| Forfatter |
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
|
Jeg har ingen erfaring med rørbaseret udstyr endnu men jeg læste engang at hvis en forstærker med rør lød som en forstærker med rør så var den konstrueret forkert? Hans forlaring lød meget sober men hvad mener i?
|
|
|
Tja? Jeg kan heller ikke prale af den store indsigt i rør, men det jeg har nu lyder ikke som de rør-fordomme, der ind imellem luftes her. Det gjorde det før, jeg fik nyt rør i. Lidt upræcist i bassen en let afrulning i diskanten og det jeg med et lidt vagt udtryk vil betegne som problemer med timing.
Efter skiftet til 6922, er der strammet gevaldigt op i hele registret og hvis det er "rørlyd", så er det i mine øjne rør på den fede måde.
Ufatteligt at sådan et snoldet lille rør kan gøre så stor forskel
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Blå Fisk
Jeg kan sagtens følge dig i, at der er kommet en del små fortræffelige forstærkere på markedet til meget færre penge for en god ydelse, set ift. hvad man tidligere skulle give for tilsvarende lydkvalitet. Jeg har selv haft et par Trends som jeg brugte til bi-amping, og de kan helt klart noget rigtigt. De har en meget gennemsigtig måde at gengive på, og umiddelbart lyder det hele rigtig godt og med god dynamik og transperans.
Hvad jeg dog ikke forstår, er at du ikke kan høre forskel? Jeg hørte tydelig forskel på mine Trends, og alle andre forstærkere der har været igennem setuppet. Trendsene gjorde nogle ting bedre end langt dyrere forstærkere, og gjorde også ting dårligere. Det er som med alle mulige andre sammenligninger....
Hvad der dog falder ud til Trendsenes fordel er, at de er så meget billigere end dem jeg har sammenlignet dem med, og det er der det er interessant, for de kan alligevel være med på mange punkter. I visse tilfælde har det mere været et spørgsmål og smag, end egentlig kavlitetsforskel, og det selv imod forstærkere til over 20k...
Jeg finder dog Trendsene underlødige ift. daglig drift, hvorfor de ikke er en del af min "hifi-stald" længere. Men der skal ikke herske tvivl om at det er fremragende forstærkere, og helt umulige at komme udenom hvis man har effektive højttalere, og tager prisen med i betragtning! __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
|
Hifi er spændende og der er uendeligt mange aspekter i begrebet og vi bliver aldrig helt enige om alt. Hvis det en dag skete så ville vores lille hobby stille og roligt uddø og vi ville alle blive ked Tung hifi kontra let har nok også noget med følelser at gøre idet det tunge udstråler kvalitet, stabilitet, mandighed og en del andre ting som de fleste sætter pris på, mig selv inkl. Jeg står godt nok lidt af når de er nød til at montere hjul under en monoblok. Det er faktisk lidt trist hvis udviklingen udvander traditionel tung hifi og efterlader os med nogle små print ala B&O ICE. Det er lidt historien med pladespilleren om igen. |
|
|
For min skyld kunne udstyret forsvinde helt, det er jo bare værktøjet for det virkeligt interessante: Musikken.
Og der er jo masser af musik, nok til flere liv...og så meget mere spændende og givende en lidt teknik.
Dem der kommer til at kede sig er dem med få plader de gen-gen-spiller på forskelligt udstyr, for at verificere at der er forskelle...og at A måske er bedre end B...

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at takke den blå fisk for en dejlig forfriskende tråd, der desværre er alt for få af: Ærlige betragtninger...modigt...eller nærmere modent  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
|
@ Blå Fisk
Hvad jeg dog ikke forstår, er at du ikke kan høre forskel? Jeg hørte tydelig forskel på mine Trends, og alle andre forstærkere der har været igennem setuppet. Trendsene gjorde nogle ting bedre end langt dyrere forstærkere, og gjorde også ting dårligere. Det er som med alle mulige andre sammenligninger....
|
|
|
Jamen vi er helt enige. Det var mig, der udtrykte mig lidt firkantet. Når jeg skriver, at jeg ikke kan høre forskel, skal det forstås derhen, at nogen ting er lidt bedre og nogen lidt ringere. Resultatet på bundlinien er, at jeg ikke med hånden på hjertet kan sige, at den ene er bedre end den anden.
Der hvor filmen knækker, er ikke uventet, hvis jeg skruer meget højt op. Så forvrænger den en del og lydbilledet kollapser totalt. Men jeg hørte stort set aldrig musik ved det lydniveau, så man kan også vende den lidt på hovedet og sige, at fordi jeg alligevel ikke udnyttede I30s potentiale, kan den lige så godt ryge, så jeg kan få frigivet midler til andre interessante ting.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Glemte at takke den blå fisk for en dejlig forfriskende tråd, der desværre er alt for få af: Ærlige betragtninger...modigt...eller nærmere modent  |
|
|
Ja, men jeg har også lige rundet de 40. 
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke modellen, men man fristes næsten til at sige, at til den pris, kan det ikke gå galt.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Blå Fisk skrev:
|
Kender ikke modellen, men man fristes næsten til at sige, at til den pris, kan det ikke gå galt. |
|
|
Det ser ud som om der er spoler med ferritkerne, i stedet for luftspoler, som i TA 10.1. Det kan være en nedgradering, ved direkte sammenligning. Det bliver interessant at høre sammenligninger, hvis de kommer.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit set-up er p.t. følgende:
Cambridge A3i integreret forstærker (lånt af junior). Denon DVD-2900 som drev. Benchmark DAC-1 konverter. Spendor SP9/1.
Cambridge A3i afløste Pathos TT RR og selvfølgelig er der forskel, men slet ikke så stor, som man umiddelbart skulle tro.
Jeg hører meget musik hver dag, og når jeg gør det, er det fordi det lyder godt.
Som den gamle Linn-guru sagde: "Lyder det godt, er det godt".
Jeg kan sige en ting med sikkerhed: Det er højtaler og DAC der sætter det største præg på lyden, og glem alt om kabler og andet woodoo. Jo, man kan lave små-justeringer med det, men det ændrer ikke noget radikalt, og det er ændringer man hurtigt glemmer igen.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Mit set-up er p.t. følgende:
Cambridge A3i integreret forstærker (lånt af junior). Denon DVD-2900 som drev. Benchmark DAC-1 konverter. Spendor SP9/1.
Cambridge A3i afløste Pathos TT RR og selvfølgelig er der forskel, men slet ikke så stor, som man umiddelbart skulle tro.
Jeg hører meget musik hver dag, og når jeg gør det, er det fordi det lyder godt.
Som den gamle Linn-guru sagde: "Lyder det godt, er det godt".
Jeg kan sige en ting med sikkerhed: Det er højtaler og DAC der sætter det største præg på lyden, og glem alt om kabler og andet woodoo. Jo, man kan lave små-justeringer med det, men det ændrer ikke noget radikalt, og det er ændringer man hurtigt glemmer igen.
Med venlig hilsen
|
|
|
Njaeh! Jeg tror ikke, man kan stille det helt så firkantet op. Jeg tror f.eks. at rummet mange steder har lige så stor indflydelse som højttalerne. Jeg har skiftet forstærkeren ud, men det er også det eneste, der er rørt ved i mit set up. Havde jeg haft en betydeligt større stue, tror jeg hurtigt, jeg vil komme til at mangle effekt, selvom jeg stort set aldrig spiller meget højt.
Forstærkeren spiller også en vigtig rolle. En af hagerne ved at skifte til mine to kineseræsker er, at når en gang jeg får lyst til at skifte højttalere, kan jeg forvente at komme til at bruge en rum tid på at finde matchende højttalere. Primare I30 trækker stort set alt, og der er ikke mange højttalere, der ikke kan gå i spænd med den. Det er helt sikkert ikke tilfældet med de små billige kinesere.
[edit] Taler af erfaring. Havde Emilie s-baby før og dem kunne TA 10.1 slet ikke få til at spille ordentligt. Lav følsomhed og en impedanskurve, der ligner et kort over en bjergetape i Tour de France, bryder den sig ikke om. 
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Den Blå Fisk skrev:
|
Kender ikke modellen, men man fristes næsten til at sige, at til den pris, kan det ikke gå galt.
|
|
|
Det ser ud som om der er spoler med ferritkerne, i stedet for luftspoler, som i TA 10.1. Det kan være en nedgradering, ved direkte sammenligning. Det bliver interessant at høre sammenligninger, hvis de kommer. 
|
|
|
Ja, de ferritkerner lurede jeg også lidt på. De behøver ikke at være nogen fordel. Til gengæld har den et rigtigt ALPS Blue Beauty pot, og nogle virkelig fine komponenter. Rodiumbelagte stik hvabehar 
Jeg har ikke en Trends at sammenligne med. Måske en Trends ejer ville være frisk på en fælles lytter? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes desværre af mange af de "halv-tunge" klasse A/B forstærkere med ydelser >100W har svært ved at levere lækker lyd ved lave lydniveauer - de skal lissom boostes op før det lyder godt. Elsker man god lyd ved lave niveauer er der ofte noget at hente ved en effekt-nedgradering.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som en ganske fornuftig forhandler. Har nogle få udvalgte ting, som han selv kvalitetskontrollerer og lytter til, inden de bliver afsendt. Er meget kritisk med kvalitet. Har f,eks lige skrottet Darkvoice, fordi de var begyndt at sende ham defekte ting.
Den DAC er jeg meget lun på 
@Mik112 -> Fuldstændig enig. Jeg har faktisk ikke mulighed for at spille højt, så jeg satser også på de små forstærkere, der spiller godt ved lave niveauer.
Generelt, hvis man alligevel ikke vil eller kan spille højt, er man mange gange meget bedre hjulpet med de her små vellydende forstærkere. Der findes faktisk en del af dem til fornuftige priser. F,eks er jeg meget imponeret af den lille 20 watter, AMC 306D. Hvad man ikke får i effekt, det får man i kvalitet, lige som de små Class T typer.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd. Jeg har lige købt en Carat A57 og jeg er også ret overrasket over hvor god lyd den leverer for under 10 kilo.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I forelsker jer i de små kasser så husk på, at det altså er minimalisme. Meget få ind- og udgange, lav effekt og meget sjældent en fjernbetjening.
Når det er sagt og hvis I stadig hænger på, er der lige tre ting, jeg kraftigt vil anbefale jer at eksperimentere med: Batterier, batterier og batterier!!!
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Behringer A500. Tudegrim! , men metalkabinet, god køling (passiv)!, ringkerne og først og fremmest: Den spiller godt. Jeg blev målløs, da jeg hørte den. Den kan efter min mening sagtens konkurrere med både NAD og Rotel på lydkvalitet. 2x160W i 8 ohm for 1800 kr! Forbløffende. I stedet for at gå ud og købe noget brugt. Så står man derude og mangler en effektblok, ja så er denne Behringer et godt bud.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelsmølf skrev:
 Behringer A500.
Tudegrim! , men metalkabinet, god køling (passiv)!, ringkerne og først og fremmest: Den spiller godt. Jeg blev målløs, da jeg hørte den. Den kan efter min mening sagtens konkurrere med både NAD og Rotel på lydkvalitet. 2x160W i 8 ohm for 1800 kr! Forbløffende. I stedet for at gå ud og købe noget brugt. Så står man derude og mangler en effektblok, ja så er denne Behringer et godt bud. 
|
|
|
Man skal nok ikke bruge volumenkontrollerne på den. http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rioMere om Behringer: http://www.youtube.com/watch?v=H-l_P8hROLY__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |