| Forfatter |
|
hesten Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj,
Jeg har netop købt mig en Luxman pd121 med en SME IIIs arm, plattermatter, Linn K9 mm pu.
Nu er jeg nysgerrig efter, at høre om der er nogen der har nogle gode Tweaks til denne pladespiller.
Er der det?
Mvh
Morten!
__________________ www.mchband.dk
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja fjern platter matter og erstat den med en gamle,slidt min lige vinylplade og lyt.er det en forbedring så laver clearaudio en rigtig god
vinylplademåtte til ca.400.-.ellers er der sorbotan eller kulfiber men de er noget dyrere
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg har selv en modificeret Luxman PD-444, og jeg kan sige at med grammofoner uden flydende ophæng er afkobling til underlaget alfa-omega!
Ydermere skal du skille motoren ad så du kan komme til at smøre lejet. Det er en gammel sag, så mon ikke den kunne trænge til det?
Rygtet siger at det er en SP 10 mk I motor der sidder i.
PS. Tonearmen er ikke en af SME's bedre produkter... . .
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Diamond D; Jeg har haft stor succes med plattermatter på min RPM4 - men den var remdrevet.
Hasselbaink; Der er et lille hul på drevet med 'oil' graveret i aluen - og den er blevet smurt! Det med afkoblingen er under vejs
Hvad er det med den SME IIIs arm, her med Titianium arm, der gør den mindre god?
Mvh
Morten __________________ www.mchband.dk
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indtryk af Linn K9 er, at den er temmelig hidsig at lytte på, så den foreslår jeg udskiftet. Gammel må den også være, så den har set bedre dage mht. sporing og vitalitet.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifiigen,
Hvad kører du selv med på din pladespiller(hvilken)?
Mvh
Morten!
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten.
Tillykke med den fine spille. Jeg mener du bør gøre følgende (IKKE en prioriteret rækkefølge)
1: Væk med den K9. En bedre pickup er nødvendig. Gerne en blød MC, eksempelvis Denon DL304. Ortofon OM 40 er også et godt bud til din arm.
2: Hvis du har udgaven med guldfarvet armrør bør du finde den senere sorte udgave. Den har revideret geometri, og (Hvilket efter min mening er vigtigere) bedre kabler. Det oprindelige outputkabel er også af tvivlsom kvalitet, Van Den Hul MCD 502 er til at betale og det er et glimrende kabel til tonearme.
3: Plattermatter. Jeg går klart ind fon noget akryl her. Record interface mat kan undertiden findes brugt til rimelige priser, og den er en stor forbedring på en 121. Den SKAL dog bruges med en ordentlig pladestrammer. Jeg har selv brugt SME og The Acrylic clamp med held. Hold dig fra Michell´s strammer, den virker ikke godt i dette setup.
4: Dæmpning. Jeg har ladet mig fortælle at der kan vindes noget ved at dæmpe spillen, men har dog ikke selv fået gjort det på min 121. Hvis du skiller den ad vil du se at hele bunden er et stykke støbt aluminium med mange hulrum. Det skulle efter sigende give en del at fylde alle de tomme rum op med blyhagl og parafin.
5: Bedre tonearm. Hvis du er til de lidt stivere mc pickups, så skal du have en gammel SME 3009/II (IKKE improved) eller en 3009R. Hvis du har alt for mange penge bør du dog købe en 309, IV eller V.
Held og lykke, Lars.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En LP 12 m. Adikt
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Highmass,
Tak for de gode forslag - der er stof til eftertanke. - og meget plads til blyhagl og parafin
Jeg kunne også forestille mig at det ville være en fordel at dæmpe 'hullet' hvor tomearmen sidder...
Ang. tonearm er den med det sorte armrør, titanium, der sidder på nu. Jeg har det andet, gyldne, liggende i SME-kassen.
Ang. tonearm - vil en Rega Rb700 være et godt alternativ til de stivere pu'er?
Mvh
Mortne
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes bare platter matter dræber lyden (og uønsket støj) .Måske der er en ubalance i pladespiller set-uppet.Jeg kan forstå at k9 er en hidsig
satan og måske derfor vedkommende har valgt en plattermatter
personlig synes jeg det er noget fanden/lidt for smarte producenter har skabt
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg har haft held med at dæmpe undertallerkenen indvendig med silikone-fugemasse, men det kræver at man skiller motoren ad (og er lidt forsigtig). Forbedringen er tydelig.
Citat Hi-Fi World, jan. 2007: "When I visited SME some time ago I noticed that the ultra low effective mass SME III model was absent from their museum. I was told later that this was deliberate; the company all but deny making it." Noel Keywood . .
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj Hasselbaink,
Tak for svaret!
Det lyder til at den SME arm ikke er den bedste tonearm i verden, og at SME Kender alt til det...
Har du evt. nogle erfaringer med REGA arme også de modificerede, eks. Audio-note armene?
Mvh
Morten!
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj,
DE 'nye' ortofon arme! Er der nogen der har erfaringer med disse?
De ser seje ud!
Mvh
Morten
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Hej Morten.
Tillykke med den fine spille. Jeg mener du bør gøre følgende (IKKE en prioriteret rækkefølge)
1: Væk med den K9. En bedre pickup er nødvendig. Gerne en blød MC, eksempelvis Denon DL304. Ortofon OM 40 er også et godt bud til din arm.
2: Hvis du har udgaven med guldfarvet armrør bør du finde den senere sorte udgave. Den har revideret geometri, og (Hvilket efter min mening er vigtigere) bedre kabler. Det oprindelige outputkabel er også af tvivlsom kvalitet, Van Den Hul MCD 502 er til at betale og det er et glimrende kabel til tonearme.
3: Plattermatter. Jeg går klart ind fon noget akryl her. Record interface mat kan undertiden findes brugt til rimelige priser, og den er en stor forbedring på en 121. Den SKAL dog bruges med en ordentlig pladestrammer. Jeg har selv brugt SME og The Acrylic clamp med held. Hold dig fra Michell´s strammer, den virker ikke godt i dette setup.
4: Dæmpning. Jeg har ladet mig fortælle at der kan vindes noget ved at dæmpe spillen, men har dog ikke selv fået gjort det på min 121. Hvis du skiller den ad vil du se at hele bunden er et stykke støbt aluminium med mange hulrum. Det skulle efter sigende give en del at fylde alle de tomme rum op med blyhagl og parafin.
5: Bedre tonearm. Hvis du er til de lidt stivere mc pickups, så skal du have en gammel SME 3009/II (IKKE improved) eller en 3009R. Hvis du har alt for mange penge bør du dog købe en 309, IV eller V.
Held og lykke, Lars. |
|
|
Det med blyhagl og parafin kan jeg skrive under på da jeg sandsynligvis er ophavsmanden.Jeg gjorde det for 22 år siden. Skal nu prøve det på nyindkøbt PD 131.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hesten skrev:
Halløj,
DE 'nye' ortofon arme! Er der nogen der har erfaringer med disse?
De ser seje ud!
Mvh
Morten |
|
|
jeg har købt en 12",men den bliver ikke monteret før i Aug. (sorry),men jeg kender en som har købt også en 12" og han siger den er markant
bedre en de rustfrie SME arme (vi begge kører med div SPU'er) __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Hej Morten.
1: Væk med den K9. En bedre pickup er nødvendig. Gerne en blød MC, eksempelvis Denon DL304. Ortofon OM 40 er også et godt bud til din
arm.
2: Hvis du har udgaven med guldfarvet armrør bør du finde den senere sorte udgave. Den har revideret geometri, og (Hvilket efter min
mening er vigtigere) bedre kabler. Det oprindelige outputkabel er også af tvivlsom kvalitet, Van Den Hul MCD 502 er til at betale og det er et
glimrende kabel til tonearme.
3: Plattermatter. Jeg går klart ind fon noget akryl her. Record interface mat kan undertiden findes brugt til rimelige priser, og den er en stor
forbedring på en 121. Den SKAL dog bruges med en ordentlig pladestrammer. Jeg har selv brugt SME og The Acrylic clamp med held. Hold dig fra
Michell´s strammer, den virker ikke godt i dette setup.
4: Dæmpning. Jeg har ladet mig fortælle at der kan vindes noget ved at dæmpe spillen, men har dog ikke selv fået gjort det på min 121. Hvis
du skiller den ad vil du se at hele bunden er et stykke støbt aluminium med mange hulrum. Det skulle efter sigende give en del at fylde alle de
tomme rum op med blyhagl og parafin.
5: Bedre tonearm. Hvis du er til de lidt stivere mc pickups, så skal du have en gammel SME 3009/II (IKKE improved) eller en 3009R. Hvis du
har alt for mange penge bør du dog købe en 309, IV eller V.
Held og lykke, Lars. |
|
|
P.T kører jeg selv med interface/sorbothan måtte, men jeg synes nu også at CLEARAUDIO 's vinylmåtte til en 400.- er super __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen,
Diamond D; Det lyder vildt interessant med den ortofon arm - du må meget gerne skrive lille notits når du har monteret og oplevet den!  (også selvom det først bliver i august...)
hasselbaink; Er silikone og aluminium ikke en dårlig kombi - der er jo noget syreværk i silikone...
Tak for svar
Mvh
Morten!
|
| Til top |
|
| |
hesten Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hep,
Jeg har netop "opgraderet" min pd121 med en ny armbase i aluminium (1,5 cm høj) Plastik armbase-klipse anordningen er fjernet. Derudover er plinten blevet godt fyldt op med blygummi fra T-hansen  særligt omkring motoren
LYD: JEg har fået en meget mere rolig, dynamisk og detaljeret lyd, lidt mere knald på bassen.
Enkelt, men en klar forbedring!
Mvh
Morten
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende - jeg har en PD 291 (Quartz DD automatic turntable) - skal den også smøres i en adskilt motor - den lyder som om den trænger til smøring og har stået stille siden mislyden viste sig... min nyerhvervede TD12 skal bare have olie i lejet ... mener jeg

__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også en PD121, men med en ældgammel, tung Fidelity Research FR54 arm, og en strippet Denon DL103. Spillen er dæmpet indvendigt, og jeg er udmærket tilfreds med Platter Matter på tallerkenen. Den er fra 1978, og spiller stadig som en drøm :)
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |