Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mine små nye babyer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

For satan de ser godt ud. Lige så lækre som dine højtalere. Er du selv snedkeren eller hvor har du fået dem fremstillet?

Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 August 2009 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Min snedker er en af mine hifi venner.
Det er en heldig kombination og jeg kan ikke lære ham noget, når det gælder højtalerkabinetter.
Han har oven i købet altid forbedringsforslag, når jeg kommer med tegningerne.

Hilsen
meil
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Meil

Det er bare super spændende, alt det du har haft gang i.

Jeg har selv en stor passion til hifi, omend den er lagt på hylden her de senere par år. Forstået på den måde, at det er total nedprioriteret, og jeg har haft solgt mine herlige Audiovector Mi3'er - til fordel (ufordel) til et bette Bose setup. Jeg tror jeg mistede gnisten, i en periode hvor placering af store højttalere var umulig i lejligheden - og en del andre ting.

Jeg har dog på det seneste gået med lysten - til at komme igang igen. Her tænker jeg på at "prøve" halvt selvbyg.

Jeg aner ikke en dyt om, hvordan jeg skulle kunne sammensætte de rigtige dele, derfor må jeg nok ty til noget selvbyg fra butikker som frequence, hvor jeg kan finde noget der passer sammen, gerne med delefilter og det hele. Hvor jeg så selv skal stå for at skabe kabinettet.

Nå - nok om mit liv. :)

Du har godt nok formået og sammensætte noget unikt, ved godt du har hentet inspiration andetsteds fra, men undskyld mig, det er lidt svært ikke at lave noget som ikke er opfundet. Sådan næsten da.!

Om man tvister det lidt på den ene eller anden måde, tja, sagen er at du har formået at skabe et kanon resultat, og må sige, du er en perfektionist til det sidste :)

Tillykke med det, spændt på at se dit sub projekt tage form.

Mvh

Rasmus

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Er blevet færdig med at lakere.
De har fået 7 gange lak. Jeg havde regnet med, at de skulle have 10 gange, men disse parallel flader er så meget nemmere, at lakere, at jeg kunne nøjes med 7.

Har lakeret med pensel. Og taget nogle billeder, der gerne skulle vise resultatet, men I må tage mit ord for, at det er ok
Det at få detaljerne med på et så lille billede, er umuligt.

Jeg har brugt en vandbaseret Polyurethan gulvlak glans 40.

Mangler stadig terminalerne, der er i restordre og montere sub-woofer-enhederne.
Og jo så mangler jeg også lige, at få samlet mit elektroniske delefilter fra Groundsound. Men det skrider fremad :-)

Hilsen
Meil

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 September 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Meil

Hvor langt kommer man egentlig for 12k? - jeg synes de ser enormt spænnende ud de højttalere du har fået lavet til dig selv!

Edit: Jeg snakker om dine fronthøjttalere - kender ingen med en CNC-fræser som kunne lave dem til mig. Jeg kan bare godt lide at man selv bestemmer finish/ træsort, og at man nogle gange kan lave en god kopi af et godt design, så man får meget for sit budget.

Hvis man skulle starte på 2 stk. fronter som dine, hvor ville man så starte som nybegynder?

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej Anima, jeg må nok skuffe dig. De ting jeg laver, er absolut ikke for nybegynder. Jeg har bygget højtaler i over 30 år.

Hvis jeg var dig, vil jeg holde mig til færdige projekter i stil med Troels Gravesen, Tony Gee og John Krutke.
Der skulle du nok kunne finde et projekt, der passer dig og hvor der er en uddybende byggeskrivelse med

Men tak for de pæne ord

Hilsen
meil

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 September 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål mere hvis det er iorden..?

Når man bygger selv, kan man så finde et projekt som er rimelig highend i lyden, men som er nemt at bygge, eller vil de første projekter altid være sådan nogle man har i et par måneder før de kommer på pension? - Jeg har kigget (googlet) et par hjemmesider med nogle designs designet af de folk som du har foreslået, og nogle af dem virker meget svære at bygge, mens dem som ser "nemme" (nok nærmere passende i sværhedsgrad) virker lidt uinteressante/ kedelige i design (bare en firkantet kasse med 1-2 enheder)

Jeg så inde på Troels Graversens hjemmeside Ekta Grande, som jeg synes virker til at have en del potentiale - for mig at se lytter man også med øjnene, så udseendet må gerne være pænt. Det skal jo også være sådan de har lidt WAF så man kan beholde dem. Hvordan ville prisen ligge hvis man skulle købe en højttaler som EktaG i en butik? - For jeg er faktisk fristet af at få gutten som har designet højttaleren til at bygge kabinettet for mig.

Ektag virker også til at være ret highend i lyden, men jeg har ikke lyttet til den. Jeg synes udmiddelbart designet bliver diskuteret flittigt blandt diy'ere.

Uh, det blev lidt længere end jeg havde regnet med. All I can say is: i got carried away

claus b chr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej - anima du ka da godt få et lyt på et par Ekta G, jeg bor selv i nordjylland. så hvis du er interesseret- send en pb
Til top Vis claus b chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claus b chr

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej Anima, ja det forholder sig ofte, at det der er nemt, ikke altid er så smukt at se på.
Mine fronthøjtaler brugte jeg et år på at bygge. Jeg brugte bla. 25 timer med min båndpudser og korkklods i hånden.

Hvis jeg var dig, vil jeg modtage det flotte tilbud Claus er kommet med.
Så får du samtidig chance for at lytte på dem, inden du bygger. Og ser hvor store de i realiteten er.

Når jeg bygger, har jeg ingen ide til hvordan slutresultatet bliver. Håber altid på det bedste, men sådan er det ikke altid gået.

Hilsen
meil

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Hvordan ville prisen ligge hvis man skulle købe en højttaler som EktaG i en butik?

Jeg vil gætte på 60.000 kr for et sæt.

Anima skrev:
Jeg har lige et spørgsmål mere hvis det er iorden..? Når man bygger selv, kan man så finde et projekt som er rimelig highend i
lyden, men som er nemt at bygge?

Ja, men så bliver det nok en firkantet kasse. Ekta Grande kabinettet kan du få lavet af kabinetkonstruktøren
Jesper Spohr til et yderst rimeligt beløb. Jeg har hørt den; det er rigtig, rigtig godt. Meget selvbyg slår totalt
fabrikskonstruktioner, da vi selvbyggere har tid til at fifle med kabinet, delefilterdetaljer etc.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. selv designe. Tag det du finder flot fra andre højttalere, og parre det til sidst. Men tænk over hvad du gør, alt hvad du gør påvirker lyden.

Forresten er du blevet træt af dine Beyma ?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Anima skrev:
Hvordan ville prisen ligge hvis man skulle købe en højttaler som EktaG i en butik?

Jeg vil gætte på 60.000 kr for et sæt.

Den pris tror jeg du skal gange med 2...

Den eneste der ligger nede i det prisleje er Xavian 360, men den lyder også derefter. Det er svære enheder at lave filter til, hvis de skal yde deres maksimale, og det gør de BESTEMT IKKE i Xavian modellen... (IMHO)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Misforstå mig ikke - jeg mener virkelig at Ekta Grande er en fantastisk højttaler, men for 60.000 kan du få et sæt B&W 803D,
som jeg nok ville lytte til inden jeg valgte mellem dem og Grande.

Prisen på et sæt fabriksfremstillede Grande ville jo i alle tilfælde afhænge 75% af kabinethåndværket. Løn til håndværkere for en
flot finish koster virkelig, medmindre man får kabinetterne lavet i meget store serier. Noget, B&W samt Dali har mulighed for.

Undskyld Meil, nu skal jeg nok dy mig. Jeg synes, dine babyer totalt set er noget af det mest gennemførte, jeg har set. Applaus,
og god vind med den aktive deling.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået mit digitale delefilter fra GroundSound op og køre.
Og det er virkelig et spændende produkt med et hav af muligheder.

Jeg havde lidt problemer med støj i filteret til at begynde med, men efter lidt brevveksling med GroundSound fik vi løst problemet.

Jeg bruger pt. kun filteret imellem sidesystemerne og subber’en og jeg deler ved 140 Hz 60dB/oct. Altså et virkelig stejlt filter.
Jeg har også fået lagt forskellige kompenseringer ind under 100 Hz, som hjælper med de rum-problemer der altid vil være i et rum.

Spekulere om jeg også skal dele aktivt imellem min R29 og 15H og det skal helt klart prøves en dag. Men lige nu, er jeg rigtig godt tilfreds med hvordan det lyder.

Hilsen
meil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes