| Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på nippet til at bestille en Denon til min nyindkøbte Braun SP500 grammofon. Umiddelbart går jeg ud fra at armen på den gamle Braun - modsat armen på min Thorens 126 mkii - er tung nok til 103eren. Det billigste sted jeg har spottet den, er her på ebay.co.uk (975 kr. inkl. porto) - jeg ser nu at det bare er nogle få kroner billigere end den ovenfor anviste William Thakker ebay-pris. Mon ikke Thakker er et mere etableret og velrenomeret sted. Erfaring anyone? Jeg har i første omgang tænkt mig at steppe den op med min Ortofon T-20 og har læst at det kan være et dårligt match, da 103 gerne vil have større modstand end det T-20 giver. Har nogen praktisk erfaring med hvordan matcher egentligt er? PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dave Cawley/Sound HiFi kan du roligt købe fra.
T-20 går ikke sammen med DL-103. En belastningsmodstand på 30 ohm er alt for lav (høj) set i forhold til Denon'ens udgangsimpedans på 40 ohm.
100-150 ohm som minimum. Denon's egen AU-300LC giver 470 ohm.
Step-ups & MC cartridges.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har prøvet med T20 - det lyder af L... som om der er en 20 bånds equlizer hvor man har skubbet hveranden knap op og hver anden ned og derefter tilkoblet 3 x loudness
En billig måde at steppe den op er de små T5 trafoer der ligner et stik . både ortofon og sony lavede dem - jeg har pt lånt mine til Jesper - har du ikke fundet noget må du gerne låne dem når han er færdig
ellers cinemag - beyer eller andre microfon trafoer - omkring 1.000 for et sæt på epay - jeg mener x-ray har købt et sæt til familiens td124 (hedder tråden i DIY forum)
ellers trafoer fra en luxman c-120 - du kan nøjes med en da den er i stereo - men falder du over to og paralelkobler dem hver for sig for du virkelig hul igennem
hashimoto trafoer (sansui -ja!!!!) fåes til 400 USD på nettet - de kan kobles på to måder så du både kan bruge dem til 103 og til ortofon mc med lavere output
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
To super kompetente svar på under 25 minutter! Det må være en slags rekord. Der er noget at arbejde med Tusind tak, r-l-b (også for tilbuddet om at låne mig dine T5 trafoer, når de bliver ledige) og Krenzler. PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
...
...
|
|
|
Jeg har også en Cambridge 640P riaa stående (MC: 0,5-1 mV, med 100 ohm 220 pF belastning). Mon den kunne bruges til en start? Jeg har prøvet den på min Ortofon MC200 men der var så vidt jeg husker for lidt gain i den kombination. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg har købt min hos wilamshakker og fik den efter 2 dage efter betalingen hvilket jeg synes var fint. Jeg har dog betalt 80 kroner mere end det du har set den til men - mon ikke det er til at overse.
Jeg har ikke fået prøvet de små trafoer fra Ortofon da jeg stadig mangler et armboard til 3012'eren.
Om 103'eren passer til den 500 serie - tja mon dog ikke??
Hilsen
pqrannes skrev:
Jeg er på nippet til at bestille en Denon til min nyindkøbte Braun SP500 grammofon. Umiddelbart går jeg ud fra at armen på den gamle Braun - modsat armen på min Thorens 126 mkii - er tung nok til 103eren.
Det billigste sted jeg har spottet den, er her på ebay.co.uk (975 kr. inkl. porto) - jeg ser nu at det bare er nogle få kroner billigere end den ovenfor anviste William Thakker ebay-pris. Mon ikke Thakker er et mere etableret og velrenomeret sted. Erfaring anyone?
Jeg har i første omgang tænkt mig at steppe den op med min Ortofon T-20 og har læst at det kan være et dårligt match, da 103 gerne vil have større modstand end det T-20 giver. Har nogen praktisk erfaring med hvordan matcher egentligt er?
PQR
|
|
|
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
krenzler skrev:
...
100-150 ohm som minimum. Denon's egen AU-300LC giver 470 ohm. ... |
|
|
Jeg har også en Cambridge 640P riaa stående (MC: 0,5-1 mV, med 100 ohm 220 pF belastning). Mon den kunne bruges til en start?
Jeg har prøvet den på min Ortofon MC200 men der var så vidt jeg husker for lidt gain i den kombination.PQR |
|
|
Lige ganske kort. Jeg har strikket mine CineMag'er op til 150 ohm. Og efter et par dages lyt'ning - må jo nok erkende, at denne load er for lidt - vi skal højere op. Til en dl103 forstås. Vender tilbage om sagen HER - lidt senere på ugen.
Hilsen Herfra. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 3440A har også mulighed for 600 ohm ikke?
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Men se nu her. Det ser endda ud til at min Project Tube Box kan klare en
103'er: "[it] is more of a switch hitter, as it’s
configurable for both low output and high output cartridges. In MM
mode (40 dB of gain) the Tube Box, like the Era Gold, is setup for
standard 47k Ohm impedance. In MC mode (60 dB of gain) it can be
configured, via a set of DIP switches, for 100, 220, or 1000
Ohms."
Ikke en passiv stepup, men et sted at starte.
PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
....it can be configured, via a set of DIP switches, for 100, 220, or 1000 Ohms."
Ikke en passiv stepup, men et sted at starte. PQR |
|
|
Så er det bare at sætte den til 220 ohm - så er du kørende 
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Dave Cawley/Sound HiFi kan du roligt købe fra.
T-20 går ikke sammen med DL-103. En belastningsmodstand på 30 ohm er alt for lav (høj) set i forhold til Denon'ens udgangsimpedans på 40 ohm.
Step-ups & MC cartridges.
|
|
|
Fint link krenzler, giver en god oversigt, kan se at en T-30 også kan anvendes med DL-103  RLB, flot arbejde  Husk også denne tråd på 15 sider om Denon DL-103' pickuper: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52336&K W=denon+dl-103&PN=0&TPN=1
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 September 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det link. Noget af det første jeg falder over der er dette: "Har ekspremintert en del med ulike phonoforsterkere og har endt opp med
en Pro-Ject Tubebox som står meget fint til denne pu. Bruker 100 ohms
belastning. Det gir den rette silkebløte og musikalske lyden, samtidig
som det er en fin og fast (ikke for fast) bass." Det lover godt, så jeg må hellere få bestilt den pu i aften. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aj, aj, aj! Så kan I godt regne mig med til DL-103 fanklubben. Er du vimmer, hvor er der hul igennem med denne pickup og min Pro-ject Tube Box sat på MC og 220 ohm. Og pickuppen synes at virke upåklagelige med min Braun PS 500 pladespiller (der skal dog et par småjusteringer til for at hæve/sænke anordningen er indstillet perfekt, men det kommer). Nu skal der svinges! Duke og Colemann lægger for! PQR PS: den irriterende rummel, jeg tidligere har oplevet med Braun'en, er nu nærmest væk med DL-103'eren.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brother
You have seen the light The lord has blessed your ears
Never again shall the Duke, the Count nor any of the other great Jazzcats be tormented by poor sound reproduction
hail dl-103 hail
amen
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amen brother, thou are right!Jeg har næsten lyst til at købe nogle flere DL-103 pickupper - så godt et køb er det. PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Amen brother, thou are right!
Jeg har næsten lyst til at købe nogle flere DL-103 pickupper - så godt et køb er det.
PQR
|
|
|
 Ååhhh ja, skrevet før men !... Mr.Koizumi (Onkens fødsel...), ser op fra sin skål nudler, og siger: Hellere køber jeg 20
stk. DL-103', vælger den som har præsis den lyd som jeg vil have og
kasserer resten, ind at købe en dyr superpickup som er den bedste i
denne uge  Denon DL-103', er jo faktisk latterlig billig!... Den gør rigtigt meget korrekt for prisen, finde en anden MC pick up til den pris, med de benefis som DL-103' har. Den er klangnæssigt neutral og måler næsten helt lige til 20 kilohertz. det er ikke den mest afslappende tonekurven - vores audio-ører foretrækker som regel en let af rulning i toppen - så i et forkert setup kan 103' blive anmassende i toppen. Dynamikken er til ug   103' spiller livligt med overbevisende meget autoritet, den har kvaliteter i bassen. Både orgel og brutal tekno-synt som Depeche Mode (favorit: Music for the Masses),afspilles med et godt tryk i bassen og lav kompression. DL-103' er dog ikke nogen star når det kommer til opløsning i bassen. Små ændringer på f.eks en cello kommer ikke helt frem, der er en - del og giv - kvalitet i bassen. Og samtidigt spilles der med overbevisende autoritet, som sagt. DL-103' styrke er helheden. Vil man have den ekstreme 3-D, må man søge andet sted. Lydbilledet minder mest om et lukket "V". Der kommer mest lyd fra højttalerne med lidt dybde-effekt i midten. Det hænger sikkert sammen med, at opløsningen (den gang for 30 år siden) ikke havde den højste prioritet. Det er morsomt og underholdene at spille plader med en DL-103' og ejerne har ikke noget problem med et langtsigtet forhold med 103'...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort tillykke med den sorte plastikbille. Den er nemlig bare fed!
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min DL 103 SA spiller fremragende. Den har noget sjæl og nerve. Men så er den altså heller ikke bedre!
Forstår godt begejstringen, for man får noget specielt for pengene. Men en standard DL 103 er nu noget pumpet i bunden og toppen er lidt grovkornet og springer over hvor gærdet er lavest. Mellemtone og nærværet er dens stærke sider. SA-modellen har bedre styr på top og bund - er mere helstøbt. Men f.eks. en Ortofon Rondo Bronze er mere glat og homogen for ikke at tale om de "rigtigt" gode og meget dyrere pickupper, der lukker lydbilledet op og spiller frigjort som ingen DL 103 nogen sinde kommer i nærheden af!
Man kommer dog ikke uden om at en DL 103 hører til blandt klassikerne sammen med pickuper som SPU og Decca Gold. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
...
Den er klangnæssigt neutral og måler næsten helt lige til 20 kilohertz. det er ikke den mest afslappende tonekurven - vores audio-ører foretrækker som regel en let af rulning i toppen - så i et forkert setup kan 103' blive anmassende i toppen. ...
|
|
|
Det er så lige her at den passer fantastisk godt til mit - vintage, ikke high end - setup. Og så spiller den musik, og det er ikke en selvfølge! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen ja Jan, men der er et godt stykke op til de dyre pickupper fra de 900-1300 en dl 103 koster så jeg og mine øre lever gerne i lykkelig uvidenhed om dem indtil jeg en dag måtte få råd Jeg har jo også en noget dyrere SPU som lyder skøn men til mine 50er og 60er Jazzplader foretrækker jeg dl-103 og jeg er faktisk lidt i tvivl om de vil blive bedre af at være mere velopløste i toppen - bunden fik et enormt løft med to stereo luxman trafoer der hver blev parralelkoblet til mono - min dl-103 er som den lagavulin der står i skabet - dejlig og rund
|
| Til top |
|
| |