker til at bruge sammen med din NAD 2700PE, så kan du sagtens bruge en af de modeller jeg her har skrevet, jeg har kørt brokoblet med min NAD 2700PE & min NAD 2600A, og de yder ens.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes