Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hey, må jeg lige give en anbefaling af Chord Signature. Det er et rent kobber kabel, hvilket umiddelbart er hvad jeg tror du skal have når du
beskriver dali kablet som værende meget lyst. Jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig meget om sølv i kabler i det hele taget, så jeg er en smule
farvet, men jeg mener faktisk at du med Chord Sig får sølvets opløsning og stramme bund uden at tilføje noget lyshed eller hårdhed i diskanten.
MEN som andre siger, det er et MUST at du ikke køber noget før du har din nye forstærker hjemme. Det er foreksempel muligt at den ekstra bund
som Signature kablet giver, vil være for meget i dit rum, det kan kun en test afgøre. I mit setup med 2-vejs standere, var det lige præcis hvad der
skulle til for at løfte lyden en klasse, eller faktisk to. Har lige, pga noget omrokering, været nødt til at spille et par dage på mit gamle QED silver
anniversary, det lød faktisk så f**king ringe at jeg ikke gad høre ret meget musik!

Et andet kable jeg kan varmt anbefale er Dnm Reson, også rent kobber solid core, men i en lidt mere rimelig prisklasse. Det ser ikke ud af en skid,
men det spiller meget velopløst og præcist, der mangler dog bund i forhold til Signaturen. Men det kan jo være at det vil være helt perfekt for dig
med en mere stramtantet bund.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 December 2009 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

MIT´s nye CVT1 serie og AVT MA serie er nok best value. Kender begge to og de begge sætter nye standarder for hvad kabler i den prisklasse kan.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Physis skrev:
Silverwave skrev:

Hej Physis

Tak for dit bud. Det lyder da klart som en mulighed.

Hvor kan man købe det?

Silverwave -

Jeg har købt Mundorf kablerne igennem Karsten Elkjær fra StudioSound.dk:

http://www.studiosound.dk/

Jeg må atter understrege, at min anbefaling af Mundorf kablet ikke som sådan er med det særlige henblik, at rette op på en deficit i en afgrænset sammenhæng, sådan at forstå, at kablet kun fungerer med f.eks. slankt eller lyst-lydende komponenter - hvis målet alt andet lige er tilstræbt neutralitet. Min varme anbefaling af kablet er helt generel, for jeg oplever kablet som værende neutralt, ekstremt velopløst, med førnævnte iboende (naturlige) varme, og jeg mener desuden det ville kunne spille op med det meste, uanset pris.

Derfor: jeg ser ingen grund til, at du ved køb af Mundorf kablet nu må finde dig nødsaget til, at "smide det væk" ved opgradering af resten af din hifi-kæde; tværtom, så vil kablet bare vokse med opgaven, og være med til, at få det bedste frem i alle komponenter, som jeg ser det.

Skulle du ha' lyst til at lege lidt med signalkabel såvel, så leverer Mundorf også et tyndere kabel(0,5 mm tværsnit) som pånær tykkelsen af lederen er akkurat det samme kabel, dvs. samme leder materiale(99% sølv/1% guld) og isolator(teflon). Siden det ikke er tykkere end det er, er mono-meter prisen kun ca. 70,- meteren, og da du skal bruge fire sådanne ledere til et stereosæt signalkabel, så slipper du ved en meters længde for 280,- plus stik. Yderst billigt, og ikke mindst taget i betragtning af, at kablet leverer samme lyd-type og kvalitet som den tykkere højttaler variant, dvs. en lyd der er aldeles fremragende. Fletter du hver enkelt kanals ledere (med en ekstra dummy-leder, så der tre ledere til fletning), så hiver du lidt ekstra lydkvalitet ud af kablet. 
Hej Physis, Har lige et spørgsmål vedr. Mundorf signalkablet, Jeg har selv lavet et lignende kabel med 0,5mm HGA sølv leder, grundlæggende er det godt, høj opløsning, fast bund, men det er lidt som om at den nedre mellemtone mangler lidt styrke, så stemmer mangler lige den sidste krop, jeg har entlig antaget at det er pga. det lave mm2 og løsningen nok er at dobble leder antallet. Hvordan er mundorf på dette punkt ?

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Physis skrev:
Silverwave skrev:

Hej Physis

Hvor kan man k�be det?

Silverwave -

Jeg har k�bt Mundorf kablerne igennem Karsten Elkj�r fra StudioSound.dk:

Jeg m� atter understrege, at min anbefaling af Mundorf kablet ikke som s�dan er med det s�rlige henblik, at rette op p� en deficit i en afgr�nset sammenh�ng, s�dan at forst�, at kablet kun fungerer med f.eks. slankt eller lyst-lydende komponenter - hvis m�let alt andet lige er tilstr�bt neutralitet. Min varme anbefaling af kablet er helt generel, for jeg oplever kablet som v�rende neutralt, ekstremt velopl�st, med f�rn�vnte iboende (naturlige) varme, og jeg mener desuden det ville kunne spille op med det meste, uanset pris.

Derfor: jeg ser ingen grund til, at du ved k�b af Mundorf kablet nu m� finde dig n�dsaget til, at "smide det v�k" ved opgradering af resten af din hifi-k�de; tv�rtom, s� vil kablet bare vokse med opgaven, og v�re med til, at f� det bedste frem i alle komponenter, som jeg ser det.

Skulle du ha' lyst til at lege lidt med signalkabel s�vel, s� leverer Mundorf ogs� et tyndere kabel(0,5 mm tv�rsnit) som p�n�r tykkelsen af lederen er akkurat det samme kabel, dvs. samme leder materiale(99% s�lv/1% guld) og isolator(teflon). Siden det ikke er tykkere end det er, er mono-meter prisen kun ca. 70,- meteren, og da du skal bruge fire s�danne ledere til et stereos�t signalkabel, s� slipper du ved en meters l�ngde for 280,- plus stik. Yderst billigt, og ikke mindst taget i betragtning af, at kablet leverer samme lyd-type og kvalitet som den tykkere h�jttaler variant, dvs. en lyd der er aldeles fremragende. Fletter du hver enkelt kanals ledere (med en ekstra dummy-leder, s� der tre ledere til fletning), s� hiver du lidt ekstra lydkvalitet ud af kablet. 
Hej Physis, Har lige et sp�rgsm�l vedr. Mundorf signalkablet, Jeg har selv lavet et lignende kabel med 0,5mm HGA s�lv leder, grundl�ggende er det godt, h�j opl�sning, fast bund, men det er lidt som om at den nedre mellemtone mangler lidt styrke, s� stemmer mangler lige den sidste krop, jeg har entlig antaget at det er pga. det lave mm2 og l�sningen nok er at dobble leder antallet. Hvordan er mundorf p� dette punkt ?

Hej Dan

Det kan være en større sammenhæng du tager fat på, men lad mig prøve, at komme omkring det i nogle trin.

Jeg har ikke gjort mig erfaringer i mit eget setup med rene sølvkabler, være det sig signal- eller højttalerkabler, eller dvs jeg har tidligere kørt med et forsølvet kobberkabel til højttalere, men det er som "blandings-produkt" lettere irrelevant her. Flere synes dog at mene, at sølvkabler generelt kan være en smule lyse, lidt slanke og kropsløse, en kende ekstra-"fokuseret" mod toppen, eller på anden måde karakteristisk i disse retninger - uagtet deres evt. øvrige kvaliteter og kendetegn. Omvendt synes jeg ikke at have hørt lignende reaktioner om f.eks. Duelund's fladvalsede sølvkabler, der også bruger silke(?) eller anden "stoflig" isolator imprægneret i en art lindeolie, hvis jeg ikke husker forkert. Flere faktorer kan altså åbenbart spille ind mht hvordan sølvkabler "spiller," og jeg aner ikke hvad de er.

Heri ligger, at jeg intet belæg har for at hævde, at det er dine sølv-signalkabler der er hovedårsagen til den manglende krop eller styrke i den nedre mellemtone, men, det kunne måske tyde på det, hvis vi sådan skal drage en slags konsensus ind om sølvets egneskaber hos visse kabler :) Ligeledes kan jeg heller ikke udtale mig skråsikkert om hvorvidt blandingen med guld i Mundorf kablet skyldes den kærkomne intrinsiske varme (i forhold til ren sølv) kablet også er kendt for, men, jeg vover nu alligevel, at ligge hovedet på blokken og hævde, at det har det.

Mht til tværsnittet som du er ude i, at inddrage som en medvirkende faktor i dit problem med lyden, så tror jeg, uden at være egentlig teknisk kyndig, at det ved så små strømme som der er tale om i signalkabler intet har at gøre med manglen på krop/styrke i lyden. Jeg er her stadig mere tilbøjelig til at mene, at det kunne være sølvets egenskaber som det giver sig til kende i dit setup, en egenskab der selvfølgelig kan forstærkes af andre led i din hifi-kæde.

Ok, lang snak måske om ingenting. Hvad angår mine egne indtryk af Mundorf kablerne i mit eget system, så startede jeg ud med deres signalkabler, som i deres hvide og gule(for henholdsvis den ene og anden kanal/leder) isolator-"indpakning" virkelig ikke syner af meget; tynde sytråde, ligner de! Men men, som de blev spillet på krøb lyden langsomt men sikkert ind under huden med en mageløs opløsning og organisk karaktér, der var meget besættende. Udstrækningen i toppen virker næsten uendelig, og et væld af mikro-detaljer toner frem. Varmen slog mig helt klart, idet der nu var fjernet en art kølig fernis eller harsk karaktér, i stedet afløst af en glat, naturlig, og rumlig præsentation der ligesom samler det musiske udtryk i ét. Store ord måske, men, sådan opleves det. Og det skal nævnes jeg ikke har begået flette-tricket med signalkablet endnu, der angiveligt skulle give en smule mere hul-igennem i lyden.

Forleden fik jeg så opgraderet mine højttalerkabler til Mundorf såvel, men det er ikke så relevant i denne specifikke sammenhæng, omend jeg kan røbe, at de samme karakteristika er at finde her, blot i en mere "udfoldet" grad. Evt mere om det senere...

Summa summarum: jeg har på ingen måde oplevet det du beskriver med dine sølv-signalkabler over Mundorfs silver/gold dittoer, og vil i kraft af dette - som, igen, helt generelt - anbefale disse tynde sytråde, såvel som deres tykkere højttaler varianter. Med en (signal-)kabel-pris på knap 300,- for en meters længde i Mundorf regi, så mener jeg det er en no-brainer, at give sig i lag med disse i dit setup. Billige, men ganske prima RCA-stik kan også købes hos Karsten, til en 10'er stykket, og det er dem jeg selv bruger. En loddekolbe og lidt Mundorf sølv-loddetin, og du er kørende.

For en god ordens skyld, så er mit eget setup bestående af:

En RME HDSP 9632 lydkort baseret mediaserver med 1 GB harddisk, hvorfra musikken trækkes lossless, bruges som signalkilde(og hvilken én...). Analog out udgangen (ubalanceret) kører herfra direkte ned i en Acoustic Reality eAR 202 effektforstærker, som engang næste år bliver udskiftet med en NuForce 8.5 V3 stereo effektforstærker. Jeg bruger altså ingen forforstærker, men volumenregulerer digitalt fra Windows Media Player 11 med Vista styresystem. Til slut i kæden findes et sæt Raidho Eben X-Baby MkII Ceramic på Audio Magic Genta Standere. Under spikes og højttalere er placeret nogle halvcirkel formede kork-halløjer fra England jeg ikke husker navnet på. Signal- og højttalerkabler som sagt fra Mundorf, og højttalerkablerne er ikke termineret med stik af nogen art, men er blot forbundet "råt" med afisolerede ender. Jeg kører tillige ikke bi-wiring, både fordi højttalerne ikke muliggør dette, lige såvel som jeg også foretrækker ikke-biwiret opkobling.

Mvh
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Physis skrev:
dan a. skrev:
Physis skrev:
Silverwave skrev:

Hej Physis

Hvor kan man k�be det?

Silverwave -

Jeg har k�bt Mundorf kablerne igennem Karsten Elkj�r fra StudioSound.dk:

Jeg m� atter understrege, at min anbefaling af Mundorf kablet ikke som s�dan er med det s�rlige henblik, at rette op p� en deficit i en afgr�nset sammenh�ng, s�dan at forst�, at kablet kun fungerer med f.eks. slankt eller lyst-lydende komponenter - hvis m�let alt andet lige er tilstr�bt neutralitet. Min varme anbefaling af kablet er helt generel, for jeg oplever kablet som v�rende neutralt, ekstremt velopl�st, med f�rn�vnte iboende (naturlige) varme, og jeg mener desuden det ville kunne spille op med det meste, uanset pris.

Derfor: jeg ser ingen grund til, at du ved k�b af Mundorf kablet nu m� finde dig n�dsaget til, at "smide det v�k" ved opgradering af resten af din hifi-k�de; tv�rtom, s� vil kablet bare vokse med opgaven, og v�re med til, at f� det bedste frem i alle komponenter, som jeg ser det.

Skulle du ha' lyst til at lege lidt med signalkabel s�vel, s� leverer Mundorf ogs� et tyndere kabel(0,5 mm tv�rsnit) som p�n�r tykkelsen af lederen er akkurat det samme kabel, dvs. samme leder materiale(99% s�lv/1% guld) og isolator(teflon). Siden det ikke er tykkere end det er, er mono-meter prisen kun ca. 70,- meteren, og da du skal bruge fire s�danne ledere til et stereos�t signalkabel, s� slipper du ved en meters l�ngde for 280,- plus stik. Yderst billigt, og ikke mindst taget i betragtning af, at kablet leverer samme lyd-type og kvalitet som den tykkere h�jttaler variant, dvs. en lyd der er aldeles fremragende. Fletter du hver enkelt kanals ledere (med en ekstra dummy-leder, s� der tre ledere til fletning), s� hiver du lidt ekstra lydkvalitet ud af kablet. 
Hej Physis, Har lige et sp�rgsm�l vedr. Mundorf signalkablet, Jeg har selv lavet et lignende kabel med 0,5mm HGA s�lv leder, grundl�ggende er det godt, h�j opl�sning, fast bund, men det er lidt som om at den nedre mellemtone mangler lidt styrke, s� stemmer mangler lige den sidste krop, jeg har entlig antaget at det er pga. det lave mm2 og l�sningen nok er at dobble leder antallet. Hvordan er mundorf p� dette punkt ?

Hej Dan

Det kan være en større sammenhæng du tager fat på, men lad mig prøve, at komme omkring det i nogle trin.

Jeg har ikke gjort mig erfaringer i mit eget setup med rene sølvkabler, være det sig signal- eller højttalerkabler, eller dvs jeg har tidligere kørt med et forsølvet kobberkabel til højttalere, men det er som "blandings-produkt" lettere irrelevant her. Flere synes dog at mene, at sølvkabler generelt kan være en smule lyse, lidt slanke og kropsløse, en kende ekstra-"fokuseret" mod toppen, eller på anden måde karakteristisk i disse retninger - uagtet deres evt. øvrige kvaliteter og kendetegn. Omvendt synes jeg ikke at have hørt lignende reaktioner om f.eks. Duelund's fladvalsede sølvkabler, der også bruger silke(?) eller anden "stoflig" isolator imprægneret i en art lindeolie, hvis jeg ikke husker forkert. Flere faktorer kan altså åbenbart spille ind mht hvordan sølvkabler "spiller," og jeg aner ikke hvad de er.

Heri ligger, at jeg intet belæg har for at hævde, at det er dine sølv-signalkabler der er hovedårsagen til den manglende krop eller styrke i den nedre mellemtone, men, det kunne måske tyde på det, hvis vi sådan skal drage en slags konsensus ind om sølvets egneskaber hos visse kabler :) Ligeledes kan jeg heller ikke udtale mig skråsikkert om hvorvidt blandingen med guld i Mundorf kablet skyldes den kærkomne intrinsiske varme (i forhold til ren sølv) kablet også er kendt for, men, jeg vover nu alligevel, at ligge hovedet på blokken og hævde, at det har det.

Mht til tværsnittet som du er ude i, at inddrage som en medvirkende faktor i dit problem med lyden, så tror jeg, uden at være egentlig teknisk kyndig, at det ved så små strømme som der er tale om i signalkabler intet har at gøre med manglen på krop/styrke i lyden. Jeg er her stadig mere tilbøjelig til at mene, at det kunne være sølvets egenskaber som det giver sig til kende i dit setup, en egenskab der selvfølgelig kan forstærkes af andre led i din hifi-kæde.

Ok, lang snak måske om ingenting. Hvad angår mine egne indtryk af Mundorf kablerne i mit eget system, så startede jeg ud med deres signalkabler, som i deres hvide og gule(for henholdsvis den ene og anden kanal/leder) isolator-"indpakning" virkelig ikke syner af meget; tynde sytråde, ligner de! Men men, som de blev spillet på krøb lyden langsomt men sikkert ind under huden med en mageløs opløsning og organisk karaktér, der var meget besættende. Udstrækningen i toppen virker næsten uendelig, og et væld af mikro-detaljer toner frem. Varmen slog mig helt klart, idet der nu var fjernet en art kølig fernis eller harsk karaktér, i stedet afløst af en glat, naturlig, og rumlig præsentation der ligesom samler det musiske udtryk i ét. Store ord måske, men, sådan opleves det. Og det skal nævnes jeg ikke har begået flette-tricket med signalkablet endnu, der angiveligt skulle give en smule mere hul-igennem i lyden.

Forleden fik jeg så opgraderet mine højttalerkabler til Mundorf såvel, men det er ikke så relevant i denne specifikke sammenhæng, omend jeg kan røbe, at de samme karakteristika er at finde her, blot i en mere "udfoldet" grad. Evt mere om det senere...

Summa summarum: jeg har på ingen måde oplevet det du beskriver med dine sølv-signalkabler over Mundorfs silver/gold dittoer, og vil i kraft af dette - som, igen, helt generelt - anbefale disse tynde sytråde, såvel som deres tykkere højttaler varianter. Med en (signal-)kabel-pris på knap 300,- for en meters længde i Mundorf regi, så mener jeg det er en no-brainer, at give sig i lag med disse i dit setup. Billige, men ganske prima RCA-stik kan også købes hos Karsten, til en 10'er stykket, og det er dem jeg selv bruger. En loddekolbe og lidt Mundorf sølv-loddetin, og du er kørende.

For en god ordens skyld, så er mit eget setup bestående af:

En RME HDSP 9632 lydkort baseret mediaserver med 1 GB harddisk, hvorfra musikken trækkes lossless, bruges som signalkilde(og hvilken én...). Analog out udgangen (ubalanceret) kører herfra direkte ned i en Acoustic Reality eAR 202 effektforstærker, som engang næste år bliver udskiftet med en NuForce 8.5 V3 stereo effektforstærker. Jeg bruger altså ingen forforstærker, men volumenregulerer digitalt fra Windows Media Player 11 med Vista styresystem. Til slut i kæden findes et sæt Raidho Eben X-Baby MkII Ceramic på Audio Magic Genta Standere. Under spikes og højttalere er placeret nogle halvcirkel formede kork-halløjer fra England jeg ikke husker navnet på. Signal- og højttalerkabler som sagt fra Mundorf, og højttalerkablerne er ikke termineret med stik af nogen art, men er blot forbundet "råt" med afisolerede ender. Jeg kører tillige ikke bi-wiring, både fordi højttalerne ikke muliggør dette, lige såvel som jeg også foretrækker ikke-biwiret opkobling.

Mvh
Hej Physis, tak for svaret.

Min teori med lav mm2 er skyd i disse symtomer kommer fra andre diy projekter, lavede på et tidspunkt et bal. kabel af dobbelt lagt lc-1 kabel, de to centerledere var henholdsvis + & -, skærmen på begge kabler blev bare skærem, dette kabel manglede også krop på samme måde som HGA diy kablet. Da lc-1 kablet også har forholdsvis tynd center leder men tyk skærm, så vil man jo ved normal montage have tynd cemterleder (+) og tyk Skærm (-), normal udgaven har ikke det omtalte problem. Efter lidt grublen over hvorfor det lød som nævnt besluttede jeg at lave et ny diy kabel hvor lc-1 stadig var + og et normalt antenne kabel (ca 1mm centerled.) blev -, skærmen på antennekablet blev udskiftet til en fra et lc-1 kabel, den nye version har ikke det omtalte problem. Mit sølvkabel er lavet efter dette og problemet opstod igen, så det er baggrunden for min teori.

Vedr. tin og stik, så bruger jeg HGA 4,7 sølv/blyfri lodde tin og stikkene er neutrik xlr med forsølvet kontakt flader.

Selv om jeg bruger xlr stik forbindes stel ikke i begge ender, da anlæget er jordet og dette kan give brumsløjfer, ved uskærmet kabel bruges stel ikke i nogen af enderne.

Jeg har taget din anbefaling og bestilt 2 x 1m mundorm sølv/guld 3 x 0,5 flet i bomulds strømpe, så må vi se hvad det kan.   http://www.hificollective.co.uk/catalog/mundorf-99silver1gol d-litz-wire-3x05mm-wire1-metre-p-1443.html

Har tænkt mig at bruge en leder til + og to leder til -.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes