Forfatter |
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel, der er jo udstyr som er bedre end andet. Og prisen på dit setup er temmelig langt fra hvad naboen har stående. Det er ikke mobning. Jeg bryder mig ikke om mobning.
Men du siger meget skråsikkert at det er noget vrøvl at der er forskel på retningen. Vi er så nogen som mener noget andet. Og så er min pointe bare at dit standpunkt ikke er bedre end andres.
Og så er det rigtigt at min erfaring er at der skal sublimt grej til for virkelig at udstille forskellene. Det mener jeg er rigtig svært at lave om på. eksempelvis koster naboens riaa halvdelen af dit budget. Han har bygget på sit anlæg igennem et snart langt liv, og synes at han er ved at være kommet i mål. Jeg er enig med ham, når han påstår at han kan høre forskel på kabler, retning og stik. Det er meget tydeligt i mine ører.
Jeg beklager meget hvis jeg kom til at træde dig over tæerne. Det var kun min mening at argumentere for noget andet end du gav udtryk for. Jeg respekterer stadig din holdning.
Mvh.
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Jeg har ikke skrevet noget som helst om kvaliteten af dit anlæg, jeg skrev faktisk at naboens udstyr OGSÅ var rigtigt godt.
Og nu du nævnte prisen på dit anlæg, syntes jeg at jeg skyldte at påvise at det andet anlæg ikke var billigere..
Om så prisen har voldsom indflydelse ved jeg ikke, tingene kan jo altid sættes mere eller mindre heldigt sammen.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4852
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følte mig nu heller ikke mobbet eller udsat... det blev skrevet med et glimt i øjet, hvlket jeg håber, at alle mine smliey'er tydeliggør 
Pris har intet, at gøre med, om et setup er følsomt for signalkabler. Det handler udelukkende om impedansmatch. Og hvis din nabos setup - uanset pris - er meget følsomt for signalkabler, så er det forkert matchet på impedans. Men fordi de enkelte komponenter er så dyre, så lyder det samlet rigtig godt alligevel... men jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget der kunne hentes ud af de enkelte komponenter, hvis de var korrekt matchet på impedans 
|
Til top |
|
|
Ruggård Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 216
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel,
Først og fremmest tak for dine gode og seriøse anmeldelser Også tak for et fantastisk forum. Folk herinde er virkelig hjælpsomme
Jeg ville ønske, at der var en, der skrev en grundig artikel om forskellige IC kablertyper, opbygning, isolering, skærmning, lodning, crimp eller press impedansmatch mellem udstyr, retningsbestemmelse eller ej, tilspilning eller ej osv. I forbindelse med denne artikel kunne der så være en generel diskussion om kabler.
På den måde kunne man til en vis grad undgå, at de enkelte kabeltråde blev så svære at tygge sig igennem, men i stedet henvise til artiklen.
Mvh. Ruggård
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere har forsøgt sig med faktuelle artikler om kabler, men der ikke rigtig nogen, der er kommet med en god forklaring på hvorfor kabler kan have indflydelse på lyden. Der bliver skrevet om modstand, impedans, kapacitet osv. Men mange af disse ting har slet ingen indflydelse i det hørbare område, og slet ikke på så korte kabler som typisk benyttes på et anlæg.
Men jeg har personligt gjort mig nogle praktisk erfaringer gennem tests af efterhånden +100 forskellige hifi produkter. Og det er flg.:
På signalkabler, er det vigtigt, at apparaternes udgangs- og indgangsimpedans matcher hinanden. Ellers får kablet en filtereffekt, og påvirker lyden meget. Ellers er der ikke stor forskel på signalkabler. Nogle producenter har forsøgt sig med "låste" standarder a la 75 ohm. Men ingen andre bakker op om det.
Højtalerkabler er bare forskellige, da strømmen her har meget større udsving end et linjesignal.
Digitalkabler er del af en fastlagt standard, og kan derfor ikke være forskellige! Er de det alligevel, så overholder et af produkterne i signalvejen ikke den angivne standard.
Strømkabler kan gøre en forskel, men sjældent til det bedre. Køb et godt strømfilter i stedet, hvis strømmen trænger til et løft.
Så kort kan det siges... og nu kommer balladen fra dem, der ved bedre! 
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant læsning Mikkel, jeg har ikke gjort mig så mange erfaringer som dig, men kan nikke genkendende til det meste af det du skriver. Jeg bliver nysgerrig på hvordan man kan måle eller finde ud af om ens apparaters udgangs- og indgangsimpedans matcher hinanden. Altså hvordan kan en simpel musik elsker som også efter hånden har spilt mange surt optjente penge på en masse dyre hifi apparater, finde ud af om de spiller optimalt sammen?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke lige forklare dig hvordan, du kan måle eller beregne det selv, men det er der andre fra forummet, som har kompetencer til.
Men du kan tjekke de tekniske data på dine apparater. Reglen er, at er udgangimpendansen "høj" (omkring 4-600 ohm), så skal indgangsimpendansen være "lav" (22k-47k ohm). Og omvendt hvis udg.imp. er "lav" (100 ohm), så skal indg.imp. være høj (100k ohm).
Så vil man begynde, at opleve, at forskellen på signalkabler bliver meget lille og sjældent hørbar.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 796
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ruggård skrev:
Hej Dalgas,
Hvorfor fører du ikke USB kablet direkte til din DAC fra den bærbare?
Nu kender jeg ikke USB-Spdif konverteren du omtaler, men jeg kan altså ikke rigtig forstå, at det skulle være en fordel at konvertere USB til Spdif.
Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Mvh. Ruggård |
|
|
Nej - det troede jeg heller ikke. Der sidder jo allerede sådan en konverter i min DAC. Men så lånte jeg en ekstern USB-spdif konverter (Stello U3) af
en ven og jeg skal da lige love for at den lammetævede den der sidder i min DAC. Yellowtec er endnu bedre og jeg kan simpelthen ikke leve uden
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg kan ikke lige forklare dig hvordan, du kan måle eller beregne det selv, men det er der andre fra forummet, som har kompetencer til.
Men du kan tjekke de tekniske data på dine apparater. Reglen er, at er udgangimpendansen "høj" (omkring 4-600 ohm), så skal indgangsimpendansen være "lav" (22k-47k ohm). Og omvendt hvis udg.imp. er "lav" (100 ohm), så skal indg.imp. være høj (100k ohm).
Så vil man begynde, at opleve, at forskellen på signalkabler bliver meget lille og sjældent hørbar. |
|
|
Jeg véd ikke rigtig hvad der sker hér... Dit eksempel med en relativt høj udgangsimpedans på 4-600 Ohm skriger da allermest på en høj indgangsimpedans. Jeg vil sige, at du burde have "byttet om" på eksemplerne du kom med..! Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er helt korrekt, det jeg skriver, og der er ikke byttet om på noget
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Nej, det er helt korrekt, det jeg skriver, og der er ikke byttet om på noget  |
|
|
Hej igen, Mikkel... Hvis vi antager at vi har to kilder (f.eks to DACs) og den ene har en udgangsimpedans på 50 Ohm og den anden har en udgangsimpedans på 1500 Ohm; Hvilken af disse to kilder vil du mene har mest "brug for" en høj indgangsimpedans (f.eks 100 kOhm) hos det modtagende apparat? (For at få mindst mulig indflydelse fra det benyttede signalkabel + visse andre unoder). Jeg vil bare være sikker på, at jeg ikke har misforstået dit indlæg. Med venlig hilsen Niels L.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil helt klart være dac'en med 50 ohm udg.impedans.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3370
|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemstillingen har tidligere været behandlet på dette forum. Mit link
Det viser sig at uanset hvad der skrives, forklares eller dokumenteres køber og anvender man kabler efter hvordan det lyder.
Uden at sætte ind i HVORFOR det lyder som det gør.
Derfor kommen man aldrig til en afklaring af hvilke egenskaber der giver forskellen mellem et godt eller et dårligt kabel.
Det den ene bruger i sit setup giver ikke samme resultat i en andens setup.
Jeg bemærkede at en af debattørerne skulle på jagt i rodekassen efter det i overskriften stærkt anbefalede kabel.
Når det nu er så godt hvorfor ligger det i rodekassen? En anden anvendte kablet til et formål men ikke til et andet.
Forklaringen MÅ være at kablers musikalske egenskaber forandrer sig i sammenhæng med impedansforholdene i apparaterne de anvendes sammen
med, som Mikkel også er inde på.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Så vil man begynde, at opleve, at forskellen på signalkabler bliver meget lille og sjældent hørbar. |
|
|
Min kæde: DAC: 75 ohm (lav) ud --> (NAD M3) Forforstærker: 120 k ohm (høj) ind --> 100 ohm (lav) ud --> effekttrin: 20 k ohm (lav) ind. Oplever at kabler mellem DAC og M3 har stor betydning - også (mindre overraskende hvis ovennævnte teori holder)jumperne mellem for- og effekt delen i M3
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
citat "En anden anvendte kablet til et formål men ikke til et andet. Forklaringen MÅ være at kablers musikalske egenskaber forandrer sig i sammenhæng med impedansforholdene i apparaterne de anvendes sammen med, som Mikkel også er inde på."
Det behøver bestem,t ikke være kablets musikalske egenskaber som ændres. Har du en lidt mørktklingende dac du gerne vil have lidt mere luft og lysere lydbillede fra, så passer kabel A. Hvis du så har en lystklingende tuner, så passer kabel A ikke, da det så bliver for lyst..
Sådan fungerer det hos mig.
Mikkel: Interessant at du har forklaringen på hvorfor kabler virker eller ikke virker. Hvis jeg var dig ville jeg publisere det i et anerkendt tidsskrift, så andre kan få glæde af dine konklusioner også. Der er jo stadig stor uenighed om det i fagkredse.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne også "bare" munde ud i Mikkels "do and dont" når du sammensætter et anlæg
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev: "Det viser sig at uanset hvad der skrives, forklares eller dokumenteres køber og anvender man kabler efter hvordan det lyder. Uden at sætte sig ind i HVORFOR det lyder som det gør". Det er dette "hvorfor", som for de fleste er totalt ligegyldigt og for de allerfærreste er afgørende. Da flertallet prøver sig frem efter anbefaling fra deres kabelpusher - lydguru om du vil - kan man fremlægge alle de beviser, det skal være? Beviser som de allerfærreste forstår eller tager sig tid til at se sammenhængen i. Sådan har det altid været og sådan vil det fremover blive. Kabler er trods deres høje priser en simpel måde at forandre anlæggets lyd. Hvor mange er stand til at åbne for kassen og pille i elektronikken for om muligt at opnå et tilsvarende eller endnu bedre resultat? Nej, så er kabler trods alt et overskueligt middel til at sætte sit eget præg på anlæggets lyd. DERFOR skal man ikke vove forsøget at fjerne mystikken onkring kabler og ødelægge den mulighed for den glade musikentusiast.
|
Til top |
|
|
Ruggård Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kaj,
Det er en spændende artikel, du har skrevet
Jeg vil give mig tid til at læse den grundigt.
Er der noget med, at hvis udgangsimpedansen er 100 ohm at man skal gange med 10 eller 20 for at få en passende indgangsimpedans?
Er en impedans på 300 ohm høj eller lav?
Hvilken udgangsimpedans har en cd afspiller typisk? 1kohm?
Mvh.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ruggård - tak. En faktor 10 - 20 er det almindeligt anerkendte.
Årsagen til at vi bruger begrebet "impedans" er at vi taler om vekselspændingsmodstand=impedans.
Elektroniske komponenters modstand varierer efter frekvensen der passerer igennem.
Sådan er det ikke med kabler, vil flertallet resonere. Der er jo ingen komponenter i kablet! Det er bare en ledning.
Og det er her kæden hopper af. Mystikken ødelægges. Kablet indeholder nemlig en række parasitiske "komponentværdier".
Det er disse som sammen med ind og udgangsimpedansernes indflydelse giver den klangforskel som er resultatet af eksperimenterne.
Årsagen til at et kabel er bedre end et andet i et tilfælde og omvendt i et andet.
|
Til top |
|
|
Ruggård Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu tager en ældre Phillips CD afspiller (ka ikke huske model), der har en udgangsimpedans på ca. 1kOhm og ganger det med 20 får man en
indgangsimpedans på 20kOhm, som den ideelle indgangsimpedans, hvis kablet skal have minimal indflydelse på lyden.
Eller har jeg misforstået noget?
Jeg leder såmænd bare efter en simpel tommelfingerregel.
|
Til top |
|
|