Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket hjt. kabel til Densen set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej eksperter,

Jeg er ejer af et densen set-up som jeg egentlig er glad for. Jeg synes dog jeg mangler en del bas når der spilles specielt cd'er. Jeg har i øjeblikket qed xt 400 kabler som efter sigende skulle være meget lyse i lyden.

Hvilke kabler i samme prisklasse kan i anbefale såfremt der skal lidt mere bas på?

Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Densen spillede førhen på Chord kabler på diverse messer og de er også kendt for at have en del bass, så prøv det

grene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej!

Spiller selv på Densen og bruger Nordost WyreWizard Dreamcaster - synes de spiller med en super god dynamisk bas.

Solid Core kabel, så noget stive i det.

Har dog andre som spiller bedre i diskantområdet, men de har ikke denne gode faste bas.

Så er de billige........ca. kr. 150,- pr meter, dog uden terminering - jo heller ikke et must.

Til top Vis grene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grene

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft B100, der brugte jeg QED sølvbelagt kabler. Da en b100 ikke er så sprød og detaljeret i toppen, var det et
rigtig godt mix synes jeg..
Men jeg prøvede også Tara Labs helix 8, som jo er solidcore kobber kabel. som giver en dejlig bas gengivelse, hvilke QED ikke
gjorde..
Så jeg synes helt klar du skulle prøve nogle kobber kabler istedet.
min erfaring men densen er kort sagt. god bas = kobber kabel, mere detaljeret top = sølvbelagt kabel.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

grene skrev:

Hej!

Spiller selv på Densen og bruger Nordost WyreWizard Dreamcaster - synes de spiller med en super god dynamisk bas.

Solid Core kabel, så noget stive i det.

Har dog andre som spiller bedre i diskantområdet, men de har ikke denne gode faste bas.

Så er de billige........ca. kr. 150,- pr meter, dog uden terminering - jo heller ikke et must.

De fleste Chord kabler er også solid core, har selv haft Nordost Red Dawn og Chord Odyssey4, vil til en hver tid vælge Chord kablet.

mindre rettelse chord er næsten solid core, bruger få kraftige core til at danne den enkelte leder.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 19 December 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
Hej eksperter,

Jeg er ejer af et densen set-up som jeg egentlig er glad for. Jeg synes dog jeg mangler en del bas når der spilles specielt cd'er. Jeg har i øjeblikket qed xt 400 kabler som efter sigende skulle være meget lyse i lyden.

Hvilke kabler i samme prisklasse kan i anbefale såfremt der skal lidt mere bas på?

Dit problem løses ikke ved at skifte kabler.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 19 December 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
Hej eksperter,

hvilken ht har du ?

måske er det her der kan gøres noget

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Sendt: 19 December 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

pepsi skrev:
Hej eksperter,

Når nej.. måske en tur til psykolog vil hjælpe mere!!
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Stanley skrev:

pepsi skrev:
Hej eksperter,

Når nej.. måske en tur til psykolog vil hjælpe mere!!

Har du læst hvad hans problem er ? Han skriver at han mangler en del bas især når der spilles cd´er. Mener du seriøst at det problem kan løses ved at skifte højttalerkabler ?

Uanset hvilke fantastiske egenskaber du måtte tillægge højttalerkabler kan de altså ikke forstærke en alt for svag bas. Det håber jeg da at vi er enige om ?

Så mener du måske at det er hans nuværende kabler der er så dårlige at de dæmper bassen en del ? Han bruger dette :

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/qed _xt400_kabel_3_meter.htm

Et dyrt specialkabel med 2x4mm2 ledere som iflg. Hi-fi Klubben er "ekstremt neutralt".

Kan du forklare, gerne uden negative grønne smileys, hvordan han skulle opnå en del mere bas (især når han spiller cd), ved at skifte højttalerkabler ? Ellers var det måske bedre at spørge ind til problemet istedet for at blive fornærmet når andre antyder at det måske var bedre at kigge på andre ting.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ganske interessant, at højttalerkabler har specifik indflydelse på CD afspilningen

Jeg vil nu også holde på, at hvis problemet er "mangler en del bas", så skal der nu nok mere radikale ændringer til end blot en udskiftning af højttalerkabler. Det kunne jo bl.a. være godt at vide, hvile højttalere der spilles på.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det er nu meget sjovt at der skrives at højttalerkabler ikke kan hjælpe, hvis man mangler bas. Det kan de nu godt. De kan ihvertfald give noget mere styr på bassen, hvilket kan opfattes som mere bas.

Men det er korrekt at kabler, generelt, ikke kan gøre en dårlig cd-afspiller til en god cd-afspiller...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Ellers var det måske bedre at spørge ind til problemet istedet for at blive fornærmet når andre antyder at det måske var bedre at kigge på andre ting.

Dit svar var nu heller ikke videre konstruktivt...

Jeg hæfter mig specielt ved at det tilsyneladende kun er ved afspilning af CD at problemet er der. Hvilke andre lydkilder er der i spil?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

pepsi skrev:
Hej eksperter,

Problemet kan sagtens løses ved andet kabelvalg; prøv nogle kabler der vægter mere i bunden...

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Det er nu meget sjovt at der skrives at højttalerkabler ikke kan hjælpe, hvis man mangler bas. Det kan de nu godt. De kan ihvertfald give noget mere styr på bassen, hvilket kan opfattes som mere bas.

Man kan godt få problemer med bassen hvis man bruger 0,5mm2 "ringeklokkeledning", det er jeg da enig i, men nu bruger han jo 4mm2 specialkabel så jeg håber da ikke at det er så dårligt så det giver seriøse problemer med at styre bassen.

Han skriver at han mangler en del bas, så det er ikke en marginal fintrimning af lyden vi taler om. Tillad mig at citere dig fra en anden aktuel tråd :

plafitracer skrev:

Kabler skal EMM ikke bruges til at ændre lyden i et givent anlæg - de skal, på godt og ondt, formidle det din afspiller siger til forstærkeren den skal sende ud i højttalerne, hverken mere eller mindre, og så skal det liige passe sammen med dine ører - en nok så vigtig parameter...

Hvis jeg tolker det indlæg korrekt, er vi enige om at man skal finde et setup der matcher ens præferencer. Man kan ikke købe et setup der lyder alt for lyst og bagefter få det til at lyde "varmt" ved hjælp af kabler. Så køber man sig fattig i kabler uden nogensinde at ramme den ønskede lyd. Først når man har det rigtige setup kan man evt. prøve at fintrimme yderligere med kabler hvis man har lyst til og tror på det. Så mit indlæg var egentlig ikke for at at starte en debat for eller imod forskelle på kabler, men et råd om at fokusere på de store problemer først.

plafitracer skrev:

Men det er korrekt at kabler, generelt, ikke kan gøre en dårlig cd-afspiller til en god cd-afspiller...

Igen enig. Dog behøver hans cd-afspiller ikke nødvendigvis at være dårlig, den svarer måske bare ikke til hans lydmæssige præferencer. Men der kunne måske også være andre årsager f.eks. cd´erne. Her kunne vi dog godt bruge en nærmere beskrivelse af problemet. Hvis det kun er når han spiller cd, kan vi vel godt være enige om at udelukke højttalerkablerne ?
Hvis problemet også er der ved andre lydkilder, mener jeg også at der er andre mulige forklaringer. Den helt simple, og gratis, er at kontrollere fasen på højttalerne. Hvis de spiller i modfase vil han helt sikkert mangle "en del bas". Det næste må være akustiske problemer i hans lytterum. Det vil også kunne påvirke bassen meget, så måske kunne han prøve at flytte rundt på højttalerne og evt. andre ting omkring dem.
Som andre har nævnt er det også relevant at vide hvilke højttalere han har. Det har nok også også større betydning end kablerne.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

inden tråden drukner i kabelvoodoo, kan Pepsi så ikke skrive hvilke højttalere han har, vhor stort rummet er
og hvor ht´erne står?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Dit svar var nu heller ikke videre konstruktivt...

Enig, det blev lidt kort. Er mit sidste indlæg bedre ?

Det er dog nemmere, som flere nu har nævnt, at svare konstruktivt hvis han selv skriver lidt mere om problemet og hans setup m.m.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Man kan godt få problemer med bassen hvis man bruger 0,5mm2 "ringeklokkeledning", det er jeg da enig i, men nu bruger han jo 4mm2 specialkabel så jeg håber da ikke at det er så dårligt så det giver seriøse problemer med at styre bassen.

Han skriver at han mangler en del bas, så det er ikke en marginal fintrimning af lyden vi taler om. Tillad mig at citere dig fra en anden aktuel tråd :

plafitracer skrev:

Kabler skal EMM ikke bruges til at ændre lyden i et givent anlæg - de skal, på godt og ondt, formidle det din afspiller siger til forstærkeren den skal sende ud i højttalerne, hverken mere eller mindre, og så skal det liige passe sammen med dine ører - en nok så vigtig parameter...

Hvis jeg tolker det indlæg korrekt, er vi enige om at man skal finde et setup der matcher ens præferencer. Man kan ikke købe et setup der lyder alt for lyst og bagefter få det til at lyde "varmt" ved hjælp af kabler. Så køber man sig fattig i kabler uden nogensinde at ramme den ønskede lyd. Først når man har det rigtige setup kan man evt. prøve at fintrimme yderligere med kabler hvis man har lyst til og tror på det. Så mit indlæg var egentlig ikke for at at starte en debat for eller imod forskelle på kabler, men et råd om at fokusere på de store problemer først.

plafitracer skrev:

Igen enig. Dog behøver hans cd-afspiller ikke nødvendigvis at være dårlig, den svarer måske bare ikke til hans lydmæssige præferencer. Men der kunne måske også være andre årsager f.eks. cd´erne. Her kunne vi dog godt bruge en nærmere beskrivelse af problemet. Hvis det kun er når han spiller cd, kan vi vel godt være enige om at udelukke højttalerkablerne ?
Hvis problemet også er der ved andre lydkilder, mener jeg også at der er andre mulige forklaringer. Den helt simple, og gratis, er at kontrollere fasen på højttalerne. Hvis de spiller i modfase vil han helt sikkert mangle "en del bas". Det næste må være akustiske problemer i hans lytterum. Det vil også kunne påvirke bassen meget, så måske kunne han prøve at flytte rundt på højttalerne og evt. andre ting omkring dem.
Som andre har nævnt er det også relevant at vide hvilke højttalere han har. Det har nok også også større betydning end kablerne.

Jeg har tilladt mig at klippe lidt

Der er visse parametre vi må gå ud fra er i orden, bla fasen - og du har sæføli ret i at spiller setuppet i modfase er der et problem - det kan osse være at CD'en ar tilsluttet 'forkert'...

Jeg er ikke Roms-mester udi i QED kabler, så hvis du siger at det omtalte kabel er 4mm2, antager vi at det er korrekt. Men det er ikke nødvendigvis kvadratet på kablet, der afgør mængden af bas, der kommer ud af højttalerne.

Du har ogå ret i at vi, i nærværende tilfælde, taler om andet og mere end fintriminig

Vi er enige om at det er anlægget, der skal passe til lydpræferancen, og kablerne kan bruges til trimning.

Mere eller mindre bas kan også opnås ved placering af højttalerne i rummet - en disiplin, der kan bruges oceaner af tid på, men som mange overser, fornægter, glemmer, ikke-får-lov-til-af-konen, whatever  

Nu er dette jo en kabeltråd - eller ihvertfald startet som sådan, derfor er det vel meget naturligt at tale om kabler - voodoo eller ej.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Du har ogå ret i at vi, i nærværende tilfælde, taler om andet og mere end fintriminig

Vi er enige om at det er anlægget, der skal passe til lydpræferancen, og kablerne kan bruges til trimning.

Mere eller mindre bas kan også opnås ved placering af højttalerne i rummet - en disiplin, der kan bruges oceaner af tid på, men som mange overser, fornægter, glemmer, ikke-får-lov-til-af-konen, whatever  

Godt så er vi da enige om det væsentligste. Det hjælper ikke at skifte kablerne, hvis det er konen der er problemet.

plafitracer skrev:

Nu er dette jo en kabeltråd - eller ihvertfald startet som sådan, derfor er det vel meget naturligt at tale om kabler - voodoo eller ej.

Der er jeg så ikke helt enig. Nu ved vi ikke noget om spørgerens erfaring med hifi, kun at det er hans første indlæg herinde. Og det at han kalder os andre for eksperter kunne måske indikere at han selv er begynder. Derfor synes jeg da at det er mere reelt at forsøge at lede ham på rette spor end at lade ham fortsætte ud af det man mener er et vildspor. Der er jo ingen grund til at han køber nye kabler hvis problemet kan løses ved at bytte 2 ledninger på den ene højttaler. Det handler vel primært om at løse hans problem, uanset hvordan han nu lige har fået formuleret sit spørgsmål ?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg havde så ikke lige lagt mærke til at det var pepsis første indlæg. Men at man er 'begynder' her på forum er jo ikke ensbetydende med at man er novice udi hifi 

Men ja, der skal flere oplysninger til om det givne Densen setup for at søge at hjælpe, som flere andre har foreslået - ellers bliver det let til at Stanley og jeg sidder og bliver mere og mere enige med os selv - og det kan vi jo ikke ha'

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

ellers bliver det let til at Stanley og jeg sidder og bliver mere og mere enige med os selv - og det kan vi jo ikke ha'

Nej, det vil være helt galt, det må være julestemningen der gør det. Men bare roligt, det går nok over igen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes