| Forfatter |
|
MSK1 Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2009 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis man ikke planlægger at eksperimentere med forskelligt grej hyppigt, og heller ikke flytter rundt på ht'erne, er der så nogen fordele ved at terminere med bananstik og spader?
Såfremt der ER fordele ved det, har jeg tænkt mig at anvende bananstik i ht-enden og spader i amp-enden på et bi-wire-kabel. Men kan standard-spader tage 2 x 2,5 mm? (det vil være nødvedigt at terminere som single-wire i amp-enden)
Kan I i øvrigt anbefale nogle konkrete bananstik og spader? Link gerne.. .
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne forstille mig at spade er bedst, da kontaktfladen er større på spade end banan, da banan kun har en mindre kontakt i terminalen, der hvor den er rund/buler ud.
Men kan også forstille mig det kun har målbar forskel og ikke lydbar forskel. Har ikke ekspermenteret med det, køre selv bare med banan både i amp og højtaler.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MSK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej begge
Tak for svarene.
McFrede, du skriver, at dine Dali'er kun kan tage bananstik - men kan alle ht-terminaler ikke tage spader?
Ebay er godt, men når jeg f.eks. kigger på www.hificable.dk, forekommer der mig at være et pænt udvalg til så lave priser, at det vil være lettere/hurtigere at købe det her. Men så er kvaliteten måske også derefter?
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali Grand Diva tager KUN bananstik, har lige været nede i stuen og KONTROLLERE. 
Om der er andre der også kun tager bananstik ved jeg ikke, jeg kender heller ikke deres begrundelse herfor.
Lettere, sikkert. Hurtigere, bestemt. Fragt kan let tage op mod en måneds tid fra asien og omkring en uge fra England. Jeg er bestemt ikke ude på at lokke dig fra at handle indenlands og støtte vore hjemlige butikker og kvaliteten tror jeg skam er i top og er du tryggest ved det vil jeg kun opmuntre dig til at få bestilt.
Jeg selv oplevede desværre ikke den forventede glæde ved mine dyrt købte Dali bananstik og set i bakspejlet var det jo nok fordi de lå der og så så kønne ud på hylden og jeg tænkte at DET ville se prof ud i stuen. Et halvt år senere da jeg baksede med anlægget blev de pakket ned igen for så tit havde vennerne altså heller ikke komplimenteret de stik og lydmæssigt savnede jeg dem heller ikke.
Nu er jeg så så småt ved at starte op igen og skal forhåbentlig igang med nogle hjemmelavede sølv-interconnects og noget UTP højttalerkabel (det dér vederstyggelige netværkskabel som mange synes lyder så godt og som vistnok også rent teknisk MÅLER godt) og for lige at give kablerne den sidste finish får de altså nogle flotte, men billige termineringer fra Hong-Kong. Når jeg en dag bliver overbevist om de dyrere mærkers bedre egenskaber skal jeg gerne indrømme at det bedst kunne ligne mig at lodde dem på i stedet, men i første gang vil jeg altså lade mig nøje med de billige.
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
MSK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke nogen ørn med en loddekolbe, så det skal helst være noget, der kan forbindes på anden vis. Men så er man måske derhenne, hvor man lige så godt kan køre utermineret - eller bide i det sure æble og købe et sæt færdig-terminerede? (Æblet er surt, fordi jeg har flere, synes jeg selv, udmærkede ht-kabler, som bare ikke er terminerede - så er det lys er det bare penge ud af vinduet at betale for helt nye kabler).
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv spader til forstærker og bananer mod højttalerne, men mest pga min forstærker faktisk ikk kan tage meget andet...
At vælge ekstra gods med selv kæmpe wbt lækre stik ser jeg ingen grund til, men vil man skifte rundt tit er fjeder belastede bananer eller nogen med forskruning der lukker dem fast i hullerne det mest praktiske..
Jeg kunne pr metermål sagtens leve med noget afisolerede kabel, og så en klat god lodning til at lukke dem af, og lidt krympeflex som afslutning.
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville købe nogle bananstik til at lode på, dem kan man købe i dansk audio teknik
hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bilindustrien tog imod Spadeterminalerne med kyshånd. Men til lyd og den slags maa bananer være OK. Principielt bør man vel ikke lodde paa ledningerne til højttalere, bør dette netop ikke undgaaes?
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Principielt bør man vel ikke lodde paa ledningerne til højttalere, bør dette netop ikke undgaaes? |
|
|
Det kommer an på hvilken løsning du tænker på.
Imbalance skrev:
Jeg kunne pr metermål sagtens leve med noget afisolerede kabel, og så en klat god lodning til at lukke dem af, og lidt krympeflex som afslutning.
|
|
|
Her er lodning ikke en god ide. Loddetin under pres i en skrueterminal vil med tiden "flyde ud" og give en dårlig forbindelse. Her vil den "rå" kabelende være bedre.
Cesse skrev:
|
Jeg ville købe nogle bananstik til at lode på, dem kan man købe i dansk audio teknik
|
|
|
Her er der ikke noget problem med lodning.
|
| Til top |
|
| |
MSK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er der overhovedet nogen gevinst ved spader og bananer, hvis man ikke skal flytte rundt på gearet løbende ;-) ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer at bruge banan rør eller spadestik hvor der er meget lidt materiale i stikket/røret, da jeg ikke mener at meget materiale i stikket/røret forbedrer lyden.
De stik/rør jeg bruger klemmes/krimpes først om kablet, herefter loddes der så forbindelsen fobliver god og tæt, til slut så varmer jeg krympeflex på for at gøre kablet tæt så oxidering undgåes, og samtidigt gør krympeflexen at jeg kan se forskel på + og -, da jeg bruger rød og sort krymp.
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSK1 skrev:
| Men er der overhovedet nogen gevinst ved spader og bananer, hvis man ikke skal flytte rundt på gearet løbende ;-) ? |
|
|
Nej, spar dine penge.
|
| Til top |
|
| |
MSK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
MSK1 skrev:
| Men er der overhovedet nogen gevinst ved spader og bananer, hvis man ikke skal flytte rundt på gearet løbende ;-) ? |
|
|
Nej,
spar dine penge. |
|
|
Det var da et konkret svar
|
| Til top |
|
| |
MSK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Tak jeres svar. Tror min konklusion må være, at jeg vil køre utermineret, med mindre jeg på et tidspunkt falder over et "færdig-termineret" kabel
som af andre årsager end selve termineringen kunne være interessant.
|
| Til top |
|
| |