Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvordan lyder for gamle rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen, specielt rør-eksperter

Jeg har købt (min første rør-effektforstærker) en AudioNote Conqueror m 2*300b for nylig. Jeg har en  AudioNote KIT forforstærker og en integreret Thule IA350b, så der er lidt forskellige muligheder for forbinde dem, jeg er nemlig ikke 100% imponeret over min nyerhvervelse. Den lyder forventeligt bedre end min integrerede Thule forstærker, mere saft, kraft, violinerne lyder mere som violiner og sopranerne som sopraner (jeg hører primært opera) det var også hvad jeg havde håbet på med sådan en rørførstærker MEN... når hele orkesteret spiller samtidig er det som om den mister pusten, som om den ikke kan klare at øge volumen de sidste 10% når orkesteret skal give alt hvad de har i sig. Samtidig synes jeg også der opstår en smule "skratten" på tenor stemmerne, typisk der hvor eks. mp3spillere og mit ringe bil-stereo også falder totalt igennem. så spørgsmålet er: er det fordi rørene er for gamle? nye rør koster 4-5000 kr som jeg gerne betaler hvis det er det der er problemet, eller kan den ikke trække mine højttalere? de er ellers ikke ret store en 15W fra scanspeak (http://www.troelsgravesen.dk/W1501_95.htm) Jeg regnede nok med at der ville være en forskel, når jeg er vant til at høre på 2*350w Thule og så gå til 2*8w rør, men jeg synes det er en høj "pris" at betale for rør-lyden.

håber på lidt input

se evt forstærker og rørbestykning her
http://www.audionote.co.uk/products/amps_power/conqueror_01. shtml
Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hvis rørene kan trække den bias strøm de skal i den konstruktion så er de for det meste OK.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Netop opera og andet meget dynamisk musik (f.eks. Verdi) giver problemer med små forstærkere. Jeg blev også meget skuffet første gang jeg udsatte en af mine SE forstærkere for opera...

Hvis du vil høre opera med en SE forstærker, skal du nok bruge en del mere effekt eller mere følsomme højttalere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 14 December 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Sådan nogle 300B rør med 8W i udgangen skal jo helst have en effektiv højttaler på 95dB eller højere - ellers vil de tabe pusten bare, der kommer de mindste dynamikudladninger.

Man lægger desværre - som regel - ikke mærke til at ens rør er ved at dø, før de gør det - ellers skal man ha et sæt friske rør, for så er forskellen der. Prøv evnt om du kan låne et sæt rør af en, der ved de er nye - eller måske har spillet en 400-500 timer, så de er kørt ind.

Evnt kan du tage den under armen og lade Anders hos Audioconsult kigge, lytte, føle - han skal nok fortælle dig hvad der er bedst - også uden at prakke dig det ene eller andet på.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

den forstærker skal helst have meget følsome højttaler, denne links du henføre til virker ikke og 2*8W er jo heller ikke meget, som jeg har læst her på siden at horn og meget læt dreven højttaler er mere på sin plas når der kun er 2*8w ar gøre godt med, men så er det også en oplevelse at høre musik, har hørt det ved flere lejligheder
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 14 December 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej Martin.

Dine højttalere er svære at drive. Følsomheden på de anvendte enheder er lav, og kræver derfor en del juice fra forstærkeren. Det er derfor du oplever, at forstærkeren taber pusten i crescendoer, når hele orkestret vil blære sig. Der er ikke rigtig nogen vej uden om mere effektive højttalere, hvis 300B-konstruktionen skal komme til sin ret.

Om højttalerne er vanskelige at styre, har ikke som udgangspunkt noget med enhedernes størrelse at gøre.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Ja, højttaleren er nok desværre en for stor mundfuld for den "lille" forstærker.
Lyden fra 300B forstærkere er utrolig lækker, men de har som regel ikke meget effekt at gøre godt med. Derfor er højttalere med driftseffekt/følsomhed over 95 dB vejen frem når vi snakker små rørforstærkere.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Gamle rør lyder uldne. Det kan være svært at opdage fordi det sker gradvist, men en eller anden dag slår det en at lyden er blevet ulden med tiden - det kræver dog at man har oplevet rørene dengang de var gode, og det har du ikke. Sætter man nye i er der ingen tvivl.

Jeg er enig med de andre - det du oplever lyder som at du ikke har nok effekt til dine højttalere. Umiddelbart ser det ud til at de har en impedans på minimum 6, hvilket er ganske lækkert, men driftseffekten ser ud til at være næsten ualmindeligt lav - målingerne siger under 80 db, kan det passe?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med 15w er at de virkelig kan suge noget havre fra forstærkeren. Generelt vil jeg sige at størstedelen af enhederne fra Scanspeaks revelator serie kræver en del af forstærkergrejet...

Det er et mis-match imellem forstærker og højttaler som jeg ser det. Find en højttaler med højere følsomhed og højere gennemsnitlig impedans uden besværlige dyk, eller behold din Thule. Alternativt en kraftigere rørforstærker, men så bliver det både svært og vanvittig dyrt hvis det skal være en SE der skal klare opgaven...

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene, det har virkelig været til stor hjælp. Jeg kan nu se at jeg har kastet mig ud i noget jeg slet ikke kendte omfanget af, men jeg elsker rør lyd både fra min RIAA og min forforstærker så det måtte komme på et eller andet tidspunkt, og så er det jo en glimrende anledning til at bygge nogle nye højttalere 

Wymax: mht under 80db. Jeg ved kun hvad man kan se på Troels Gravesens målinger, men det har overhovedet ikke været et problem med Thule forstærkeren. det er en 10l. højttaler der spiller meget dyb bas ift sin størrelse.

plafitracer: God ide, jeg tror den skal en tur forbi AudioConsult

Jeg skal dog lige have et par ting på det rene:

- Det med en følsomhed på over 95db, betyder altså hvor højt højttaleren spiller når den fodres med 1 watt ikke

- Hvad betyder SE ?

Nogen der kan anbefale et selvbyggeprojekt til denne type højttalere (med høj WAF )

PS rigtigt link til forstærkeren :
http://www.audionote.co.uk/products/amps_power/conqueror_01. shtml

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 December 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:
Wymax: mht under 80db. Jeg ved kun hvad man kan se på Troels Gravesens målinger, men det har overhovedet ikke været et problem med Thule forstærkeren. det er en 10l. højttaler der spiller meget dyb bas ift sin størrelse.

Din Thule har heller ingen problemer med at levere masser af strøm ved selv relativt lave impedanser. Det er noget rør generelt ikke er særlig gode til, og de skal være rimelig kraftige før de ikke brokker sig over en højttaler som den du har dér...

martin hj2 skrev:

Jeg skal dog lige have et par ting på det rene:

- Det med en følsomhed på over 95db, betyder altså hvor højt højttaleren spiller når den fodres med 1 watt ikke

Jo, men fordi at en højttaler har høj følsomhed, så behøver den ikke have en "rør-venlig" impedans. Igen, jo lavere impedans, jo sværere har rørerne det... Det hænger dog alligevel ofte sammen i mange kommercielle produkter
martin hj2 skrev:

- Hvad betyder SE ?

Single ended.

martin hj2 skrev:
Nogen der kan anbefale et selvbyggeprojekt til denne type højttalere (med høj WAF )

Det er stort set en umulig kombination, da høj følsomhed opnås med stort membranareal....

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 December 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

TrutTrut!

du har brug for nogle horn

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Og de fylder..
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 December 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 December 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Her er et rigtig godt link, hvor der fint argumenteres for flere forhold end lige følsomhed:

http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Sendt: 14 December 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Ht kit, der kan drives af din SET

der er kun et lille problem med denne model, at den mangler en smule mellemtone efter min mening har selv hørt den model ved flere lejligheder men ellers spiller den godt og kan anbefales til din se rør

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Sendt: 14 December 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Her er et rigtig godt link, hvor der fint argumenteres for flere forhold end lige følsomhed:

http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 December 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

@ Jensen100

????

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:

Kig eventuelt på Troels Gravesens DTQWT højttaler. Den måler 95 dB med en minimums impedans omkring 6 ohm. Troels kører selv med en svagbrystet forstærker (SET 8 watt, vist nok). Det er godt nok en lidt halvstor højttaler ift. det de fleste forstår ved WAF, men jeg har set dem i levende live, og da virkede de ganske "normale"

Jeg skal selv have bygget dem, formentlig her til foråret, til mine OTL-trin, der helst kun lever med impedanser over 4 ohm. Det bliver dog i XL-versionen med 2 x 12 tommer i stedet, men så ryger det de fleste forstår ved WAF

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

I går læste jeg flere timer på Troels Gravesens side om high efficiency speakers og er blevet en hel del klogere, spændende læsning - jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har skænket følsomhed en tanke tidligere.

Wymax:sjovt du nævner den højttaler for jeg har set på den lille af dem (TQWT) hvis man kan kalde 80 l. lille. Jeg synes det virker som et rigtigt grundigt og gennemarbejdet projekt og jeg er ret tændt på at bygge sådan et par Janzen oplyser at KIT´et koster mellem ca. 5000 og 6400 kr.

også tak for linket til www.symphonysound.com, det bekræfter mig også i at det her er så kompliceret at jeg vist gør klogt i at bygge den TQWT -det er i hvert fald det mest dedikerede projekt jeg har fundet so far.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes