Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Konsekvenspædagogik!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Han kan tydeligvis ikke lide Behringer!

Jeg bruger ikke volumen. De er skruet på max!  Jeg har haft forstærkeren i et år og brugt den hver dag. Jeg er ikke stødt på problemer.  Så den passer mig fint. Kunne jo overveje at lave by-pass på volumen!

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 December 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv haft mange forskellige anlæg, helt op til 300.000 kr klassen ML. Har også haft rør forstærkere, og min konklusion er som den blå fisk, at så meget forskel er der bestemt ikke(de sidste procent er for dyrt købte). Problemet er, at når vi musik nørder begynder at dyrke det ud i det ekstreme (og ja det har jeg prøvet med strømkabler og andre kabler til både 10-20.000 kr meteren), så bliver det for analytisk, man sammenligner og tilsidst har man brugt en masse penge og næsten tabt sig selv, forstået på denne måde, at man ikke kan huske udgangspunktet, ej heller hvor man er!!!!! Istedet for analytisk, hvor man sidder og lytter efter de små detaljer/nuancer, så bør man lytte til musikken som helhed og om det ruller/svinger.

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

yanomami skrev:
Nu har jeg selv haft mange forskellige anlæg, helt op til 300.000 kr klassen ML. Har også haft rør forstærkere, og min konklusion er som den blå fisk, at så meget forskel er der bestemt ikke(de sidste procent er for dyrt købte). Problemet er, at når vi musik nørder begynder at dyrke det ud i det ekstreme (og ja det har jeg prøvet med strømkabler og andre kabler til både 10-20.000 kr meteren), så bliver det for analytisk, man sammenligner og tilsidst har man brugt en masse penge og næsten tabt sig selv, forstået på denne måde, at man ikke kan huske udgangspunktet, ej heller hvor man er!!!!! Istedet for analytisk, hvor man sidder og lytter efter de små detaljer/nuancer, så bør man lytte til musikken som helhed og om det ruller/svinger.

Her har "yanomami" en vigtig pointe, men er det ikke også ofte sådan at hvis man kan høre lagene i musikken, bliver den mere engagerende. For mig at se er alle de forbedringer, der får dig til at tænke på, netop anlægget, ikke relevante forbedringer. Ofte er de forbedringerne nyanskaffelser afstedkommer tydelige, mens forringelserne er lang mere diffuse.
Der er med andre ord god grund til at være kritisk overfor forbedringer, næste gang du måske går i overvejelser vedr. nyanskaffelser (læg mærke til at alm. forbrug her ikke italesætte som investeringer). Overvej i stedet om du ikke skulle købe nogle nye "plader".

Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Flot skrevet, Blå Fisk. Der er en del High End snobberi, som får mig til at tænke på Kejserens nye klæder.
Jeg skrev engang på forum, at forskelle på to topklassehøjttalere (>60.000 /sæt) ville kunne afsløres selv om
de var sat til en 2000 kr´s forstærker. Det fik nogen til at tænde helt af. Åbenbart meget provokerende.

Hvor køber man Trends i DK?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Sendt: 05 December 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Hvor køber man Trends i DK?

Det kan du fx hos StudioSound. Fin service og hurtig levering. Havde problemer med min første PA 10. Den brummede lidt. Fik en ny uden problemer.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 05 December 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

yanomami skrev:

Helt enig!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:
Han kan tydeligvis ikke lide Behringer!

Jeg bruger ikke volumen. De er skruet på max!  Jeg har haft forstærkeren i et år og brugt den hver dag. Jeg er ikke stødt på problemer.  Så den passer mig fint. Kunne jo overveje at lave by-pass på volumen!

Mht. om der er problemer med defekt grej, eller ej, så er den danske eller tyske forhandler nok mere venlig, end den amerikanske, som ham gutten har stiftet bekendtskab med.

Volumenkontrollen ligner noget, der er konstrueret som en lysdæmper, der hakker signalet i smadder.
Bare den står på max, bør der ikke være problemer.
Men noget klodset at lave den sådan - alligevel.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 December 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

Behringer A500.

Tudegrim! , men metalkabinet, god køling (passiv)!, ringkerne og først og fremmest: Den spiller godt. 
Jeg blev målløs, da jeg hørte den. Den kan efter min mening sagtens konkurrere med både NAD og Rotel på lydkvalitet. 2x160W i 8 ohm for 1800 kr!  Forbløffende. I stedet for at gå ud og købe noget brugt.
Så står man derude og mangler en effektblok, ja så er denne Behringer et godt bud.

Jeg ville ikke have den ind af døren. Hvis jeg sammenligner den med en Rotel RB 1070 på 2x130w, så kan jeg se at Behringeren vejer 8.4 kg, og Rotelen vejer 11.9 kg. Da enhedernes metalkabinet ligner hinanden en del, får det mig til at tro, at der er sparet på strømforsyningen.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hvis den lyder godt, er den vel god?

(Troede først at Behringeren havde SMPS forsyning - men ser nu, at den ikke har.)
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

pigol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

jeg gik også selv fra noget dyrt dali/nad til en 50000 kr

og nu er jeg i en helt anden boldgade men lyden er mange mange gange bedre.

kører nu med en 41 år gammel dyna stereo pre. 2 stk nad 3020i som effekt
og et par jbl L100 Century med opgraderede mellemtoner som er en del mere tørre i lyden end standard.

og jeg må sku sige jeg fortryder meget alle de penge jeg har brugt på anlæg igennem tiden.
for det jeg har nu har jeg ikke skiftet i de sidste 2 år.
så er virkelig tilfreds

også er det jo lidt fedt med noget hyggeligt vintagegrej :)

Til top Vis pigol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigol

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

pigol skrev:
jbl L100 Century med opgraderede mellemtoner som er en del mere tørre i lyden end standard

undskyld OT men vi må høre hvad det er for nogen, og se et billede!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

pigol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

jeg ville rigtig gerne fortælle dig og vise dig dem.

men har ikke så meget forstand på enheder og lign.
jeg har kun hørt forskellen på en standard og mine og der er klar forskel.

har købt højtalerne af en der hedder peter rahbek de er fra den gamle DR by

vis der er nogle der kan hjælpe ville det være rart.
den eneste forskel jeg kan se på dem er at baflen på enheden er i sort stål eller alu og en stanard er blank.

nogen der kan give et svar ?:)
Til top Vis pigol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigol

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 December 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

(Troede først at Behringeren havde SMPS forsyning - men ser nu, at den ikke har.)

Jeg kan ikke udtale mig om lyden, da jeg ikke har hørt den. Men ligesom jeg ikke vil ud og sejle i robåd uden at have en redningsvest med, så vil jeg vil ikke have en forstærker med underdimentioneret strømforsyning tilsluttet mine højtalere.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Spencer skrev:

Jeg kan ikke udtale mig om lyden, da jeg ikke har hørt den. Men ligesom jeg ikke vil ud og sejle i robåd uden at have en redningsvest med, så vil jeg vil ikke have en forstærker med underdimentioneret strømforsyning tilsluttet mine højtalere.

Underdimensioneret i forhold til hvor højt du har behov for at spille?
Du kan vel vælge at sige at udgangstransistorerne og elektrolytterne er overdimensioneret, lige som du kan sige at trafoen er underdimensioneret.

Der kan også være valgt tyndere kabinetplader.
Udstyr, der er designet til rackmontering, kan sagtens være bygget med tynde plader, men stadig en stabil konstruktion.

En del af stivheden i kabinettet, er faktisk køleprofilerne.

Hvis man bypasser potmetrene, inde ved printet, og frakobler lysshowet på fronten, kan der nok være lidt af et priskup, i sådan én.
Selv som den er, ud af boxen, kan den være et kup.

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 December 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

.... og sådan kom vi tilbage til udgangspunktet. Er noget godt fordi det er dyrt, godt og korrekt dimensioneret/konstrueret, eller fordi det spiller godt?
Til nogle højttalere er strømforsyningen sikkert glimrende, og til andre muligvis lidt lille.

I øvrigt er det i min optik klart en kvalitet, hvis komponenter formår at få det bedste frem i det øvrige udstyr de er tilsluttet, fremfor at udbasunere mangler og uheldigheder i dette.

\KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:

I øvrigt er det i min optik klart en kvalitet, hvis komponenter formår at få det bedste frem i det øvrige udstyr de er tilsluttet, fremfor at udbasunere mangler og uheldigheder i dette.

\KOF

Helt enig, og den vil jeg godt følge lidt op på. Jeg tror at mange af os har oplevet at høre et relativt billigt, men vel sammensat system, der har spillet hamrende godt. Tror også at vi har hørt hundedyre systemer der har spillet som cr*p. At noget er dyrt, er bare slet ingen garanti for at det lyder godt.

F,eks en dyr pickup sat ind i et billigt system, kan faktisk lyde dårligere end en billigere. Hvorfor? Fordi det billige system kan ikke kan håndtere dynamikken og opløsningen i den. En billigere og mere afrundet lydende pickup, vil til gengæld kunne lyde fremragende.

Sjovt nok kan det ofte være nemmere at sammensætte et relativt billigt system, end et dyrt. Hvor mange ejere af dyrt grej, har ikke revet håret ud i arrigskab over at skidtet ikke fungerer. Og det er jo fordi, at jo mere transparent og afslørende tingene er, jo mere vil man høre "fejlene", eller rettere forskellene på hvordan de forskellige komponenter spiller.

Som en klog mand en gang sagde: Store anlæg = store problemer, små anlæg = små problemer  

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Sendt: 05 December 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Jeg ville ikke have den ind af døren. Hvis jeg sammenligner den med en Rotel RB 1070 på 2x130w, så kan jeg se at Behringeren vejer 8.4 kg, og Rotelen vejer 11.9 kg. Da enhedernes metalkabinet ligner hinanden en del, får det mig til at tro, at der er sparet på strømforsyningen.

I denne sammenhæng er det nok værd at nævne, at den vejledende pris på den omtalte Rotel er 6695 kr! ( Dansk Audioteknik )

A500 koster 1795 hos Aage!

En Bentley vejer mere end en Mercedes. Det gør bare ikke Mercedes til en dårligere bil!

Behringer levner også plads til forbedringer eller til at bruge kabinettet til noget andet. Derfor købte jeg den! Jeg gider ikke HiFi snobberi og forstærkeren tjener et formål og gør det godt. Det er et sekundært anlæg på mit kontor. Radio og cd på lavt niveau! Så jeg klager ikke!  Jeg tror, jeg ville købe musik for de 4900kr i prisforskel! 

mvh

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 06 December 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Dejligt at den her tråd kan holdes i en sober tone og mudderkastningen helt er undgået! Det er jo et lidt ømtåligt emne

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo underligt, at meget rigtig dyrt hifi-grej ikke lyder bedre end væsentligt billigere. Gennem årene har på utallige messer ofte hørt uinspirerende anlæg - uanset pris.

Mine egen erfaringer, og det for mig pudsige er at de er ret nye trods hundredvis af udskiftninger undervejs er, at jeg i dag VIL have krop på musikken, og hvis mit lytterum havde normal stuestørrelse, f.eks. 35 m2, så ville jeg have været nødt til at have en velvoksen højttaler, og en kraftig forstærker. Så vil jeg også have høj opløsning og power i gengivelsen, så er 100.000 eller mere realistisk. Dertil kommer forstærker og signalkilder. Nu er vi over den kvarte mio. kr.!

Så tror jeg, at mange audioingeniører er ukompetente til at lave grej der måler, lyder og holder godt. Dermed bliver produkterne ikke gode.

Af de relativt få ingeniører/teknikere der så er tilbage, bliver deres produkter udsat for helt uinteressante og ringe indspilninger, som ofte lider af for enten klinisk og skarp top fordi instrumenterne optages alt for tæt på, eller dagens digitale manupulationer. Superanlægget afspiller disse indspilninger med ringere resultat, and et velsammensat anlæg, som lyder musikalsk. Men det er ikke det dyre anlæg der er fejlen, men kildematerialet.

Og så et sidste punkt, der kan gøre superanlæggene lidt uinteresante: hvor mange kan eller må få lov til at sidde koncentreret og lytte en time eller to, samtidig med at hele huset vibrerer fordi masukken gengives ved realistisk niveau? Det er modne og midaldrende mænd der har lyst, men kvinder og børn der brokker sig over at far fylder det hele! De færreste har et afsides beliggende lytterum.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Så ankom den lille class-t gizmo. Den er superlækkert lavet. Flot sorteloxeret, lækre stik, lækker metal volumenknap, meget a`la Primare. Jeg ved ikke om den lyder lige så godt som en Trends, men jeg er meget positiv. Kan godt forstå hvad folk mener, når de snakker om de små class-t forstærkere. Der er forbløffende meget lyd for pengene
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes