Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Konsekvenspædagogik!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Ikke et ondt ord om Primare I30! Det er en hamrende god forstærker, som jeg har været glad for i de to år, jeg havde den, og jeg vil ikke være bleg for at give den mine varmeste anbefalinger.

Men jeg har taget konsekvensen af, hvad mine ører fortæller mig, så nu er den solgt!

Jeg har skiftet en 16.000 kr 100 W forstærker ud med et 3200 kr 10 W for- og effektforstærkersæt.

Hvorfor? Fordi jeg ikke kan høre forskel! Eller jo. I30 kan selvfølgelig spille højere, men jeg er fuldt ud tilfreds med det lydtryk Trends-sættet kan præstere i vores 18 m2 stue.

Hvad angår detaljer, dynamik, perspektiv osv. er der ingen forskel. Ingen! Eller rettere: Jeg, fruen og et par af vennerne kan ikke høre forskel!

Min TA 10.1 blev oprindeligt købt for at drive et par små højttalere på kontoret, men da jeg senere købte PA 10 SE og eksperimenterede lidt med den, gik det op for mig, at sættet stort set spillede op med anlægget i stuen.

Den seneste opgradering er foregået hos AB Audio. Allan fik frie hænder (indenfor visse økonomiske rammer) til at lave en opgradering der, efter hans vurdering, ville give et godt resultat. Han skiftede det russiske 6H23n rør ud med et Sylvania 6922, justerede bias og rensede potmetret.

10 W lyder ikke af meget, slet ikke til et par ProAc 1.5 (følsomhed: 88 dB), men jeg er mildest talt forbløffet over, hvor meget styr det lille sæt har over højttalerne. Bassen er stram og veldefineret, mellemtonen meget neutral og den har en luftig og tør, næsten klinisk diskant.

Jeg har givet afkald på en håndfuld ind- og udgange, en fjernbetjening, et flot design og evnen til at spille meget højt, men i min verden kommer lyden først, så de fire ting kan ikke retfærdiggøre en prisforskel på 12.000 kr.

Jeg har fuld forståelse for, at dem der stadig læser med, for længst må være kommet til den konklusion, at jeg må have fået mere end et par skruer løs.

Det kan jeg selvfølgelig ikke helt afvise, så hermed en stående invitation til at komme forbi casa Jensen til en kop kaffe og lidt musik. Så kan I selv danne jer et indtryk af, om det er det ene eller det andet, der er tilfældet.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv hoppet på vognen, med billige produkter i 'bedre end man skulle tro' kategorien.

I øjeblikket excellerer jeg i MP3 på hovedtelefoner.
Det startede lidt med en billig DVD-afspiller, som trods den lave pris, imponerede mig med sit billede i progressiv scan.

Min Trends TA 10.1 ryger ikke til salg igen, og bliver jævnligt brugt også.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 29 November 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Dyrt er ikke altid bedre  - 

Gik selv fra en 30k forstærker ned til en 4k.

Forstår ikke hvad de 26.000 kr forskel er gået til bortset fra told og enorm advance 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

Forstår ikke hvad de 26.000 kr forskel er gået til bortset fra told og enorm advance 

Det tror jeg egentlig godt, jeg kan forstå i mit tilfælde. I30 har et væld af tilslutningsmuligheder og ingen tvivl om, at isenkrammet indeni er dyrere, alene af den grund, at der er meget mere af det.

Jeg tror iøvrigt ikke avancen er større på dyrt grej end på billigt.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

http://www.miniwatt.com.hk/

Denne forstærker spiller fortræffeligt til de ca. 1400 Kr. med fragt. Hvis man ofrer lidt bedre rør er den ganske formidabel, til prisen.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Min Trends TA 10.1 ryger ikke til salg igen, og bliver jævnligt brugt også.

Ja, den gør det godt til prisen, men jeg vil gerne understrege, at formålet med mit indlæg ikke var at trampe på Primare eller fremhæve Trends.

Jeg kan bare konstatere, at på mit set up i mit rum er forskellen i lydkvalitet mellem de to produkter stort set ikke eksisterende. Jeg har kunnet høre det i en rum tid, men har nok bare ikke helt villet indrømme det overfor mig selv og tage konsekvensen af det.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

C.Bukowski skrev:

Det tror jeg egentlig godt, jeg kan forstå i mit tilfælde. I30 har et væld af tilslutningsmuligheder og ingen tvivl om, at isenkrammet indeni er dyrere, alene af den grund, at der er meget mere af det.

Avance er nok gange 2 -

Jeg havde en Krell, som koster det halve i USA ...At den koster 30.000 herhjemme gør derfor ikke at den spiller godt og er super high end, mere at nogle forhandler lige skal have deres del af julekagen.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Den Blå Fisk skrev:

C.Bukowski skrev:

Avance er nok gange 2 -

Jeg havde en Krell, som koster det halve i USA ...At den koster 30.000 herhjemme gør derfor ikke at den spiller godt og er super high end, mere at nogle forhandler lige skal have deres del af julekagen.

Ja, det var også den procentuelle avance, jeg mente.

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder her og undre mig lidt over hvad pointen er. At dyrt er lige så godt som billigt? At din Pimara ikke var pengene værd? At din TA 10.1 er et scoop til prisen? At du er blevet døv?
Sidste gang jeg skiftede forstærker havde jeg på skift 4-5 forskellige med hjemme på prøve (10-15 kilos klassen), men da jeg pludselig kom til penge endte jeg alligevel med en Zapsolute mk4 og en Sidevinder. Godt nok kostede sættet lidt mere, men lyden var også klart bedre.  Modsat hvad jeg som almindelig forbruger ofte oplever så stemte pris og kvalitet meget overens.
Min pointe er, at tingene skal prøves af derhjemme, og hellere billigt end dyrt. At dømme efter hvad jeg har haft med hjemme, så er der ikke på forstærkerfronten ret meget mere at hente.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det efterlade det spørgsmål : Hvad er egentlig high end ?

(som for de fleste vedkommende defineres ved prisen)

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Jeg sidder her og undre mig lidt over hvad pointen er. At dyrt er lige så godt som billigt? At din Pimara ikke var pengene værd? At din TA 10.1 er et scoop til prisen? At du er blevet døv?
Sidste gang jeg skiftede forstærker havde jeg på skift 4-5 forskellige med hjemme på prøve (10-15 kilos klassen), men da jeg pludselig kom til penge endte jeg alligevel med en Zapsolute mk4 og en Sidevinder. Godt nok kostede sættet lidt mere, men lyden var også klart bedre.  Modsat hvad jeg som almindelig forbruger ofte oplever så stemte pris og kvalitet meget overens.
Min pointe er, at tingene skal prøves af derhjemme, og hellere billigt end dyrt. At dømme efter hvad jeg har haft med hjemme, så er der ikke på forstærkerfronten ret meget mere at hente.

Pointen er ganske simpelt, at jeg ikke kan høre forskel i mit set up. Hverken mere eller mindre.

Primare I30 er sikkert pengene værd, hvis man har brug for mange kræfter og tilslutningsmuligheder og ikke kan leve uden en fjernbetjening.

Jeg havde tre forskellige forstærkere hjemme og lyttede til mindst 6 forskellige hos diverse forhandlere inden jeg besluttede mig for Primare, da jeg i sin tid købte den, så den tur har jeg også været igennem.

Jeg finder, lidt tilfældigt, ud af, at mit sekundære anlæg faktisk kan måle sig i kvalitet med anlægget i stuen. Det har jeg taget konsekvensen af, men på bekostning af f.eks. diverse tilslutninger, en fjernbetjening og muligheden for at spille meget højt. Det jeg har nu er mildest talt minimalistisk i forhold til det gamle, men hvis man skræller tilslutninger, fjernbetjening, imponatoreffekt osv. væk, så der kun er lytteindtrykket henne fra sofaen tilbage, så er forskellen i bedste fald minimal.

Men ja, det kan godt være, jeg er ved at blive lidt halvdøv på mine gamle dage, så derfor synes jeg I skal tage mod min invitation.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Det efterlade det spørgsmål : Hvad er egentlig high end ?

(som for de fleste vedkommende defineres ved prisen)

I min begrebsverden er hverken Primare eller Trends High End......

Jamen selvfølgelig måler folk kvalitet bl.a. på prisen. For det første fordi vi skal have muldvarpen op af lommen og for det andet, fordi det er nemt og hurtigt bare at sammenligne to tal og konkludere, at højest er lig mest vellyd.

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Kvalitet skal måles i kilo. Det er altid det tungeste grej der lyder bedst
Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Det er en meget interessant betragtning du kommer med. Jeg kan følge dig hele veje, der er igen grund til at have noget dyrt udstyr stående hvis man ikke kan høre at det er bedre end noget billigere.  Så er grunden til at det forholder sig sådan egentligt ikke vigtigt.

Men på den anden side er det vigtigt at man gør sig den ulejlighed (som du også har gjort) at teste om man kan høre forskel og om det er til det bedre.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

105.2 skrev:

Håber det var en dårlig joke.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
Jeg kan følge dig hele veje, der er igen grund til at have noget dyrt udstyr stående hvis man ikke kan høre at det er bedre end noget billigere.

Hvad med B&O eller særligt vintage udstyr med affektionsværdi? Jeg tror ikke du kan skære den så snævert.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

el_serpiente skrev:
Jeg kan følge dig hele veje, der er igen grund til at have noget dyrt udstyr stående hvis man ikke kan høre at det er bedre end noget billigere.

Hvad med B&O eller særligt vintage udstyr med affektionsværdi? Jeg tror ikke du kan skære den så snævert.

Du har selvfølgelig ret. Design og andre æstetiske overvejelser skal tages med. 
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
105.2 skrev:

Det var en ganske fin joke, for gode vittigheder rummer som regel et gran af sandhed. Påstand: der er flere gode produkter med høj vægt, end der er gode produkter med lav vægt. Om ikke andet giver høj vægt en høj oplevet kvalitet eller ejerglæde, om du vil. Jeg har lige købt en Denon DCD-3300 (14 kg), så jeg ved, hvad jeg taler om - i hvert fald med hensyn til ejerglæde!

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 November 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Weissbier skrev:

wildstyle skrev:
105.2 skrev:

Det var en ganske fin joke, for gode vittigheder rummer som regel et gran af sandhed. Påstand: der er flere gode produkter med høj vægt, end der er gode produkter med lav vægt. Om ikke andet giver høj vægt en høj oplevet kvalitet eller ejerglæde, om du vil. Jeg har lige købt en Denon DCD-3300 (14 kg), så jeg ved, hvad jeg taler om - i hvert fald med hensyn til ejerglæde!

Jamen der er ikke tvivl om at der kan være noget om snakken. Kvalitetsindtrykket er formentlig større (og dermed også ejerglæden), men jeg er nu stadig uenig i, at grej skal være tungt, før det kan spille godt.  Jeg har i hvert fald hørt en del "letvægtsforstærkere" spille bedre end noget væsentligt tungere grej. Men som med alt andet hifi, så er det jo en subjektiv vurdering.

Jeg har selv lige købt en Accuphase DP-500 (16,6 kg), så forstår skam godt hvad du mener.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hifi er spændende og der er uendeligt mange aspekter i begrebet og vi bliver aldrig helt enige om alt. Hvis det en dag skete så ville vores lille hobby stille og roligt uddø og vi ville alle blive ked  Tung hifi kontra let har nok også noget med følelser at gøre idet det tunge udstråler kvalitet, stabilitet, mandighed og en del andre ting som de fleste sætter pris på, mig selv inkl. Jeg står godt nok lidt af når de er nød til at montere hjul under en monoblok. Det er faktisk lidt trist hvis udviklingen udvander traditionel tung hifi og efterlader os med nogle små print ala B&O ICE. Det er lidt historien med pladespilleren om igen.

Nå men her kan jeg forstå at den blå fisk har være heldig at finde en forstærker til få penge som i hans ører leverer samme lydkvalitet som den tungere primare. Jeg kan også forstå at de to forstærkere bruger forskellige princip. Måske svaret skal findes der?

Det blev nok en lidt rodet tekst jeg fik skrevet men det viser måske bare hvor mange aspekter der er i vores lille hobby.

Jeg har ingen erfaring med rørbaseret udstyr endnu men jeg læste engang at hvis en forstærker med rør lød som en forstærker med rør så var den konstrueret forkert?  Hans forlaring lød meget sober men hvad mener i?

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes