Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til 150 watt højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 December 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hvor mange watt er det bedste for lyden til en 150 watt højttaler?

Lige nu har jeg en NAD c350 på 2 gange 60 mener jeg. Vil det hjælpe på lyden med NAD c370 (2 x 120)? Er endu mere endnu bedre?

Og hvor mange watt skal man op på før det bliver for meget til sådan en højttaler, altså risiko for at skade højttalerne? Er det muligt?

Jeg skal ud og lytte til en dali 850 på mandag og hvis den stikker min epicure, køber jeg den og så ved jeg i hvertfald den skal have mere end 60 helst. Hvor meget til den?

På forhånd tak.

Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse: Det skal også kunne tåle at man skruer op for det.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Det finder du vel ret hurtig ud af, enten slår forstærkeren fra eller også skal den hørbare forvrængning for dig til at skrue ned...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Det er ikke muligt det går galt, så længe forstærkeren ikke slår fra eller der ikke kommer forvrængning?

Og så vil jeg gerne vide om jeg får noget ud af at opgradere til en 2 x 120 istedet for 60 på en 150 watt højttaler?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Det er ikke muligt det går galt, så længe forstærkeren ikke slår fra eller der ikke kommer forvrængning?

Og så vil jeg gerne vide om jeg får noget ud af at opgradere til en 2 x 120 istedet for 60 på en 150 watt højttaler?

Hvis du vil spille højt så er der altid en grænse for hvor meget en forstærker kan afgive, de kan være de 60W er nok til det rum du spiller i, og det finder man jo kun ud af ved at prøve det af..

Om højttaleren er specificeret til 50 eller 300W så sker der begrænsninger på et eller andet tidspunkt, om det så er forstærkeren eller højttaleren da disse kan være konstrueret på den ene og anden måde...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:

Forskellen fra 60W til 120W er ikke ret stor - det kan måske ikke engang høres. Hvis du vil have noget der er klart højere end med de 60W, skal du nok gange med 3 eller 4.

Men på et eller andet tidspunkt giver højttalerne måske op, eller også gør dine ører

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2009 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:

Hvor mange watt er det bedste for lyden til en 150 watt højttaler?Lige nu har jeg en NAD c350 på 2
gange 60 mener jeg. Vil det hjælpe på lyden med NAD c370 (2 x 120)? Er endu mere endnu bedre?Og hvor mange watt skal
man op på før det bliver for meget til sådan en højttaler, altså risiko for at skade højttalerne? Er det muligt?Jeg skal ud og lytte
til en dali 850 på mandag og hvis den stikker min epicure, køber jeg den og så ved jeg i hvertfald den skal have mere end 60
helst. Hvor meget til den?På forhånd tak.

Typisk vil du kunne høre forskel i bassen - Den vil ikke mere miste grebet i bunden (som er det der kræver flest Watt).

PS. En højttaler er ikke ikke på nogle watt unless at den er aktiv. Der er ikke ret mange højttalere der kan tåle 150 Watt
kontinuerligt !- Selvom producenten skriver det vil den (delefilter) eller diskant brænde af efter længere tids påvirkning
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Nu er en aktiv højttaler heller ikke på nogen watt - det er derimod forstærkeren, der er indbygget i højttalerbkabinettet 

Så længe der spilles rent - dvs uden forvrængning - er det lige meget om forstærkeren er på 10watt eller 1000watt samt om højttaleren kan tåle 10watt eller 1000watt.

Når det begynder at forvrænge og/eller klippe er festen slut for enten forstærkeren eller højttaleren eller begge. Og så er det lige meget hvor højt eller lavt, der spilles.

En forstærker med flere watt har, som regel, større strøm reserver end en forstærker med færre watt - her skal man kigge på de ampere den kan smide af sig (Watt = Volt x Amp).

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:

Hvor mange watt er det bedste for lyden til en 150 watt højttaler?

Lige nu har jeg en NAD c350 på 2 gange 60 mener jeg. Vil det hjælpe på lyden med NAD c370 (2 x 120)? Er endu mere endnu bedre?

Og hvor mange watt skal man op på før det bliver for meget til sådan en højttaler, altså risiko for at skade højttalerne? Er det muligt?

Jeg skal ud og lytte til en dali 850 på mandag og hvis den stikker min epicure, køber jeg den og så ved jeg i hvertfald den skal have mere end 60 helst. Hvor meget til den?

På forhånd tak.

Hej,

Fordelen ved at købe NAD C370 er at du på et senere tidspunkt kan opgradere med en NAD C270 (en effektforstær der indeholder samme effektdel som NAD C370),  der kan du så få 4-120watt til bi-amping,  eller 2 * 350watt til Brokobling.

Der findes ingen effektblok det matser den NAD C350, det er lidt synd at de er holdt op med det, førhen kunne vi få effektblokke der matsede de mindre integrerede forstærkere på 40, 50 & 60 watt, idag tror jeg kun de laver en til NAD C375, alså den store på 2 * 150watt.  

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

der er mange faktorer der er i spil når man snaker forstærker- og højttalerydelse. antallet af watt en given forstærker kan yde, siger egentlig ikke så meget om hvor højt den kan spille. man skal hellere se på hvor meget strøm den kan levere, som nævnt ovenfor. en forstærker på eksempelvis 60 watt med en svag strømforsyning, kan godt begynde at overstyre (forvrænge) ved lavere lydstyrke end på en forstærker på 30 watt med en kraftig strømforsyning. en anden vigtig faktor er drifteffekten på højttalerne, dvs hvor højt de spiller ved en given belastning. så der findes både letdrevne og mindre letdrevne højttalere. så to forskellige højttalere kan levere forskellige lydtryk, ved samme belastning fra den samme forstærker.

håber ikke det blev alt for teknisk ellers bare spørg videre :)

pointet er mest, at man ikke behøver kigge så meget på watt-opgivelserne, men at man skal lytte til musikken. begynder det at forvrænge, må man skrue lidt ned. men altså generelt, hvis du vil spille højt uden problemer, vil en stor tung forstærker og store højttalere være at foretrække.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Så hvis jeg vælger Dali 850, skal jeg op på 200-300 watt, for at få det optimale ud af den?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 21 December 2009 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Tak for svarene.

Så hvis jeg vælger Dali 850, skal jeg op på 200-300 watt, for at få det optimale ud af den?

Det kommer an på hvilket dynamikområde du ønsker/har brug for.

Her kan du jo hvis du kender driftseffekten på højtaleren regne ud hvor højt du kan spille med 1 meters afstand til højtaleren og et uforvrænget signal.

Eksempel, hvis driftseffekten er 1w for på 1 meter at afgive 90 decibel. Så vil 2 watt give 93db, 4 watt 96db, 8 watt 99db, 16w - 102db, 32w - 104db, 64w - 107db. 128w 110db, 256w - 113db, 512w - 116db, 1024w - 119db...............

Så skal du regne med et tab på 3db for hver meter du sidder fra højtaleren da du ikke har en linesource højtaler.

Så hvis du sidder 3 meter fra højtalerne har du et max lydtryk på 102db, under forudsætning af at din effektforstærker kan levere  256w uden forvrængning.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 21 December 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo en rimelig følsom højtaler, så jeg vil mene en tung 2x100 watt
kan spille op til fest
Jeg har hørt Dali 850 på en Rega Mira og det kunne spille ret højt,
så prøv først med din gode Nad forstærker

Dali 850
Til top Vis Gråskæg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskæg

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Ok, så var jeg ude og lytte til 850'eren stillet op mod min epicure model 3. Det lød godt, lød godt med lidt mere mellemtone end min, men der manglede lidt power i bunden og bas. De lød ca lige godt på forskellige måder. Men pointen er at jeg nok ikke køber 850'eren. Så det er ikke relevant længere.

Tak for svarene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes